Näin tänään bussissa todella huonosti puetun lapsen :(
Vieläkin paha mieli siitä mitä tänään näin. Noin 3-vuotias lapsi istui rattaissa rikkinäinen toppahaalari päällä, nilkat paljaat, lahkeet lähes polvissa. Lenkkarit jalassa. Hattua ei ollut, vain huppu päässä. Lisäksi lapsen kasvot oli aivan likaiset :( Äiti puhui koko ajan puhelimessa, eikä näyttänyt piittaavan lapsesta laisinkaan. Lapsi yritti sanoa jotain, jolloin äiti vain käänsi katseensa.
Miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos ei voi pitää huolta? Jäi niin mieleen tuo pieni lapsiraukka. Onkohan kovilla pakkasillakin samassa haalarissa?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joskus vuosi, pari sitten suuren lahjakassillisen meidän lasten käytettyjä ja uusiakin vaatteita erään yksinhuoltajaksi olettamani naapurustossa asuvan naisen oven taakse ja kerroin saatekirjeessä, että toivon vaatteiden tuovan iloa hänen lapsilleen. Nämä lapset kun kulkivat aina ihan resuisissa ja rikkinäisissä vaatteissa – ei sukkia kenkien alla talvella, ei pipoja pakkasella, haalarit monesta kohtaa paikattuina ja selkeästi liian pienissä kamppeissa muutenkin kaikki kolme lasta. Pussissa olevat vaatteet olivat ihan muodinmukaisia ja ehdottomasti tosi siistejä, joukossa oli hyvälaatuisia ulkovaatteitakin, mutta niin vaan ne ilmeistyivät peräjälkeen paikalliselle facebook-kirppikselle myyntiin. Ties sitten, mikä oli perheellä suurempi rahanreikä, kun ne paljaana vilkkuvat ranteet ja nilkat telmivät lumessa senkin jälkeen, ettei myyntituloilla ainakaan mieluisampaa hankittu. Jäi kyllä surullinen mieli pitkäksi aikaa tuon tapauksen jälkeen, lapsiparat.
Yksinhuoltajuus ei ole mikään syy olla huolehtimatta lapsista. Olen itse kolmen lapsen yh ja lapsilla on aina ollut kaikki mitä tarvitsevat vaatteista harrastuksiin ja urheiluvälineisiin. Enkä edes hae sossusta rahaa.
Eihän tämä kirjoittaja ole sellaista väittänytkään. Hän teki kauniin teon antamalla vaatteita puolipukeisissa, liian pienissä vaatteissa oleville lapsille ja kyseinen yh-äiti myi vaatteet ties kelle. Mutta toivottavasti tunnet nyt olevasi parempi ihminen, kun et edes sossunluukulla käy. Tämä ei ole kilpailu, jossa valitaan vuoden äitiä, vaan huolta heistä jotka ovat syystä tai toisesta huonossa elämäntilanteessa.
"erään yksinhuoltajaksi olettamani" tuossa sanottiin. Niiden huonojen vaatteiden perusteellako on oletettu yksinhuoltajaksi? Edelleen, yksinhuoltajuus ei ole mikään syy olla huolehtimatta lapsista. Ei, tämä ei ole kilpailu jossa valitaan vuoden äitiä, pointti oli se että minä yksinhuoltajana kykenen vaatettamaan lapseni kunnolla, ilman ylimääräisiä haettuja avustuksia, ja olen edelleen sitä mieltä että yksinhuoltaja pärjää yksinkin jos priorisoi asiat oikein. Yleensähän täällä valitetaan ettei rahat riitä mihinkään mutta fakta on että tässä maassa ei kukaan nälkään tai kylmään kuole JOS se tulo - mikä se sitten onkin - on kohdennettu oikein. Ilmeisesti tuossa perheessä ei ollut kun ei lapsiin vaan viitsitty panostaa vaikka saatiin ilmaiseksi hyvät vaatteet. Get my point?
Pointti oli se, että yksinhuoltajan perheessä usein rahat ovat tiukemmalla kuin kahden vanhemman perheessä, tämän tiedän yksinhuoltajan lapsena hyvin. Ja että niiden rahahuolien lisäksi saattaa olla myös muita murheita, joita ei ehkä parisuhteessa elävä ymmärrä, kun ne huolet on myös joku muu jakamassa. Yksinhuoltajaksi en oleta lasten vaatteiden vuoksi, vaan yksinomaan siitä syystä, että en ole kyseisen naisen tai lasten seurassa koskaan miestä nähnyt olleen.
Minä ainakin sain eron jälkeen paljon enemmän tukea ja apua kuin ennen eroa. Yksinhuoltajana saa minimielatusmaksut, korotuksen lapsilisään ja helpommin tukea niin arkeen kuin talouteen. Hain apua myös avioliiton aikana, koska miehen peliriippuvuus ja alkoholismi vei kaikki rahat. Mun vanhempainraha ja lapsilisät meni laskuihin. Kaikkiin ei edes riittänyt ja niitä meni ulosottoon. Mitään tukea tai apua ei saatu, kun miehellä oli niin hyvä palkka. Vaikka nähtiin nälkää, ei ollut varaa lääkkeisiin. Ikinä en ole ollut niin köyhä kuin silloin. Olen tuon yhden kommentoijan kanssa samaa mieltä, että ei yksinhuoltajuus tarkoita heti sitä, että asiat on huonosti.
Yksinhuoltajana saa kyllä varsin muhkeat tuet Kelasta. Ei yksikään vauva tai pikkulapsi esim. tarvitse vaatteita tai syö 300 euron edestä kuukaudessa, mikä siis on hänen perusosansa kaiken muun jälkeen (lisättäköön tuohon vielä Kelan maksama elatustuki) Ehkä jos on enemmän lapsia, voi rahat mennä tiukille. Ja isompana/teininä ehkä sitten menee enemmän. Mutta mitä tukiverkoton työtön yh rahalla tekee, kun mihinkään ei pääse ja mitään ei voi tehdä? No ostaa niitä vaatteita ja pyöriä ja kaikkea mahdollista lapselle. Ei noita tukia ilmeisesti säästöönkään saa laittaa lain mukaan. Ja jos on tt-tuen asiakas, ei tulot ylitä (ainakaan tällä paikkakunnalla vaadittua 1900e bruttotuloa kuukaudessa), joten ilmaista on päivähoito, lääkkeet, sähköt. About kaikki paitsi puhelinlasku. Eli kyllä sitä rahaa on jopa tuhlattavaksi asti, kun itse ei mitään kummempaa tee eikä voi tehdä.
Surulliseksi tulee ;(. OT. Sitten on taas näitä selvästi rikkaita joiden lapset on puettu muodin mukaan ja kalliisiin vaatteisiin mutta täysin väärin säähän tai tekemisiin nähden. Kengät märät vähästäkin, istuessa lahkeet puolessa pohkeessa, vähänkin jos reippaammin liikkuu niin hattu pois korvista ja tietenkin menee silmille jne. Tietynlaista välinpitämättömyyttä sekin! Lapsi parka joku oman egon ja tyylin jatke. Ja kännykkään nämäkin vanhemmat pälättävät kokoajan, tosin lapset ovat puhtaita ettei tule puheita.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä joilla ei ole edes varallisuudesta kiinni. Äiti on viimeisen päälle meikattu ja laitettu sekä puettu merkkivaatteisiin ja huoliteltu kaikin puolin. Lapselle ostaa juhliin jostain halpahallista ylisuuria kauluspaitoja ja farkut jalassa sekä lenkkarit. Ei ole aina varallisuudesta vaan itsekkyydestä, itselleen ostaa ei lapselle. Itse ostan aina lapselle kauniita vaatteita, en itsekään rytkyissä kulje mutta lapsi on aina ensi sijalla.
Minun lapset on juhlissa kauluspaidoissa, farkuissa ja siisteissä tennareissa/lenkkareissa. Ihan tarpeeksi juhlavaa. Farkkuja eivät koskaan muuten käytä, verkkaripoikia ovat. Toki paidat on sopivia, ei ylisuuria.
Joskus taaperona oli jotain pellavaa ja liiviä jne. Mutta ei tulisi mieleenkään enää kouluikäiselle sellaisia laittaa.
Mahdanko sitten olla itsekäs?
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä näet lapsen, tee lasu! Päiväkodissa tuohon puututtaisi, mutta jos lapsi on kotihoidossa, ei kukaan valvo lapsen hyvinvointia.
Eipä puututa. Olin kaupungin päiväkodissa ja ryhmässä oli 3v lapsi, jonka toppahaalari oli aivan liian pieni ja hänellä ei ollut mitään kaulan suojana. Kyselin moneen kertaan että eikö tähän pitäisi puuttua, sanottiin että vanhempien kanssa on keskusteltu mutta ei ole auttanut. Ja ei kuulemma tarpeeksi vakava asia lasun tekoon. Päiväkoti ei myöskään suostunut antamaan omista varavaatteistaan tälle lisää päälle, koska se kuulemma viestii vanhemmille että on OK jättää vaatteet hankkimatta kun päikystä saa lainaan.
Näin myös meidän lähikaupassa pienen herttaisen tytön jolla oli niin likainen vk-haalari, että se haisi metrien päähän. Kulahtaneet pipo ja kengät. Äitinsä oli viimeisen päälle meikattu ja puettu ja taisi olla jopa joku semi-merkkilaukkukin. Tyttö pyyteli jotain lastenlehteä, äiti vaikutti kypsältä. Olisi tehnyt mieli napata tyttö meille, laittaa vaatteensa koneeseen ja omien lasten vanhoja puhtaita päälle.
Hienoa, kaikki te välittävät ihmiset! Pidetään yllä tätä aihetta, ehkäpä joku media saa aiheen viestiä tätä eteenpäin . Moni lapsi tarvitsisi ns. vaatekummin. Kunpa joku taho alkaisi järjestää asiaa.
Vaatteitakin pahempi asia on vanhempien välinpitämättömyys ja lapsen kaltoinkohtelu. Pidetään silmät auki ja uskalletaan tarvittaessa pùuttua asioihin!
Kauunginosayhdistysten pitäisi järjestää esim. tilaisuuksia ja tapahtumia, joissa voidaan auttaa juuri näitä lapsia.
elviira w kirjoitti:
Aika yleistä sillä linjalla, jolla kuljen. Linjan määränpää on kaupungin köyhimpiä lähiöitä ja suurin köyhyys taitaa olla henkisellä puolella.
Surullista miten jotkut eivät juuri lainkaan välitä huolehtia lapsistaan.
En ymmärrä mikset esim. neuvolassa puututa lapsen perushoidon laiminlyöntiin.
Niitä neuvoloita on vain kerran vuodessa 1,5v jälkeen joten sen jälkeen ollaan lähestulkoon päiväkodin ja naapureiden valveutuneisuuden varassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kanssa joskus nähnyt isompia lapsia vaatteissa joita käytetty joskus 90-luvulla, edes kirpparilta ei moisia hirvityksiä enää löydä. Ymmärrän kirpparivaatteet mutta ilmaiseksikin saa lahjoituksena siistimpiä vaatteita mitä niillä oli päällä. Mikä saa pukemaan lapsensa niin?
Siis onko tän mukaan ongelma nyt se, että ysärivaatteet on kirjoittajan mielestä rumia? Ei kai sillä nyt mitään väliä pitäis olla, jos vaatteet on ehjät ja tarkoituksenmukaiset. Mun lapsella on käytössä parikin veluuripaitaa suoraan kasarilta, ovat siistejä mutta kuosiltaan kyllä selkeästi aikansa tuotteita. Teetkö lasun?
Voi apua ;) Meidän hyvätuloisen perheen pojat kulkevat yleensä aika kamalissa rääsyissä kun eivät suostu luopumaan vanhoista lempivaatteistaan. En lastensuojelun työntekijänä oikein näe esim. rumia tai vähän liian pieniä vaatteita lasten kaltoinkohteluna ;)
Ihmekös ihmiset ei lisäänny. Kaikki toljottaa toisiaan ja arvostelee sen minkä kerkiää. Vielä pokkana kirjoitetaan vauvapalstalle kun ei muuta tekemistä. Lasuja perään vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmekös ihmiset ei lisäänny. Kaikki toljottaa toisiaan ja arvostelee sen minkä kerkiää. Vielä pokkana kirjoitetaan vauvapalstalle kun ei muuta tekemistä. Lasuja perään vielä.
Kaikkien ei tarvitsekaan lisääntyä. Etenkään niiden, joilla ei ole halua hoitaa lapsiaan kunnolla. Kun varaa kaikilla Suomessa on, vanhemmat sitten vaan käyttävät rahat omiin tarpeisiinsa.
Noissa perheissä ne rikkinäiset ja liian pienet vaatteet ovat vain jäävuoren huippu, noissa perheissä ei lapsille riitä myöskään rakkautta, rajoja tai tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä näet lapsen, tee lasu! Päiväkodissa tuohon puututtaisi, mutta jos lapsi on kotihoidossa, ei kukaan valvo lapsen hyvinvointia.
Eipä puututa. Olin kaupungin päiväkodissa ja ryhmässä oli 3v lapsi, jonka toppahaalari oli aivan liian pieni ja hänellä ei ollut mitään kaulan suojana. Kyselin moneen kertaan että eikö tähän pitäisi puuttua, sanottiin että vanhempien kanssa on keskusteltu mutta ei ole auttanut. Ja ei kuulemma tarpeeksi vakava asia lasun tekoon. Päiväkoti ei myöskään suostunut antamaan omista varavaatteistaan tälle lisää päälle, koska se kuulemma viestii vanhemmille että on OK jättää vaatteet hankkimatta kun päikystä saa lainaan.
Kai silti omat aivosi peittivät ja teit lasun? Ei päikyn työntekijään tarvitse miettiä onko kriteerejä lasun tekemiseen, jos huolettaa niin soita. Sosiaalityöntekijä sitten katsoo tilanteen ja päättää jatkosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai silti omat aivosi peittivät ja teit lasun? Ei päikyn työntekijään tarvitse miettiä onko kriteerejä lasun tekemiseen, jos huolettaa niin soita. Sosiaalityöntekijä sitten katsoo tilanteen ja päättää jatkosta.
En tehnyt, olin silloin nuori ja työssäoppimassa niin otin vaan heidän jutut sellaisina ''näin se täällä menee''-hommana mihin mulla ei ole valtuuksia puuttua. Nykyisin tulisi tehtyä kyllä saman tien.
Meillä erityislapsi ja ne vaatteet reikiintyy ja likaantuu ihan todella nopeaan. Sitä ei ehkä tavallisten vanhempien äidit ymmärrä. Aamulla kun syö aamiaisen jo siinä on usein joku läikkä tullut paitaan jne. Muutenkin pukeminen hankalaa, että jos ei koko paita ui puurossa niin sillä paidalla mennään. Ja kerran oli ekaa päivää kurahousut tarhassa käytössä ja jo yhden päivän jälkeen menivät rikki. Siis täysin uudet 25 e maksavat kurahousut. Joo ei ollut varaa ostaa uusia siinä kuussa enää. Ja koko ajan hanskat ja pipot kateissa vaikka lapasiakian on 5 paria ja pipoja 5 kpl ja 3 kpl lippiksiä. Tällähetkellä kaikki lippikset kadoksissa. Rahaa palaa koko ajan, kun lapsi ei osaa laittaa oikeille paikoille näitä ja pidä huolta niistä niin kuin omat ikätoverinsa jo osaa. Mutta tällaisethän asiat ei koskaan käy näiden keskustelijoiden mielessä. Ei sitä aina sillä sekunnilla aina pysty hommaamaan uusia kurahousuja tai lapasia ja hattuja jne. Olin erirtäin onnellinen, kun sain pienemmälle vaateavustuksena käytettyjä vaatteita. Kaikki ei ehkä ihan niin lempparikuosia, mutta parempi kuin ei mitään. Ja osa tietty vähän kuluneempia, muttq voi jösses jos sekin on jo rikos. Hyvä osaiset voisivat tulla sieltä täydellisen maailman kuplastaan ulos ja miettiä itse miten alle 500 eurolla/ kk ostavat kaiken tarpeellisen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä erityislapsi ja ne vaatteet reikiintyy ja likaantuu ihan todella nopeaan. Sitä ei ehkä tavallisten vanhempien äidit ymmärrä. Aamulla kun syö aamiaisen jo siinä on usein joku läikkä tullut paitaan jne. Muutenkin pukeminen hankalaa, että jos ei koko paita ui puurossa niin sillä paidalla mennään. Ja kerran oli ekaa päivää kurahousut tarhassa käytössä ja jo yhden päivän jälkeen menivät rikki. Siis täysin uudet 25 e maksavat kurahousut. Joo ei ollut varaa ostaa uusia siinä kuussa enää. Ja koko ajan hanskat ja pipot kateissa vaikka lapasiakian on 5 paria ja pipoja 5 kpl ja 3 kpl lippiksiä. Tällähetkellä kaikki lippikset kadoksissa. Rahaa palaa koko ajan, kun lapsi ei osaa laittaa oikeille paikoille näitä ja pidä huolta niistä niin kuin omat ikätoverinsa jo osaa. Mutta tällaisethän asiat ei koskaan käy näiden keskustelijoiden mielessä. Ei sitä aina sillä sekunnilla aina pysty hommaamaan uusia kurahousuja tai lapasia ja hattuja jne. Olin erirtäin onnellinen, kun sain pienemmälle vaateavustuksena käytettyjä vaatteita. Kaikki ei ehkä ihan niin lempparikuosia, mutta parempi kuin ei mitään. Ja osa tietty vähän kuluneempia, muttq voi jösses jos sekin on jo rikos. Hyvä osaiset voisivat tulla sieltä täydellisen maailman kuplastaan ulos ja miettiä itse miten alle 500 eurolla/ kk ostavat kaiken tarpeellisen.
Noinkin joo, mutta jos tiedetään että rikkoo niin MIKSI pitää olla ne upouudet +25e housut? Kirpparilta saa 10 paria ihan hyviä kuriksia tuolla rahalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinkin joo, mutta jos tiedetään että rikkoo niin MIKSI pitää olla ne upouudet +25e housut? Kirpparilta saa 10 paria ihan hyviä kuriksia tuolla rahalla...
Siis saattaa saada.
Kaikilla ei ole aikaa tai mielenkiintoa kierrellä kirppiksillä etsimässä sopivan kokoisia ( ja mahdollisesti värisiä ) kuriksia. Marketista saa samalla kauppareissulla.
Höpö höpö, liasta kyllä näkee onko paidalla vain yksi pudonnut jäätelö, vai onko paita ihan täynnä erilaista likatahraa, jotka ovat kertyneet viikkojen ajan.
Eikä erityislapsi ole sen ihmeellisempi pukea siinä mielessä, että käytetään oikean kokoisia ja säähän sopivia vaatteita, ei mitään pari vuotta sitten pieneksi jääneitä.
Jos on vielä isompia sisaruksia joilta kierrättää vaatteita, ei erityislapsen pukemiseen todellakaan tarvita mitään 500e/kk.
Ei tuollaisesta kuka loukkaannu jos sen tarjoamisen tekee fiksusti. Eikä säälitellen ja saaden sen kuulostamaan köyhäinavulta.