Koetteko ruoanlaiton raskaana?
Mikä siinä on raskasta ja millaista ruokaa teette? Itse pidän ruoanlaitosta mutta esimerkiksi monet kaverit inhoavat sitä ja sen vuoksi käyttävät paljon eineksiä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vihaan sitä ruokalaskua kun yritän tehdä hyvää arkiruokaa.
Jos pitäydyn tavallisessa, yksinkertaisessa/helpossa arkiruuassa, niin ruokalasku pysyy inhimillisenä.
Se olisi kivaa, jos voisi ostaa hyviä raaka-aineita ja kokeilla keittokirjojen ruokia, mutta tämä jatkuva jauhelihan muokkaaminen eri aterioiksi on saanut minut inhoamaan ruuanlaittoa.
Kunpa ruoka olisi Suomessa halvempaa.
Totta, ruoka on älyttömän kallista Suomessa.
Silti, aina kun on tarjouksessa tai löydän hyllystä ostan halvempia ruhonosia ja teen niistä ihania pataruokia. Parasta niissä on sekin että niitä voi jatkaa kasviksilla jolloin lihaa tarvitaan vähemmän. Paistia saa 10€/kilo (vrt jauheliha tarjouksessa 5,99, ei iso ero), lapaa tai rintaa vieläkin halvemmalla, possua 3-4€/kilo. Broileri on samoissa hinnoissa 12€/kilo. Lohta syömme kun saamme 12-13€/kilo eli tosi harvoin, yleensä tiskistä 28€/kilo. Meillä syödään jauhelihaa todella harvoin.
Ruokakulut n 600€/kk syömässä 3-9 henkeä
1
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tai en sitä itse laittamista vaan syömisten suunnittelun. Henkisesti erittäin vaativa asiantuntijatyöni imee minut ihan kuiviin, ja on kauhea tuska ja ahdistus yrittää keksiä mitä laittaa ruoaksi. Usein tuleekin tilattua valmiiksi suunniteltuja ruokakasseja, niin että saa valmiista ohjeesta laittaa.
Meillä tämä on ratkaistu niin, että sunnuntaina on "viikon menu" -palaveri, jossa päätetään tulevan viikon ruokalista. Otan aina kaupoista hyvännäköisiä reseptejä mukaan, ja joskus mennään vaan tyyliin "ens viikolla tekee mieli pastaa, jossa on pekonia", ja sitten vaan googletetaan hyvän kuuloinen resepti.
Tästä tehdään sitten ruokalista, käyn yleensä maanantaina viikon ostokset kerralla (ei ehkä tosin mahdollista ilman autoa).
Näin, koska ollaan huomattu, että keskellä viikkoa ei jaksa suunnitella mitään :D
Palstamammoille kaikki on niin kovin raskasta.
Joskus.
Oikein väsyneenä ei voisi vähempää kiinnostaa, ja sillon sitten lyödään ranskalaiset ja nugetit uuniin.
Pääsääntöisesti kuitenkin pidän; työpäivinä tehdään jotain nopeaa kotiruokaa, ja viikonloppuisin kun on aikaa, pipertelen pitkän kaavan mukaan ties mitä alkupaloja, pääruokia, lisukkeita ja jälkkäreitä. Silloin ruoan laitto on ihan hirmuisen nautinnollista.
Vierailija kirjoitti:
Palstamammoille kaikki on niin kovin raskasta.
Kaikki tuntuu raskaalta, kun joutuu lukea kaltaistesi ilonpilaajien juttuja. Huomasitko - ensimmäinen ikävä viesti koko ketjussa oli sinun.
Ai että, tämä osui suoraan kiukkuhermooni :D vihaan vihaan ja vihaan ruoan laittoa!
Mene kauppaan,mieti mitä teet, osta aineet ja sotke kattilat,että saa ruoan pöytään ja tiskaa kipot..hyvin helposti ja mielelläni sorrun toisten tekemään ruokaan, eli eineksiin ja noutopöytiin.
Osaan tehdä ruokaa ja on mahdollisuus ostaa käytännössä aineet mihin vaan. Mutta en pidä siitä. eniten hiertää mielikuvituksen puute ja haluan päästä mahdollisimman helpolla.
Taas vaihteeksi kun laihduttaminen tulee ajankohtaiseksi (kyllä, noutopizzat voi myös lihottaa :D ) niin joudun opettelemaan ruoan laiton. Pari viikkoa menee että tottuu siihen.
Vaimo tekee mielellään todella hyvää ruokaa, mutta hänen jäljiltään jää aivan jäätävä tiskivuori niin pitkäksi aikaa, että saan sen tiskattua tai sanon pari kertaa asiasta. Tämä saa mut aina ahdistumaan..vaikka taitaa olla enemmän miesten ominaisuus
Vierailija kirjoitti:
Ai että, tämä osui suoraan kiukkuhermooni :D vihaan vihaan ja vihaan ruoan laittoa!
Mene kauppaan,mieti mitä teet, osta aineet ja sotke kattilat,että saa ruoan pöytään ja tiskaa kipot..hyvin helposti ja mielelläni sorrun toisten tekemään ruokaan, eli eineksiin ja noutopöytiin.
Osaan tehdä ruokaa ja on mahdollisuus ostaa käytännössä aineet mihin vaan. Mutta en pidä siitä. eniten hiertää mielikuvituksen puute ja haluan päästä mahdollisimman helpolla.
Taas vaihteeksi kun laihduttaminen tulee ajankohtaiseksi (kyllä, noutopizzat voi myös lihottaa :D ) niin joudun opettelemaan ruoan laiton. Pari viikkoa menee että tottuu siihen.
Vaimo tekee mielellään todella hyvää ruokaa, mutta hänen jäljiltään jää aivan jäätävä tiskivuori niin pitkäksi aikaa, että saan sen tiskattua tai sanon pari kertaa asiasta. Tämä saa mut aina ahdistumaan..vaikka taitaa olla enemmän miesten ominaisuus
Voisi ehkä vaimolle vihjaista, että jokaista ainesosaa varten ei tarvitse ottaa uusia aseita tai uutta kippoa, riittää kun huuhtaisee vanhoja tai pesee saman tien (jos käsitellyt esim. raakaa lihaa) ja käyttää saman tien uudelleen, näin teen minä eikä ruuanlaitosta synny kuin kattila tai pari, leikkuulauta ja veitsi. Olin itse ennen samanlainen tiskituhon tekijä, kunnes mies tosiaan nätisti huomautti asiasta. En ollut itse aiemmin edes tajunnut. :)
Ei ole raskasta,syödään vain itsetehtyä ruokaa eikä eineksiä,1krt kk kunnon alku,pää ja jälkkäri ravintolassa,nautin ruuanlaitosta,kuten myös mieheni ja 19v poikanikin.työpäivän jälkeen ihanan rentouttavaa valmistaa hyvää ruokaa ja nauttia ajan kanssa
Koen raskaaksi. Perheessä useammalla erilaisia vaikeita allergioita ja itselläni pahimmat. En pysty syömään ravintolassa enkä vierailuilla, joten mä teen lomallekin ruoat mukaan. En halua/jaksa tehdä monta eri ruokaa, joten pitää aina yrittää keksiä jotain, jota kaikki voivat syödä.
En ole erityisen hyvä kokki, onneksi mies ja teini välillä kokkaavat, he molemmat tekevät hyvää ruokaa. Eineksiä meillä syödään harvoin, itse en niitä pääosin pysty syömään, joten joskus kun lapset syö kalapuikkoja tai nakkeja, mä jätän ruoan väliin.
Jos ei olisi allergioita perheessä, syötäisiin taatusti enemmän eineksiä ja käytäis jossain kotiruokaa tarjoavissa ravintoloissa syömässä usein, tykkään siis hyvästä ruoasta mutta en kokkaamisesta.
Sellainen pakollinen arkikokkaus on tylsää ja raskastakin kun joskus vaan ei huvita eikä edes keksi mitä ostaisi kaupasta ja kokkaisi...päivästä toiseen.
Varsinkin silloin kun lapset oli pieniä niin 5 kertaa päivässä piti aina olla tiettyyn aikaa syötävää.
Tykkään tehdä ruokaa inspiksen mukaan ja juhlaruokia on kiva tehdä.
Ruoanlaitto, siivoaminen, pyykki ja metatyöt on lapsiperheessä loputonta suota. Kyllä se välillä väsyttää.
En pidä raskaana, mutta tylsänä välillä. Nyt kun lapset ovat muuttaneet omille, luistelen välillä ruoanlaitosta ja mennään voileipälinjalla.