Psykiatrikäynnin ja lausunnon hinta
Kävin jatkohoitoa varten Vastaamossa psykiatrilla, jossa minulle kirjoitettiin käynnistä myös tavallinen (ei siis laaja tms.) B-lausunto. Jos ymmärrän oikein, minulta veloitetaan erikseen käynnistä (enintään 45 min) 180€ ja lausunnosta 180€. Yhteensä siis 360€. Käynnin hinnan vielä ymmärrän, mutta voiko lausunto todella olla näin kallis?!
Kommentit (29)
2. ja 3. vuoden lausunnon voi kirjoittaa yleislääkäri.
Täällä pääkaupunkiseudulla yksityisten psykiatrien taksat voivat olla jopa 220e. 180e on keskihinta. B-lausunnon hinta on minustakin korkea, koska se ei ole niin yksityiskohtainen kuin C-lausunto. Jokainen lääkäri määrittelee itse taksansa, mitään yhteisiä taksoja ei lääkäriasemilla ole.
Alueelliset erot ovat suuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn yksityisen suositulla (siis tehnyt pitkään töitä ja maine hyvä) psykiatrilla kaupungin keskustassa ja hinta jotain 90 e / 45 min. Tuo 180 e on jo järkyttävä hinta. Vielä kelakorvauksenkin jälkeen sulle jää jotain satanen maksettavaa per kerta. Ja jos aiot käydä kaks kertaa viikossa niin huhhuh. Ymmärrän että tää maksaa mutta kannattaisko sun etsiä hieman halvempi ennen kuin aloitat? Ja sillä välin tosiaan yths auttaa halvalla ja sieltä saa myös lausuntoja ja reseptejä.
Kiitos tiedosta! Harmittaa, kun Vastaamon sivuilta ei oikein löydy hintatietoja. Käyn psykologilla (ja siis toiselta koulutukseltaan psykoterapeutilla) terapiassa jatkossa eri paikassa ja edullisimmin hinnoin.
Kelaa varten tarvitsin tänne vain ne kaksi käyntiä ja lausunnon. Ajattelin kenties sitten hölmönä, että lausunto sisältyisi näihin kahteen 180€ kerralta maksavaan käyntiin, eikä siitä tulisi vielä kolmatta kertaa 180€ maksettavaa.
Ap
Aa ok. No mutta tiedäthän että tarvitset sen lausunnon myös toiselle ja kolmannelle vuodelle erikseen, joten ehkä sinuna selvittelisin sen yths-kuvion. Muuten maksat vielä kahdesti tuon melkein 400 euroa. Ja entä reseptit?
Tiedän ja toivon, että olen silloin siinä mielessä paremmin voimissa, että jaksan selittää tilanteeni jollekin YTHS:ssä. Käsittääkseni ekan vuoden jälkeen riittää ihan yleislääkärin lausunto. :) Reseptit uusii toinen lääkäri, sillä en syö mitään lääkkeitä psyykkiseen sairauteen.
Ap
Otithan huomioon, että Kela ei välttämättä hyväksy hakemustasi B-lausunnosta huolimatta?
Vierailija kirjoitti:
Otithan huomioon, että Kela ei välttämättä hyväksy hakemustasi B-lausunnosta huolimatta?
Kyllä, valitettavasti. :/ Kuitenkin muutama vuosi sitten tässä asiassa on petrattu ja ymmärtääkseni tämä ei ole enää harkinnanvarainen tuki, vaan Kelan on korvattava kuntoutuspsykoterapiaa kaikille sitä tarvitseville. Aiemmin loppuvuodesta tukea ei juurikaan myönnetty loppuneiden määrärahojen takia, mutta enää niin ei pitäisi olla. Eli ainoastaan voisin nähdä sen ongelmana, jos en täytä Kelan kriteerejä - joiden kaikella järjellä pitäisi täyttyä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, valitettavasti. :/ Kuitenkin muutama vuosi sitten tässä asiassa on petrattu ja ymmärtääkseni tämä ei ole enää harkinnanvarainen tuki, vaan Kelan on korvattava kuntoutuspsykoterapiaa kaikille sitä tarvitseville. Aiemmin loppuvuodesta tukea ei juurikaan myönnetty loppuneiden määrärahojen takia, mutta enää niin ei pitäisi olla. Eli ainoastaan voisin nähdä sen ongelmana, jos en täytä Kelan kriteerejä - joiden kaikella järjellä pitäisi täyttyä.
Ap
Kela ja järki eivät valitettavasti kuulu samaan lauseeseen 😈
Olen itse tällä hetkellä hoitajan käynneillä ja edessä on psykiatrian käynnit. Valitettavasti kunnalla on 9-12kk jonot ja itse osa-aikaisena työttömänä mietin, että miten ihmeessä saan maksettua b-lausunnon ja käynnit, sillä niitä vaaditaan Kelan mukaan ainakin 2 käyntiä.
Onko aikuissosiaalityön mahdollista korvata edes osa hinnasta?
Olen käynyt muutamalla eri psykiatrilla. Ehdottomasti paras heistä oli se kallein, jonka käynnistä ja lausunnosta pulitin tuon yli 300e. Lausunto oli erittäin huolellisesti tehty ja lääkäri oli selkeästi perehtynyt asiaani. Lausunnon laatimiseen meni varmasti yli 45min.
Aa ok. No mutta tiedäthän että tarvitset sen lausunnon myös toiselle ja kolmannelle vuodelle erikseen, joten ehkä sinuna selvittelisin sen yths-kuvion. Muuten maksat vielä kahdesti tuon melkein 400 euroa. Ja entä reseptit?