Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokavalio ilman lisättyä sokeria - kokemuksia?

Vierailija
30.12.2016 |

Onko täällä ketään joka on karsinut ruokavaliostaan kaiken lisätyn sokerin? Miten olette onnistuneet tässä? Haluaisin jättää lisätyn sokerin pois, mutta tuntuu, että kaikessa on nykyään sokeria... :/

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itte syön kookossokeria ja intiaanisokeria kun ovat terveellisiäkin.

Eivät ne ole sen terveellisempiä kuin normaali sokerikaan,mutta saantimäärähän tuossa ratkaisee. Fruktoosi on maksalle ehdotonta myrkkyä, se aiheuttaa ei-alkoholiperäistä rasvamaksaa.

Vierailija
22/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos nopeasti tulleista vastauksista! Ruokavalioksi olen suunnitellut jokseenkin seuraavanlaista, miltä tämä kuulostaisi:

Aamupala: kaurapuuro, 1 dl mustikoita

Lounas:  itse tehtyä ruokaa, jossa lihaa/kanaa/kalaa, riisiä tai perunaa sekä n. 100-150g vihanneksia, joskus raejuustoa, kastikkeena turkkilaista jugurttia tai ei mitään

Välipala: 1-2 hedelmää, ruisleipä (voi + kurkku + juusto)

Illallinen: sama kuin lounas

Iltapala: kaurapuuro, 1 dl hillaa

Lisäksi juon vihreää teetä, en tietenkään lisää sokeria. Kuulostaako tarpeeksi monipuoliselta ja tasapainoiselta? Pitäisikö jotain vielä muokata?

-ap

Proteiini puuttuu aamu-, väli- ja iltapalasta. Vihanneksia ei tule yli puolta kiloa päivässä. Hyvät rasvat puuttuvat kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää tuohon ruokavalioosi jotain maitotuotetta. Juustoja, rahkoja, jne. niistä saa proteiinia ja löytyy sokerittomana. 

Kyllä ap luetteli mahdollisen ruokalistansa sisältävän mm. voita, juustoa, turkkilaista joqurttia sekä raejuustoa.

Vierailija
24/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos nopeasti tulleista vastauksista! Ruokavalioksi olen suunnitellut jokseenkin seuraavanlaista, miltä tämä kuulostaisi:

Aamupala: kaurapuuro, 1 dl mustikoita

Lounas:  itse tehtyä ruokaa, jossa lihaa/kanaa/kalaa, riisiä tai perunaa sekä n. 100-150g vihanneksia, joskus raejuustoa, kastikkeena turkkilaista jugurttia tai ei mitään

Välipala: 1-2 hedelmää, ruisleipä (voi + kurkku + juusto)

Illallinen: sama kuin lounas

Iltapala: kaurapuuro, 1 dl hillaa

Lisäksi juon vihreää teetä, en tietenkään lisää sokeria. Kuulostaako tarpeeksi monipuoliselta ja tasapainoiselta? Pitäisikö jotain vielä muokata?

-ap

Kyllä tuolla varmaan hengissä pysyy. Itse tosin en pärjäisi aamiaisella, jossa ei ole mitään proteiinia, ja kyllä voisilmänkin puuroon lisään. Välipala vaikuttaa aika tukevalta, mutta kaipa itse tiedät, mitä tarvitset. Virallinen ravitsemusterapeutti voisi nipottaa maitotuotteiden liian vähäisestä käytöstä. Salaatinkastikkeena käyttäisin itse sekoitettua öljykastiketta ja vieläpä reippaasti annostellen. Vihanneksia on aika vähän suhteessa hedelmiin; söisin niitä enemmän. Kaurapuuro kahdesti päivässä kuulostaa tylsältä, mutta ehkä se sopii sinulle.

Vierailija
25/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Mieti sitä ensin. Mitä tarvetta lisätyn sokerin jättäminen pois ruokavaliosta palvelee? Helppoa on tietenkin olla syömättä sokerista jugurttia, leivonnaisia ja sen sellaista, mutta mitä saavutat sillä, että jätät vaikkapa jonkin maustekastikkeen väliin vain siksi, että siinä on vähä sokeria? Kokonaisuus merkitsee, ei se, mitä syö vähän. Tiukka ruokavalio ei ole järkevä, ellei taustalla ole sairautta.

10 listasikin jo hyvin syitä, mutta lisäksi tähän päätökseen liittyy myös hampaisiin muodostuva hammaskivi sekä se, että lopetin polttamisen. Jostain syystä sokeri vaikeuttaa tupakasta irti pysymistäkin.

-ap

Ja uskot, että jos karsitaan ruokavaliostasi kaiken lisätyn sokerin, se poistaa ongelman? Vai onko joku pieni määrä jossain syömässäsi ruuassa (esim. se maustekastike) tai satunnaisesti nautittu herkku kuitenkaan ongelma? Mä sanon, että paljon suurempi ongelma on ruokavalio, jota ei ehkä pystykään pitämään ja joka aiheuttaa repsahduksia.

En usko, että ongelmani poistuvat kokonaan kuin taikaiskusta, jos lopetan lisätyn sokerin syömisen. Tavoitteena on terveellisempi ruokavalio. :) En ole se joka väitti vastaan maustekastikkeista tms. Tarkoitus ole alkaa täysin lisätty sokeri absolutistiksi, vaa muuttaa päivittäisen ruokavalioni perusteet. Aiemmin olen siis syönyt paljonkin esimerkiksi vaaleaa leipää, pullaa, karkkia, suklaata, kastikkeita, ketsuppia, jne. Se maustekastike tai herkku silloin tällöin ei ole ongelma. Varmasti tulen kaverin valmistujaisissa maistamaan kakkua jne. Mutta päivittäinen ruokavalioni kaipaa muutosta.

-ap

Vierailija
26/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli proteiiniä lisäksi aamupalaan ja iltapalaan, riittäisiköhän pari ruokalusikallista raejuustoa puuron seassa? Rasvoja voisin lisätä ainakin lisäämällä puuroihin siemeniä ja välipalana hedelmän sijaan hieman pähkinöitä? Syön tavallisesti avokadoja joka päivä, näissä on käsittääkseni hyviä rasvoja myös? Maitotuotteiden runsaampi käyttö vaikeuttaa iho-ongelmia. Hedelmien sijaan voisin hyvin alkaa syömään välipalana pienen salaatin, saisin siihen myös sitä öljyä lisättyä. Tosin sitähän voisin lisätä puuroonkin...

Kiitos todella paljon jo tulleista vastauksista. Niin sitä luuli tehneensä hyvän ruokavalion, vaikka paljon kaikenlaista tärkeää onkin unohtunut täysin!

-ap

Vierailija
27/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lisää sokeria esim kahviin tai teehen, en syö makeita ruokia, karkkia, kahvileipää yms. Käytän sokeria/ hunajaa ruuanlaitossa, esim. tomaattiruuissa tai salaatinkastikkeissa. 

Itse tekeminen on varmaan sokerin välttämisessä avainsana. 

Ensimmäinen havainto sokerin pois jättämisen jälkeen oli, että makuaistini parani. Ruoka alkoi maistua enemmän ja paremmalta, syömisestä tuli nautinnollisempaa. Lopetin "lisätyn sokerin" syömisen parikymppisenä, nyt olen reilusti yli 4-kymppinen. 

En ole tässä asiassa mikään natsi. Muut saavat syödä mitä mielivät, ja itsekin saatan joskus syödä jälkiruokaa, kakkupalan tms. Aika vähän kuitenkin, sillä liiallisesta makeasta tulee vähän huono olo. Teen myös itse jälkiruokia vieraille silloin tällöin. 

Sosiaalisessa tilanteissa sokerin torjuminen ei aiheuta mitään ongelmia, ei ole koskaan aiheuttanut.  

Vierailija
28/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnistunut sokerin vähentämisessä seuraavasti:

Leipänä juureen leivottu ruisleipä

Ei sokeroituja jukurtteja tms, tilalle maustamattomia viilejä ja jukurtteja

Omat pakastemarjat, ilman lisättyä sokeria

Myslin teen itse pähkinöistä, manteleista, hiutaleista, siemenistä ja leseistä

Ei eineksiä

Ei luonnollisestikaan makeisia, pullia tai leivonnaisia

Samalla tavoin olen jättänyt pois myös makeutusaineet.

Miksi näin? Etsin parempaa ja terveellisempää oloa. Päänsäryistä pääsin lähes kokonaan eroon ensimmäisten kahden viikon aikana ja muutenkin olen voinut paremmin. Voin suositella, et menetä mitään.

Vierailija
29/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täytyy tehdä paljon. Jopa naudanfileestä löydät lisättyä sokeria -_-

Mä olen ruvennut absolutismin jälkeen hölläämään siten, että en viitsi esim. naudanfilettä tai täysjyväleipää jättää syömättä siksi, että siihen on lisätty vähän sokeria. Yritän katsoa kokonaisuutta. Makeita kastikkeita sun muita en edelleenkään syö ja moni valmiskeittokin on kuin sokerimössöä, kun tottuu syömään sokerittomasti.

Varoituksen sana siitä, että jos olet oikein sokeriholisti niin perunan ja leivän jättäminen ruokavalioon saattaa ylläpitää sokerikoukkua. Syön itse vain mahdollisimman hitaita hiilareita.

Vierailija
30/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on erittäin vaikea tehtävä kuluttajalle löytää varmuus sokerien osuudesta tuotteessa, jollei valmistaja halua olla rehellinen ja ilmoittaa asiasta.  Katson yleensä hiilarit sekä sokerin osuuden hilareissa.  

Olen lukenut, ettei sokeria edes tarvitse mainita.  Tuntuu niin väärältä, että voidaan ihan sallitusti jättää pois tiedot sokerista.  

Kun sain tietää, että sitruunainen vihreä tee sisältää sokeria, olin pettynyt.  Teepussit jäi käyttämättä ja päätyivät biojätteisiin. 

Mikäli syön jotain sokeripitoista, niin haluan syödä sen tieten omasta halusta.  En siten, että sokeria on salaa ujutettu ruokiini. 

Vierailija
31/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapanta ja kamalaa. Se sama näkyy sitten myös koko habituksessasi.

Vierailija
32/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se onnistuu, mutta aluksi joutuu näkemään paljon vaivaa, että alkaa hahmottaa mitä voi ostaa. Sitten on joitain asioita, mitkä pitää tehdä itse esim. majoneesia ei löydä sokerittomana mistään (ainakaan itse en ole löytänyt). Onneksi harvoin tulee syötyä, mutta kun tarvitsee teen sen itse. 

En kadu päivääkään, että lopetin sokerin käytön kokonaan. 

Vierailija
33/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli proteiiniä lisäksi aamupalaan ja iltapalaan, riittäisiköhän pari ruokalusikallista raejuustoa puuron seassa? Rasvoja voisin lisätä ainakin lisäämällä puuroihin siemeniä ja välipalana hedelmän sijaan hieman pähkinöitä? Syön tavallisesti avokadoja joka päivä, näissä on käsittääkseni hyviä rasvoja myös? Maitotuotteiden runsaampi käyttö vaikeuttaa iho-ongelmia. Hedelmien sijaan voisin hyvin alkaa syömään välipalana pienen salaatin, saisin siihen myös sitä öljyä lisättyä. Tosin sitähän voisin lisätä puuroonkin...

Hyviä ideoita. Jos ei maitotuotteet sovi niin ei sovi, mutta esim. pähkinöitä, manteleita ja siemeniä niiden sijaan sitten.

Minulle on käynyt lisätyn sokerin radikaalin vähentämisen jälkeen niin, että hedelmätkin maistuvat makeammilta, enkä niitäkään enää ahmi. Omenalajikkeen olen joutunut vaihtamaan vähemmän makeaksi, ja banaania menee vain puolikas kerrallaan.

Vierailija
34/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo kirjoitukseni, että olin puolitoista vuotta lähes sokerittomalla ja ei mitään vaikutusta mihinkään, innosti antamaan alapeukkuja?

Mulle ei tosiaan tullut mitään vaikutuksia siitä sokerittomuudesta.

Vierailija
35/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriton syöminen kyllä kannattaa. Itse olen kokenut sen vaikeaksi kun kaikki pitää sitten tehdä itse.  Eikä aika tahdo riittää. Mutta muuten olo on paljon freesimpi ilman sokeria.  Voin suositella. 

Vierailija
36/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä älyä on vahtia niin tarkkaan, että jossain majoneesissa ei saa olla sokeria. Pimeeksi menee.

Vierailija
37/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo kirjoitukseni, että olin puolitoista vuotta lähes sokerittomalla ja ei mitään vaikutusta mihinkään, innosti antamaan alapeukkuja?

Mulle ei tosiaan tullut mitään vaikutuksia siitä sokerittomuudesta.

Varmaan koska et huomannut siinä mitään myönteistä. Mä huomasin heti kun lopetin pelkästään suklaan ja sokerin lisäämisen kahviin ja teehen. 

Vierailija
38/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse täytyy tehdä paljon. Jopa naudanfileestä löydät lisättyä sokeria -_-

Täh! Minkähänlaista naudanfileetä mahdat tarkoittaa, jotain valmiiksi maustettua varmaan? 

Osta oikeaa tuoretta lihaa, siihen ei ole lisätty sokeria.

Vierailija
39/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan helppoa olla itse lisäämättä sokeria. Ongelma tuleekin siinä, että sokeria on lisätty joka paikkaan. Esim. leivät, einekset, murot, maustekastikkeet. 

Nyt löysin sokerittoman mantelimaidon mutta sokerittomia muroja en ole vielä löytänyt.

Olen joskus ostanut Alpen nimistä mysliä joka on makeuttamaton.  Söin sitä aamupalana turkkilaisen jogurtin kanssa.  Oli hyvää.

Tarkemmin en muista tuoteselosteesta. En silloin vielä ollut ihan niin tarkka.  Makeat ruuat ei vaan ole nykyisin mun juttu. Onneksi sokerin haitoista uskalletaan jo julkisesti puhua ja kirjoittaa.

Vierailija
40/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan helppoa olla itse lisäämättä sokeria. Ongelma tuleekin siinä, että sokeria on lisätty joka paikkaan. Esim. leivät, einekset, murot, maustekastikkeet. 

Nyt löysin sokerittoman mantelimaidon mutta sokerittomia muroja en ole vielä löytänyt.

Olen joskus ostanut Alpen nimistä mysliä joka on makeuttamaton.  Söin sitä aamupalana turkkilaisen jogurtin kanssa.  Oli hyvää.

Tarkemmin en muista tuoteselosteesta. En silloin vielä ollut ihan niin tarkka.  Makeat ruuat ei vaan ole nykyisin mun juttu. Onneksi sokerin haitoista uskalletaan jo julkisesti puhua ja kirjoittaa.

Kiitos vinkistä. Pitää katsastaa tuo. Nyt olen käyttänyt sun mysliä mutta niissä on ihan liikaa lisättyä sokeria. Oli kamalan makeaa ennen kuin löysin makeuttamattoman mantelimaidon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi