Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokavalio ilman lisättyä sokeria - kokemuksia?

Vierailija
30.12.2016 |

Onko täällä ketään joka on karsinut ruokavaliostaan kaiken lisätyn sokerin? Miten olette onnistuneet tässä? Haluaisin jättää lisätyn sokerin pois, mutta tuntuu, että kaikessa on nykyään sokeria... :/

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan helppoa olla itse lisäämättä sokeria. Ongelma tuleekin siinä, että sokeria on lisätty joka paikkaan. Esim. leivät, einekset, murot, maustekastikkeet. 

Nyt löysin sokerittoman mantelimaidon mutta sokerittomia muroja en ole vielä löytänyt.

Vierailija
2/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu, kun tekee ruokansa itse. Eineksistä ja puolivalmisteista joutuu tiiraamaan tarkasti, ihan satunnaisissakin tuotteissa on sokeria, vaikka kaiken järjen mukaan ei pitäisi olla.

Jos syöt leipää, niin niissä kannattaa huomioida, että joissakin leivissä pieni määrä sokeria kuuluu valmistusprosessiin, joten ihan joka asiassa ei sitä lisäystä voi välttää.

Kun rutiinin saa pyörimään ja alkaa muistaa ulkoa tuotteet, joita voi käyttää, niin ei asiaa edes huomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin puoleksitoista vuodeksi pois kaiken erittäin sokeripitoisen. (Syynä se, että olin virtsisten takia antibioottikuurilla sen ajan, ettei uusisi enää ja pelkäsin hiivaa)

En huomannut yhtään mitään vaikutuksia. Kun sitten 2 vk sen estolääkkeen loppumisen jälkeen yritin syödä kerroksellisen suklaakonvehteja, niin en pystynyt, kun kieli kirveli. Mutta pikku hiljaa pystyin syömään enemmän ja nyt pystyn syömään miten paljon vain.

Eli en ollut totaalilakossa, mutta välttelin.

Vierailija
4/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä einekset kauppaan ja kokkaa/leivo itse. Leivät, einekset, murot, maustekastikkeet eivät ole henkiinjäämisen kannalta mitään sellaista ruokaa mitä olisi  pakko  syödä.Tee maustesoosi itse ja mausta vaikka aidon hedelmän mehulla. Mä olen pärjännyt jo  monta vuotta pääsääntöisesti ilman lisättyä sokeria. Jos tummassa suklaassa sitä sattuu vähän olemaan, en soimaa itseäni koska syön sitäkin niin harvoin.

Vierailija
5/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 miksi olet noin totaalinen välttelijä. Minusta olet turhan tarkka.

Vierailija
6/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Mieti sitä ensin. Mitä tarvetta lisätyn sokerin jättäminen pois ruokavaliosta palvelee? Helppoa on tietenkin olla syömättä sokerista jugurttia, leivonnaisia ja sen sellaista, mutta mitä saavutat sillä, että jätät vaikkapa jonkin maustekastikkeen väliin vain siksi, että siinä on vähä sokeria? Kokonaisuus merkitsee, ei se, mitä syö vähän. Tiukka ruokavalio ei ole järkevä, ellei taustalla ole sairautta.

Vierailija
7/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ap tarkoittaa lisätyllä sokerilla?

Vierailija
8/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä einekset kauppaan ja kokkaa/leivo itse. Leivät, einekset, murot, maustekastikkeet eivät ole henkiinjäämisen kannalta mitään sellaista ruokaa mitä olisi  pakko  syödä.Tee maustesoosi itse ja mausta vaikka aidon hedelmän mehulla. Mä olen pärjännyt jo  monta vuotta pääsääntöisesti ilman lisättyä sokeria. Jos tummassa suklaassa sitä sattuu vähän olemaan, en soimaa itseäni koska syön sitäkin niin harvoin.

Ihana asenne sulla. Onko ihan aina pakko olla noin loukkaava?

Kyllä mulle leipä ja murot on jokapäiväistä ruokaa. Ja maustekastikkeita käyttäisin ihan sen takia kun joskus tekee mieli jotakin hyvääkin.

Vierailija
9/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nopeasti tulleista vastauksista! Ruokavalioksi olen suunnitellut jokseenkin seuraavanlaista, miltä tämä kuulostaisi:

Aamupala: kaurapuuro, 1 dl mustikoita

Lounas:  itse tehtyä ruokaa, jossa lihaa/kanaa/kalaa, riisiä tai perunaa sekä n. 100-150g vihanneksia, joskus raejuustoa, kastikkeena turkkilaista jugurttia tai ei mitään

Välipala: 1-2 hedelmää, ruisleipä (voi + kurkku + juusto)

Illallinen: sama kuin lounas

Iltapala: kaurapuuro, 1 dl hillaa

Lisäksi juon vihreää teetä, en tietenkään lisää sokeria. Kuulostaako tarpeeksi monipuoliselta ja tasapainoiselta? Pitäisikö jotain vielä muokata?

-ap

Vierailija
10/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Mieti sitä ensin. Mitä tarvetta lisätyn sokerin jättäminen pois ruokavaliosta palvelee? Helppoa on tietenkin olla syömättä sokerista jugurttia, leivonnaisia ja sen sellaista, mutta mitä saavutat sillä, että jätät vaikkapa jonkin maustekastikkeen väliin vain siksi, että siinä on vähä sokeria? Kokonaisuus merkitsee, ei se, mitä syö vähän. Tiukka ruokavalio ei ole järkevä, ellei taustalla ole sairautta.

En ole ap mutta mäpä kerron. Sokerittomalla ruokavaliolla saa parannettua sekä ihon että suoliston kuntoa. Ei myöskään tule voimakkaita verensokerin nousuja ja laskuja vaan energiataso pysyy paremmin tasaisena.

Lisäksi sokerin pois jättäminen lisää yleistä virkeyttä ja parantaa mielialaa. Ei sitä huomaa ennen kuin jättää sen sokerin pois. 

Vierailija
11/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta mäpä kerron. Sokerittomalla ruokavaliolla saa parannettua sekä ihon että suoliston kuntoa. Ei myöskään tule voimakkaita verensokerin nousuja ja laskuja vaan energiataso pysyy paremmin tasaisena.

Lisäksi sokerin pois jättäminen lisää yleistä virkeyttä ja parantaa mielialaa. Ei sitä huomaa ennen kuin jättää sen sokerin pois. 

Eihä ap ole jättämässä sokeria pois ruokavaliosta. Hän puhuu ainoastaan "lisätystä" sokerista. Melkomoista itsepetosta :D:D

Vierailija
12/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti riippuu vähän siitäkin, miten on ennen syönyt. Ja siltikään en jaksa uskoa, että joku pieni määrä sokeria vaikuttaa (ja niistähän juuri viestissäni puhuin), kun se teollisesti tuotettu sokeri ei kuitenkaan ole ainoa olemassa oleva sokeri.

Vierailija
13/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää tuohon ruokavalioosi jotain maitotuotetta. Juustoja, rahkoja, jne. niistä saa proteiinia ja löytyy sokerittomana. 

Vierailija
14/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihä ap ole jättämässä sokeria pois ruokavaliosta. Hän puhuu ainoastaan "lisätystä" sokerista. Melkomoista itsepetosta :D:D

Niin no, kaiken sokerin jättäminen pois ruokavaliosta olisikin hullua, kun sokeria löytyy luonnostaan aika monesta ruuasta (vaikkapa kasviksista ja maidosta).

Vierailija
15/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

itte syön kookossokeria ja intiaanisokeria kun ovat terveellisiäkin.

Vierailija
16/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 listasikin jo hyvin syitä, mutta lisäksi tähän päätökseen liittyy myös hampaisiin muodostuva hammaskivi sekä se, että lopetin polttamisen. Jostain syystä sokeri vaikeuttaa tupakasta irti pysymistäkin.

-ap

Vierailija
17/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana asenne sulla. Onko ihan aina pakko olla noin loukkaava?

Kyllä mulle leipä ja murot on jokapäiväistä ruokaa. Ja maustekastikkeita käyttäisin ihan sen takia kun joskus tekee mieli jotakin hyvääkin.

Selventäisitkö minulle minkä kohdan viestissäni koet loukkaavaksi?

Vierailija
18/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään joka on karsinut ruokavaliostaan kaiken lisätyn sokerin? Miten olette onnistuneet tässä? Haluaisin jättää lisätyn sokerin pois, mutta tuntuu, että kaikessa on nykyään sokeria... :/

No eihän ole. Ei sitä ole vihanneksissa eikä hedelmissä, ei tuoreessa lihassa tai kalassa, munissa, voissa, öljyssä, kaurahiutaleissa eikä kunnon ruisleivässä. Eikä maidossa tai niissä juustoissa, joita käytän.

Teen siis ruokani itse. En kaipaa muroja, höttöleipiä tai sokeripitoisia leikkeleitä.

Vierailija
19/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itte syön kookossokeria ja intiaanisokeria kun ovat terveellisiäkin.

Sokeri on sokeri, eikä terveellistä sokeria ole.

Vierailija
20/45 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 listasikin jo hyvin syitä, mutta lisäksi tähän päätökseen liittyy myös hampaisiin muodostuva hammaskivi sekä se, että lopetin polttamisen. Jostain syystä sokeri vaikeuttaa tupakasta irti pysymistäkin.

-ap

Ja uskot, että jos karsitaan ruokavaliostasi kaiken lisätyn sokerin, se poistaa ongelman? Vai onko joku pieni määrä jossain syömässäsi ruuassa (esim. se maustekastike) tai satunnaisesti nautittu herkku kuitenkaan ongelma? Mä sanon, että paljon suurempi ongelma on ruokavalio, jota ei ehkä pystykään pitämään ja joka aiheuttaa repsahduksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan