Naapurilta tuli heippalappu (parvekkeella tupakointi), onko pakko totella?
Joltakulta naapureista tuli seuraavanlainen lappu:
"Voisitteko olla tupakoimatta parvekkeellanne? Terveisin astmaatikko
(Haju kulkeutuu muiden parvekkkeille!!!)"
Minä ne polta, mutta mieheni polttaa. Ok, en itsekään ole miehen parveketupakoinnin fani, koska koko partsi haisee ällöttävälle tämän takia. Asumme kuitenkin ylimmässä kerroksessa, eli hajun ei pitäisi levitä muihin asuntoihin.
Miehen kanssa nyt riita päällä siitä, pitäisikö tuota lappua totella vai ei. Minun mielestäni ei ole kohtuutonta mieheltä kävellä tupakkapaikalle tupakalle, mutta mieheni ei periaatteesta halua tätä tehdä, koska kerrostalon säännöt eivät kiellä parveketupakointia "ja hän on maksanut extraa parvekkeellisesta asunnosta niin kyllä sitä pitää saada käyttääkkin"..
En haluaisi aiheuttaa naapurisotaa tämän takia. Mitä mieltä av-raati on?
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko että kukaan saa astmakohtausta hajuhaitoista. Tai jos saa, niin se on psykosomaattista.
Tiedän monta astmaatikkoa, jotka polttavat tupakkaa. Mutta pyhistelkää toki tupakanvastustajat, kun olette noin hyvään vauhtiin päässeet. Alkaa muistuttamaan juutalaisvainoa, mutta ei se mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei "tarvitse" totella, mutta olisihan se kohteliasta. Joudun itse pitämään parvekkeen oven aina kiinni, koska muilta parvekkeilta leviää tupakansavua, jota en halua kotiini. Se on varsinkin helteellä tosi kurjaa.
Itse varon tarkasti häiritsemästä talon muita asukkaita millään tavoin ja toivoisin, että he olisivat yhtä huomaavaisia.
Mulla sama, olen herkkä tuolle tupakansavulle ja en saa henkeä / järkyttävä migreeni tupakansavusta, niin en voi pitää parvekkeen ovea auki, kun ihmisten on pakko siellä parvekkeella polttaa..
Miksi alunperin muutit kerrostaloon, hajujen ja melujen keskelle. Tai osta oma kerrostalo.
Koska kerrostaloasumisessa ei ole mitään ongelmaa ilman tupakoitsijoita. Miksi et itse muuta muualle jos sinun pitää pilata ympärilläsi oleva ilma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko että kukaan saa astmakohtausta hajuhaitoista. Tai jos saa, niin se on psykosomaattista.
Tiedän monta astmaatikkoa, jotka polttavat tupakkaa. Mutta pyhistelkää toki tupakanvastustajat, kun olette noin hyvään vauhtiin päässeet. Alkaa muistuttamaan juutalaisvainoa, mutta ei se mitään.
Kyllä minäkin tiedän maksasairaita, jotka juovat alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei "tarvitse" totella, mutta olisihan se kohteliasta. Joudun itse pitämään parvekkeen oven aina kiinni, koska muilta parvekkeilta leviää tupakansavua, jota en halua kotiini. Se on varsinkin helteellä tosi kurjaa.
Itse varon tarkasti häiritsemästä talon muita asukkaita millään tavoin ja toivoisin, että he olisivat yhtä huomaavaisia.
Mulla sama, olen herkkä tuolle tupakansavulle ja en saa henkeä / järkyttävä migreeni tupakansavusta, niin en voi pitää parvekkeen ovea auki, kun ihmisten on pakko siellä parvekkeella polttaa..
Miksi alunperin muutit kerrostaloon, hajujen ja melujen keskelle. Tai osta oma kerrostalo.
Koska kerrostaloasumisessa ei ole mitään ongelmaa ilman tupakoitsijoita. Miksi et itse muuta muualle jos sinun pitää pilata ympärilläsi oleva ilma?
Käytätkö koskaan mitään kulkuneuvoa?
Ei muuten voi.[/quote]Taloyhtiö ei voi viel kieltää tupakointia asunnossa tai sen parvekkeella. mutta 1.1. voi.
Omat vanhempani lähentelevät 80-v, asuvat kerrostalossa, ja heitä harmittaa suunnattomasti ulkoa asuntoon kantautuva tupakansavu. He tupakoivat aikoinaan molemmat nuoresta asti, äiti lopetti v. 2003 saatuaan keuhkosyövän ja isäkin muutama vuosi sen jälkeen. Joo, eivät valita siitä tupakansavusta, koska saaastuttivat itsekin aikanaan.[/quote]
Ei voi kieltää ens vuonnakaan.[/quote]
On niin hupaisaa väittelyä... muutamat eivät osaa lukeakaan:) vaikka monissa lehdissä on ollut uutisointia.
Tosiaan jo nyt on taloja, joissa on tupakointikielto kaikille ja kaikkialla. Ja jos asukas rikkoo kieltoa, siitä seuraa poismuutto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei siis häiritse naapureiden käyttämät hajusteet, joiden tuoksu jää leijailemaan rappukäytävään ja hissiin, tai pyykkituvassa naapureiden hajustetun pesuaineen ja huuhteluaineiden tuoksu? Vain ja ainoastaan tupakansavu aiheuttaa sinulle hajuherkkyyttä ja oireita?
Entäpä melu, sekään ei häiritse sinua? Vai vain ja ainoastaan tupakoitsijat aiheuttavat kerrostalossa sinua häiritseviä ääniä?
Jos ei ole varaa sanoa päin naamaa, niin ei ole silloin varaa valittaakkaan. Just tämmösten takia poltan, kun hoitavat asiat päin prinkkalaa. Sanon heihei heippalapuille. Eri asia jos kasvokkain tullaan keskustelemaan. Silloin jo kiinnostaa toisen mielipide, koska hän osoittaa että on tosissaan toiveensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On niin hupaisaa väittelyä... muutamat eivät osaa lukeakaan:) vaikka monissa lehdissä on ollut uutisointia.
Tosiaan jo nyt on taloja, joissa on tupakointikielto kaikille ja kaikkialla. Ja jos asukas rikkoo kieltoa, siitä seuraa poismuutto.
Tupakointikieltoon vaaditaan taloyhtiön yhtiökokous ja enemmistön kannatus. Tarkoittaa siis, että päätös koskee kaikkia osakkeenomistajia. Ilmeisesti monelle vuokralla-asujalle on olemassa joku mystinen "taloyhtiö", joka voi vain tehdä päätöksiä, mutta teille tiedoksi: taloyhtiö = osakkeenomistajat (eli ne, jotka omistavat asunnot ko. taloyhtiössä).
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten voi.
Taloyhtiö ei voi viel kieltää tupakointia asunnossa tai sen parvekkeella. mutta 1.1. voi.
Omat vanhempani lähentelevät 80-v, asuvat kerrostalossa, ja heitä harmittaa suunnattomasti ulkoa asuntoon kantautuva tupakansavu. He tupakoivat aikoinaan molemmat nuoresta asti, äiti lopetti v. 2003 saatuaan keuhkosyövän ja isäkin muutama vuosi sen jälkeen. Joo, eivät valita siitä tupakansavusta, koska saaastuttivat itsekin aikanaan.
Ei voi kieltää ens vuonnakaan.
Monet osaavat lukea, kaikki eivät kuitenkaan ymmärrä lukemaansa. Uudet taloyhtiöt saattavat ollakin savuttomia alusta asti.
Sulla on varmaan tapana lukea uutisista pelkät otsikot, joten varsinainen tieto on jäänyt saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointikieltoon vaaditaan taloyhtiön yhtiökokous ja enemmistön kannatus. Tarkoittaa siis, että päätös koskee kaikkia osakkeenomistajia. Ilmeisesti monelle vuokralla-asujalle on olemassa joku mystinen "taloyhtiö", joka voi vain tehdä päätöksiä, mutta teille tiedoksi: taloyhtiö = osakkeenomistajat (eli ne, jotka omistavat asunnot ko. taloyhtiössä).
Tupakointikieltoon ei riitä enemmistön kannatus, koska taloyhtiö ei edes voi sitä kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta ota huomioon myös se, että päätös tehdään vain sen aineksen mukaan, joka osallistuu siihen yhtiökokoukseen. Keneltäkään ei erikseen kysellä. Kaikki eivät näihin typeriin ytiökokouksiin edes osallistu, joten heidän ääniään ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle vielä tiedoksi, että kukaan ei omista yhtäkään asuntoa, vaan asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta ota huomioon myös se, että päätös tehdään vain sen aineksen mukaan, joka osallistuu siihen yhtiökokoukseen. Keneltäkään ei erikseen kysellä. Kaikki eivät näihin typeriin ytiökokouksiin edes osallistu, joten heidän ääniään ei lasketa.
Ota myös huomioon, että kieltopäätöstä ei tehdä asukkaiden toimesta, tai edes niiden toimesta, jotka kokoukseen osallistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa sanoa päin naamaa, niin ei ole silloin varaa valittaakkaan. Just tämmösten takia poltan, kun hoitavat asiat päin prinkkalaa. Sanon heihei heippalapuille. Eri asia jos kasvokkain tullaan keskustelemaan. Silloin jo kiinnostaa toisen mielipide, koska hän osoittaa että on tosissaan toiveensa kanssa.
Kuka tupakoivan roskaväen kanssa uskaltaa tulla kasvokkain keskustelemaan? Ei sellaisista tiedä mitä ne tekee, kun ei mitään käytöstapoja ole muutenkaan, ja ainoa mikä kiinnostaa on oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointikieltoon ei riitä enemmistön kannatus, koska taloyhtiö ei edes voi sitä kieltää.
Enemmistön kannattaessa asiaa taloyhtiö voi hakea kunnan terveysviranomaiselta tupakointikieltoa. Luulisin että ei-tupakoivat ovat monissa taloyhtiössä enemmistönä.
Vierailija kirjoitti:
Asumme kuitenkin ylimmässä kerroksessa, eli hajun ei pitäisi levitä muihin asuntoihin.
Ei pitäisi, mutta leviää. Tupakan savu on todella voimakas haju joka tulee helposti sisään ja käy nenään varsinkin ihmiselle joka ei polta. Teillä hajuaisi on luultavasti jo niin huonontunut että ette edes tajua miten se haisee ja voi häiritä toisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
mutta mieheni ei periaatteesta halua tätä tehdä, koska kerrostalon säännöt eivät kiellä parveketupakointia "ja hän on maksanut extraa parvekkeellisesta asunnosta niin kyllä sitä pitää saada käyttääkkin".
Se mitä säännöt eivät kiellä niin se on sitten hyväksyttävää? Kuvittele että naapurisi kävisi ulkona piereksimässä säännöllisesti ja tämä paskanhaju leiailisi nenääsi tasaisin väliajoin. Mieti mitä se tuntuisi juuri kun olet esimerkiksi syömässä. Ehkä siitä voit hahmottaa miten tupakoinnista pitämättömän naapurin elämä on miehesi ansiosta paljon huonompaa.
Oletteko te tupakoitsijat oikeasti noin vajaita ja toisista välittämättömiä kun tuo "hälläväliä" asenne tuntuu olevan tiukassa. Tupakan natsat voidaan heitellä minne sattuu kun "ne joku muut korjaa" ja mitä tupakan savu häiritsee, kun ei sitä itse haista ja omaan nenään tuntuu hyvältä?
Olisi aika taas nostaa sitä tupakkaveroa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Hienoa, ettemme enää saa täällä lukea kanta-askeltamista, pyykkikoneen ja vessanvetämisen äänistä, huutavista mukuloista, musiikin soitosta, yöbilettämisestä, parkkipaikan valloituksesta, remonteista, huonosta siivouksesta, käytävässä säilytettävistä vaunuista, kannabiksen hajusta ja kaikesta narisevasta kaikkien välttelemästä migreenikyylästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tupakoivan roskaväen kanssa uskaltaa tulla kasvokkain keskustelemaan? Ei sellaisista tiedä mitä ne tekee, kun ei mitään käytöstapoja ole muutenkaan, ja ainoa mikä kiinnostaa on oma napa.
Sinulla on todella ongelmia itsesi ja asenteidesi kanssa. Fiksut ihmiset eivät nimitä ketään roskaväeksi.
Vierailija kirjoitti:
"ja hän on maksanut extraa parvekkeellisesta asunnosta niin kyllä sitä pitää saada käyttääkkin"..
No niin olen minäkin ja silti en voi istua omalla parvekkeellani alakerran ketjupolttajan takia... Voisi se tupakoitsijakin käyttää parveketta tavoilla, jotka eivät estä muiden oleskelua omilla parvekkeillaan. Eli polttaa muualla.