Naapurilta tuli heippalappu (parvekkeella tupakointi), onko pakko totella?
Joltakulta naapureista tuli seuraavanlainen lappu:
"Voisitteko olla tupakoimatta parvekkeellanne? Terveisin astmaatikko
(Haju kulkeutuu muiden parvekkkeille!!!)"
Minä ne polta, mutta mieheni polttaa. Ok, en itsekään ole miehen parveketupakoinnin fani, koska koko partsi haisee ällöttävälle tämän takia. Asumme kuitenkin ylimmässä kerroksessa, eli hajun ei pitäisi levitä muihin asuntoihin.
Miehen kanssa nyt riita päällä siitä, pitäisikö tuota lappua totella vai ei. Minun mielestäni ei ole kohtuutonta mieheltä kävellä tupakkapaikalle tupakalle, mutta mieheni ei periaatteesta halua tätä tehdä, koska kerrostalon säännöt eivät kiellä parveketupakointia "ja hän on maksanut extraa parvekkeellisesta asunnosta niin kyllä sitä pitää saada käyttääkkin"..
En haluaisi aiheuttaa naapurisotaa tämän takia. Mitä mieltä av-raati on?
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maksavat parvekkeestaan eivätkä voi käyttää sitä itsekeskeisen tupakoitsijan takia. Tupakansavu on erittäin vittumainen riesa muille asukkaille. Kaikilla olisi yhtäläinen mahdollisuus nauttia asunnostaan ja parvekkeestaan jos joku ei tupakoisi. Nyt yksi tupakoi ja muut pysyvät sisällä. Vaatteitakaan ei voi tuulettaa partsilla, kun savun haju tarttuu niihin.
Vain sivistymätön ääliö tupakoi. Mikä siinä on, ettei äly riitä irtautumaan riipuvuudesta, joka on vaaraksi itselle ja riesaksi naapureille??
Miinustin, koska olet pelle.
Meillä ainakin tulee tupakansavu tuuletusparvekkeelta sisälle vaikka olisikin kaikki ikkunat kiinni! Ilmeisesti joku ilmanvaihtokanava siinä parvekkeen vieressä, vetäisee kivasti kaikki savut sisälle. Ja minä todellakin saan astmakohtauksia tupakansavusta jos joudun pitkään haistelemaan.
Meilläkin entinen aalakerran naapuri valitti tupakoinnista. Koomista tässä oli se, että ite veti röökiä melkein ketjussa. Syy valitukseen: "ei mua oikeestaan se tupakointi haittaa, mutta ku mun tupakoinnista on valitettu, niin valitan sit minäkin kaikista".
Öööööö, ok? Oli se muutenkin hullu, mutta tämä oli ihana ensikosketus siihen harhaiseen, kostonhimoiseen maailmaan, missä tämä ukko eli...
Heti ensimmäiseksi sanon että olen rento ja mukautuvainen tyyppi joka ei pienistä asioista vaivaa päätänsä, mutta jopa minä en kestä kun naapurit polttaa joko ikkunoistaan tai parvekkeelta. "Hajut" eivät ole ainoa haitta. Savusta tulee kipu kurkkuun. Savua on ikävää hengittää (muistakaamme että sivullisen hengittämä savu on haitallisempi kun itse tupakoijan vaikken ymmärrä miten toi voi noin toimia, mutta näin väitetään). Savu tunkeutuu myös asunnon sisälle vaikka pistäisikin ovet ja ikkunat kiinni. Minulla oli kerran tilanne jossa asuin tupakoitsijan yläpuolella ja hän tupakoi makuuhuoneensa ikkunasta. Savut tuli suoraan ikkunan rakojen läpi minun makuuhuoneeseen ja koska sattui olemaan sänky niin päin että tyynyt juuri ikkunan alla, tyynyliinat haisi aina savulle. Makuuhuone oli sen verran pieni ja sänky sen verran iso ettei ollut muita mahdollisuuksia sitä asetella.
Entisenä tupakoijana, ymmärrän miksi on niin helppoa ja leppoisaa tupakoida parvekkeella tai ikkunasta, mutta muistakaa että joka kerran kun niin teette, siitä kärsii muut. En itse voisi ainakaan sellaisesta röökistä nauttia :(.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadi lääkärintodistus astmasta ja käske valittamaan isännöitsijälle.
Suurin osa näistä mielensäpahoittajista valittaa vaan valittamisen ilosta, se on sitä nykyaikaa.
Taloyhtiö voi kieltää tupakoinnin parvekkeella, naapuri ei.
t. Ex-tupakoitsija, jota ei haittaa kun muut polttavat
Taloyhtiö ei voi kieltää tupakointia parvekkeella.
Kyllä nykyään on sellainen laki voimassa, että taloyhtiö voi päättää, että parvekkeilla ei polteta.
Kaivapa se lakipykälä esiin, jos pystyt. Sellaista ei nimittäin ole.
Moukat kirjoitti:
Polttaako joku oikeesti vielä röökiä?! Miksi ihmeessä????
Koska lampaita.
Buaaah, taas palataan siihen, että miksi asua betonikorsussa, jonka ampuma-aukosta kyttäät vastaavaa..
Ok-talossa maalla saa polttaa niin paljon, kuin sielu sietää, eikä kukaan valita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä mielensäpahoittajista valittaa vaan valittamisen ilosta, se on sitä nykyaikaa.
Kyllä nykyään on sellainen laki voimassa, että taloyhtiö voi päättää, että parvekkeilla ei polteta.
No ei kai kun se on vasta ens vuonna voimaan tulossa.
Ilmeisesti tupakanpoltto estää uutisten seuraamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kun se on vasta ens vuonna voimaan tulossa.
Ilmeisesti tupakanpoltto estää uutisten seuraamisen.
Ei sellaista lakia ole tulossa edes ens vuonna. Tupakoimattomuus näköjään estää uutisten ymmärtämisen.
Ei ole pakko noudattaa, mutta todennäköisesti taloyhtiössänne tullaan parveketupakointi kieltämään, koska jos on lapun kirjoittanut teille, niin todennäköisesti kirjoittaa sen myös isännöitsijälle ja asia otetaan käsittelyyn ja todennäköisesti haetaan parveketupakointikieltoa taloyhtiöön, koska terveyshaittatapauksissa näin on tapana tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taasen vituttaa naapurista tuleva kaalilaatikon ja maksalaatikon haju, ilman astmaakin.
Varmasti nyt naapurit lopettaa ruuanlaiton, kun laitan lapun niille?
Nokkahuilua soittava 7v ärsyttää, laitan lapun ja sen on pakko lopettaa soitto?
Naapurilla on likainen auto, harmittaa, lapulla aion kieltää sen auton tuomisen parkkipaikalle?
Vihaan punaista väriä, ja aionkin kieltää naapuriltani punaisen talvitakkinsa käytön, koska häiritsee nua?
Haloo?
Kertokaa mikä oikeus jollakin on kiukutella kaikesta, laittakoot oman parvekkeen ovensa kiinni niin ei tule hajut.
Et kai tosissasi vertaa passiivisen tupakoinnin aiheuttamaa terveyshaittaa johonki kaalilaatikon hajuun? Omassa kämpässäni naapurin tupakanhaju ja jopa savu on tullut tänne niin tehokkaasti että pari astmaattista ystävääni rupesi parin tunnin täällä olon jälkeen oireilemaan. Ja ongelma tuli rakenteiden kautta eikä mistään ikkunasta tai parvekkeen ovesta. Tolleko pitäis vaan kohauttaa hartioita?
Ei pidä kohauttaa hartioita, vaan taloyhtiön on laitettava ilmanvaihto kuntoon.
Nimenomaan? Henkilö, jolle vastasin, vaikutti kuitenkin sanovan, että asiasta mainitseminen olisi turhaa kiukuttelua. Itse toki rupesin heti hoitamaan asiaa ongelman havaittuani.
Mulla on parveke, mutta kävelen silti aina kiltisti alas tupakalle. Tulee tupakoituakin vähemmän kun pitää aina raahautua pihalle asti. Suosittelen.
Polttaa joku muu kuin wt tupakkaa? Yleensä näillä menee myös viinaa aika paljon ja läskiä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taasen vituttaa naapurista tuleva kaalilaatikon ja maksalaatikon haju, ilman astmaakin.
Varmasti nyt naapurit lopettaa ruuanlaiton, kun laitan lapun niille?
Nokkahuilua soittava 7v ärsyttää, laitan lapun ja sen on pakko lopettaa soitto?
Naapurilla on likainen auto, harmittaa, lapulla aion kieltää sen auton tuomisen parkkipaikalle?
Vihaan punaista väriä, ja aionkin kieltää naapuriltani punaisen talvitakkinsa käytön, koska häiritsee nua?
Haloo?
Kertokaa mikä oikeus jollakin on kiukutella kaikesta, laittakoot oman parvekkeen ovensa kiinni niin ei tule hajut.
Et kai tosissasi vertaa passiivisen tupakoinnin aiheuttamaa terveyshaittaa johonki kaalilaatikon hajuun? Omassa kämpässäni naapurin tupakanhaju ja jopa savu on tullut tänne niin tehokkaasti että pari astmaattista ystävääni rupesi parin tunnin täällä olon jälkeen oireilemaan. Ja ongelma tuli rakenteiden kautta eikä mistään ikkunasta tai parvekkeen ovesta. Tolleko pitäis vaan kohauttaa hartioita?
Ei pidä kohauttaa hartioita, vaan taloyhtiön on laitettava ilmanvaihto kuntoon.
Eihän tuolla ole mitään tekemistä ilmanvaihdon kanssa jos tupakansavu tulee parvekkeelta parvekkeelle.
Minua naurattaa.
Aiemmin, kun ei kukaan koskaan valittanut parveketupakoinnista, sai tuprutella rauhassa. Nyt kun siitä on niin paljon jauhettu, alkaa yks ja toinen valittamaan. Mä oon ihan sitä mieltä, että nää valittajat valittaa vaan valittamisen ilosta. Ei niitä oikeesti röökin haju haittaa sen enempää kuin ennenkään. Nyt vaan on oikeus valittaa kun asiasta on niin paljon puhuttu.
Niin kauan, kun taloyhtiö ei virallisesti kiellä asiaa, niin kauan saa poltella ihan vapaasti omalla parvekkeella.
Itellä on koira, joka ei paljon hauku. Naapurin koiran on koko ajan äänessä. Mutta ei sille mitään voi, koira vahtii ja se on sen työtä. Ei se koira sitä lopeta jos valittaa ja kenenkään ei pidä sen takia luopua rakkaasta lemmikistään. Se kun on monelle yksinäiselle se ainoa, kenen kanssa jutella ja joka on lähellä.
Meidän edellisessä vuokra-asunnossa oli tupakointi kielletty myös parvekkeella koko kerrostalossa. Tupakkapaikka oli pihan toisella puolella.
Muuten kiva mutta häiriötä aiheutti 24/7 tupakkaralli rappukäytävässä.
Asunnoista asuntoihin ei meteliä kuulunut mutta rappukäytävässä kävely ja keskustelu kyllä oikein selkeästi asuntoihin. Yläkerroksessa pidettiin aika-ajoin kotibileitä ja väki pienessä maistissa eivät kovin hiljaa käytävässä olleet. Että, että.. Suo siellä, vetelä täällä?
Olen asunut yksiössä, jossa oli tupakointi kielto eikä parveketta. Ulos oli tupakkapaikka laitettu, ja siellä kävin. Tupakoin myös koiran kanssa lenkillä. Siihenkin tuli sanomista. Mummo naapurin sanoi, että kun lenkitän koiraa, voisinko n 10 min ennen kuin tulen rappuun, olla polttamatta kun minusta tulee se tupakan haju häneen asuntoon asti. Sama juttu, kun kävin tupakkapaikalla, ois pitänyt sen röökin jälkeen seisoa ulkona vielä. Onneksi vuokran antaja osasi nauraa tälle asialle.
Nyt asun kerrostalossa jossa parveke. Ja varmasti poltan siellä, levisi se haju ihan minne tahansa. Ja jos joku laittaa lappuja luukusta, nauran. Virallista kieltoa on sit toteltava, jos sellainen tulee.
Seuraavana alkaakin itku kun väki ramppaa rapussa keskellä yötä ulkona tupakalla. Ei tähän ole kuin yksi ratkaisu ja se on koko homman lopettaminen.