Naapurilta tuli heippalappu (parvekkeella tupakointi), onko pakko totella?
Joltakulta naapureista tuli seuraavanlainen lappu:
"Voisitteko olla tupakoimatta parvekkeellanne? Terveisin astmaatikko
(Haju kulkeutuu muiden parvekkkeille!!!)"
Minä ne polta, mutta mieheni polttaa. Ok, en itsekään ole miehen parveketupakoinnin fani, koska koko partsi haisee ällöttävälle tämän takia. Asumme kuitenkin ylimmässä kerroksessa, eli hajun ei pitäisi levitä muihin asuntoihin.
Miehen kanssa nyt riita päällä siitä, pitäisikö tuota lappua totella vai ei. Minun mielestäni ei ole kohtuutonta mieheltä kävellä tupakkapaikalle tupakalle, mutta mieheni ei periaatteesta halua tätä tehdä, koska kerrostalon säännöt eivät kiellä parveketupakointia "ja hän on maksanut extraa parvekkeellisesta asunnosta niin kyllä sitä pitää saada käyttääkkin"..
En haluaisi aiheuttaa naapurisotaa tämän takia. Mitä mieltä av-raati on?
Kommentit (226)
Ymmärrän että lasiparvekkeilla se haju jää "kytemään" mutta minä asun ylimmässä kerroksessa, parveke ei ole lasitettu, ja viereiselle parvekkee on ainakin 5m matkaa. Ei siinä kenellekkään astmakohtausta aikaseksi saa, eikä se haju mihinkään tuletettaviin tekstiileihin kerkeä tarttumaan. Ja ymmärrän myös että uudet talot haluttaisiin savuttomaksi. Mutta meillä taloyhtiössä on kumminkin lasittomat parvekkeet niin se haju ei jää kytemään mihinkään, enkä ole huomannut että meillä kotona kesällä olisi tupakka haissut vaikka alakerrassa poltetaan. Meillä on kumminkin huoneistoissa sisällä tupakoiminen kielletty. Ja tosiaan tuossa tulee sitten se että ihmiset rupevat polttamaan sisällä tai ramppaamaan ulkona tupakalla pitkin yötä. Se savu kumminkin kun on haistettavissa ainakin meillä (jos ulkona olen samaan aikaan) sen muutaman sekunnin. Huomattavasti enemmän minua rasittaa muu meteli mikä talossa kuuluu kuin tupakoivat. Jos yksi taloyhtiön astmaatikko voi sairauteensa vedoten saada taloyhtiön savuttomaksi, niin voinko minä joka kärsii kroonisesta unettomuudesta vaatia taloon parempien äänieristeiden laittamista, ja lapsiperheistä pattereiden poistamista, koska herään siihen kun ne kakarat paukuttelee pattereita, ja herään siihen kun naapurissa haukkuu koira ja vauva itkee vuoronperään. Tai vaihtoehtoisesti näille ihmisille häätö? Tai sille hissiin kusevalle pulsulle, mitäs sillekkin tehdään, kun apua jo kumminkin käy.
Vierailija kirjoitti:
Kohta onneksi tupakointi on mahdollista kieltää parvekkeella osakkeenomistajien määräenemmistöllä. Toki jos talonne on wt-talo niin kessuttelijoita lienee enemmän kuin savuttomia.
Älä tällaista soopaa levitä.
Vierailija kirjoitti:
(Haju kulkeutuu muiden parvekkkeille!!!)"Minä ne polta, mutta mieheni polttaa. Ok, en itsekään ole miehen parveketupakoinnin fani, koska koko partsi haisee ällöttävälle tämän takia. Asumme kuitenkin ylimmässä kerroksessa, eli hajun ei pitäisi levitä muihin asuntoihin.
Miehen kanssa nyt riita päällä siitä, pitäisikö tuota lappua totella vai ei. Minun mielestäni ei ole kohtuutonta mieheltä kävellä tupakkapaikalle tupakalle, mutta mieheni ei periaatteesta halua tätä tehdä, koska kerrostalon säännöt eivät kiellä parveketupakointia "ja hän on maksanut extraa parvekkeellisesta asunnosta niin kyllä sitä pitää saada käyttääkkin"..
Jos parveketupakointia ei ole taloyhtiössä kielletty, miehesi kyllä saa itse päättää, polttaako siellä parvekkeella vai ei.
Minun naapurini sanoi suoraan, ettei voi polttaa parvekkellaan tai omassa rivitalopihassaan, koska niistä savu kulkeutuisi hänen omaan asuntoonsa. Sen sijaan minun huoneistokohtaisen ilmanvaihtoaukkoni edessä voi hartaudella savuttaa ja närkästyä suunnattomasti, kun kerron ettei allerginen lapseni pysty nukkumaan tupakansavussa.
Millaisella moraalilla tupakoitsija voi vaatia naapuria sietämään tuottamaansa myrkyllistä savua, jolta kuitenkin haluaa suojata oman asuntonsa?
Jollette halua myrkyttää omia lapsianne, mikä oikeus teillä on myrkyttää naapuri ja hänen lapsensa?
Surullista kuinka itsekkäitä ja aivokääpiöitä jotkut tupakoitsijat ovat.
Passiivinen tupakointi on kemiallisen pahoinpitelyn uhriksi joutumista.
Vierailija kirjoitti:
Se haju tulee sisälle,vaikka ikkunat ja ovet olisi kiinni.
Silloin on talon rakenteissa vikaa, mikä ei ole tupakoitsijan vika. Oikea osoite valitukselle on tällöin isännöitsijä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että moni ongelma ratkeaisi, jos tupakoihin päätettäisiin lisätä kunnolla myrkkyjä ja kunnon karsinogeenisiä aineita, niin että jokainen tupakoiva kuolisi muutamassa vuodessa. Darwinismi on nykyään estetty, niin tässähän se luonnonvalinta toteutuisi.
Hölmöt tupakoijalampaat. Laittavat rahaa monikansallisten jättiyhtiöiden kirstuihin, jotka tekevät juurikin kaikkensa saadakseen lampaat liekaansa. Bää.
Tämä pätee myös sokerin syöjiin, niitä taitaa olla vielä enemmän kuin tupakoijia.
Ja kaikki asukkaat maksaisivat tupakoitsijan toiminnan seurauksista, kun tarvitaan mittavat remontit, jottei savu kulkeudu rakenteita pitkin viattomien asuntoihin.
Eikä edes ole mahdollista tiivistää asuntoja niin, ettei käytävässä öyhyyttävien haju kulkeudu postiluukun kautta.
Kyllä aiheuttajan myös kuuluu vastata kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki asukkaat maksaisivat tupakoitsijan toiminnan seurauksista, kun tarvitaan mittavat remontit, jottei savu kulkeudu rakenteita pitkin viattomien asuntoihin.
Eikä edes ole mahdollista tiivistää asuntoja niin, ettei käytävässä öyhyyttävien haju kulkeudu postiluukun kautta.
Kyllä aiheuttajan myös kuuluu vastata kuluista.
Se nyt vaan on niin, että taloyhtiön kulut on kaikkien osakkaiden maksettava. Hajuhaittoja ei tule, jos ilmanvaihto on kunnossa.
Mä en valittaisi (mutta minulla ei ole astmaa) jos savu ei tule sisälle asti ilmanvaihtoaukosta. Minun naapurini polttaessa käy näin ja joudun sitä haistelemaan omassa kodissani. Yök!
Olen miettinyt pudottaisinko hänen postiluukkuunsa sähkötupakkamainoksen?
Mutta sokerinsyöjät eivät vaaranna kenenkään muun terveyttä eivätkä aiheuta hajuhaittoja (ehkä poikkeuksia lukuunottamatta). Itse asiassa suurin osa sokerinsyöjistä tekevät hallaa vain itselleen.
Tupakoitsijoiden itsekkyys on sellaista, jota en ymmärrä. Joka päivä tapaa näitä bussikatoksen alle tunkevia tupakoitsijoita, vaikka siellä on jo lauma ihmisiä, joista kukaan ei polta. Olen usein miettinyt, että voisin tällaisen tupakkaporukan vierelle parkkeerata kassillisen lantaa ja siirtää kassia aina sitä tahtia, kun hekin siirtyvät. Siinä heille hajuhaittaa. Mutta en edelleenkään vaaranna kenenkään terveyttä, en pahenna kenenkään astmaa enkä aiheuta esim.migreeniä, jonka itse saan tupakansavusta.
Onneksi tupakoinnin suosio on teini-iän jälkeen todella alhainen. Pian taloyhtiöt, joissa saa tupakoida, ovat huomattavasti halvempia kuin muut taloyhtiöt. Osakkeenomistajat saavat sitten muutakin haittaa tupakoinnista kuin pelkkää hajuhaittaa ja sitten alkaa tämä tupakoinnin kieltäminen useimmissa taloyhtiöissä - varsinkin uusissa.
En jaksa tajuta lainkaan, miksi olisi niin vaikeaa tupakoida ulkona kaukana seinistä ja muista ihmisistä. Saisi samalla liikuntaa ja ehkä vähentäisi siitä tupakasta tulevia haittoja terveydelle. Ja miksi siellä tupakalla pitäisi rampata koko ajan? Voisi sauhuttaa puoli askia aamulla ja puoli askia illalla.
Vierailija kirjoitti:
Heitä lappu roskiin. Ei joka pikku kitinästä maksa vaivaa välittää.
Minä ainakin välitän - ja minun kuuluukin välittää - omasta ja varsinkin lasteni terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadi lääkärintodistus astmasta ja käske valittamaan isännöitsijälle.
Suurin osa näistä mielensäpahoittajista valittaa vaan valittamisen ilosta, se on sitä nykyaikaa.
Taloyhtiö voi kieltää tupakoinnin parvekkeella, naapuri ei.
t. Ex-tupakoitsija, jota ei haittaa kun muut polttavat
Taloyhtiö ei voi kieltää tupakointia parvekkeella.
Kyllä nykyään on sellainen laki voimassa, että taloyhtiö voi päättää, että parvekkeilla ei polteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä mielensäpahoittajista valittaa vaan valittamisen ilosta, se on sitä nykyaikaa.
Kyllä nykyään on sellainen laki voimassa, että taloyhtiö voi päättää, että parvekkeilla ei polteta.
Tosi on! - Lällällää, tupakkaterroristit!
Iäisyysongelma. Olen vaikeasti astmaattinen vauvasta asti ja kotona on tupakoitu. Ei ole minun eikä veljeni terveys vanhempia kiinnostanut. Monesti minullakin niin paha astmakohtaus ollut, että ollut hengenlähtö lähellä.
Nykyisin aikuisena en yhtään kestä tupakansavua. Joudun käyttämään lääkkeitä jatkuvasti ja kun jonkun toisen ihmisen vuoksi joudun lisäämään lääkitystä ja syömään turvottavia ja elimistöä rasittavia kortisonikuureja, minusta valitettavasti tulee se kitisijänaapuri. Ja kyllä se tupakansavu kulkeutuu toisiin asuntoihin, kun kerrostalossa röökiä poltellaan.
Ajattelematonta. Ja silti tiedän myös, ettei tilanne ole helppo tupakoitsijallekaan. Riippuvuus vie kaiken edelle. Muiden terveys ei kiinnosta. Eikä oma.
Vierailija kirjoitti:
(Haju kulkeutuu muiden parvekkkeille!!!)"Minä ne polta, mutta mieheni polttaa. Ok, en itsekään ole miehen parveketupakoinnin fani, koska koko partsi haisee ällöttävälle tämän takia. Asumme kuitenkin ylimmässä kerroksessa, eli hajun ei pitäisi levitä muihin asuntoihin.
Olen sitä mieltä, että tupakan myynti voidaan lopettaa huomenna.
Viimeksi kun tästä keskusteltiin, niin poltin ja nyt en ole polttanut moneen vuoteen. Eikä se ole laskenut elämänlaatuani pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla.
Kaikki maksavat parvekkeestaan eivätkä voi käyttää sitä itsekeskeisen tupakoitsijan takia. Tupakansavu on erittäin vittumainen riesa muille asukkaille. Kaikilla olisi yhtäläinen mahdollisuus nauttia asunnostaan ja parvekkeestaan jos joku ei tupakoisi. Nyt yksi tupakoi ja muut pysyvät sisällä. Vaatteitakaan ei voi tuulettaa partsilla, kun savun haju tarttuu niihin.
Vain sivistymätön ääliö tupakoi. Mikä siinä on, ettei äly riitä irtautumaan riipuvuudesta, joka on vaaraksi itselle ja riesaksi naapureille??
Se haju tulee sisälle,vaikka ikkunat ja ovet olisi kiinni.