Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te terveellisesti syövät vegaanit tai lakto-ovovegetaristit, esimerkki päivän syömisistä?

Vierailija
30.12.2016 |

Haluaisin vuoden alusta siirtyä kasvisruokavalioon, mutta kaipaan ihan konkreettisia esimerkkejä aterioista. Kaikenlaiset vinkit ja linkit hyviin tietolähteisiin otetaan myös kiitollisena vastaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakto-ovo-vege ja eilen söin näin:

-aamiaiseksi smoothie missä pinaattia, mustikkaa, banaania ja loraus oliiviöljyä.

-luonas lounasravintolassa, tomaattikeittoa ja salaattipöydän antimia. Yleensä otan palan leipää, mutta eilen ei maistunut.

-töissä välipalaksi banaani.

-päivälliseksi tofu-kasviswokki valmiista pakastevihanneksista.

-illalla en syönyt enää mitään, joskus otan vielä jugurttia marjoilla ja myslillä.

Vierailija
2/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta löydät tuhansia esimerkkivideoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lakto-ovo. Harrastan Välimerellistä ruokavaliotyyliä, eli paljon oliiviöljyä, papuja, pähkinöitä, kasviksia. Välimeren tyyliin syön vain myös kolmesti päivässä ilman välipaloja, sopii minulle erinomaisesti (kaikille välttämättä ei).

Eilen söin:

Aamu: Cashew- ja pistaasipähkinöitä, viinirypäleitä, latte macchiato -maitokahvi

Lounas: Työpaikan salaattilounas johon valinnaiseksi proteiiniksi tällä kertaa leipäjuusto. Lounaaseen kuuluu leipää ja pieni kasviskeitto.

Päivällinen: Papu-rucolasalaatti alkuun, sitten tuorepastaa ja quorn-tomaatti-yrttikastiketta. Lasi punaviiniä. Rasia vadelmia.

Vierailija
4/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani nyt kolmatta vuotta. Esim eilen söin:

Aamiainen: kaksi palaa Keisarin vehnä-levain leipää, appelsiinimarmelaadia, kaksi kuppia kahvia

Välipala: omenamehu-pinaatti-ym-ym smoothie (en muista kaikkea mitä siinä oli)

Lounas: pastaa rucolapestolla, vihreä salaatti, cokis

Välipala: kahvi ja vegaani suklaabrownie

150 gr liivatteettomia irtokarkkeja, popcornia

Iltapala: tee ja mandariini

En kerennyt syödä päivällistä kun olin leffassa

Vierailija
5/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: 2 rkl turvotettuja chiasiemeniä desissä kauramaitoa ja sekoitettuna 1,5dl kauramaito-vesiseokseen tehtyyn kaurapuuroon. Sekaan mustikoita, kanelia ja vähän kotitekoista hilloa. On heti sopivan lämpöistä syötäväksi. :)"

Lounas: kasvissosekeitto, lempparina tällä hetkellä kurpitsakeitot (mukana perunaa ja porkkanaa ja esim. linssiä tai sitten siemeniä/pähkinöitä) + pari näkkileipää.

Välipala: Yosa tms, mielestäni Paratiisi on paras maku, Pirkan kaurapohjainen marjajogurtti on myös hyvää.

Päivällinen: härkisbolognese runsaiden kasvisten kanssa. Reilu määrä kesäkurpitsaa korvaa osan spagetista.

Iltapala: hedelmäsalaattia kulhollinen, lisäksi sämpylä jos nälättää.

Olen vegaanipainotteinen ruokavalioltani, tuossa olisi esimerkkipäivä ruoistani.

Vierailija
6/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaikkein epäterveellisin syöminen on saanut eniten yläpeukkuja?

Vierailija
7/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mänolen sekaayöjä mutta teen paljon ruokaa kidneypavuista ja kikherneistä. Googlaa esim kidneypapukastike.

Vierailija
8/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen. Varhain aamulla kuppi kahvia ja tuopillinen vettä, myöhemmin aamusta kaurapuuro soijamaidolla, keijulla ja mustikoilla. Lounas tofukokkelia ja pannukasviksia (jossa papuja), ruisleipää salaattitomaattikurkulla, lasillinen soijamaitoa. Välipalaksi leipä pähkinälevitteellä ja banaani. Päivällinen/iltapala tummaa makaronia tomaatti-linssikastikkeella ja appelsiinimehua. Kalja ennen nukkumaanmenoa.

Vitamiinilisänä veg1.

www.fineli.fi

www.vegaaniliitto.fi

www.vegaanituotteet.net

Ja jos englanti sujuu, niitä hyviä linkkejä alkaa olla aika paljon. Mutta yksi hyvä on www.nutritionfacts.org

Vierailija
9/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä muuten 6 :D av-mammat ovat kqtkeroituneita.

Vierailija
10/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kaikkein epäterveellisin syöminen on saanut eniten yläpeukkuja?

Meinaat tuota vegaania vai? Mitä ihmeen epäterveellistä tuossa nyt on? Kyllä mä ainakin otan leffaan mukaan karkkia tai sipsiä, jos kerran siitä on kiinni.

Vai onko tässä nyt sellainen ajatus, että kasvissyönnin ja vegaaniuden pitää olla jotain Oikeaa Kieltäymystä Maallisista Nautinnoista? :D

Itse olen lakto-ovo, olen ollut jo yli 20 vuotta. Päivän ruokaympyrä näyttää mulla esim. tältä:

aamulla kuppi teetä maidon kanssa

töissä pari kuppia mustaa kahvia

lounaalla evääksi kolme isoa palaa itse uunissa tehtyä pizzaa (vaihtelen täytteitä, mutta nyt on täytteenä tomaattimurska, tuore tomaatti, juusto, nyhtökaura, parsakaali ja herkkusienet)

töissä päiväkahvilla pari kuppia mustaa kahvia

kotona päivälliseksi spagettia, pestoa ja juustoa sekä puoli litraa banaanijogurttia (mahdollisesti kurkku tai omena lisukkeeksi, mutta mä en todellakaan syö tuoreita kasviksia tai hedelmiä päivittäin)

kolme-neljä mukillista teetä maidolla ja suklaalevy

Ja sitten nukkumaan. :)

Vierailija
11/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vegaaninen/kasvisruokavalio kiinnostaa, niin suosittelen ottamaan vastaan Vegaanihaasteen. :) Sehän EI tarkoita, että sinun pitäisi koko kuukausi edes syödä vegaanisesti, mutta saisit paljon tietoa asiasta, eri vaihtoehdoista, paljon reseptejä kasvisruokiin, vinkkejä kasvispainotteisista, korvaavista valinnoista jne. Päivittäin tulee uutiskirje, jossa joku vegaaniuteen liittyvä juttu (lasten vegaaninen ruokavalio, kasvimaidot, kananmunan korvaaminen, tuotantoeläintietoutta yms.). Kukaan ei vahdi valintojasi eikä niitä kysytä, mutta itsellesi saisit paljon tietoa aiheesta, voit sitten valita mitä haluat toteuttaa ja haluatko koittaa vähentää eläintuotteita ja minkä verran. Sieltä saisi myös tuekseen tutorin, jos haluaa, mutta itse olen saanut riittävästi apua haasteen keskusteluryhmästä. Jännä kyllä, siellä on kysytty aina juuri niitä "tyhmiä" kysymyksiä, joita itse olen pyöritellyt päässäni, mutta en ole kehdannut kysyä... =D

www.vegaanihaaste.fi

Vierailija
12/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on kaksinaismoralismia välttää eläinkunnan tuotteita, mutta käyttää ulkomailta tuotuja tuotteita, jotka on tehty orjatyövoimalla. Ja esim. juoda kokista!! Onko nyt niin että ihmisillä ei ole mitään väliä, eläimillä on? Monilla ihmisillä on maailmalla huonommat oltavat kuin eläimillä Suomessa. Söisitte vain kotimaista lihaa ja kotimaisia kasviksia niin se olisi huomattavasti eettisempää kuin pähkinöiden ja siementen roudaaminen toiselta puolelta maapalloa. 

Vierailija
13/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on kaksinaismoralismia välttää eläinkunnan tuotteita, mutta käyttää ulkomailta tuotuja tuotteita, jotka on tehty orjatyövoimalla. Ja esim. juoda kokista!! Onko nyt niin että ihmisillä ei ole mitään väliä, eläimillä on? Monilla ihmisillä on maailmalla huonommat oltavat kuin eläimillä Suomessa. Söisitte vain kotimaista lihaa ja kotimaisia kasviksia niin se olisi huomattavasti eettisempää kuin pähkinöiden ja siementen roudaaminen toiselta puolelta maapalloa. 

Trollihan tämä on, mutta kuljetuksesta muodostuu todella pieni osa ruoan päästöistä ja yli 90% Suomeen tuodusta soijasta menee eläimille rehuksi. Yhtä lihakiloa kohden tarvitaan karkeasti kymmenkertainen määrä rehua, eli sitä soijaa ja muuta ihmiskelpoista, kuten viljaa, maissia ym. Onko järkeä kierrättää se tuotantoeläimen kautta ja saada 10%:n hyötysuhde? Kotimaiset kasvikset ovat älyttömän epäekologisia talvella, espanjalainen tomaatti on huomattavasti parempi valinta kuin suomalainen kasvihuonetomaatti. Pähkinät ja siemenet kuuluvat kansallisiin ravitsemussuosituksiin ihan sekasyöjilläkin, eikä niitä ole mikään välttämättömyys rahdata "toiselta puolelta maapalloa".

Globalisaation kääntöpuolista kasvissyöjien syyllistäminen on nyt lähinnä absurdia ja surkuhupaisaa, eli jos ei pysty parantamaan koko maailmaa pitäisi jättää kaikki tekemättä? No, siltähän se vaikuttaa, että suurin osa väestöstä toimii näin.

Vierailija
14/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokiseen ei tietääkseni liity ihmisoikeusongelmia sen enempää kuin eläinoikeusongelmiakaan...

Ja kyllä, minä ainakin välitän myös ihmisistä. Olen onneksi hyväpalkkaisessa työssä, ja minulla on taloudellinen mahdollisuus ostaa muutakin kuin halvinta. Ostan siis reilun kaupan tuotteita, en osta vaatteita tietyistä pahamaineisista ketjuista joissa tuotetaan kehitysmaissa lapsityövoimaa käyttäen jne. 

Tuo toiselta puolelta maailmaa kuljettaminen, erityisesti laivalasteissa kulkevien tuotteiden osalta on muuten ihan yllättävän ekologista. Pavut ja pähkinät ei vaadi pikaista lennättämistä kohteeseen, tai kylmäkuljetuksia. Ne kulkevat osana laivarahtia, jossa on muutakin tavaraa, aika pienin kustannuksin niin taloudellisesti kuin ympäristön kannaltakin.

Vierailija
15/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Tiedän että kasvissyöjätkin herkuttelevat, mutta nyt kaipasin esimerkkejä mahdollisimman ihanteellisesta ja terveellisestä ruokapäiväkirjasta. Ilmoittaudun mukaan vegaanihaasteeseen, olin kuullut siitä mutta unohtanut, joten kiitti vinkistä :) AP

Vierailija
16/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, miten idiootteja te ootte: "Kokiseen ei tietääkseni liity ihmisoikeusongelmia sen enempää kuin eläinoikeusongelmiakaan..." Coca Cola on vastuussa lukuisista rikkomuksista ihmisoikeuksia ja ympäristöä vastaan. Netistä löytyy lukuisia esimerkkejä työntekijöiden oloista ja esim. siitä että he tuottavat palmuöljyä. Ai ei eläinoikeusongelmiakaan??!

Aika vähän tiedätte eläintuotannosta jos luulette että eläimet syövät soijaa?! Kyllä eläinten ruokavalio koostuu ihan jostain muusta. Tuon soijan tuonnin teille ja eläimille voisi ihan kokonaan lopettaa. Ehkä voisitte vähän ottaa asioista selvää ettekä mennä massan mukana kun se on nyt niin trendikästä!

Talvella syödään siis omenoita ja juureksia. Ei kotimaisia (eikä muunkaan maalaisia tomaatteja).

Vierailija
17/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: kauralespuuro, puolukoita, keitetty kananmuna, omena, 1 rkl kylmäpuristettua kookosöljyä, ruusunmarjatee

Välipala: kahvi ja banaani

Lounas: iso salaatti jossa tomaattia, kurkkua, lehtisalaattia, paprikaa, avokadoa, auringonkukansiemeniä, mantelia, keitettyä quinoaa ja pari rkl kylmäpuristettua oliiviöljyä

Välipala: uunissa käytettyä gluteenitonta kauraleipää 2 palaa, päällä pestoa ja juustoraastetta

Päivällinen: bataattisosekeitto, leipäjuustoa, gluteenitonta näkkäriä jonka päällä voita + samanlainen kookosrahka kuin aiemmin

Iltapala: hedelmiä, kananmunaa, manteleita, vähän jotain leipää 

Vierailija
18/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön kotimaista (luomulihaa). Uskon että kotimaisilla eläimillä on hyvät oltavat. Ei thaimaalaiselle kanalle!

Vierailija
19/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani nyt kolmatta vuotta. Esim eilen söin:

Aamiainen: kaksi palaa Keisarin vehnä-levain leipää, appelsiinimarmelaadia, kaksi kuppia kahvia

Välipala: omenamehu-pinaatti-ym-ym smoothie (en muista kaikkea mitä siinä oli)

Lounas: pastaa rucolapestolla, vihreä salaatti, cokis

Välipala: kahvi ja vegaani suklaabrownie

150 gr liivatteettomia irtokarkkeja, popcornia

Iltapala: tee ja mandariini

En kerennyt syödä päivällistä kun olin leffassa

Eihän tuo nyt erityisen terveelliseltä kuulosta. Ap pyysi terveellisiä kasvisruokavinkkejä. -Toinen vegaani

Vierailija
20/22 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: kaksi viipaletta kaurapaahtoleipää, hummusta, tomaattia, kurkkua. Maustamatonta soijajogurttia, tuoretta ananasta, pähkinöitä. Teetä. 

Lounas: Linssikeitto, viipale täysjyväleipää tummansinisellä Keijulla ja rehuilla.

Välipala: mantelitahnaa, omena, teetä. 

Päivällinen: perunamuussia (keitinveteen tai kauramaitoon), paistettua basilikatofua. 

Iltapala: perunarieskoja, appelsiini, teetä. 

Päivälliseltä puuttui kasvikset, olisi kannattanut olla esim. vihreitä vihanneksia, mutta aina ei jaksa. Tavallista arkiruokaa ja kun rakentaa (lämpimät) ateriat jonkin kasviproteiinin lähteen ympärille niin pääsee jo pitkälle. Lisänä B12- ja D-vitamiinit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi