Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2,5 v päiväkotiin?

Vierailija
29.12.2016 |

Laittaakko 2,5 v päiväkotiin kun pikkusisko on syntynyt muutama kuukausi sitten? Miksi/ miksei? Lapsi ei ole ennen ollut päiväkodissa. Saimme paikan pidetystä pk:sta jonne vaikea saada paikkaa, ja jonne haluaisimme lapsen jossain vaiheessa joka tapauksessa. Kerho toinen vaihtoehto, mutta sitten menetämme paikan ja voi olla että joudumme kuskaamaan jatkossa lapsen kauas hoitoon. Onko 3 pvää viikossa 6 h kerrallaan lapselle paljon pahempi kuin kerho muutaman tunnin 2-3 kertaa viikossa?

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isompi sisarus on mustasukkaisuuteen taipuvainen, saattaa päiväkotiin laitto lisätä näitä tunteita: Miksi minut laitetaan pois, kun pikkusisarus saa jäädä äidin kanssa kotiin? Toisaalta jos et jaksa tarjota virikkeitä esikoisellesi, voisi hoitopaikka olla hänelle hyvä ratkaisu. Kerho tai päiväkoti, kumpi tahansa hyvä ratkaisu. Ehkä kerho, jolloin ei jäisi ulkopuoliseksi kun päiväkodissa muut kaverit on joka päivä paikalla ja heillä ehkä vahvemmat keskinäiset suhteet...

Vierailija
2/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, miksi ihmeessä olette hakeneet paikkaa sinun ollessa vauvan kanssa kotona? 2.5 -vuotiaalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin hyvä päiväkoti on kullan arvoinen, joten siinä mielessä valitsisin päiväkodin. Voi sielläkin olla lyhyitä päiviä! ei ole pakko käyttää koko 20 tuntia.

Vierailija
4/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos isompi sisarus on mustasukkaisuuteen taipuvainen, saattaa päiväkotiin laitto lisätä näitä tunteita: Miksi minut laitetaan pois, kun pikkusisarus saa jäädä äidin kanssa kotiin? Toisaalta jos et jaksa tarjota virikkeitä esikoisellesi, voisi hoitopaikka olla hänelle hyvä ratkaisu. Kerho tai päiväkoti, kumpi tahansa hyvä ratkaisu. Ehkä kerho, jolloin ei jäisi ulkopuoliseksi kun päiväkodissa muut kaverit on joka päivä paikalla ja heillä ehkä vahvemmat keskinäiset suhteet...

Eikö isommalle sisarukselle sitten tule tällaisia kysymyksiä mieleen jos hänet viedään kerhoon? Että miksi viedään pois kun äiti jää kotiin? Kysyin päiväkodista tuota ulkopuoliseksi jäämistä jos lapsi on vähemmän aikaa kuin muut mutta siellä oltiin sitä mieltä ettei lapsi jää ryhmän ulkopuolelle.

Ap

Vierailija
5/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, miksi ihmeessä olette hakeneet paikkaa sinun ollessa vauvan kanssa kotona? 2.5 -vuotiaalle?

Olin esikoisen vauvavuoden täysin zombie unettomuuden vuoksi. Ajattelin että jos se toistuu niin en pysty huolehtimaan vanhemman lapsen sosiaalisista tarpeista niin hyvin kuin mahdollista ja saisin mahdollisuuden levätä. Ennakoin. Totta puhuen toinen vauva ei ole toistaiseksi yhtä vaativa kuin ensimmäinen.

Ap

Vierailija
6/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina vierastanut ajatusta siitä, että joku vie (pienen) lapsen päiväkotiin vaikka on toisen lapsen kanssa kotona.

Tosin mulla onkin vain yksi lapsi, koska jaksan ja haluan hoitaa vain yhden, joten tuskin koskaan tulen ymmärtämäänkään saati olen oikea ihmettelemään :D

Vierailija
7/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin hyvä päiväkoti on kullan arvoinen, joten siinä mielessä valitsisin päiväkodin. Voi sielläkin olla lyhyitä päiviä! ei ole pakko käyttää koko 20 tuntia.

Sitäpä juuri mietinkn että jos emme nyt ota paikkaa vastaan niin joudummeko myöhemmin ottamaan paikan huonommasta/ kaukana olevasta pk:sta.

Ap

Vierailija
8/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ennemin kerhoon. Päiväkodissa on noin pienille todella vähän mitään. Siirtymiä nopealla tahdilla paikasta toiseen. Ohjattua toimintaa n.vartti päivässä.

Vierailija
9/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina vierastanut ajatusta siitä, että joku vie (pienen) lapsen päiväkotiin vaikka on toisen lapsen kanssa kotona.

Tosin mulla onkin vain yksi lapsi, koska jaksan ja haluan hoitaa vain yhden, joten tuskin koskaan tulen ymmärtämäänkään saati olen oikea ihmettelemään :D

Tunnen useita, jotka vievät isomman lapsen päiväkotiin vaikka ovat vauvan kanssa kotona. Itseasiassa lähipiirissäni tunnutaan ajattelevan että se on lapselle jopa hyväksi, mm ryhmäytymisen ja sosiaalisten taitojen kannalta. Itse en ole ihan varma asiasta. Haluaisin tehdä ratkaisun joka on paras lapseni kannalta.

Ap

Vierailija
10/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hoitamaan molemmat kotona. Halvempaa ja ei tartte vahtia tarhan aikatauluja. Myöskin tarhassa aloitus on stressi lapselle ja myös sisaruksen syntymä. Turhaa stressiä pienelle ihmiselle . Käykää vähän myöhemmin yhdessä äiti lapsi kerhossa sinä , vauva ja napero

Vierailija
11/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen useita, jotka vievät isomman lapsen päiväkotiin vaikka ovat vauvan kanssa kotona. Itseasiassa lähipiirissäni tunnutaan ajattelevan että se on lapselle jopa hyväksi, mm ryhmäytymisen ja sosiaalisten taitojen kannalta. Itse en ole ihan varma asiasta. Haluaisin tehdä ratkaisun joka on paras lapseni kannalta.

Ap

Jos vanhempi on uupunut on oikein hyvä ratkaisu. Jos taas vanhempi on normaalisti jaksavat, en usko minkään tutkimuksen osoittavan, että päiväkoti olisi pikkulapsille kotia parempi vaihtoehto. Kyllähän lapset viihtyvät päiväkodissa, sitä en kiellä. Kuitenkin pikkulapsiaika on ohi kiiltävä hetki.

Tässä on myös hyvä artikkeli asiasta

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ylisuuret-paivakotiryhmat-vaa…

Ja ymmärrän kyllä, että on tilanteita joissa ei voi valita. Siksi meillä pienten kanssa työskentelevillä on suuri vastuu tehdä työmme hyvin. Vaikka se nykyresursseilla usein vaikeaa onkin.

Vierailija
12/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen hoitamaan molemmat kotona. Halvempaa ja ei tartte vahtia tarhan aikatauluja. Myöskin tarhassa aloitus on stressi lapselle ja myös sisaruksen syntymä. Turhaa stressiä pienelle ihmiselle . Käykää vähän myöhemmin yhdessä äiti lapsi kerhossa sinä , vauva ja napero

Totta kai se on tuokin. Mutta kai se kerhon aloituskin voi olla stressi pienelle? Onko tuo päiväkoti sitten jotenkin huonompi paikka lapselle? Kun joku voisi luvata että saadaan samasta pk:sta lapselle paikka vaikka vuoden päästä niin ratkaisu olis helppo. Mut nyt ei voi tietää minne sit jouduttais jos paikasta luovutaan.

Ap

Vierailija
13/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö isommalle sisarukselle sitten tule tällaisia kysymyksiä mieleen jos hänet viedään kerhoon? Että miksi viedään pois kun äiti jää kotiin? Kysyin päiväkodista tuota ulkopuoliseksi jäämistä jos lapsi on vähemmän aikaa kuin muut mutta siellä oltiin sitä mieltä ettei lapsi jää ryhmän ulkopuolelle.

Ap

Olen lastenhoitajana toiminut vuosia alle 3 vuotiaiden ryhmässä, ja täytyy sanoa, että hyvin usein ulkopuoliseksi jää ne, jotka vain muutaman päivän viikosta ovat päiväkodissa :/ tottakai päiväkodin henkilökunta pitää huolen, että kaikki pääsevät mukaan leikkiin, mutta harvemmin muut lapset oma-aloitteisesti leikkikaveriksi näitä "ulkopuolisia" valitsee.

Vierailija
14/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos vanhempi on uupunut on oikein hyvä ratkaisu. Jos taas vanhempi on normaalisti jaksavat, en usko minkään tutkimuksen osoittavan, että päiväkoti olisi pikkulapsille kotia parempi vaihtoehto. Kyllähän lapset viihtyvät päiväkodissa, sitä en kiellä. Kuitenkin pikkulapsiaika on ohi kiiltävä hetki.

Tässä on myös hyvä artikkeli asiasta

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ylisuuret-paivakotiryhmat-vaa…

Ja ymmärrän kyllä, että on tilanteita joissa ei voi valita. Siksi meillä pienten kanssa työskentelevillä on suuri vastuu tehdä työmme hyvin. Vaikka se nykyresursseilla usein vaikeaa onkin.

En tiedä jaksanko näin tarpeeksi hyvin. Kyllä välillä menee niin hermo esikoiseen että huudan. Joka päivä kyllä hermot kireällä ja korotan ääntä. En tiedä onko tämä ihan normaalia/ ok pikkuvauvan ja uhmäikäisen kanssa? Onhan se pikkulapsiaika nopeasti ohi ja pelottaa että kadun ratkaisuani myöhemmin. Oli se sitten kumpi tahansa.

Ap

Vierailija
15/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuolloin 3,5 v tyttö jatkoi osa-aikaisena päiväkodissa kun pikkuveli syntyi. Oli tosin ollut siellä jo 1,5 v tätä ennen. Hyvin meni sen puolesta! Pikkuveljellä oli koliikki, niin aika zombie olisin ollut kun pikkuveli silloin tällöin nukahti aamuneljältä ja sisko heräsi jo seiskalta...Mutta mies siis vei siskon ja mä sain pari tuntia nukkua ja imettää. Vaihtoehto että isompi olisi vasn katsonut tv.tä. Huonot yöt ja imetysongelmat vei veronsa.

Vierailija
16/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en veisi päiväkotiin. Tuskin ne muutkaan päiväkodit helvetistä on vaikkei samaan päiväkotiin enää myöhemmin pääsisi. On se noin pienelle lapselle äidin kanssa tärkeämpi olla kuin hektiseen päiväkotiin viedä. Tulet katumaan myöhemmin kun lapsesi ovat isompia jos päiväkotiin lapsesi pistät vaikkei olisi pakko. Lapsuus on nopeasti ohi.

Vierailija
17/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen lastenhoitajana toiminut vuosia alle 3 vuotiaiden ryhmässä, ja täytyy sanoa, että hyvin usein ulkopuoliseksi jää ne, jotka vain muutaman päivän viikosta ovat päiväkodissa :/ tottakai päiväkodin henkilökunta pitää huolen, että kaikki pääsevät mukaan leikkiin, mutta harvemmin muut lapset oma-aloitteisesti leikkikaveriksi näitä "ulkopuolisia" valitsee.

Valitseeko jo näin pienet leikkikaverinsa? Ei kuulosta hyvältä että mahdollisesti tuntisi olonsa ulkopuoliseksi ja muut "syrjisivät". Mutta enpä siinä pelossa hoitoaikaa lisäisikään. Eikös aika monet lapset ole neljä päivää viikosta päiväkodissa, jäävätkö hekin ulkopuolelle?

Ap

Vierailija
18/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuolloin 3,5 v tyttö jatkoi osa-aikaisena päiväkodissa kun pikkuveli syntyi. Oli tosin ollut siellä jo 1,5 v tätä ennen. Hyvin meni sen puolesta! Pikkuveljellä oli koliikki, niin aika zombie olisin ollut kun pikkuveli silloin tällöin nukahti aamuneljältä ja sisko heräsi jo seiskalta...Mutta mies siis vei siskon ja mä sain pari tuntia nukkua ja imettää. Vaihtoehto että isompi olisi vasn katsonut tv.tä. Huonot yöt ja imetysongelmat vei veronsa.

Olis tosiaan helpompi ratkaisu jos isompi olis jo ollut päiväkodissa ja viihtynyt siellä. Silloin pitäisin paikan. Kokiko esikoinen ulkopuolisuuden tunteita kun jäi osa-aikaiseksi?

Ap

Vierailija
19/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Norjassa ei kukaan äiti pidä isompaa lasta kotona, jos on vauvan kanssa äitiyslomalla. Paskoja äitejä koko sakki? Vie lapsi hoitoon, jos siltä tuntuu. Eiköhän tuonikäinen ole ihan tyytyväinenkin päästessään luomaan sosiaalisia taitoja. Tuskin se lapsi ihan hirveästi nauttii olla kotona burn outin partaalla olevan äidin ja tississä 24/7 kiinni olevan vauvan kanssa.

Vierailija
20/84 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en veisi päiväkotiin. Tuskin ne muutkaan päiväkodit helvetistä on vaikkei samaan päiväkotiin enää myöhemmin pääsisi. On se noin pienelle lapselle äidin kanssa tärkeämpi olla kuin hektiseen päiväkotiin viedä. Tulet katumaan myöhemmin kun lapsesi ovat isompia jos päiväkotiin lapsesi pistät vaikkei olisi pakko. Lapsuus on nopeasti ohi.

Tuosta päiväkodista ne jatkaisi samaan eskariryhmään ja samaan kouluun. Hyviä puolia löytyy. Sitä mietin että tulisinko katumaan. Mutta toisaalta 6 h kolmesti viikossa ei nyt ihan paha vielä taida olla.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän