Aloin itkemään ihan hysteerisesti, kun en pysty ostamaan koskaan itelle taloa, vaan joudun kärsimään vuokralla loppu elämän. Ei tällänen oo ihmiselämän arvoista!
Nytkin löyty rempattu 50 luvun mummonmökki, hinta 54 tuhatta. Tällä saatanan 600euron vuokrahinnalla, jota nyt maksan vuokra asunnosta (ok-talosta), niin maksaisin n. 8vuotta tuota 54 tuhannen euron mökkiä ja sitten se olisi oma..
Mutta ei saatana!! :( Mun elämä on niin pilalla, että haluan kuolla! Sama kun nämäkin vuokrarahat heittäis vaan ilmaan, kun tämä talo ei koskaan oo oma ja joudun 6kk päästä muutenkin muuttamaan tästä pois, koska vuokranantaja myy tämän. Sinne meni 4vuoden vuokrarahat niinku tuhka tuuleen!
Sitten taas muuttamaan uuteen vuokra asuntoon ja taas maksaa rahaa jollekin randomille siitä, että saan sen hikisen talon asumiskäyttööni joksikin aikaa, kunnes varmaan sekin päättää jossain vaiheessa myydä talon.
EI TÄSSÄ OLE JÄRKEÄ, MIKSI SUOMEEN EI KEHITETÄ JOTAIN MUUTA SYSTEEMIÄ VUOKRAAMISEN SIJASTA ETTÄ MINUNLAISENIKIN LUUSERI VOISI SAADA OMAN TALON :(
Ja syy, miksi en voi ostaa taloa, on se, että en ole työelämässä, enkä tule koskaan olemaankaan. Olen pelkkä kuntoutustuella elävä säälittävä nyhverö :(
Lääkäriltä piti hakea unilääke reseptikin vasta, koska en saa nukuttua, kun mietin vain kuinka surkea olen ja kuinka onneton elämäni on, koska haluaisin OSTAA TALON, NIINKU KAIKKI NORMAALIT IHMISET TEKEE :(
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
32 vielä jatkaa. Meillä on muuten puoli taloa pimeänä kun jotain hassua on tapahtunut meidän sähköille eikä ole ollut nyt vuoteen vara palkata sähkömiestä tarkastamaan asiaa. 😂. Taskulamput pöydällä kun sinne menee. Köyhänä ei kannata haaveilla omasta koska sen ylläpitämiseen täytyy olla vara = työ tai tulonlähde.
Sun pitää ihan ensin suunnitella mistä voisit säästää, mitä tehdä että saisit lisätuloa, miten sen voisi sijoittaa niin että mahdollisesti tulevaisuudessa varallisuus kasvaisi.
Täällä kyläpahasella asuu paljon vanhuksia hyvinkin alkeellisissa ok- taloissa, ja kun nämä muuttaa palvelukoteihin tulee näitä taloja myyntiin 20 000 - 30 000€.lla. Ihan asuttavia hyviä taloja isoilla tonteilla jos ei haittaa että pinnat on 50 - luvulta. Tällaisen kun ostaa niin on opeteltava käyttämään vasaraa ja päätään.
Täysin samaa mieltä. Tiesitkö ap tosiaan, että Suomen maaseutu on täynnä omakotitaloja, joita voi vaikka vuokratakin aika halvalla. Tietysti täytyy silloin olla tosiaan sitä nikkarointiosaamista, jaksamista tehdä niitä omakotitalon töitä ja mieluusti autokin, kun sinne kaupalle voi olla 20 km. Julkista liikennettä ei tietysti ole.
Kunnan vuokra-asuntoja on muuten paljon helpompi saada jostain pienestä kunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun nyt vuokralla Suomessa. Kun valmistun muutan toiseen maahan ja teen rahaa.
Sen jälkeen haluaisin asua yksin hiekkarannalla puumajassa. :)
Miksi? Asun Suomessa 3kk/ vuodessa luonnonsuojelualueen rannassa kalastajatorpassa jossa kertakaikkisen ihana ranta. Kyllä siihen hiekkaan kerkeää kyllästyä jo 3 kuukaudessa. Merikin osaa olla melko arvaamaton eikä aina niin parhaalla tuulella. Kyllä siellä ukonilmalla varsinkin kaipailee ukkosenjohdattimia ja toivoisi olevansa ihan jossakin muualla.
Hiekka tunkee jokapaikkaan eikä siinä kasva edes peruna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan mietin että miten asumisesta onkin saatu tässä maassa niin hankala projekti... Kyse kuitenkin melko perustarpeesta.
Mitä tällä tarkoitat? Kallista?
Missähän se on helpompaa :). Omat kuviot ne on joka paikassa, itsellä kokemusta Saksasta ja Briteistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin pienestä muksusta asti jo haaveillut että "Isona ostan talon!" ja oikeasti se on ollut haaveeni siitä lähtien. Opiskelin aikoinaan ja tulevaisuus näytti hyvältä.
Sitten tapahtui asioita, joiden vuoksi mielenterveyteni kärsi ja todella pahasti. En ole kehitysvammainen kuitenkaan.
Olen ollut poissa opiskelu elämästä jo noin 8-10vuotta. Minulla ei siis ole edes ammattia. Tilanteeni ei ole maailman toivottomin, mutta erittäin hankala kuitenkin.
Siksi en usko, että koskaan voisin saada omaa taloa (ellei satu käymään äärimmäisen hyvä tuuri ja voita lotossa).
Tottakai elämässä on muitakin asioita kuin joku talon ostaminen, mutta ei mun elämässä oikein mitään ole kuin haaveilua kaikesta, joita ei kuitenkaan pysty edes pienimmissäkään määrin toteuttamaan.
AP
Olen pahoillani puolestasi. Keskitä kuitenkin voimasi itsesi kuntoon saamiseen. Tällä hetkellä et voita mitään sillä, että ryvet tuossa taloasiassa. Elämä pitää lähes jokaisen kuitenkin rakentaa pala palalta ja pitkäjänteisesti. Ota ensimmäiseksi tavoitteeksi kuntoutuminen. Kun se on saavutettu, opiskele joku käytännön duuni. Puolison haku päälle. Jne.
Se puolisokin jo helpottaa kummasti asuntohaaveiden toteuttamisessa. Yhdessä se on helpompaa. Mutta kunnollinen puoliso yleensä edellyttää jotain toiseltakin, joten leuka pystyyn ja pyrkimään elämässä eteenpäin. En sano, että se on helppoa tapauksessasi, mutta ei se suoranaisesti helppoa ole kenellekään. Ja joka tapauksessa se on oikeastaan ainoa keino. Tsemppiä.
Voihan hitto, on ihmisillä ongelmat. Itse olen it-alalla, tienaan 4800 e / kk, mutta asun vuokralla, ja aion asua loppuikäni. Ei kiinnosta pätkääkään omistaa seiniä joiden sisällä asun.
Sen ymmärrän että joitain VOI kiinnostaa, mutta en sitä että miten muka noin suuri ongelma on että ei pysty sitä taloa ostamaan. Myös mummonmökkejä voi vuokrata, eli kerrostaloelämään ei ole pakko sitoutua jos ei omaa pysty / halua ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet kovin vanhanaikainen. Ei enää ole trendikästä ostaa taloa. Nykyään asutaan tyylikkäissä loft asunnoissa kaupunkien keskustoissa ja haetaan latte ja croisant aamupalaksi läheisestä leipomosta.
Loft-asunnon sijaan nyt on trendikästä asua miniyksiössä. Jos löydät jostain luukun kokoa 12 - 16 m2 (näitä löytyy pääkaupunkiseudulla), olet todella onnekas. Mitä pienempi asunto sitä valaistuneempi olet. Materia ei hallitse sinua. Tosin kallistahan se miniasuminenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun nyt vuokralla Suomessa. Kun valmistun muutan toiseen maahan ja teen rahaa.
Sen jälkeen haluaisin asua yksin hiekkarannalla puumajassa. :)
Entäs, jos lähdetään kaikki sinne Mombasaan :D? Siellä kai jo on melkosen väljääkin, kun se muuttoliike on nyt jostain syystä ollut sieltä tännepäin? Eivät sikäläiset osaa arvostaa asumista puumajassa hiekkarannalla, vaikka varmaan se olisi siellä mahdollista. Enkä usko, että siellä edes kiinteistöverolla häiriköisivät.
Sinne vaan perustamaan nykyajan "Sointulaa".
Suomessa hyvin moni asuu vuokralla. Itsekään en kyllä tykkäisi siitä ja siksi hankin vielä eläkeiässä "mummonmökin". Sain lainan ja nyt pitäisi elää 15 vuotta ja pysyä kunnossa, sitten olisi mökki maksettu. Mutta tämä vapaus, aah! On kyllä pihatyöt, lumityöt, puunkanto, tukkeutuneet viemärit jne.
Omassa mummonmökissä on paljon työtä. Remonttia joutunet heti tekemään ja kun saat valmiiksi, koko ruljanssi alkaa alusta. Vanha talo, kylmät lattiat - mitä hienoa siinä on? Ja mieti sitä remonttiakin: sielläkö asut, kun ikkunoita vaihdetaan ja lattioita avataan?
Remonttimiehet maksaa maltaita. Remonttitarvikkeet maksaa mansikoita. Esim pelkästään listat on uskomattoman kalliita. Velaksi ostat, velalla remppaat, velkaa on niin, ettet ainakaan saa nukutuksi.
Tiedän. Koska minulla on sellainen talo. Paljon mieluummin olisin vuokralla ja velaton. Vaan kun ei tässä taloudellisessa jamassa talot mene kaupaksi. Ainakaan vanhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan mietin että miten asumisesta onkin saatu tässä maassa niin hankala projekti... Kyse kuitenkin melko perustarpeesta.
Kallista, kaikkea lupaa ja lippua tarvitaan, sääntöjä sääntöjen perään. Mutta ennen kaikkea kallista millä mittarilla tahansa mitattuna.
Ymmärrätkö sä kuinka paljon työtä talossa on ettei se mene piloille?
Maksan mä nytkin vesilaskut, lämmitykset, jätehuollon, nuohouksen, teen pihatyöt.. Ei niitä vuokranantajakaan mun puolesta maksa tai pihatöitä tee.
Joten ainakaan tuossa mielessä se oman talon ostaminen ei eroa. Omassa talossa maksetaan noi kaikki myös, mutta niin maksan jo nytkin.
Ainoa mitä en maksa, on kiinteistövero. Se kuuluu vuokranantajalle.
AP
Rempat? Putket, katto, ikkunat, sisäpinnat - nekinkö maksat nytkin? Jossain muutaman kymppitonnin vanhassa talossa on koko ajan ihan älyttömästi laittamista. Sitten ollaan ilman sähköjä vai kun ei oo varaa sähkäriin.
Ei et maksa yhtä paljon kuin mitä maksaisit omistajana
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hyvin moni asuu vuokralla. Itsekään en kyllä tykkäisi siitä ja siksi hankin vielä eläkeiässä "mummonmökin". Sain lainan ja nyt pitäisi elää 15 vuotta ja pysyä kunnossa, sitten olisi mökki maksettu. Mutta tämä vapaus, aah! On kyllä pihatyöt, lumityöt, puunkanto, tukkeutuneet viemärit jne.
Mukavaa jatkoa sinne mummon mökkiin ja Hyvää Uutta Vuotta! Sinä toteutit unelmasi :)