oliko elämä nyt sitten tässä?
Olen nuori psyykkisesti sairas nainen ja saan hoitoa sairauteeni. Hoito on auttanutkin, vielä on tosin paljon työtä edessä päin, mutta parempaan ollaan menossa. Kuitenkin mietin, millainen elämä minua odottaa? Opinnot ovat takunneet sairauden takia, väärä ala, ei miesystävää (ei ole koskaan ollut), haaveet seksistä, parisuhteesta, perheestä ovat enää turhia. Vaikka pääsisin ns terveiden joukkoon, niin se psyyke diagnoosi tulee seuraamaan minua koko loppuelämän. Neuvolassa, synnärillä ja siinä saakin sitten lastensuojelun kanssa selvitellä menneisyyden asioita. Tietenkin vielä se, että kukapa mies minua puolisoksi edes haluaisi, joten sinällään vauvan saaminenkin on teoreettista pohdiskelua. Se kun vaatii sitä yhdyntää ja tietenkin haluaisin perheen perustaa avioitumisen jälkeen, joten mikään yksin lapsen hankkiminen ei ole valintani.
Joskus sitä miettii, että mitä varten sitä oikein kuntoutuu?
Kommentit (29)
Voin aivan varmana tietona sinulle kertoa, että diagnoosisi ei näy, kuin sairautta hoitajalle taholle. Psykiatrian "lehdet" ovat erityisen salassapidettäviä. Eli neuvola tai synnäri ei niitä näe. Älä huoli, sinulla on kaikki mahdollisuudet saada sekä puoliso että lapsia. Lastensuojelulle tietoja luovutetaan erittäin nihkeästi ja vain erittäin vakavasta syystä. Ennaltaehkäisevä lastensuojeluilmoitus tehdään neuvolassa, jos on esim.huoli äidin jaksamisesta eikä vanhan diagnoosin pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Alexandra kirjoitti:
Mistä kukaan diagnoosistasi tietäisi vaikka se kiinnostaisikin? Laitat tietojenluovutuskiellot päälle niin ei niitä näe kuin se hoitava lääkäri.
Meneeköhän näin. Terveydenhuollon tietojärjestelmiä on yhtenäistetty ja se jatkuu koko ajan. Kun sinne laittaa tietojenluovutuskiellon, rivien välistä henkilökunta osaa kyllä lukea miksi se on laitettu.
Orwell oli optimisti.
Vierailija kirjoitti:
Voin aivan varmana tietona sinulle kertoa, että diagnoosisi ei näy, kuin sairautta hoitajalle taholle. Psykiatrian "lehdet" ovat erityisen salassapidettäviä. Eli neuvola tai synnäri ei niitä näe. Älä huoli, sinulla on kaikki mahdollisuudet saada sekä puoliso että lapsia. Lastensuojelulle tietoja luovutetaan erittäin nihkeästi ja vain erittäin vakavasta syystä. Ennaltaehkäisevä lastensuojeluilmoitus tehdään neuvolassa, jos on esim.huoli äidin jaksamisesta eikä vanhan diagnoosin pohjalta.
Siis eikö ne kuitenkin ole ihan käytössä kaikkien katseltavana jos on peruste?
"Voiko potilas kieltää tietojen näkyvyyden omasta potilastietojärjestelmästä esim. psykiatrian tiedot?
Psykiatrian tiedot ovat automaattisesti erityissuojattuja eli järjestelmä kysyy ennen tietojen katsomista varmistuksen, että ammattilainen haluaa katsella ko. tietoja. Ammattilaisella on oikeus katsoa potilastietoja perustuen hoitosuhteeseen ja tehtävänsä edellyttämässä laajuudessa. Potilas ei kuitenkaan voi kieltää näiden tietojen näkymistä saman organisaation (saman rekisterin) sisällä."
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&…
Ap: Minulla on sinulle huojentavia uutisia. Sanot vain taikasanat: Simsalabim, olen parantunut. Sitten jätät taakse aikasemmat murheet, käsittelet ongelmasi, rupeat kuntoilemaan, valitset oikean alasi ja alat tekemään töitä ja perustat perheen. Alkuun lopetat tuon tyhjän uikuttamisen ja omaan napaasi tuijottamisen sekä ryhdyt toimiin. Aloitat vaikka siitä, että pistät vauva.fi sivuston pannaan vuodeksi. Laadit suunnitelmakartan muutamaksi vuodeksi eteenpäin. Vuodelle 2017 ripottelet välitavoitteen. Nyt hop hop töihin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli vielä mieleen sellainen, että onko aivan mahdoton ajatus että muuttaisit ulkomaille valmistuttuasi tai jossain vaiheessa?Unelma uudesta alusta saattaisi siivittää valmistumistasi ja uskoa kuntoutumiseen, olla motivaation lähde.Miehen löytäminen muilta mailta on myös todennäköisempää, koska Suomessahan on naisia enemmän kuin miehiä, joten myös ihan tavismiehet löytävät rinnalleen korkeasti koulutettuja naisia.
Jollen itse olisi tullut raskaaksi, olisin mitä todennäköisimmin lähtenyt maasta silloin nuorena, mutta itselleni taas parisuhde olisi ollut hankala, miesvihani vuoksi ja toiseksi olin unelmoinut jo monta vuotta äitiydestä, mutta aina yksin.En osannut nähdä miestä siinä kuviossa, ainoastaan lapsen ja itseni. Arvaan että syy yksin elämiseeni oli juuri tuo.Varmaankin muussa tapauksessa olisin pariutunut, jopa yksinhuoltajanakin, koska muutoma tarjoutui aviomieheksi.Mutta lapsi oli elämäni tarkoitus ja onni.Lisäksi en ole kovin seksuaalisesti virittynyt.
Olet sikäli onnellisessa asemassa, että sinulla on halu parisuhteeseen ja terve asenne miehiin.Uskon ja toivon että kohdallesi osuu se oikea.Olen kuullut että moni suomalaisnainen joka on mennyt ulkomaille, vaikka vain hetkeksi esim. opiskelijavaihtoon, on löytänyt sieltä elämänkumppanin.Voimaa!!
"Suomessahan on naisia enemmän kuin miehiä, joten myös ihan tavismiehet löytävät rinnalleen korkeasti koulutettuja naisia."
Älä viitsi valehdella. Vanhusiässä olevat naiset nostaa naistenmäärää, mutta pariutumisiässä olevia miehiä on paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä on olemassa yhä tänä päivänä lastensuojeluviranomaisia, jotka ajattelevat, että diagnoosi on este toimia äitinä. Itse sain diagnoosin 1,5 v lapsen sijoittamisen jälkeen ja nyt sitten diagnoosi on este lapsen kotiuttamiselle. Itse olen yrittänyt sanoa, että mikäköhän sen sairastumisen laukaiseva tekijä oli. Apua ei tarjota perheen olojen parantamiseksi, koska on se diagnoosi. LS-papereihin haetaan terapialausunnosta sopivia lainauksia, vaikka terapiaa varten kirjoitettu lausunto ei ole vanhemmuuden arviointia. Samoin pari vuotta vanha työ- ja toimintakyvyn arvio on kovasti lainattu paperi. Kaikkia termejä sosiaalityöntekijä ei ole edes ymmärtänyt, mutta käyttää niitä silti.
Kaikki paperit on käytettävissä, sillä jos lastensuojelupapereita pyytää, ne on terveydenhuollosta luovutettava. Kukaan ei sitten puutukaan siihen miten niitä tietoja käytetään.
Saako kysyä, että mikä diagnoosi?
Tuo on kyllä väärin, että kaikki lausunnot yms ovat sosiaalityöntekijöiden käytössä. Lääkärin pitäisi tarvittaessa tehdä erillinen lausunto lasuun jos ilmenee nimenomaan se, että miten sairaus vaikuttaa vanhempien toimintaan. Irralliset lauseet eivät myöskään ole reiluja potilasta kohtaan.
Ei ole vakavaksi psyykkiseksi sairaudeksi luokiteltava, sanotaan nyt näin.
Minusta oltiin pyydetty paperit sairaalasta, terveyskeskuksesta ja psykiatriasta. Terveyskeskuksesta oltiin lähetetty lastensuojeluun paperit siitä lähtien, kun olin 10 v. Olen siitä lähtien asunut tällä paikkakunnalla. Oikeasti se on niin, että pitää antaa vain olennaiset tiedot, mutta harva taho lähtee kirjoittamaan täsmällistä lausuntoa, helpompi printata koko sairaskertomus ulos. Niinhän se tosiaan on, että pitäisi kirjoittaa lausunto siitä, miten mahdollinen dg vaikuttaa vanhemmuuteen.
Lisäksi vanhemmuuttani arvioi henkilö, joka ei ole hoitava lääkärini eikä edes pääse tietoihini käsiksi. Hoitavalta taholta ei lausuntoa pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voiko potilas kieltää tietojen näkyvyyden omasta potilastietojärjestelmästä esim. psykiatrian tiedot?
Psykiatrian tiedot ovat automaattisesti erityissuojattuja eli järjestelmä kysyy ennen tietojen katsomista varmistuksen, että ammattilainen haluaa katsella ko. tietoja. Ammattilaisella on oikeus katsoa potilastietoja perustuen hoitosuhteeseen ja tehtävänsä edellyttämässä laajuudessa. Potilas ei kuitenkaan voi kieltää näiden tietojen näkymistä saman organisaation (saman rekisterin) sisällä."https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&…
Esim. Neuvolassa terveydenhoitajalla ei ole mitään perusteita katsoa psykiatrian tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrian tiedot ovat automaattisesti erityissuojattuja eli järjestelmä kysyy ennen tietojen katsomista varmistuksen, että ammattilainen haluaa katsella ko. tietoja. Ammattilaisella on oikeus katsoa potilastietoja perustuen hoitosuhteeseen ja tehtävänsä edellyttämässä laajuudessa. Potilas ei kuitenkaan voi kieltää näiden tietojen näkymistä saman organisaation (saman rekisterin) sisällä."https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&…
Esim. Neuvolassa terveydenhoitajalla ei ole mitään perusteita katsoa psykiatrian tietoja.
Mutta ei niiden perustelujen tarvitse olla objektiivisesti kovinkan kummoisia.
Nähdäkseni naisilla on aina toivoa.