Erimielisyys miehen kanssa: voiko vauvan kanssa matkustaa, jos pakkasta on yli 20 astetta
Olen ihan huuli pyöreänä. Tarkoitus olisi lähteä loppiaisen aikaan mummolaan (minun vanhemmat) ja mies on sitä mieltä, että ei voida lähteä, jos pakkasta on yli 20 astetta. Tällä hetkellä sääennustus näyttäisi, että loppiaisena olisi siellä pakasta 20-25 astetta. Miehen perustelu: auto voi hajota kesken matkan, jolloin vauva on vaarassa paleltua. (Mummola sijaitsee syrjässä, joten taloja ei ole koko ajan tien varrella.) Tulee mieleen, että tosiasiassa ei haluaisi lähteä mummolaan ja saa näin hyvän tekosyyn olla lähtemättä? Ja auto on siis 2009 vuosimallia, ostettu meille tänä vuonna, joten en usko että ihan herkästi on hajoamassa. Harmittaa, koska kovasti olen reissua odottanut. Vauvalla on ikää 5 kk, joten ihan vastasyntyneestä ei ole kyse.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko miehesi, että Lapissa ja Pohjois-Suomessa eletään koko talvi vauvojen kanssa neljän seinän sisällä? Pakkasta voi olla yli 20 astetta viikkoja putkeen, mutta silti on kaupassa ja neuvoloissa käytävä niiden vauvojen kanssa, toisinaan saatamme lähteä ihan huvikseenkin kotoa vaikka kyläilemään. Huh, miten elämmekään reunalla!
Hyvä pointti, täytyypä tiedustella asiaa. :) Varaudutko kuitenkin jotenkin siihen että jäät tien päälle vauvan kanssa?
Ollaan menty 6kk kanssa joskus tunturiin moottorikelkalla 25'c pakkasessa eikä mitään ongelmaa. Pakattiin vain hyvin vällyihin ja vauva nukkui melkein koko 4h reissun reessä. Ja siellä tunturissa ei todellakaan ollut puhelinyhteyttä eikä mitään muutakaan. Minulla oli kantoliina mukana, että jos joutuukin tarpomaan kelkan hyydyttyä, muttei mitään muuta varotoimenpidettä tehty.
Ai kauhee, mä täällä kieriskelen naurusta mielikuvaa, kuinka auton hajotessa ap ottaa takakontista talvimakuupussin ja sujahtaa vauvan kanssa sinne odottelemaan auttajia. Haluaisin niin nähdä paikalle saapuviem ilmeet, kun saapuvat paikalle, jossa autorikkoiset odottelee makuupusseissaan tienpenkalla kuin toukat koteloissaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko miehesi, että Lapissa ja Pohjois-Suomessa eletään koko talvi vauvojen kanssa neljän seinän sisällä? Pakkasta voi olla yli 20 astetta viikkoja putkeen, mutta silti on kaupassa ja neuvoloissa käytävä niiden vauvojen kanssa, toisinaan saatamme lähteä ihan huvikseenkin kotoa vaikka kyläilemään. Huh, miten elämmekään reunalla!
Hyvä pointti, täytyypä tiedustella asiaa. :) Varaudutko kuitenkin jotenkin siihen että jäät tien päälle vauvan kanssa?
Jos auto hyytyy tien päälle, niin miksi sieltä autosta pitää mennä ulos jäätymään? Auto ehkä jäähtyy sisältä, mutta pitää tuulen ja tuiskeen poissa. Minä ainakin odottaisin "sisätiloissa", kunnes apu saapuu ja vaikka olis kuinka syrjäkylän raitti, niin aina sieltä päiväsaikaan tulee joku kylähullu ohi. Riittää, kun varautuu lämpimiin vaatteisiin ja vaikka vauvan peittoon ja pitää huolen, ettei puhelimen akku kylmene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meillä jotain vilttejä ja aikuisten toppavaatteita takakontissa, niihin voisi tarvittaessa vauvan kääriä. Ihan maalaisjärjellä ajateltuna kuitenkin, vauvoja nukutetaan Suomessa yhtä kovilla pakkasilla ulkona vaunuissa, näkisin siis, että samoissa varusteissa pärjää myös sen saman tunteroisen-pari myös hajonneessa autossa. Tärkein varuste mielestäni on puhelin, jossa on akkua, sekä lompakko, jossa on korttien lisäksi käteistä hinausmaksun verran. Taksin voi sentään maksaa kortilla jopa täällä periferiassa. Todennäköisin vaihtoehto kuitenkin olisi, että joku (tuttu) pysähtyisi auttamaan ennen kuin lähin taksi/hinausauto ehtisi paikalle, jos ei ihan keskellä yötä ole liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista ja tsempistä. Oli pakko kirjoittaa tänne, kun tuli niin epätodellinen olo miehen perustelusta. :O Luulen, että mies ei tosiaan jaksaisi mummolaan lähteä, mutta ei viitsi asiaa myöntää, koska olimme hänen vanhemmillani jouluna. Täytyy siis keskustella vielä hänen kanssaan ja yrittää järjestää niin, että itse pääsisin vauvan kanssa menemään, jos mies ei halua tulla. Voi olla hankalaa, kun minulla ei ole ajokorttia ja mummola sijaitsee syrjässä, ei tosin ihan käsivarren Lapissa onneksi. :)
Kannattaa jutella asiasta kunnolla ja vaatia mieheltä että sanoo suoraan jos ei halua lähteä. Ajokortittomana ei välttämättä huomaa kuinka ajaminen ainoana kuskina on raskasta. Miten teillä vauva viihtyy autossa? Jos itkee paljon niin ymmärrän miestäsi. On tosi ikävää ajaa autoa vauvan itkiessä,hä huomio herpaantuu herkästi, voi olla pimeää ja rasittaa kun ei voi välillä vaihtaa kuskia.
Mun lähisukulaisella ei ajokorttia, ja hänen kanssaan on aina ollut se ongelma, ettei ymmärrä kuinka raskasta esimerkiksi pitkän matkan ajaminen yksin on jne.
Niin ja se piti vielä kysyä että kuinka pitkästä matkasta on kyse? On ysi ymmärrettävää jos mies keksii tekosyitä välttääkseen 500 km:n reissun imetyksellä olevan vauvan kanssa, mutta toki hänen pitäisi puhua suoraan sinulle.
Matkaa on 200 km yhteen suuntaan. Vauva ei juurikaan itkeskele autossa ja syö myös pullosta maitoa, joten syötön voi hoitaa helposti vaikka pysähdyspaikalla. Luulen että miestä pelottaa ajatus että ei olisi autorikon sattuessa "tilanteen herra", vaan joutuisi todennäköisesti turvautumaan tuntemattomien apuun. Aiemminkin on ollut stressaantunut matkoista vanhempieni luo ja nyt varmaan vauva tuo lisästressiä. No, yritän puhua suoraan hänen kanssaan, kunhan kohta tulee kotiin. Kiitos teille! <3