Miksi niin usein juuri entiset narkkarit tulevat uskoon?
Ovatko tuhonneet aivonsa niin että näkevät enkeleitä yms. harhanäkyjä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse uskonnollinen ihme, mutta yksi asia minua on jäänyt hämäämään. Setäni ja hänen vaimonsa menettivät tyttärensä kun hän jäi auton alle 11-vuotiaana. Setä on diplomi-insinööri ja vaimonsa asianajaja. Muistan että he ovat aina olleet järkeviä ja älykkäitä ihmisiä.
Tyttärensä äkillisen menetyksen jälkeen, seuraavana aamuna he kertoivat, että he olivat yöllä nähneet makuuhuoneen oven suussa enkelin. Valkoisena loistavan mieshahmon siivet selässään. Siis molemmat nähneet, eli ei voinut olla uni.
Mikä tuo olisi voinut olla? Asuivat keskellä korpea eli muita ihmisiäkään siellä ei liikkunut.
Asiallisia ehdotuksia otetaan vastaan, mikä tuo on voinut olla?
Onhan se voinut olla enkeli, ei kai sitä voi mitenkään poissulkea? Minäkin näin kuolleen läheiseni tämän kuoleman jälkeen ja olin ihan hereillä ja mieheni näki myös. Ei se silti minusta uskovaista tehnyt, ennemminkin se sai pohtimaan, että mitä kuoleman jälkeen oikeasti tapahtuu. Uskonnot ovat mielestäni maailman syöpä ja niistä pitäisi päästä pikimmiten eroon.
Sinä et ihan taida olla perillä siitä mikä on uskonto ja mikä on sen funktio...
Kerropa. Olen melko perinpohjaisesti tutustunut kaikkiin maailman suurimpiin uskontoihin, mutta sinulla on varmaan jotain tarkempaa tietoa, joten toivoisin, että kerrot minullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse uskonnollinen ihme, mutta yksi asia minua on jäänyt hämäämään. Setäni ja hänen vaimonsa menettivät tyttärensä kun hän jäi auton alle 11-vuotiaana. Setä on diplomi-insinööri ja vaimonsa asianajaja. Muistan että he ovat aina olleet järkeviä ja älykkäitä ihmisiä.
Tyttärensä äkillisen menetyksen jälkeen, seuraavana aamuna he kertoivat, että he olivat yöllä nähneet makuuhuoneen oven suussa enkelin. Valkoisena loistavan mieshahmon siivet selässään. Siis molemmat nähneet, eli ei voinut olla uni.
Mikä tuo olisi voinut olla? Asuivat keskellä korpea eli muita ihmisiäkään siellä ei liikkunut.
Onhan se voinut olla enkeli, ei kai sitä voi mitenkään poissulkea? Minäkin näin kuolleen läheiseni tämän kuoleman jälkeen ja olin ihan hereillä ja mieheni näki myös. Ei se silti minusta uskovaista tehnyt, ennemminkin se sai pohtimaan, että mitä kuoleman jälkeen oikeasti tapahtuu. Uskonnot ovat mielestäni maailman syöpä ja niistä pitäisi päästä pikimmiten eroon.
Kerropa. Olen melko perinpohjaisesti tutustunut kaikkiin maailman suurimpiin uskontoihin, mutta sinulla on varmaan jotain tarkempaa tietoa, joten toivoisin, että kerrot minullekin.
En tiedä onko tietoni tarkempaa, mutta oikeasuuntaisempaa se varmasti on jos perinpohjaisen tutustumisesikin jälkeen uskot uskontojen olevan syöpiä. Sinulle on silloin tapahtunut kaikkiin suuriin uskontoihin perinpohjaisen tutustumisenkin jälkeen jokin tulkintavirhe. Mistä arvelet sen johtuvan?
Syöpähän tuhoaa sen elimistön mihin se levittäytyy. Uskonnot puolestaan ovat vaikuttaneet ihmisyhteisöissä niin kauaksi kuin tutkimus meidät kantaa, eivätkä kummatkaan ole tuhoutuneet. Pikemminkin vaikuttaa historiaa tarkastelevan silmin, että sekä uskonto että yhteisö hyötyvät toisistaan ja tarvitsevat toisaan. Uskonto ilman yhteisöä ei näytä kestävän ja yhteisöt ilman uskontoa näyttävät voivan huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan pitää kehitellä uusi addiktio tilalle.Uskontokin on huumetta ja todellisuuspakoa.
Täällä puhutaan joukkohallusinaatiosta, mutta eikö todennäköisintä ole, että toinen on nähnyt unta tai näköharhan ja sitten puoliso herkässä mielentilassa, kun on menettänyt juuri tyttärensä samaistuu tähän toisen kokemaan uneen tai harhaan ja uskoo itsekin nähneensä saman....
Kukaan muu ei voi pelastaa huumeista kuin Jeesus, siksi. Se on joko uskoontulo taikka kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan joukkohallusinaatiosta, mutta eikö todennäköisintä ole, että toinen on nähnyt unta tai näköharhan ja sitten puoliso herkässä mielentilassa, kun on menettänyt juuri tyttärensä samaistuu tähän toisen kokemaan uneen tai harhaan ja uskoo itsekin nähneensä saman....
Selityksenä tuo kulkee henkilöiden itsensä kertomusta vastaan. Meillä ei ole muuta todistusaineistoa kuin nimettömän kirjoittajan kertomus muiden henkilöiden kertomuksesta. Sen pohjalta on aivan mahdotonta laskea todennäköisyyttä sinun selityksellesi. Olisikin mielenkiintoista tietää miten todennäköisyyden pystyit laskemaan?
Katsokaa tämä todistus Davidista, miehestä joka joi ja käytti huumeita ja sen lisäksi harrasti homosuhteita.
Katsokaa miten hän on muuttunut:
Ovat jo pilanneet elämänsä ja aivonsa, niin ei haittaa siirtyä kovempaan kamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan pitää kehitellä uusi addiktio tilalle.Uskontokin on huumetta ja todellisuuspakoa.
Kas kun en koe mitenkään olevani huumautunut ja aistinikin toimivat täysillä. Mitähän todellisuutta oikein pakenen ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Huumevalistus porukoissa on usein ääriuskovaista porukkaa. Myös päihdetyöntekijöissä on paljon uskovaista sakkia ja entisiä käyttäjiäkin. Eli se tarjoaa eräänlaisen väylän työmaailmaan ja ruokkii itse itseään huumekielteisessä maailmankuvassa.
Osa päihteidenkäyttäjistä saattaa heikolla hetkellä uskoa valistajien valheita ja saa päihdetyöntekijöiltä huomiota ja väylän pelastua. Kenties seksisuhteitakin on ja ihastumisia. Sitä kautta voi tulla kuivia kausia ja ehkä lopullinen lopettaminenkin ja uskoon tulo. Päihteen käyttäjällä ei käytännössä ole lähipiiriä ja lähin piiri on se valistus ja päihdetyöntekijöiden luoma yhteisö jossa vallassa oleva maailmankuva on kristillinen. Siksi uskoontulo tavallaan vaaditaan entiseltä käyttäjältä.
Esimerkiksi Portugalin mallissa käytön lopettaneiden tai käytön vähentäneiden ei tarvitse käydä uskontoväylää vaan he siirtyvät normaalisti työelämään tai jatkavat työelämää kun on käyty katkaisussa ja saatu elämä mallilleen.
Olen henkilökohtaisesti tavannut entisiä kannabiksen käyttäjiä jotka uskovat valistajien teorioita kannabiksen vaaroista. Se on tavallaan hämmentävää kun entiset käyttäjät itse ovat vaihtaneet totuuden valheeseen ja koristelevat sen kristinuskoisella kuorrukkeella.
He nauttivat yhteisönsä hyväksynnästä täysin rinnoin ja ovat "parantuneita" hyviä tyyppejä.
Ruotsissa ja Suomessa päihdehoito ja huolto on ratkaistu todella omituisesti ja ulkoistettu lähinnä lahkolaisten työksi.
Odottaisin että terveydenhuolto ottaisi enemmän vastuuta toiminnasta Eurooppalaiseen malliin ja hoitoonkin pääsisi helpommin.
Meillähän käytännössä hoitoon ei pääse jos käyttää huumeita vaan hoitoon vaaditaan että käyttö on lopetettu??? Näin meillä huumehoidon keskiajalla Suomessa.
Uskonnolliset kokemukset stimuloivat samoja aivoalueita kuin huumeet. Yksi päihde siis vaihtuu toiseen, ei sen kummempaa
1.
Jumalan kämmenellä
ei pelkää lintunen,
Jumalan kämmenellä
ei pelkää ihminen.
Kaikille tilaa riittää,
kaikille paikkoja on.
Jumalan kämmenellä
ei kukaan ole turvaton.
2.
Jumala meitä kutsuu
nyt suojaan turvaisaan.
Jumala meitä kutsuu
ja kantaa voimallaan.
Milloinkaan ei hän hylkää,
lastensa kanssa hän on.
Jumalan kämmenellä
ei kukaan ole turvaton.
Virsi 499
Pirkko Halonen 1968 (säk. 1), 1984 (säk. 2). Virsikirjaan 1986.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tietoni tarkempaa, mutta oikeasuuntaisempaa se varmasti on jos perinpohjaisen tutustumisesikin jälkeen uskot uskontojen olevan syöpiä. Sinulle on silloin tapahtunut kaikkiin suuriin uskontoihin perinpohjaisen tutustumisenkin jälkeen jokin tulkintavirhe. Mistä arvelet sen johtuvan?
Syöpähän tuhoaa sen elimistön mihin se levittäytyy. Uskonnot puolestaan ovat vaikuttaneet ihmisyhteisöissä niin kauaksi kuin tutkimus meidät kantaa, eivätkä kummatkaan ole tuhoutuneet. Pikemminkin vaikuttaa historiaa tarkastelevan silmin, että sekä uskonto että yhteisö hyötyvät toisistaan ja tarvitsevat toisaan. Uskonto ilman yhteisöä ei näytä kestävän ja yhteisöt ilman uskontoa näyttävät voivan huonosti.
Ennenpitkää uskonnot saattavat kyllä tuhota ihmiskunnan, sitähän et voi tietää. Tällä hetkellä uskonnot ovat aiheuttaneet valtavaa tuhoa ja kärsimystä maailmassa ja aiheuttavat yhä edelleen, vaikka osa ihmiskunnasta ansiokkaasti yrittää taltuttaa järjestäytynyttä uskonollisuutta. Onneksi esim. kristinuskoa on onnistuneesti saatu kesytettyä, eikä se enää ole varsinaisesti raakalaismainen. Kaikki uskonnot eivät tietenkään ole pahoja, mutta ne eivät olekaan järjestäytyneitä uskontoja. Näiden tiettyjen paholaisuskontojen tuho on ollut mittaamatonta ja on osittain edelleen. Eli tietysti täytyykin tehdä ero niiden uskontojen välille, jotka ovat ennemminkin elämänfilosofioita kuin varsinaisia uskontoja. Vrt. Taolaisuus / islam.
siksi koska Jeesus on voittaja ja te olette ateistu-bitchejä
itse tulin tosin uskoon ihan akateemisessa maailmassa opiskellessani 21 vuotiaana
koin elä,män tyhjäksi ja persoonattomaksi ja masentavaksi, löysin uskon ja Jeesuksen ja voiman elämään
joka ei usko evankeliumia joutuu lopulta helvettiin, oli sivistystä miten paljon tahansa
Monelle vaihtoehto on sitten olla uskomatta ja jatkaa narkkaamista ja kuolla siihen. Harva pystyy pääsemään kuiville muuten.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni seuraava "käsittämätön "kokemus:
Eli olin todella todella pahassa pulassa/masennuksessa ja murehdin yökaudet unettomana ja tuntui ettei ole ainoatakaan kenen puoleen kääntyä.
Lopuksi rukoilin.
Tosissani ja hädässä.
Rukoukseni oli lyhyt : apua.Nyt en enää jaksa.Auta pian jos autat.
Heti seuraavana aamupäivänä (tuolloin postikin tuli ennen iltaa) saapui minulle kirje ystävältä joka tarjosi välitöntä apua ja tukea.
Hänen avullaan selvisin.
"mikä on ihmiselle mahdotonta , se on Jumalalle mahdollista" sanoo Iso Kirja
"Viimeiset tulevat ensimmäisiksi" Jumalan avulla , siinä lukee jotenkin noin myös.
"Sinun pitää kunnioittaman minua ja minä autan sinua".
Minäkin olin kerran todella pahassa ahdingossa, itkin ja murehdin, tunsin tilanteestani ihan fyysistä tuskaa. Näin oli ollut jo pitkään. En rukoillut, koska en usko Jumaliin. Eräänä päivänä kuitenkin törmäsin sattumalta erääseen ystävään, joka tarjosi apuaan kuultuaan tilanteestani. Hänen avullaan pääsin taas jaloilleni, sain apua, tukea ja lohdutusta. Tuosta on jo 20 v aikaa ja edelleen menee hyvin. Ihan ilman rukouksia ja jumalia. Niin, sellaista elämä on, voi sattua mitä vaan ja ihan yhtäkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenpitkää uskonnot saattavat kyllä tuhota ihmiskunnan, sitähän et voi tietää. Tällä hetkellä uskonnot ovat aiheuttaneet valtavaa tuhoa ja kärsimystä maailmassa ja aiheuttavat yhä edelleen, vaikka osa ihmiskunnasta ansiokkaasti yrittää taltuttaa järjestäytynyttä uskonollisuutta. Onneksi esim. kristinuskoa on onnistuneesti saatu kesytettyä, eikä se enää ole varsinaisesti raakalaismainen. Kaikki uskonnot eivät tietenkään ole pahoja, mutta ne eivät olekaan järjestäytyneitä uskontoja. Näiden tiettyjen paholaisuskontojen tuho on ollut mittaamatonta ja on osittain edelleen. Eli tietysti täytyykin tehdä ero niiden uskontojen välille, jotka ovat ennemminkin elämänfilosofioita kuin varsinaisia uskontoja. Vrt. Taolaisuus / islam.
Ennen pitkään kaikki ihmiset voivat liittyä osuuskuntaan ja rakentaa raketin, jolla muuttavat kuuhun. Se mitä ennen pitkälle aikavälille voidaan fantasioida ei ole mielenkiintoista. Faktapohjalla kun pysytään niin nähdään, että uskonnot ja yhteisöt ovat tiukassa symbioosissa kumpikin toisiaan ruokkien. Tuo suhde on säilynyt niin pitkään historiaan kuin silmä kantaa. Syöpävertauksesi on edelleen huono, sillä organismi ei vahvistu syövästä eikä sillä ole syöpään symbioottista suhdetta. Yhteisöillä asia on toisin.
Sinä et vieläkään tunnu ymmärtävän mikä uskonto on. Ei ole olemassa järjestäytymätöntä uskontoa, jokainen on uskonto on järjestäytynyt koska muuten puhuttaisiin vain uskosta. Jo käsite edellyttää järjestäytyneisyyttä.
Se riippuu täysin siitä kenelle päihdehoito on ulkoistettu.
Meillähän huumeidenkäyttäjiä ja alkoholisteja auttaa lähinnä uskovaiset tahot. Joten luonnollista on että jumala on pakko ottaa vastaan jos haluaa katkolle.
Portugalissa ei tarvitse ottaa jumalaa vastaan vaan voi valita raitistumisen ja työelämän.
Kuinka moni raitistuneista suomalaisista uskoontulleista ex-narkomaaneista on oikeasti työelämässä?
Vai vaikuttavatko he lähinnä tukien piirissä ja hyväntekeväisyys hommissa kirkon jutuissa?
Portugalin mallihan on tuonut mullistavia voittoja huumeongelmaan ja koko päihdehoitoon asennoitumalla yhteiskunnan voimin eritavoin huumeisiin. Meillähän taktiikka on lähinnä pelottelu ja syrjäyttäminen ja sitten pakollinen kristillinen kaste jotta saa olla ihminen eikä narkki.
Huomioitavaa on myös se kuinka suomalaiset nimittelee huumeiden käyttäjiä alentavilla nimityksillä. Portugalissa näin ei ole vaan heidät kohdataan ihmisinä. Läheisinä. Joidenkin siskoina, veljinä, lapsina, äiteinä, isinä, erityisesti kansalaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumevalistus porukoissa on usein ääriuskovaista porukkaa. Myös päihdetyöntekijöissä on paljon uskovaista sakkia ja entisiä käyttäjiäkin. Eli se tarjoaa eräänlaisen väylän työmaailmaan ja ruokkii itse itseään huumekielteisessä maailmankuvassa.
Osa päihteidenkäyttäjistä saattaa heikolla hetkellä uskoa valistajien valheita ja saa päihdetyöntekijöiltä huomiota ja väylän pelastua. Kenties seksisuhteitakin on ja ihastumisia. Sitä kautta voi tulla kuivia kausia ja ehkä lopullinen lopettaminenkin ja uskoon tulo. Päihteen käyttäjällä ei käytännössä ole lähipiiriä ja lähin piiri on se valistus ja päihdetyöntekijöiden luoma yhteisö jossa vallassa oleva maailmankuva on kristillinen. Siksi uskoontulo tavallaan vaaditaan entiseltä käyttäjältä.
Esimerkiksi Portugalin mallissa käytön lopettaneiden tai käytön vähentäneiden ei tarvitse käydä uskontoväylää vaan he siirtyvät normaalisti työelämään tai jatkavat työelämää kun on käyty katkaisussa ja saatu elämä mallilleen.
Olen henkilökohtaisesti tavannut entisiä kannabiksen käyttäjiä jotka uskovat valistajien teorioita kannabiksen vaaroista. Se on tavallaan hämmentävää kun entiset käyttäjät itse ovat vaihtaneet totuuden valheeseen ja koristelevat sen kristinuskoisella kuorrukkeella.
He nauttivat yhteisönsä hyväksynnästä täysin rinnoin ja ovat "parantuneita" hyviä tyyppejä.
Ruotsissa ja Suomessa päihdehoito ja huolto on ratkaistu todella omituisesti ja ulkoistettu lähinnä lahkolaisten työksi.
Odottaisin että terveydenhuolto ottaisi enemmän vastuuta toiminnasta Eurooppalaiseen malliin ja hoitoonkin pääsisi helpommin.
Meillähän käytännössä hoitoon ei pääse jos käyttää huumeita vaan hoitoon vaaditaan että käyttö on lopetettu??? Näin meillä huumehoidon keskiajalla Suomessa.
Ai Suomessako ei ole katkoja? Eikä A-klinikkaa jossa uskonnosta ei puhuta? Ongelma varmaan ettei nuo lievät interventiot oikein toimi, käydään vaan lepäämässä ja parannetaan kuntoa ja jatketaan samalla linjalla. Raitistuminen vaatii melkoista pysähtymistä ja suunnan vaihtoa. Monilla uskonto on tarjonnut tuollaisen väylän, toisilla tuohon samaan tarpeeseen on löytynyt uusi yhteisö AA:n (tai NA:n) piiristä, jotkut ovat löytäneet avun Minnesota-tyylin parantoloista joissa vertaiset auttavat raitistuvia. Kaikissa noissa varmaan yhteisiä piirteitä tuo yhteisöllisyys: uudet ystävät jotka tukevat, ja vertaisuus: kliinisen ammattiavun sijaan sinua auttaa ihminen joka itse selvinnyt samasta paskasta, tietää mistä puhuu eikä mene kusetusyrityksiiisi.
Eikö ole ihan sama miten ihminen raitistuu kunhan raitistuu? Suurin osa raitistuneista on paljon onnellisempia elämässään raittiina kuin käyttäjinä ja niin yleensä läheisetkin. Antaa ihmisten uskoa ja tukeutua siihen mikä tuntuu auttavan. Uskonto auttaa monia, ei pelkästään addikteja.
Ei paljoa auta tuo termi, kun pitäisi osoittaa että tässä tapauksessa on kyse siitä. Miksi psykoosi ilmeni kummallakin henkilöllä aivan samanlaisena?