Konmari? Auttaako se siivouksessa?
Luin selaillen ekan kirjan ja nyt on kakkososa yöpöydällä. Tosin se yöpöytä ei tuo minulle iloa, joten ehkä siitä pitää luopua. Kävin ykkösodan jälkeen housukaapin läpi ja mietin, mitkä housut tuottavat iloa minulle. Yhdet tuottaa, mustat juhlahousut. Jätin kaappiin käytännön syistä ehkä 5 farkkutyyppiset ja 5 kesähousut (joista kahdet oli lyhyet shortsit) koska ei ihminen alasti voi kulkea. Niin ja yhdet toppahousut ja yhdet sadehousut, käytännön syistä. En pidä siivoamisesta, ja mietin aina, pitäisikö tehdä kertarytinällä poisto. Onko siinä järkeä vai ei?
Kommentit (84)
Ongelma on suomalainen tyyli jättää tavaroita vääriin paikkoihin. Jos talvitakki jätetään aina keittiön tuolille, tietenkin ihminen tajuaa, että se on väärässä paikassa. Ongelma ei ratkea luopumalla talvitakista vaan nostamalla se ulkovaatekaappiin.
Hahaha. Konmarituksen jälkeen elämäsi on SEKAISEMMIN kuin koskaan ennen. Niin ne ihkukonmarittajat vaan katoavat yks toisensa jälkeen maan alle...
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on suomalainen tyyli jättää tavaroita vääriin paikkoihin. Jos talvitakki jätetään aina keittiön tuolille, tietenkin ihminen tajuaa, että se on väärässä paikassa. Ongelma ei ratkea luopumalla talvitakista vaan nostamalla se ulkovaatekaappiin.
Just näin.
Tuo sinun käytännön ajattelu tuossa siivouksessa pilasi idean. 5 on liikaa. Vähennä vielä pari ja käy mieluummin ostamassa iloa tuottavat housut. Mieluiten heitä kaikki ei iloa tuottavat pois. Oikeasti kun mietit, niin pärjäät 3 housuilla ihan hyvin. Kirjoita ylös 1kk ajalta kaikki vaatteet joita käytät. Ja sitten mietit loppuja vaatteita, milloin viimeksi olet käyttänyt? Heitä pois. Et tule pitämään niitä ensi vuonnakaan.
Olin kahteen otteeseen nuorena Englannissa ja asuin tavallisissa perheissä. Yhden kesän olin opiskelemassa ja majoituimme puolihoidolla 4-lapsisessa perheessä. Heille konmari olisi aarre. Se tavaramäärä jotain järkyttävää. Kun astiakaapista löytyy jouluastiasto, juhla-astiasto, arkiastiasto ja parempi arkiastiasto, aivan varmasti puolet voisi heittää menemään. Lasten lelumäärät oli myös sellaisia, että ne täyttivät 3 huonetta. En väitä, etteikö Suomessakin olisi hamstraajia, mutta siellä se oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Ei siivoaminenkaan ole kovin helppoa, kun joka paikka on täynnä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on suomalainen tyyli
Niinpä. Ulkomaalainen tyyli on aina parempaa, kuin tylsä kotimainen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sinun käytännön ajattelu tuossa siivouksessa pilasi idean. 5 on liikaa. Vähennä vielä pari ja käy mieluummin ostamassa iloa tuottavat housut. Mieluiten heitä kaikki ei iloa tuottavat pois. Oikeasti kun mietit, niin pärjäät 3 housuilla ihan hyvin. Kirjoita ylös 1kk ajalta kaikki vaatteet joita käytät. Ja sitten mietit loppuja vaatteita, milloin viimeksi olet käyttänyt? Heitä pois. Et tule pitämään niitä ensi vuonnakaan.
Toisille meistä iloa tuottavien housujen löytäminen ei ole kovin helppoa. Minulla harvoin syntyy housuista voimakkaita ihastuksen tunteita. Ja kolmet housut on jalassa jo viikon aikana. Tapana vaihtaa joka toinen pv puhtaat housut. Kyllä Suomen vaihtelevissa säissä on ajanjaksoja, jolloin pidän enemmän paksuja farkkuja ja ajanjaksoja, jolloin ohuet, lyhytlahteisemmat tregginsit on paremmat sään puolesta. Mutta ongelma ei nyt ole housut, kun niitä on jo vähennetty.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vähennä vielä pari ja käy mieluummin ostamassa iloa tuottavat housut. Mieluiten heitä kaikki ei iloa tuottavat pois.
Iloa tuottavat housut? Missä ihmeen vaaleanpunaisessa hattaramaassa sinä elät jos housut tuottavat sinulle iloa?
Iloa tuottavat housut on kyllä kivat:DD Sitten pitäis vielä miettiä että millaista iloa niiden haluaa tuottaa että se on oikeanlaista iloa ja kuinka paljon iloa siitä syntyy kun niitä travitsee eikä niitä olekaan! Jei!
Vierailija kirjoitti:
Iloa tuottavat housut on kyllä kivat:DD Sitten pitäis vielä miettiä että millaista iloa niiden haluaa tuottaa että se on oikeanlaista iloa ja kuinka paljon iloa siitä syntyy kun niitä travitsee eikä niitä olekaan! Jei!
Ovatko ne iloatuottavat housut sellaiset missä on edessä värisevä moottori vai miten ne tuottavat iloa?
Minulle ei toiminut mutta mulla onkin hamstraaja-mies ja kolme lasta. Muiden tavaroihinhan ei saa koskea. Sain esim. alakerrasta yhden kaapin kokonaan tyhjäksi. Kuukausi siitä se oli taas aivan täynnä - mieheni rojua. Sen kyllä huomasin että huushollissa n. 2% tavaroista on minun :D
Mikään itse omistamistani tavaroista ei myöskään tuota minulle iloa. Esim. kaikki astiat on ihan kamalia mutta pakkohan niitä on omistaa jotta penskat voi syödä. Tuottaako kattila minulle iloa? Ei, päinvastoin olen kurkkuani myöten täynnä makaroonin keittämistä.
Entä sitten vaatteet? Pidellessäni ryysyjäni käsissäni teki mieli polttaa ne kaikki. Mutta vihaan shoppailua eikä varaa uusiin ole. Jostakin syystä en myöskään usko että "uniformuni" eli tuulipuku tai toppapuku voi ikinä tuottaa iloa, varsinkaan tälleen koossa XL. Huoh.
-kokeillut ja pettynyt kotiäiti
Konmari heittää itse vähän väliä jätesäkillisiä tavaraa roskiin kun on tullut kerättyä ja sitten vähän ajan päästä ei enää tuota iloa. Konmari antaa synninpäästön hamstraajille, heittämällä kaatopaikalle tai keräykseen puhdistaa sielun ja taas voi shopata mielihyvää tuottavia asioita:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ne iloatuottavat housut sellaiset missä on edessä värisevä moottori vai miten ne tuottavat iloa?
Jaa-a, en tiedä! Voihan ne olla sellaisetkin jotka päällä miehet viheltelee perään. Minulla ei ole iloa tuottavia housuja. Tulen iloiseksi vallan muista asioista kuin materiasta. Olen Konmarin painajainen, voisin vähemmän olla kiinnostunut siitä mikä tavara tuottaa iloa.
Vierailija kirjoitti:
Konmari heittää itse vähän väliä jätesäkillisiä tavaraa roskiin kun on tullut kerättyä ja sitten vähän ajan päästä ei enää tuota iloa. Konmari antaa synninpäästön hamstraajille, heittämällä kaatopaikalle tai keräykseen puhdistaa sielun ja taas voi shopata mielihyvää tuottavia asioita:)
Väärin, konmarin pointti ei ole joutua oravanpyörään. Tarkoitus on todella mietiskellä, millaista elämää haluat elää ja toteuttaa tuota ajatusta kodissasi tavaroin. Ei siinä haeta tekosyytä shoppailuun, vaan että kodissasi olisi tavaroita, joista todella pidät.
Nullius in verba.
Nikkari kirjoitti:
Ei siinä haeta tekosyytä shoppailuun, vaan että kodissasi olisi tavaroita, joista todella pidät.
Ihana WC-harja ja kaulin. Minä niin pidän niistä... Myös kenkäteline on ihana.
Vierailija kirjoitti:
Nikkari kirjoitti:
Ei siinä haeta tekosyytä shoppailuun, vaan että kodissasi olisi tavaroita, joista todella pidät.
Unohdit ihanan talikon, vasaran ja lapion vai koskeeko tämä uusin muotivillitys vain kaupunkilaisia?
Ilo on ihmisen tunne jostain asiasta.
Voihan se tulla siitäkin kun saa itsestään irti ja ryhdistäydyttyä kerrankin (oikein itseään kunnolla sisäisesti mielessään käskyttäen) siivoamaan asuntonsa puhtaaksi.
Näet siellä jonkun paikan,(esim. jonkun kaapin tai hyllyn) ja samalla visioit mielessäsi milltä se näyttäisi puhtaana ja järjestyksessä ja sitten vain toteutat tuon haluamasi vision juuri sellaisena ja sellaiseksi kuin sen näit.
Jos aikaa ja puhtia riittää ja innostusta asiaan , niin sen jälkeen siirrät katseesi tietenkin johonkin toiseen kohtaan ja paikkaan mikä asunnossasi piti saada siivotuksi jne. sitten seuraavaan kohteeseesi jonka olit ajatellut siivoavasi.
Kyllä ne pölyt sieltä pois saa pois harjalla tai imurilla, näin väitän, ihan kuka hyvänsä. Ja kostealla tiskirätillä tai jollain 'sifonetilla'tms. ne tavalliset tahrat sieltä säilytys tiloista saa pois.
Sitten vain laitat ne esineet tai tavarat mitä siellä oli sinne takaisin ihan sellaiseen järjestykseen joka palvelee sinua parhaiten.(eiköhän tämänkin kokemuksensa pohjalta tiedä, tai hoksaa, ja osanne joka tapauksessa ratkaista jokainen itse parhaiten )
Tällä tavalla edeten saat asuntosi kaikki paikat,vuorenvarmasti, puhtaaksi ja järjestykseen joka parhaalla mahdollisella tavalla tyydyttää sinua järjestyksenä.
Teet tätä työtä aina niin kauan kerrallaan kuin sinulla aikaa, voimia,halua ja kiinnostusta sitä kohtaan riittää (sillä kertaa).
Sitten taas jatkat toisella kerralla sitä uusin voimin. (ehkä samalla edellistä hiukan korjaillen).Jos viikonkin verran joka ilta pari tuntia omistat tälle,niin saat jo aivan ihmeitä aikaan.
Osta vaikka moppi ja puhdistusaineita sillä rahalla minkä ajattelit sijoittaa rva Marie Kondon ,Manhattanilla,New Yorkissa sijaitseva mediayhtiön rikastuttamiseen entisestään.
Hän on jo tehnyt maailmanlaajuisella kirjamyynnillään miljoonatuotot, eikä hänen taatusti tarvitse ,eikä hänellä yksinkertaisesti voi olla aikaa kotonaan johonkin käytettyjen ja pestyjen sukkahousujensa väriskaalanmukaiseen järjestelyyn kenkälaatikkoon + niiden kiittelyseremonioihin.
Hänen ei myöskään tarvitse kiitellä ja tyhjennellä päivittäin sitä kirpparin ilmaislaatikosta pelastettua käsilaukkua,jollainen minulla ja ehkä monella muullakin sattuu täällä kestävän kulutuksen Suomessa olemaan.
Hän voi huoletta rahoistaan ostaa vaikka sen kaikkein kalleimman Luis Vuittonin tai Guccin laukun ja heittää sen roskalaatikkoon ensi viikolla, jos se hänen mielestään lakkaa 'säteilemästä iloa'. (mikä lieneekin hänelle kaikkien esineiden kriteeri ykkösprioriteetti sisustuselämässään).
Eihän sellainen laukku kovin montaa tuhatta dollaria missään tapauksessa kuitenkaan maksa...
Minä kehottaisin kuitenkin kutsumaan edelleen siivoamista ihan vaan siivoamiseksi ja järjestämistä järjestämiseksi ja unohtamaan 'konmarittamisen' kaltaisen uuden ihmeellisen 'taikanimen' jota selitellään ja josta kiivaillaan kuin mistäkin uskonnosta tai hengenfilosofiasta.
Mutta saahan siihen toki hurahtaa.
Kondolla itsellään tuskin on tarkoitus 'marittaa' rahojaan ja tuottorojalttejaan mihinkään tililtään.
Sinne mahtuu loppumattomiin rahaa,eikä siellä tule ahdasta koskaan. Päätä itse haluatko tulla joksikin hänen' etäopetuslapsekseen' vai iloita omasta työstäsi omassa kotonasi ja siitä että olet saanut kerrankin kunnolla siivotuksi.
Konmari jo lapsena heti koulusta tultuaan jäi eteiseen ja kylppäriin järjestelemään niitä tuntikausiksi. Minusta hän vaikuttaa hieman... erikoiselta. Jos tuo on hänen intohimonsa, miksi sen olisi oltava kaikkien muidenkin? Luin kirjan ja olin oikeastaan järkyttynyt siitä, miten joku järjestyksenpito voi olla elämän tarkoitus, kun elämä on niin paljon muutakin, haloo??
Vierailija kirjoitti:
Nikkari kirjoitti:
Kiitos ihana WC-harja kun autoit minua pytyn puhdistamisessa, enkä joutunut tekemään sitä paljain käsin. Kiitos myös kaulimelle siitä kun autoit minua joulutorttujen teossa. Tuotitte minulle säkenöivää iloa.
On. Vähemmän tavaraa, vähemmän sotkua. Kaikille kamoille pitää olla omat paikat tai tulee äkkiä sotkuista.