Konmari? Auttaako se siivouksessa?
Luin selaillen ekan kirjan ja nyt on kakkososa yöpöydällä. Tosin se yöpöytä ei tuo minulle iloa, joten ehkä siitä pitää luopua. Kävin ykkösodan jälkeen housukaapin läpi ja mietin, mitkä housut tuottavat iloa minulle. Yhdet tuottaa, mustat juhlahousut. Jätin kaappiin käytännön syistä ehkä 5 farkkutyyppiset ja 5 kesähousut (joista kahdet oli lyhyet shortsit) koska ei ihminen alasti voi kulkea. Niin ja yhdet toppahousut ja yhdet sadehousut, käytännön syistä. En pidä siivoamisesta, ja mietin aina, pitäisikö tehdä kertarytinällä poisto. Onko siinä järkeä vai ei?
Kommentit (84)
Alapeukutetaan kaikki ajatukset,jotka vastustavat ,tai uskaltavat edes asettaa kyseenalaisiksi Konmarin ainutlaatuista iloa ja taikaa säteileviä esineitä.
Vain puhdas Konmariteetti on sitä ainoaa oikeaa, millä on elämässä jotain arvoa. Kaikki muu on aivan joutavaa.
Kaikkien on tehtävä siitä elämänsä päätavoite ja tarkoitus,muuten he jäävät aivan nolliksi elämässään.
Muistakaa nyt kaikki ostaa Marie Kondon uusin oppiteos lähimmästä kirjakaupasta tai netin kautta.
Tavoitteena meillä kaikilla on nyt lyödä laudalta viimekertaisen oppaan myyntiluvut.
Palkkiona sitten joskus taas se tuttu, aito konmari-hymy nettikuvan välityksellä jokaiselle uskolliselle ostajalle.
toiv. : Konmari-liike (...-toiminta)
'Tee se itse'-metodi kirjoitti:
Ilo on ihmisen tunne jostain asiasta.
Voihan se tulla siitäkin kun saa itsestään irti ja ryhdistäydyttyä kerrankin (oikein itseään kunnolla sisäisesti mielessään käskyttäen) siivoamaan asuntonsa puhtaaksi.
Näet siellä jonkun paikan,(esim. jonkun kaapin tai hyllyn) ja samalla visioit mielessäsi milltä se näyttäisi puhtaana ja järjestyksessä ja sitten vain toteutat tuon haluamasi vision juuri sellaisena ja sellaiseksi kuin sen näit....
Siisti ja ahkera pystyy pitämään asuntonsa siistinä sinunkin menetelmälläsi. Maailmassa on paljon siistejä asuntoja ilman KonMariakin. KonMari-metodi on meille laiskemmille ja sotkuisemmille mutta järjestystä rakastaville, kuten Kondo toteaakin kirjassaan.
Minusta on tarpeetonta kadehtia Marie Kondoa menetelmänsä suosiolla saavutetusta menestyksestä. Ainakin minä olen kiitollinen siitä että hänen kirjansa ovat olemassa ja että löysin ne. Nuo kirjat ovat jo nyt tuottaneet minulle iloa moninkertaisesti niihin uhratun pienen rahasumman verran.
Meidän perheessä KonMari-toteutus on vielä kesken, koska vaimon sitouttaminen ei ole kaikilta osin onnistunut, mutta olen toiveikas ja edistystä on jo tapahtunut tässäkin suhteessa.
Siivosin vaatehuoneen ihan ilman konmaria! Miten se on nykyään edes mahdollista?!?
Vierailija kirjoitti:
Siivosin vaatehuoneen ihan ilman konmaria! Miten se on nykyään edes mahdollista?!?
Olet siivonnut sen tietysti väärin. Nyt äkkiä ostamaan konmari kirjaa kaupasta jotta osaat siivota sen oikein.
Nikkari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konmari heittää itse vähän väliä jätesäkillisiä tavaraa roskiin kun on tullut kerättyä ja sitten vähän ajan päästä ei enää tuota iloa. Konmari antaa synninpäästön hamstraajille, heittämällä kaatopaikalle tai keräykseen puhdistaa sielun ja taas voi shopata mielihyvää tuottavia asioita:)
Väärin, konmarin pointti ei ole joutua oravanpyörään. Tarkoitus on todella mietiskellä, millaista elämää haluat elää ja toteuttaa tuota ajatusta kodissasi tavaroin. Ei siinä haeta tekosyytä shoppailuun, vaan että kodissasi olisi tavaroita, joista todella pidät.
En sitten tiedä onko suomenkielisestä konmarista poistettu oleellisia osia mutta konmari ei kiellä ostamasta lisää iloa tuottavia asioita eikä konmarilla ole mitään tekemistä minimalismin kanssa. Sillä on sama periaate kun japanilaisella Muji-kaupalla: tavaran varastointi mahdollisimman pieneen tilaan kauniisti ja järjestelmällisesti ja ylimääräisten hävittäminen kodin ulkopuolelle. Ainakin englanninkielisessä konmari-kirjassa kirjoittaja myöntää heittäneensä roskasäkillisiä tavaroita hyväntekeväisyyteen kun tavaraa on kerääntynyt. Roskasäkit mainitaan kirjassa useaan otteeseen. Kirjassa myös sanotaan ettei muiden tavaroihin saa koskea mutta kirjoittaja rohkaisi joitakin asiakkaitaan heittämään miestensä tavaroita pois ja kehui että nämä miehetkin olivat huomattuaan asian iloisia:)
Mua auttoi hahmottamaan kuinka vähillä vaatteilla on ihan ok pärjätä. Ennen tuntui, että kaikki ryysyt on huonoja ja nolostelin samoja valintoja päivästä toiseen. Nyt hyvällä omallatunnolla käytän vain kaksia housuja ja kolmea villatakkia. Yksi villakangastakki ja parit kengät. Sain "luvan" heittää uffille kaikki muut, mitä en käytä. Muutkin tavarat ovat jotenkin merkityksellisiä ja todellakin käytän niitä enkä vaan säilö. Kämppä on edelleen sekainen joskus, mutta siistiytyy 5 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ykkösodan jälkeen housukaapin läpi ja mietin, mitkä housut tuottavat iloa minulle. Yhdet tuottaa, mustat juhlahousut. Jätin kaappiin käytännön syistä ehkä 5 farkkutyyppiset ja 5 kesähousut (joista kahdet oli lyhyet shortsit) koska ei ihminen alasti voi kulkea. Niin ja yhdet toppahousut ja yhdet sadehousut, käytännön syistä. En pidä siivoamisesta, ja mietin aina, pitäisikö tehdä kertarytinällä poisto. Onko siinä järkeä vai ei?
Äh, väärin maritettu. Sinun olisi ensin pitänyt visualisoida haluamasi elämäntyyli ja sitten vasta ruveta käymään läpi tavaroitasi (huom. tavaroitasi, ei kaappejasi).
Vierailija kirjoitti:
En sitten tiedä onko suomenkielisestä konmarista poistettu oleellisia osia mutta konmari ei kiellä ostamasta lisää iloa tuottavia asioita eikä konmarilla ole mitään tekemistä minimalismin kanssa.
Konmari on siitäkin hyvä muotihömpötys, että se muuttuu aina sopivasti, kun asiasta yrittää jonkun kanssa keskustella. Ensin kaikkien tavaroiden täytyy tuottaa iloa ja sitten, kun annetaan muutamia esimerkkejä tavaroista mitkä eivät tuota iloa alkaa selittely ettei kaikkien tarvitsekkaan.
Toisilla menee konmari ja minimalismi sekaisin ja joillekkin on tärkeätä noudattaa sitä oikeata konmaria raamat... anteeksi konmari kirja kädessä. He eivät sitten suostukkaan keskustelemaan konmarista kenenkään kanssa joka ei ole vähintään yhtä virallista konmari kirjaa lukenut.
Toivottavasti konmari menee pian pois muodista ja muotiin tulisi oman järjen käyttö.
Hyvin istuvat farkut tuottavat ainakin ulkopuolisille miehille iloa...
Niin Marie Kondohan ihan selkeästi kärsii pakkomielteesta järjestelyyn. Ei kukaan 5 vuotiaana aloita järjestelemistä ihan "huvikseen" ja loputtomasti. Jonkin ahdistuksen purkamistahan tuo on. Ja vastaus kysymykseen toimiiko -toimii kyllä. Itse parhaillani raivaan kotia ja liiasta tavarasta vapautuminen on vapauttavaa. Hävitin vaatekaapistani 3/4 vaatteita ja uusi vaate-elämä on helpottunut. Pystyviikkauksen takia löydän kaikki vaatekappaleet, tiedän mitä mulla on ja tiedän jo kaapille mennessä että jos haluan jonkun tietyn hameen päälleni, mitä puen sen pariksi. Aiempi elämä oli jatkuvaa taistelua sen suhteen että kaappista ui aina kätöseen joku -not so nice- vaatekappale ja siihen sopiva alaosa ei taas löytynyt mistään.
Minusta marittamista ei pidä ottaa niin tosissaan. Raivaa tavaraa kuitenkin reilusti äläkä anna itsesi sortua -ehkä joskus käytän-ajatteluun. Ja järkeä saa käyttää, en aio luopua kattiloista ja kapustoista. Aina voi palata tiettyyn tavararyhmään takaisin ja heittää pois kun siltä tuntuu/tietää mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se tulla siitäkin kun saa itsestään irti ja ryhdistäydyttyä kerrankin (oikein itseään kunnolla sisäisesti mielessään käskyttäen) siivoamaan asuntonsa puhtaaksi.
Näet siellä jonkun paikan,(esim. jonkun kaapin tai hyllyn) ja samalla visioit mielessäsi milltä se näyttäisi puhtaana ja järjestyksessä ja sitten vain toteutat tuon haluamasi vision juuri sellaisena ja sellaiseksi kuin sen näit....
Siisti ja ahkera pystyy pitämään asuntonsa siistinä sinunkin menetelmälläsi. Maailmassa on paljon siistejä asuntoja ilman KonMariakin. KonMari-metodi on meille laiskemmille ja sotkuisemmille mutta järjestystä rakastaville, kuten Kondo toteaakin kirjassaan.
Minusta on tarpeetonta kadehtia Marie Kondoa menetelmänsä suosiolla saavutetusta menestyksestä. Ainakin minä olen kiitollinen siitä että hänen kirjansa ovat olemassa ja että löysin ne. Nuo kirjat ovat jo nyt tuottaneet minulle iloa moninkertaisesti niihin uhratun pienen rahasumman verran.
Meidän perheessä KonMari-toteutus on vielä kesken, koska vaimon sitouttaminen ei ole kaikilta osin onnistunut, mutta olen toiveikas ja edistystä on jo tapahtunut tässäkin suhteessa.
Ne niihin maailmanlaajuisesti uhratut 'pienet summat' ovat kuin ne pienet puroset ,joista tulee se suuri joki...
Jos minulla on tarvetta (ja mahdollisuutta ) 'uhrata' rahaa johonkin,niin mielummin sitten vaikka Afganistanilaisten tyttöjen koulutukseen ja naisten valistukseen siellä...
...tai sitten vaikka jonkun maanjäristysalueen ihmisten hyväksi kansainvälisen auttamis- ja avustusjärjestön kautta...
...kuin jonkun miljonääripariskunnan mediayhtiön pyörittämiseen- työkkärituillani..
Näet siellä jonkun paikan,(esim. jonkun kaapin tai hyllyn) ja samalla visioit mielessäsi milltä se näyttäisi puhtaana ja järjestyksessä ja sitten vain toteutat tuon haluamasi vision juuri sellaisena ja sellaiseksi kuin sen näit.
Jos aikaa ja puhtia riittää ja innostusta asiaan , niin sen jälkeen siirrät katseesi tietenkin johonkin toiseen kohtaan ja paikkaan mikä asunnossasi piti saada siivotuksi jne. sitten seuraavaan kohteeseesi jonka olit ajatellut siivoavasi.
Kyllä ne pölyt sieltä pois saa pois harjalla tai imurilla, näin väitän, ihan kuka hyvänsä. Ja kostealla tiskirätillä tai jollain 'sifonetilla'tms. ne tavalliset tahrat sieltä säilytys tiloista saa pois.
Sitten vain laitat ne esineet tai tavarat mitä siellä oli sinne takaisin ihan sellaiseen järjestykseen joka palvelee sinua parhaiten.(eiköhän tämänkin kokemuksensa pohjalta tiedä, tai hoksaa, ja osanne joka tapauksessa ratkaista jokainen itse parhaiten )
Tällä tavalla edeten saat asuntosi kaikki paikat,vuorenvarmasti, puhtaaksi ja järjestykseen joka parhaalla mahdollisella tavalla tyydyttää sinua järjestyksenä.
Teet tätä työtä aina niin kauan kerrallaan kuin sinulla aikaa, voimia,halua ja kiinnostusta sitä kohtaan riittää (sillä kertaa).
Sitten taas jatkat toisella kerralla sitä uusin voimin. (ehkä samalla edellistä hiukan korjaillen).Jos viikonkin verran joka ilta pari tuntia omistat tälle,niin saat jo aivan ihmeitä aikaan.
Osta vaikka moppi ja puhdistusaineita sillä rahalla minkä ajattelit sijoittaa rva Marie Kondon ,Manhattanilla,New Yorkissa sijaitseva mediayhtiön rikastuttamiseen entisestään.
Hän on jo tehnyt maailmanlaajuisella kirjamyynnillään miljoonatuotot, eikä hänen taatusti tarvitse ,eikä hänellä yksinkertaisesti voi olla aikaa kotonaan johonkin käytettyjen ja pestyjen sukkahousujensa väriskaalanmukaiseen järjestelyyn kenkälaatikkoon + niiden kiittelyseremonioihin.
Hänen ei myöskään tarvitse kiitellä ja tyhjennellä päivittäin sitä kirpparin ilmaislaatikosta pelastettua käsilaukkua,jollainen minulla ja ehkä monella muullakin sattuu täällä kestävän kulutuksen Suomessa olemaan.
Hän voi huoletta rahoistaan ostaa vaikka sen kaikkein kalleimman Luis Vuittonin tai Guccin laukun ja heittää sen roskalaatikkoon ensi viikolla, jos se hänen mielestään lakkaa 'säteilemästä iloa'. (mikä lieneekin hänelle kaikkien esineiden kriteeri ykkösprioriteetti sisustuselämässään).
Eihän sellainen laukku kovin montaa tuhatta dollaria missään tapauksessa kuitenkaan maksa...
Minä kehottaisin kuitenkin kutsumaan edelleen siivoamista ihan vaan siivoamiseksi ja järjestämistä järjestämiseksi ja unohtamaan 'konmarittamisen' kaltaisen uuden ihmeellisen 'taikanimen' jota selitellään ja josta kiivaillaan kuin mistäkin uskonnosta tai hengenfilosofiasta.
Mutta saahan siihen toki hurahtaa.
Kondolla itsellään tuskin on tarkoitus 'marittaa' rahojaan ja tuottorojalttejaan mihinkään tililtään.
Sinne mahtuu loppumattomiin rahaa,eikä siellä tule ahdasta koskaan. Päätä itse haluatko tulla joksikin hänen' etäopetuslapsekseen' vai iloita omasta työstäsi omassa kotonasi ja siitä että olet saanut kerrankin kunnolla siivotuksi.
Tolla sun menetelmällä nyt ei vaan tule ikinä valmista ja saat jatkaa loputtomiin. Mutta kivat sulle, jokainen tehköön tyylillään. Sitä vaan ihmettelen, että miten voit arvostella menetelmää, johon et ole edes hitustakaan perehtynyt. Itse en ostanut kirjaa, mutta olen löytänyt ohjeita netistä ja edennyt niiden mukaan. Hyviä ohjeita onkin, voisit sinäkin googlailla joskus.
Vierailija kirjoitti:
Hahaha. Konmarituksen jälkeen elämäsi on SEKAISEMMIN kuin koskaan ennen. Niin ne ihkukonmarittajat vaan katoavat yks toisensa jälkeen maan alle...
katoavat yks toisensa jälkeen maan alle. olen eri mieltä.
Periaate kirjoitti:
Ne niihin maailmanlaajuisesti uhratut 'pienet summat' ovat kuin ne pienet puroset ,joista tulee se suuri joki...
Jos minulla on tarvetta (ja mahdollisuutta ) 'uhrata' rahaa johonkin,niin mielummin sitten vaikka Afganistanilaisten tyttöjen koulutukseen ja naisten valistukseen siellä...
...tai sitten vaikka jonkun maanjäristysalueen ihmisten hyväksi kansainvälisen auttamis- ja avustusjärjestön kautta...
...kuin jonkun miljonääripariskunnan mediayhtiön pyörittämiseen- työkkärituillani..
Kuiten sanottu, KonMari-kirjojen myyntituloista kertyvä virta ei ole minulta pois, suon sen mielelläni Kondolle. Käsittääkseni ilmiöstä hyötyy maailmalla moni muukin, on myös suomalaisia jotka aikovat hankkia KonMari-konsultointiin oikeuttavan 'lisenssin'.
Tarkennan vielä menetelmän minulle tuottamaa hyötyä ja iloa. KonMari-menetelmä on jo nyt säästänyt minulta suuren määrän rahaa, kun olen järjestänyt kotiani ja tiedän mitä siellä on enkä osta varmuuden vuoksi seitsemättä hilavitkutinta kun en tiedä missä muut kuusi ovat. Enkä sorru heräteostoksiin vaan olen sisäistänyt idean ostaa vain sellaista mitä tarvitsen (ja mikä tuottaa iloa).
Vierailija kirjoitti:
Mua auttoi hahmottamaan kuinka vähillä vaatteilla on ihan ok pärjätä. Ennen tuntui, että kaikki ryysyt on huonoja ja nolostelin samoja valintoja päivästä toiseen. Nyt hyvällä omallatunnolla käytän vain kaksia housuja ja kolmea villatakkia. Yksi villakangastakki ja parit kengät. Sain "luvan" heittää uffille kaikki muut, mitä en käytä. Muutkin tavarat ovat jotenkin merkityksellisiä ja todellakin käytän niitä enkä vaan säilö. Kämppä on edelleen sekainen joskus, mutta siistiytyy 5 minuutissa.
Sama täällä. Lisäksi kaivoin pinojen alta esille paremmat ja mieleisimmät vaatteeni, jotka olen säästänyt vastaisen varalle. Nyt käytän niitä, koska pidän niistä.
KonMari myös opetti minulle sen että lahjoista ja muistoesineistäkin voi luopua.
Netistä lukemani Konmari-jutut ovat auttaneet minua luopumaan paljosta menneisyyden painolastista. Olen tavaraan takertuja, ja on ollut vaikea luopua mistään. Tavarat ovat kuitenkin muistuttaneet elämän ikävämmästä vaiheesta. Kun olen laittanut pois tavaroita, jotka kuuluivat entiseen elämään, on vapautuneempaa, helpompaa ja kevyempää. Lähes kuin avioeron jälkeinen puolen vuoden euforia.
En tiedä, kuuluuko tuo Konmari-filosofiaan, mutta minua on auttanut.
Vaatekaappini on ollut täynnä sitku-vaatteita. Sitä sitkua ei ole koskaan tullut. Konmarin innoittamana kävin vaatteet läpi ja paljoa ei jäänyt jäljelle. Mutta vaatteet ovat nytku-vaatteita ja niillä pärjään.
Olen yrittänyt konmarittaa, mutta ei siitä tule mitään sillä hilloan tavaroita yhteen huoneeseen jossa enää polut missä liikkua.
ongelma on iso 300 neliön talo mihin vuosikymmeniä haalinut tavaraa ja nyt kun lapset kasvanut on kaikki komerot täynnä lelua ym millä tunnearvoa ja ajatus jos säilytän mahdollisia lapsenlapsia varten jne
Tiedän kyllä olevani hölmö ja nuuka sekä saamaton ja se masentaakin ettei saa mitään tehtyä asialle.
Olen vienyt kirpputorille valtavat määrät ja roskiin on mennyt myös, mutta se määrä mitä on vuosien aikaan kerännyt on tyrmäävä.
Ongelma on etten voi näköjään vain mättää tavaraa pois vaan kaikelle on löydyttävä se oikea paikka ha nyt se on käynyt ylivoimaiseksi ja hommat kaatuu.
Mies on myös sellainen että säilöön kaikki mitä vaan voi.
masentaa oikeasti tämä törkymäärä.
Vierailija kirjoitti:
Näet siellä jonkun paikan,(esim. jonkun kaapin tai hyllyn) ja samalla visioit mielessäsi milltä se näyttäisi puhtaana ja järjestyksessä ja sitten vain toteutat tuon haluamasi vision juuri sellaisena ja sellaiseksi kuin sen näit.
Jos aikaa ja puhtia riittää ja innostusta asiaan , niin sen jälkeen siirrät katseesi tietenkin johonkin toiseen kohtaan ja paikkaan mikä asunnossasi piti saada siivotuksi jne. sitten seuraavaan kohteeseesi jonka olit ajatellut siivoavasi.
Kyllä ne pölyt sieltä pois saa pois harjalla tai imurilla, näin väitän, ihan kuka hyvänsä. Ja kostealla tiskirätillä tai jollain 'sifonetilla'tms. ne tavalliset tahrat sieltä säilytys tiloista saa pois.
Sitten vain laitat ne esineet tai tavarat mitä siellä oli sinne takaisin ihan sellaiseen järjestykseen joka palvelee sinua parhaiten.(eiköhän tämänkin kokemuksensa pohjalta tiedä, tai hoksaa, ja osanne joka tapauksessa ratkaista jokainen itse parhaiten )
Tällä tavalla edeten saat asuntosi kaikki paikat,vuorenvarmasti, puhtaaksi ja järjestykseen joka parhaalla mahdollisella tavalla tyydyttää sinua järjestyksenä.
Teet tätä työtä aina niin kauan kerrallaan kuin sinulla aikaa, voimia,halua ja kiinnostusta sitä kohtaan riittää (sillä kertaa).
Sitten taas jatkat toisella kerralla sitä uusin voimin. (ehkä samalla edellistä hiukan korjaillen).Jos viikonkin verran joka ilta pari tuntia omistat tälle,niin saat jo aivan ihmeitä aikaan.
Osta vaikka moppi ja puhdistusaineita sillä rahalla minkä ajattelit sijoittaa rva Marie Kondon ,Manhattanilla,New Yorkissa sijaitseva mediayhtiön rikastuttamiseen entisestään.
Hän on jo tehnyt maailmanlaajuisella kirjamyynnillään miljoonatuotot, eikä hänen taatusti tarvitse ,eikä hänellä yksinkertaisesti voi olla aikaa kotonaan johonkin käytettyjen ja pestyjen sukkahousujensa väriskaalanmukaiseen järjestelyyn kenkälaatikkoon + niiden kiittelyseremonioihin.
Hänen ei myöskään tarvitse kiitellä ja tyhjennellä päivittäin sitä kirpparin ilmaislaatikosta pelastettua käsilaukkua,jollainen minulla ja ehkä monella muullakin sattuu täällä kestävän kulutuksen Suomessa olemaan.
Hän voi huoletta rahoistaan ostaa vaikka sen kaikkein kalleimman Luis Vuittonin tai Guccin laukun ja heittää sen roskalaatikkoon ensi viikolla, jos se hänen mielestään lakkaa 'säteilemästä iloa'. (mikä lieneekin hänelle kaikkien esineiden kriteeri ykkösprioriteetti sisustuselämässään).
Eihän sellainen laukku kovin montaa tuhatta dollaria missään tapauksessa kuitenkaan maksa...
Minä kehottaisin kuitenkin kutsumaan edelleen siivoamista ihan vaan siivoamiseksi ja järjestämistä järjestämiseksi ja unohtamaan 'konmarittamisen' kaltaisen uuden ihmeellisen 'taikanimen' jota selitellään ja josta kiivaillaan kuin mistäkin uskonnosta tai hengenfilosofiasta.
Mutta saahan siihen toki hurahtaa.
Kondolla itsellään tuskin on tarkoitus 'marittaa' rahojaan ja tuottorojalttejaan mihinkään tililtään.
Sinne mahtuu loppumattomiin rahaa,eikä siellä tule ahdasta koskaan. Päätä itse haluatko tulla joksikin hänen' etäopetuslapsekseen' vai iloita omasta työstäsi omassa kotonasi ja siitä että olet saanut kerrankin kunnolla siivotuksi.
Tolla sun menetelmällä nyt ei vaan tule ikinä valmista ja saat jatkaa loputtomiin. Mutta kivat sulle, jokainen tehköön tyylillään. Sitä vaan ihmettelen, että miten voit arvostella menetelmää, johon et ole edes hitustakaan perehtynyt. Itse en ostanut kirjaa, mutta olen löytänyt ohjeita netistä ja edennyt niiden mukaan. Hyviä ohjeita onkin, voisit sinäkin googlailla joskus.
Luuletko etten ole jo googlaillut tätä aihetta ja lukenut siitä nettikeskusteluja sivukaupalla muualtakin kuin vain Suomesta ?
Taitavampiakin t-paidan viikkailuja nettivideoilta olen muuten netistä nähnyt kuin niitä hänen kuuluisia 'pystyynviikkailujaan'
Minulla on n. 4-5 t-paitaa käytössä näin talvisin ja tasan kolmet villasukat.
Sukkiksia kolme, neljä paria. Eivät ne jouda mitkään nyt talvella missään laatikoissa olemaan . Käytössä ,pesussa, likapyykkikorissa tai villasukat patterilla kuivamassa tai varaparina pesukoneen päällä -no problem.
En tarvitse mitään värikynämäiseen väriskaalaan järjesteltyjä sukkalaatikoita näiden lisäksi. T-paidat kun pinoaa päällekkäin,niin eivät nekään mitään laatikkoa ympärilleen kaipaa.
Päällimmäiseksi tietysti se,mikä on seuraavaksi tarkoitus ottaa käyttöön. (Jos haluaakin sen sijaan ottaa yhden sieltä välistä,niin ei tuo hirveästi aikaa vie sekään välistäotto. )
Henkaritkin muuten on keksitty ja kaikkein rypyttömimpinähän ne paidat aina niillä säilyvät.
On se minua auttanut, mutta ehkä apu tuli lähinnä siitä, että nyt minulla on tosiaan joka ikiselle tavaralle se oma paikkansa, johon ne käytön jälkeen palautan. Saman voinee saavuttaa ilman KonMariakin.