en aio imettää, kertokaa kokemuksia ne jotka ovat kieltäytyneet imettämisestä
Kyseessä ensimmäinen raskaus. Olen päättänyt etten aio imettää, en aio edes kokeilla. Aion myös synnyttää sektiolla. Netistä ei kertakaikkiaan löydy tietoa siitä jos ei imetä laisinkaan. Haluaisinkin tietää mitä tapahtuu hormoneille ja kropalle kun ei imetä ollenkaan????onko kellään kokemusta?
Kommentit (78)
Älä hyvä ihminen tee noin! Tulet jyrkästi tuomituksi. Saat kuulla seuraavat kolme vuotta siitä kuinka laiska ja huono äiti olet. Itse jouduin hätäsektioon ja maitoa ei tullut edes lääkkeillä. Tuntemattomat ihmisetkin tulivat haukkumaan minua kahvilassa jne jos syötin vauvaa tuttipullolla.
Sellaista lääkettäkin on, että maito ei nouse. En kyllä tiedä annetaanko sitä, jos ei ole mitään todellista syytä olla imettämättä.y
No kroppa ei palaudu tietystikään samaan malliin kuin imettävällä ja hormonitoiminta menee tietysti sekaisin hetkeksi. Sektioon jälkeen toipuminen tietysti myös hitaampaa kuin normaalin synnytyksen jälk.
Sairaalasta saa maidontulon tyrehdyttävää lääkettä joka on tarkoitettu esim huumeäideille. Ehkä sinäkin olet tällainen tai henkisesti sairas. Mutta varmaan se puoli tutkitaan tarkoin synnärillä. Antaa tietysti jompahanenteisen kuvan vanhemmasta, jos ei halua antaa tälle parasta ravintoa alussa. Mutta yleensä ammattilaiset saavat ihmiset järkiinsä - toivotaan, että myös nyt.
Kaikesta muusta te haluatte kieltäytyä paitsi siitä, josta teidän todella pitäisi kieltäytyä: lisääntymisestä!
Jos ei alussa välitä lapsen hyvästä ravinnosta, niin välittääkö myöhemminkään?
En morkkaa niitä, joilla imetys ei syystä tai toisesta onnistu.
Minuakin ajatus imetyksestä jostain syystä ällötti. Siitä huolimatta yli 7 kk sitä jaksoin. Suosittelen kyllä edes kuukauden tai pari, saat kiloja pois ison määrän tuossa ajassa ja lapsi saa tärkeät jutut maidosta.
Saanko kysyä että miksi olet näin päättänyt? Siis päättänyt että et halua edes kokeilla imetystä?
Minut on pelkosektioitu ja halusin nimenomaan edes yrittää imetystä ja jatkoin sitä muutaman kuukauden kunnes vauva ei vain enää huolinut rintaa. Vauva ei saanut tärkeitä bakteereja jota alakautta syntyvät saa niin halusin panostaa edes imetykseen.
Tissit venähtää siinä missä imettävilläkin mutta aivan turhaan. Juokset öisin venkslaamassa pullojen kanssa ja vauvan kanssa on vaikeampi lähteä liikkeelle kun pitää miettiä missä saa maidot lämmitettyä.
Toivottavasti isä joutaa hoitamaan ruokkimisen kun sinä toivut leikkauksesta.
Tissit ainakin veltostuu ja roikkuu pahemmin kuin imettäneellä. Imetys suojaa myös rintasyöpää vastaan. Vaikutat sydämettömältä ja äärimmäisen itsekkäältä, kun et halua antaa laselle täydellistä ravintoa. Tulee mieleen juurikin joku narsistibimbo tai nisti. Toisaalta jos omassa lapsuudessa on ollut seksuaalista hyväksikäyttöä voi ajatus imettämisestä tuntua yliseksuaaliselta ja seksuaaliset tunteet yhdistettynä vauvaan pelottavilta, ahdistavilta ja likaisilta. Näitä on useilla, mutta useimmiten halu antaa omalle lapselle parasta saa sivuuttamaan tälläiset epämukavuudet. Se että on etukäteen jo päättänyt näin ison asian saa minut suoraan sanottuna pitämään sinua tyystin soveltumattomaksi äitiyteen.
Sanotaanko nyt vaikka et olet kyllä täysin väärällä palstalla kysymässä, tuskin saat YHTÄKÄÄN asiallista kommenttia.
Ja ei, en minäkään ole oikea henkilö kertomaan asiasta, olen omat lapseni imettänyt reilu vuosikkaiksi, ja mun ajatusmaailmaani ei mahdu että ei edes aijo yrittää imettämästä, mikä nyt on yks maailman luonnollisimmista asioista.
Mulle olis lähes sama asia jos ei halua olla raskaana, voisko sen jotenki skipata, ottas vaan sit lapsen.
0/5
Yksi kulahtaneimmista provoista.
Ehkä ihmiset imettäisi ellei haukuttaisi imettämisestä lässähtäneitä rintoja tai muuten provottaisi rinnoista. Lisää haukkumista niin kohta jokainen vaatii sektion
Ekana, ei kannata kertoa ympäristölle mitään kummempaa. Annat vaan korviketta pullosta, minulla maidontulo loppui hyvin nopeasti kun en imettänyt. Yhtäkään näistä kolmesta en ole imettänyt, hyvinpä ovat kasvaneet pulloruokinnallakin. Ai niin, neuvolassa kannattaa kertoa että annat pullosta lisämaitoa tms. koska muuten sut lähes ristiinnaulitaan. Itseäni ahdisti ajatuskin imetyksestä ja pulloruokinta oli helppoa! Ps. Rinnat eivät muuttuneet mitenkään, eivät roiku ja samat ovat kooltaan. Niissä on säilynyt pyöreys eivätkä ole patalaput...
Vierailija kirjoitti:
Tissit venähtää siinä missä imettävilläkin mutta aivan turhaan. Juokset öisin venkslaamassa pullojen kanssa ja vauvan kanssa on vaikeampi lähteä liikkeelle kun pitää miettiä missä saa maidot lämmitettyä.
Toivottavasti isä joutaa hoitamaan ruokkimisen kun sinä toivut leikkauksesta.
Eivät muuten venähdä...
Vauva elää muutaman tunnin ja kupsahtaa,ei siinä sen ihmeellisempää tapahdu.
Olen aloittaja. Siis ei ole provo. Onko todella niin epätavallista ettei halua kertakaikkiaan imettää eikä synnyttää alateitse? Ulkomailla on kyllä ihan normaalia, molemmat asiat. Ilmeisestikin on tabu täällä koska netistä en saa tietoa asiasta. Neuvolastahan voi kysyä, mutta olisin muiden kokemuksia asiasta halunnut lukea.
Siis, oletko vähä-älyisen tasolla jos et tästä aiheesta tietoa löydä netistä. En muuten tätä sanoisi, mutta itse mainitsit ettei kertakaikkiaan löydy :D. Älä lisäänny.
Vauvani syntyi etuajassa, ei jaksanut, eikä osannut imeä rintaa. Maito ei noussut missään vaiheessa. Vauvakilot jäi laitokselle ja kroppa palautu entiselleen nopeasti. Ainoo, joka jaksoi syyllistää oli anoppi. Kaikki muut oli iloisia ja onnellisia pienestä ihmisestä. Ihana 15 vee tuosta kasvoi, ilman imetystä. Ei allergioita tai muitakaan sairauksia.
Mitenkä jos työnantajasi päättäisi lopettaa palkan maksamisen sinulle...