synnytysosastolla olemisesta muutama kysymys
1. Joutuuko alapään/rinnat paljastamaan vieraiden miesten läsnäolessa? (esim huonetoverin läsnäollessa)
2. Saako sängyn ympärille kokonaan verhon/sermin, jotta voi imettää?
3. Heitetäänkö vieraat miehet ulos, kun tehdään intiimejä tutkimuksia? (muut kuin hoitohenkilökuntaan kuuluvat)
4. Käydäänkö potilaiden henkilökohtaisia tietoja läpi vieraiden ihmisten läsnäollessa, esim en halua puhua intiimeistä asioista, synnytykseen liittyvistä asioista, seksuaalisuudesta huonetoverin läsnäollessa?
5. Puhutaanko muista sairauksista? Olen lukenut mm. että jonkun aikaisempaa masennuksesta oli puhuttu huonetoverin läsnäollessa, käydäänkö siis surutta kaikki psyykeasiat sun muut kaikkien kuullen?
Kommentit (71)
Eilen kyselit ihan näitä samoja. Mikä jäi epäselväksi, miksi jankutat yhä näitä alapääasioitasi? Mitä jos varaisit ajan ihan joltain keskusteluapua tarjoavalta taholta, psykiatrian puolelta? Vaikutat neuroottiselta.
Miksi siellä olis mies huonetoverina?
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäneen naisen mies/vastasyntyneen lapsen isä. Et varmaan arvannut tätä vaihtoehtoa..
Vierailija kirjoitti:
1. Joutuuko alapään/rinnat paljastamaan vieraiden miesten läsnäolessa? (esim huonetoverin läsnäollessa)
2. Saako sängyn ympärille kokonaan verhon/sermin, jotta voi imettää?
3. Heitetäänkö vieraat miehet ulos, kun tehdään intiimejä tutkimuksia? (muut kuin hoitohenkilökuntaan kuuluvat)
4. Käydäänkö potilaiden henkilökohtaisia tietoja läpi vieraiden ihmisten läsnäollessa, esim en halua puhua intiimeistä asioista, synnytykseen liittyvistä asioista, seksuaalisuudesta huonetoverin läsnäollessa?
5. Puhutaanko muista sairauksista? Olen lukenut mm. että jonkun aikaisempaa masennuksesta oli puhuttu huonetoverin läsnäollessa, käydäänkö siis surutta kaikki psyykeasiat sun muut kaikkien kuullen?
Vuoteiden ympärillä on yleensä verhot, jotka takaavat näköyhteyden katkeamisen, mutta luonnollisesti kaikki äänet kuuluvat. Valitettavasti asioiden esille ottaminen muidenkin kuin asianomaisen itsensä läsnäollessa on arkea monelle hoitajalle, ja intimiteettikysymys monesti heiltä tässä suhteessa hämärtynyt. Voit sanoa, ettet halua keskustella asiasta, kun on muita ylimääräisiä kuulemassa. Sinulla on siihen oikeus, ei kannata ujostella. Yksityinen tila kyllä järjestetään keskustelua varten. Muista sairauksista puhutaan, mikäli katsotaan että sillä on jotain merkitystä jatkon kannalta. Kuten vaikka sairastetulla depressiolla voi olla.
Tuota, voihan se vähän nolostuttaa, mutta jos jostain syystä kävisi niin että joku mies sattuisi puolisonsa luona vierailemaan juuri silloin, niin tuskinpa se mitään jälkeenpäin muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuota, voihan se vähän nolostuttaa, mutta jos jostain syystä kävisi niin että joku mies sattuisi puolisonsa luona vierailemaan juuri silloin, niin tuskinpa se mitään jälkeenpäin muistaa.
Itse en halua, että vieras mies näkee rintojani tai alapäätäni. Siksi on tärkeää, että verhon saa kokonaan sängyn ympärille, jotta voin imettää.
Keskusteluista aion kyllä sanoa, että en halua siinä kaikkien kuullen keskustella. Potilastiedot pitäisi kuitenkin ola yksityisiä.
Ajattele, joudut synnyttämään alapää paljaana ja kätilö ja lääkäri voi olla miehiä. Miksi kuvittelet, että synnärillä juteltaisi Sun psyykkisistä ongelmista. Sen jälkeen, kun lapsi on ulkona, ei sinun asioilla ole enää merkitystä. Lasta mitataan, tutkitaan, punnitaan, sinä olit vain kasvualusta. Eikä sitä imettämistäkään kannata murehtia, ei se välttämättä luonnistu ollenkaan.
Ylimääräiset miehet heitetään aina pihalle kun tehdään tutkimuksia. Imetysapua annetaan muistaakseni niin että naapurin mies voi olla paikalla.
Mulla ei ainakaan kertaakaan hoitajat ottaneet esille henkilökohtaisia asioita huonetoverien kuullen.
Naapurilta kyseltiin peräpukamista ja annettiin neuvoja niiden hoitoon mun kuullen.
Kolme lasta oon synnyttänyt eikä mulle mitään traumoja ole jäänyt vastasyntyneiden osastolta.
Samat jutut sillä huonetoverillakin siinä on ja hänen mies varmaan keskittynyt siihen hommaan.
Ihan rennosti vaan.
bfkfkx kirjoitti:
Ajattele, joudut synnyttämään alapää paljaana ja kätilö ja lääkäri voi olla miehiä. Miksi kuvittelet, että synnärillä juteltaisi Sun psyykkisistä ongelmista. Sen jälkeen, kun lapsi on ulkona, ei sinun asioilla ole enää merkitystä. Lasta mitataan, tutkitaan, punnitaan, sinä olit vain kasvualusta. Eikä sitä imettämistäkään kannata murehtia, ei se välttämättä luonnistu ollenkaan.
Tämä on täysin ok, he kuuluvat hoitohenkilökuntaan. Kuitenkaan kenenkään potilaan mies ei tule näkemään intiimejä alueitani.
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräiset miehet heitetään aina pihalle kun tehdään tutkimuksia. Imetysapua annetaan muistaakseni niin että naapurin mies voi olla paikalla.
Mulla ei ainakaan kertaakaan hoitajat ottaneet esille henkilökohtaisia asioita huonetoverien kuullen.
Naapurilta kyseltiin peräpukamista ja annettiin neuvoja niiden hoitoon mun kuullen.Kolme lasta oon synnyttänyt eikä mulle mitään traumoja ole jäänyt vastasyntyneiden osastolta.
Samat jutut sillä huonetoverillakin siinä on ja hänen mies varmaan keskittynyt siihen hommaan.
Ihan rennosti vaan.
Okei ,tämä kuulostaa hyvältä. Jos annetaan imetysapua, niin onko se verho kuitenkin siinä näkösuojana, ettei joudu olemaan rinta paljaana naapurin miehen edessä?
Vierailija kirjoitti:
bfkfkx kirjoitti:
Tämä on täysin ok, he kuuluvat hoitohenkilökuntaan. Kuitenkaan kenenkään potilaan mies ei tule näkemään intiimejä alueitani.
En usko että ketään muuta potilasta saati potilaan miestä edes kiinnostaa sun intiimit alueet kun siinä on se oma pieni vastasyntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa, kun vain naiset synnyttävät. Olen ollut tavallisessa sairaalassa ja sielläkin oli erikseen naisten huoneet ja miesten huoneet. Missään sairaalassa ei ole sekahuoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bfkfkx kirjoitti:
En usko että ketään muuta potilasta saati potilaan miestä edes kiinnostaa sun intiimit alueet kun siinä on se oma pieni vastasyntynyt.
No ei varmasti ei, mutta kyllä sen silti pitää olla ihan minun oma päätökseni, kenelle näytän vulvan aluetta tai rintojani. Ja vieraiden miesten läsnäollessa en näitä alueita näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa, kun vain naiset synnyttävät. Olen ollut tavallisessa sairaalassa ja sielläkin oli erikseen naisten huoneet ja miesten huoneet. Missään sairaalassa ei ole sekahuoneita.
Nykyään on kyllä (valitettavasti) sekahuoneita sairaaloissa.
Ja synnärillä on äitien puolisoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bfkfkx kirjoitti:
No ei varmasti ei, mutta kyllä sen silti pitää olla ihan minun oma päätökseni, kenelle näytän vulvan aluetta tai rintojani. Ja vieraiden miesten läsnäollessa en näitä alueita näytä.
No voi herranjestas kai sen nyt ihan maalaisjärjelläkin voi ajatella että et sinä siellä joudu haarat levällään olemaan muiden edessä. Vieraat miehet osaa poistua huoneesta ja siellä on sänkyjen ympärillä ne verhot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bfkfkx kirjoitti:
No voi herranjestas kai sen nyt ihan maalaisjärjelläkin voi ajatella että et sinä siellä joudu haarat levällään olemaan muiden edessä. Vieraat miehet osaa poistua huoneesta ja siellä on sänkyjen ympärillä ne verhot!
No hieno juttu! Meneekö verho koko sängyn ympäri, jotta voi imettää niin että vieraat ei näe rintaa?
Ei se verho ihan kauttaltaan sängyn ympäri mene mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. Kuulostat todella jo neuroottiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se verho ihan kauttaltaan sängyn ympäri mene mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. Kuulostat todella jo neuroottiselta.
Eli kolmen hengen huoneessa keskipaikalla joudun esittelemään intiimit alueeni ohikulkeville miehille...Ei voi olla totta. Kai siihen nyt jonkun sermin saa tai jotain?
En tiedä, mutta odotan myös kiinnostuneena vastauksia paremmin tietäviltä.