Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ärsyttävä joulu

Aino
27.12.2016 |

Haluaisin tietää teidän mielipiteet seuraavasta; miehen kaksi poikaa , toinen jo lähes 3kyt-v ja toinen päälle kaksikympinen, tulivat meille jouluksi, molemmilla asunnot samalla paikkakunnalla. Viipyivät 4 yötä ja vanhempi, jolla omia tapoja, mm omia ruokia, valtasi keittiön niitä laittaessa ja muutenkin viihtyi keittiössä tekemässä eri pöperöitä ja smooteja. Tunsin että keittiöni oli vallattu ja suurinpiirein koko koti, ei missää ollut joulurauhaa, ja se rauha kuuluu minun mielestä jouluun. Aatto oli ihan mukava yhdessä ja minulle olisi ollut ok että nämä nuoret miehet olisivat olleet vaikkapa yön tai kaksi meillä, mutta sitten menneen kämpillensä ja kunnioittaneet minua talon emäntänä ja antaneet joulurauhaa. Asiasta ei voi puhua mieheni (lasten isän) kanssa koska hermostuu heti. Minun poika oli kaksi yötä, tuli myöhään aaton aattona ja lähti joulupäivänä iltapäiväjunalla isäänsä moikkaamaan, poikani ei asu samalla paikkakunnalla eli jokatapauksessa olisi lähtenyt omaan kämppäänsä.
Uusperheen kuviot ovat tosi hankalat, olemme olleet naimisissa jo vuosia ja lapset ovat täysi-ikäisiä ja olen ilmeisesti kuvitellut, että myös nämä poikamiehet aikuistuvat, mutta aikuistuminen ilmeisesti tulee vasta kun nainen astuu kuvioon mukaan ja ovat parisuhteessa, ...turha toivo ehkä tuon vanhimman, melkein kolmekymppisen suhteen..... Ahdistavaa..

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin tunteesi. Itse toivon nyt, että kumppanin lapset kun muuttavat omiin asuntoihinsa, saan takaisin sen rauhan kotiini, mitä olen kaivannut jo vuosia. Naimisissa täälläkin ollaan, mutta minulla on aina jotenkin hermostunut olo, kun ovat meillä ja valtaavat sohvan, keittiön.. pyyhkeitä jätetään vessojen lattialle jne. Heilllä myös eri siisteyskäsitys, mutta mistään ei saa sanoa kun mieheni hermostuu. Uskoin, että moni uusperheen äiti joutuu pohtimaan näitä samoja tuntemuksia.

Vierailija
2/3 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn ihan uteliaisuudesta, mutta miksi pelisäännöistä ei sovittu ennen naimisiinmenoa? Jos silloin keskusteluissa ilmenee, että on ihan eri säännöt, voisi mennä naimisiin ja jäädä kuitenkin asumaan kumpikin omaan asuntoonsa. Näissä e.o. esimerkeissä oli mies se osapuoli, joka hermostuu jos yritetään keskustella yhteisiä pelisääntöjä, mutta yhtä usein varmaan on myös niin, että vaimon lapsilla ( erityisesti tyttärillä) on eri säännöt.

Pointtini on siis, että kun solmitaan uusi liitto, siinä pitäisi olla uudet, yhteiset säännöt, että molemmat olisivat tyytyväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/3 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Luin kirjoittamaasi siten, että syvimmältään ei taida olla kyse vain joulusta, vaan siitä,millä lailla vedätte puolisosi kanssa yhtä köyttä ja miten sovitte asioista ja millaista vuorovaikutuksenne on.  Uusperhekuviot ovat usein hankalia, mutta niissäkään se itse uusperheys ei ole hankaluuden pointti, vaan asiasta käytävä keskustelu ja vuorovaikutus. Vuorovaikutus helposti murenee ja muuttuu valtakysymyksiksi, kun on kyse omista lapsista.

Mielestäni hälyttävintä kirjoituksessasi oli se, ettet koe voivasi puhua asiasta miehesi kanssa. Teidän olisi kuitenkin yhdessä luotava oman nykyisen perheenne säännöt, esimerkiksi sovittava miten kauan viipyvät, millaiset järjestelyt ovat ok ja missä ovat rajat. Tämä ei voi syntyä vain olettamalla ja luulemalla, vaan asioista on teidän puolisoiden välillä puhuttava suoraan ja konkreettisesti. Kumpaakin tulee kuunnella ja kuulla, kummankin tulee kertoa omista tarpeistaan ja ajatuksistaan ja siltä pohjalta on luotava jokin sopimus, johon kumpikin voi sitoutua.   Tällaisia asioita voi opetella esim, perheterapiassa tai pariviestinnän kursseilla, jos tuntuu, että keskenään ei asioita saada sovittua tai kuulluksi tuleminen ei toteudu