synnytysosastolla olemisesta muutama kysymys
1. Joutuuko alapään/rinnat paljastamaan vieraiden miesten läsnäolessa? (esim huonetoverin läsnäollessa)
2. Saako sängyn ympärille kokonaan verhon/sermin, jotta voi imettää?
3. Heitetäänkö vieraat miehet ulos, kun tehdään intiimejä tutkimuksia? (muut kuin hoitohenkilökuntaan kuuluvat)
4. Käydäänkö potilaiden henkilökohtaisia tietoja läpi vieraiden ihmisten läsnäollessa, esim en halua puhua intiimeistä asioista, synnytykseen liittyvistä asioista, seksuaalisuudesta huonetoverin läsnäollessa?
5. Puhutaanko muista sairauksista? Olen lukenut mm. että jonkun aikaisempaa masennuksesta oli puhuttu huonetoverin läsnäollessa, käydäänkö siis surutta kaikki psyykeasiat sun muut kaikkien kuullen?
Kommentit (71)
Ei siellä sängyissä mitään vulvia esitellä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bfkfkx kirjoitti:
Ajattele, joudut synnyttämään alapää paljaana ja kätilö ja lääkäri voi olla miehiä. Miksi kuvittelet, että synnärillä juteltaisi Sun psyykkisistä ongelmista. Sen jälkeen, kun lapsi on ulkona, ei sinun asioilla ole enää merkitystä. Lasta mitataan, tutkitaan, punnitaan, sinä olit vain kasvualusta. Eikä sitä imettämistäkään kannata murehtia, ei se välttämättä luonnistu ollenkaan.
Tämä on täysin ok, he kuuluvat hoitohenkilökuntaan. Kuitenkaan kenenkään potilaan mies ei tule näkemään intiimejä alueitani.
En usko että ketään muuta potilasta saati potilaan miestä edes kiinnostaa sun intiimit alueet kun siinä on se oma pieni vastasyntynyt.
No ei varmasti ei, mutta kyllä sen silti pitää olla ihan minun oma päätökseni, kenelle näytän vulvan aluetta tai rintojani. Ja vieraiden miesten läsnäollessa en näitä alueita näytä.
No voi herranjestas kai sen nyt ihan maalaisjärjelläkin voi ajatella että et sinä siellä joudu haarat levällään olemaan muiden edessä. Vieraat miehet osaa poistua huoneesta ja siellä on sänkyjen ympärillä ne verhot!
No hieno juttu! Meneekö verho koko sängyn ympäri, jotta voi imettää niin että vieraat ei näe rintaa?
Ennen sairaalaan menoa kannattaa ommella itselleen imetysteltta, tai vaihtoehtoisesti käydä ostamassa sellainen. Esimerkiksi Erätukussa ja Budget Sportissa on alekin näin vuodenvaihteen jälkeen. Muista myös foliohattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se verho ihan kauttaltaan sängyn ympäri mene mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. Kuulostat todella jo neuroottiselta.
Eli kolmen hengen huoneessa keskipaikalla joudun esittelemään intiimit alueeni ohikulkeville miehille...Ei voi olla totta. Kai siihen nyt jonkun sermin saa tai jotain?
Voit käätyä itse seinään päin ja pyytää miestä seisomaan mahdollisessa verhon aukkokohdassa ja mulkoilemaan kiukkuisesti kaikkia miehiä, jotka vilkuilevat siihen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se verho ihan kauttaltaan sängyn ympäri mene mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. Kuulostat todella jo neuroottiselta.
Eli kolmen hengen huoneessa keskipaikalla joudun esittelemään intiimit alueeni ohikulkeville miehille...Ei voi olla totta. Kai siihen nyt jonkun sermin saa tai jotain?
Just niin ja ei saa. Tuskinpa jaksat inistä tuolla tavoin synnytyksen jälkeen.
No pakko saada. Sehän on ihan yksityisyyden rikkomista jos joutuu näyttämään intiimit alueensa vieraille. Ei tule käymään. En minä paljasta rintojani vieraiden miesten läsnäollessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä sängyissä mitään vulvia esitellä:)
Mutta imettäessä sen rinnan joutuu paljastamaan, enkä halua näyttää rintojani vieraille miehille.
Verhot on ympärillä. Isät saavat olla myös vaan vierailuaikoina. Kyllä tämän kestää, tilannetta korjaa euforinen onni lapsesta. Melko kamalaa oli vain kun olin keskimmäisen lapseni kanssa synnärillä niin vieressä oli somali, kenellä vieraita ravasi koko ajan, eivät olleet ymmärtävinään kätilöiden pyyntöjä poistua ja useat miehet kurkistelivat minun verhojeni välistä kun imetin. Mutta silloinkin tuijotin häpeilemättä vihaisesti takaisin niin lopettivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä olis mies huonetoverina?
Ihmettelen samaa, kun vain naiset synnyttävät. Olen ollut tavallisessa sairaalassa ja sielläkin oli erikseen naisten huoneet ja miesten huoneet. Missään sairaalassa ei ole sekahuoneita.
Nykyään on kyllä (valitettavasti) sekahuoneita sairaaloissa.
Ja synnärillä on äitien puolisoita.
Itse ainakin olen ollut sekahuoneessa sydänosastolla. Ja otettiin ekg ihan muiden läsnäollessa.. Jotain vanhoja pappoja oli, eivät tuijottaneet..
Itse koin hankalimmaksi sen kun sektion komplikaatioiden leikkausta suoritettiin osastolla. Naapurisängyssä oli kämppis, sillä mies ja taapero sekä vanhemmat paikalla. Mun kimpussa oli neljä lääkäriä ja hoitaja, paikallispuudutuksessa operoivat haavaa. Haava oli kyllä puudutettu, mutta se oli edellisen operaation jälkeen teipattu koko matkan rinnoista jalkoihin. Se muuten sattuu teipin irrottaminen. Huusin ihan urakalla. Kämppiksen perhe oli aika tukat pystyssä siellä sermin takana, olisvat voineet edes sen taaperon hoitaa ulos. Et mieti mitä on tulossa, se tissien vilahtaminen saattaa olla aika pieni ongelma sitten kumminkin.
Synnytys ja synnärillä olo on kyllä sellaista touhua pahimmillaan, että unohtuu tuo jankutus ja narina nopeasti...
Mä aattelin kanssa ennen etten halua näyttää rintojani vieraille miehille. No nyt ne on nähnyt isän ja veljen lisäksi, appiukko ja miehen veljet ja kaverit, myös naapurit on saaneet osansa. Ei sitä jaksa missään piilossa imettää niin ihan oon sohvalla antanut tissiä vaikka olisikin vieraita kylässä
Jos nää on ainoat asiat mitkä sua äitiydessä huolettaa niin.. Ei se sun lämsäs sen pyhempi ole kun muidenkaan ja synnytyksen jälkeen se on ku seula et ei takuulla kiihota ketään. Ei näe, kysellään.
Voi hyvä luoja. Itse olin ainakin niin tajuttoman väsynyt ja keskityin vaan 100 % vauvan ihmettelemiseen ettei mitään muistikuvia miten noi asiat meni ja ketä oli huoneessa... Verhot oli kyllä edessä
Vierailija kirjoitti:
Synnytys ja synnärillä olo on kyllä sellaista touhua pahimmillaan, että unohtuu tuo jankutus ja narina nopeasti...
Oli tilanne mikä tahansa, niin potilaalla on oikeus intimiteettiin, eli omaa vulvan aluetta ja rintoja ei todellakaan tarvitse näyttää muille. Imetysohjauksen aikana voi pyytää huoneen vieraita miehiä menemään ulos.
Vierailija kirjoitti:
Jos nää on ainoat asiat mitkä sua äitiydessä huolettaa niin.. Ei se sun lämsäs sen pyhempi ole kun muidenkaan ja synnytyksen jälkeen se on ku seula et ei takuulla kiihota ketään. Ei näe, kysellään.
Ei se äitiys tee kenestekään naisesta mitään yleistä näyttelyesinettä, jonka rinnat ja alapää on julkista omaisuutta. Kyselyihin voi myös vastata, että näistä puhutaan kahden kesken.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä olis mies huonetoverina?
Synnyttäneen naisen mies/vastasyntyneen lapsen isä. Et varmaan arvannut tätä vaihtoehtoa..
Tai esim trans mies/nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se äitiys tee kenestekään naisesta mitään yleistä näyttelyesinettä, jonka rinnat ja alapää on julkista omaisuutta. Kyselyihin voi myös vastata, että näistä puhutaan kahden kesken.
Ei toki mut ei sieltä mitään erityiskohtelua saa. Kyselyihin toki voi vastata noin jos haluaa. Mut mikään uniikki lumihiutale sä et ole sielläkään. Sä synnytät ja seuraava tilalle..
Kolmea lasta olen imettänyt julkisesti ja tissejäni en ole noissa tilanteissa näyttänyt kuin vauvalleni. Rinnalle nostamisen hetkellä rinnan voi suojata harsolla ja muutoin edessä on vauvan pää ja hyvät imetyspaidat suojaavat loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä sun lotkottimias kukaan haluais nähdä saati omistaa.. Älä imartele itsees. Kaikki on haltioituneita pienestä tuhisijasta.
Vierailija kirjoitti:
1. Joutuuko alapään/rinnat paljastamaan vieraiden miesten läsnäolessa? (esim huonetoverin läsnäollessa)
2. Saako sängyn ympärille kokonaan verhon/sermin, jotta voi imettää?
3. Heitetäänkö vieraat miehet ulos, kun tehdään intiimejä tutkimuksia? (muut kuin hoitohenkilökuntaan kuuluvat)
4. Käydäänkö potilaiden henkilökohtaisia tietoja läpi vieraiden ihmisten läsnäollessa, esim en halua puhua intiimeistä asioista, synnytykseen liittyvistä asioista, seksuaalisuudesta huonetoverin läsnäollessa?
5. Puhutaanko muista sairauksista? Olen lukenut mm. että jonkun aikaisempaa masennuksesta oli puhuttu huonetoverin läsnäollessa, käydäänkö siis surutta kaikki psyykeasiat sun muut kaikkien kuullen?
1.Imetysohjausta/imetystä tehdään, niin että huonekavereiden miehet voi olla paikalla, alapäähän liittyvien toimenpiteiden ajaksi muita kuin omaa puolisoa pyydetään poistumaan. Yleensä isommat toimenpiteet tehdään tutkimushuoneessa eli omassa sängyssä lähinnä "kurkkaamiset" ja virtsakatetrin poisto. Aina voi pyytää, että olisiko mahdollista siirtyä johonkin yksityisempään paikkaan tutkimaan/keskustelemaan, jos tuntuu että huoneessa on liikaa porukkaa, mutta silloin sinä ja vauva siirrytte, muut saa jäädä huoneeseen. Mihinkään monen tunnin imetysmaratoneihin sairaalasta ei riitä yksityishuoneita, mutta keskusteluihin ja varsinaisiin toimenpiteisiin. Jos tuntuu, että oma käsitys yksityisyydestä on aika tarkka, niin kannattaa mainita jo esitietokaavakkeessa, miten toivoo hoitohenkilökunnan toimivan. Huonekavereiden kanssa voi myös sopia, että toisen yksityisasioita ei levitellä muille edes nimettöminä (tyyliin huonekaveri sitä ja toinen tätä), tämän pitäisi olla kaikille itsestään selvää, mutta aina on joukossa myös niitä joille ei ole.
2. Vähän riippuu paikasta, mutta yleensä sänkyjen ympärillä on verhot, jotka peittää ainakin sen pitkän sivun peitoksi, mutta välttämättä verhoa ei ole sängyn päädyn kohdalla.
3. Katso kohta 1
4. Aika usein yksityisasioita ainakin sivutaan ihan huoneessa, mutta tosiaan aina voi pyytää, että keskusteltaisiin yksityisesti.
5. Muista sairauksista puhutaan siinä määrin, kun ne vaikuttavat sinun tai lapsen hoitoon. Esim. käydään läpi lääkkeitä ja niiden vaikutusta imetykseen ja mahdollisia lääkevaihtoja, jotta voi imettää. Psyykkiset sairaudet otetaan yleensä puheeksi, koska synnytys ja pikkulapsiaika yleensä vaikuttaa niihin. Fiksut kätilöt ja hoitajat ottavat ainakin psyykkiset jutut puheeksi kahden kesken, mutta kaikki ei hoksaa, että asia voi olla arka. Itse voi pyytää, että keskustelua jatkettaisiin kahden kesken.
Eri sairaaloiden käytännöt voi vähän vaihdella, mutta pääpiirteittäin näin.
Just niin ja ei saa. Tuskinpa jaksat inistä tuolla tavoin synnytyksen jälkeen.