Ehdottakaa lemmikkiä akselilta matelija-selkärangaton-sammakkoeläin!
Eli siis olen pidemmän aikaa haaveillut jonkinlaisesta lemmikistä, mutten tiedä lainkaan minkälainen olisi hyvä. Olen lukenut monista erilaisista. Tässä olisi ehtoni:
1. Ei saa allergisoida, vuokraisännän ehto, eli kissa, koira ja jyrsijät poisluettu
2. Melko pieni elintila, sillä asun yksiössä. Kaikkein parasta olisi, jos terran saisi kirjoituspöydälle tai kirjahyllyyn sopimaan
3. Kasvis- tai vähintäänkin sekasyöjä, jolle kävisi proteiinina hyönteiset, kuolleita rottia en ala kodissani pakastamaan eli käärmeet poissuljettu
4. Pärjää tarvittaessa yön tai kaksi itsekseen
5. Ei pidä kamalaa meteliä. Tietenkin pieni kopistelu ja rapistelu ok, mutta naapureita ei saa häiritä
En tarvitse tai halua sylilemmikkiä, haluaisin eläimen, jota voin ihastella ja tarkkailla omissa puuhissaan. Olen miettinyt esimerkiksi näitä kasvissyöjätuhatjalkaisia, jos sellaisen hankkisin pöydän kulmalle ihasteltavaksi, tahi sitten jonkinlaista sammakkoa.
Ehdotelkaa, olen kyllä valmis perehtymään hoitoon ja käyttämään rahaa oikeanlaisiin elinoloihin, kunhan tilallisesti ei terraario olisi sanotaanko missään suunnassa yli metriä, mielellään vielä pienempikin.
Kertokaa ehdotuksia ja perustietoa! Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (26)
Hyi, miksi ihmiset pitää tuollaisia ällötyksiä lemmikkinä
Oletko facebookissa? Jos olet niin liity herppeilijät-nimiseen ryhmään!
Sinä kilpikonnaa ehdottanut häpeä! Kilpikonna ei sovellu yksiöön, vielä vähemmän kirjahyllyyn pikku terraarioon! Ap myös sanoi ettei halua hellitellä, ainakin meidän kilpparit on järjettömän seurallisia ja kaipaa seuraa. Niiden hoito ei ole mitään "heitä salaatti kerran viikossa"-kamaa.
Meillä on ollut gekko enkä suosittele sitä kellekään! Vittumaisin hoidettava, ikinä! Koko ajan jotain häikkää ja stressiä. Milloin syömälakossa, milloin ei nahka irtoa. Gekko myöskin kaipaa hiukan isomman terran kuin kirjahyllyyn mahtuu.
Käärmeet tarvitsee myös enemmän tilaa mitä sulla siellä oli. En kyllä itse keksi kriteerit täyttävää otusta, sorry. Joku ant-farmi? Herppeilijöissä on noita ötökkä-ihmisiä, kysy sieltä!
Tarantella on myös vaihtoehto jos pystyy sellaisen kanssa elämään.
Itselläni on ollut Sauvasirkkoja ja Akaattikotiloita. Akaatit ovat paljon virkeämpiä, kuin sirkat.
Meillä on kiinankellosammakoita;helppoja lemmikeitä ja hauskoja seurattavia :)
Onkiliero tai kastemato. Tai miksei kompostilieroyhdyskunta. Tekevät jotain hyödyllistä ruokansa eteen.
Jonkun sortin koppakuoriaiset voisovat myös olla ihan varteenotettavia, kukkakuoriaiset menevät pieneen tilaan, lisääntyvät suht helposti, ovat hiljaisia ja helppohoitoisia :)