Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset aloittaa päivähoidon, onko tässä mitään järkeä?!

Vierailija
25.12.2016 |

Lapset 3v ja 1v7kk aloittaa tammikuussa päivähoidon ja palaan töihin. Työmatka mulla on 30min suuntaansa. Päivähoitopäivät saattavat joskus venyä 9-10h kestäviksi. Onko aivan liian pitkiä päiviä? Työpaikkaa en ole onnistunut vielä lähempää saamaan. Tässä jouluna tullut mietittyä, että ehdinkö edes näkemään lapsia kunnolla ikinä. Myös nuoremman ikä mietityttää, onko aivan liian pieni päiväkotiin?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä liukuva työaika? Toinen joustaisi iltapäivästä ja toinen aamusta? Jos vaihtoehtoja ei ole niin vallitsevaan tilanteeseen on tyydyttävä. Varaudu että eka kuukausi voi olla helvettiä. Päiväkotiin jääminen tuskaa ja pois haku samoin, illat kotona silkkaa helvettiä. Tai kaikki voi mennä hyvin. Unohda ensi alkuun omat iltamenot ja harrastukset.Paljon aikaa lapsille.

Vierailija
22/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on kyllä järkyttävää, että lapset ovat päiväkodissa enemmän kuin perheensä kanssa.

Tottakai usein olosuhteiden pakosta, mutta on se silti hurja juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittainen hoitovapaa ei ole taloudellisesti mahdollista. Rahaa jäisi tuolloin käteen saman verran kuin vanhempainvapaalla, mikä oli riittävästi kun olin kotona, mutta lapsista menisi silti täydet päivähoitomaksut, jolloin se ei taloudellisesti käy. Käsittääkseni osittaisella hoitovapaalla lapset saisivat olla hoidossa 6h/päivä tai 8h/päivä ja yksi päivä viikossa vapaana. En ymmärrä miten tämä toimisi käytännössä, koska jos työmatkoihin menee 30min suuntaansa ja töissä pitäisi olla 6h tai 8h, niin en mitenkään ehdi hakemaan lapsia hoidosta osittaisen päivähoidon puitteissa. Ap

Siis mikä osittaisen hoitovapaan 6h tai 8h lastenhoitopäivä, en ymmärtänyt. Siis lsoset ovat siellä hoidossa sen mitä työn ja työmatkan puitteissa tarvitsee, ei ne sitä päiväkodissa sanele.

Miksi mies ei voi viedä/hakea? Teillä on myös kummallakin mahdollisuus tehdä lyhennettyä työviikkoa, kunhan otatte ne lyhennykset eri aikoina. Mieti vielä jos olisikin varaa, miehesi ilmeisesti tienaa ihan hyvin jos on täydet hoitomaksut.

Vierailija
24/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittainen hoitovapaa ei ole taloudellisesti mahdollista. Rahaa jäisi tuolloin käteen saman verran kuin vanhempainvapaalla, mikä oli riittävästi kun olin kotona, mutta lapsista menisi silti täydet päivähoitomaksut, jolloin se ei taloudellisesti käy. Käsittääkseni osittaisella hoitovapaalla lapset saisivat olla hoidossa 6h/päivä tai 8h/päivä ja yksi päivä viikossa vapaana. En ymmärrä miten tämä toimisi käytännössä, koska jos työmatkoihin menee 30min suuntaansa ja töissä pitäisi olla 6h tai 8h, niin en mitenkään ehdi hakemaan lapsia hoidosta osittaisen päivähoidon puitteissa. Ap

Onko laki muuttunut? Miksi lapset saisivat olla vain tuon ajan hoidossa? osittainen hoitovapaa ei ole sidoksissa osittaiseen hoitoaikaan.

Onko etätyömahdollisuutta? Edes paria tuntia päivässä?

Kumpikin vanhemmista olisi osittaisella hoitovapaalla yhden päivän viikossa, niin lapsilla olisi vain 3 hoitopäivää.

Tai sitten toinen lyhentää aamusta 2h ja toinen iltapäivästä kaksi tuntia. Jos olisi vielä liukuva työaika käytössä, niin jos toinen vaikka olisi töissä klo 7 aamulla, niin pääsisi tosi aikaisin pois.

Tiedän tuskan. Olin lapsen mennessä päivähoitoon yh, ja lapsi teki 9h 45 minuutin päiviä. Jäin osittaiselle. Päivä viikossa töitä vähemmän oli hyvä ratkaisu. valitettavasti kostautuu sitten eläkkeessä jne.

Vierailija
25/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun tein vuorotyötä, niin hoitopäivät oli helposti 11h tai yöhoidossa 20h. Sitten muutama tunti kotona ja takaisin, taas 20h.

Arkipäivisin 10h/pv kuulostaa helpolta. Tottakai on pitkiä päiviä ja itse aina yritän nipsiä jollain tavalla jostain pois niitä tunteja. Sairastelut ovat ikävä mutta tuovat pakollisia poissaoloja varsinkin alussa. Kaikilla näin ei ole, mutta meillä ei ne. ehjää kuukautta ollut vuoteen.

Vierailija
26/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset hoidossa 7-17, minulla 40 km työmatka suuntaansa ja etätyömahdollisuus vain satunnaisesti. Kyllähän päiväkodissa asiasta natistaan, mutta olen todennut, että joko te tarjoatte laadukasta varhaiskasvatusta tai sitten otan yhteyttä AVIin. Läheskään kaikki eivät voi valita työpaikkojaan.

Kyllä tuo on törkeän pitkä hoitoaika. Tiedäthän, että asia menee lastensuojelun käsittelyyn, jos lasten hoitopäivät tuosta pitenevät tai ovat jatkuvasti hieman yli 10h? Tuo kyllä näkyy lapsissa ennen pitkää.

Vierailija
27/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittaisella hoitovapaalla (nykyään joustava hoitovapaa) voi lapsi olla kokoaikaisena päiväkodissa. Kela maksaa siitä jotain korvausta.

Työnantajan on "pakko" hyväksyä vapaa joten miksi ei miehelläsi onnistu? Ymmärrän ettei sulla käy jos olet aloittamassa uudessa työpaikassa.

Itse siis palasin töihin kun lapset oli 3 ja 1v4kk käyttäen oikeutta joustavaan hoitorahaan ja lapset oli aluksi 5-7 tunnin sopimuksella kun tein 6 tuntia päivässä. Aika pian tuli kuitenkin liian kiire hakemaan lapsia niin siirsin ne kokopäiväiseksi. Mä sain ainakin paljon enemmän kuin pelkkää hoitorahaa. Tarvitseeko teidän varmasti tulojen puolesta maksaa täyttä hoitomaksua jos teette 6h päivä tai 4pv viikossa?

Vierailija
28/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt unohdat kaikki av-kotimammojen kommentit ja viet lapset hyvillä mielin hoitoon. Usko vain, hyvin se menee. Meilläkin lapset ovat olleet päiväkodissa 1 v alkaen klo 8.30-16.30 joka arkipäivä, koska meidän molempien työajat 8-16. Lyhennetty työaika ei meilläkään ole ollut taloudellisesti mahdollinen vaihtoehto, toisaalta, myös työ on molemmilla mielekästä. Nyt pojat ovat jo 6 v ja 7 v ja ihan täysipäisiä, normaaleja, sosiaalisia lapsia niistä on tullut. Ja veikkaisin, että enemmän virikettä ja niillä on päiväkodissa ollut, kuin jos olisin itse ollut kotona (mikä ei tosin koskaan ole ollut edes vaihtoehto). Toki varmasti päiväkodeissakin on eroja, mutta meillä ainakin on ollut vain hyviä kokemuksia. Arvostan todella paljon lastentarhanopettajia ja muita päiväkotien henkilökuntaa, sillä he tekevät vastuullista ja arvokasta työtä. 

Joskus ihmetyttää tämä Suomessa käytävä keskustelu kotihoito vs. päiväkoti. Esim. muissa Euroopan maissa viedään lapset paaaaljon aiemmin hoitoon kuin Suomessa, koska äitiyslomat ovat aivan olemattomat suomalaiseen systeemiin verrattuna. Ja ihan normaaleja ihmisiä niistäkin kasvaa.

Eli älä turhaan huolehdi, iloisella ja avoimella mielellä vain uuteen elämänvaiheeseen!

Vierailija
29/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, mulla normaalityöpäivä lyhimmillään yli 10 tuntia matkoineen. Joudutaan tekemään eri vuoroissa töitä, jotta lapsi ei joutuisi olemaan liian pitkiä aikoja hoidossa ja näkisi päivän aikana molempia vanhempiaan. Parisuhde vähän kärsii ja olo välillä kuin yh.

Vierailija
30/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus ylläolevaan: niin siis hoitoaika 7.30-16.30 tietty :)

Vierailija
31/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osittaisella hoitovapaalla määritellä hoitopäivän pituutta. Saa olla vaikka 10 tuntia hoidossa, jos tarve on. Olen itse vuosia tehnyt osittaista hoitovapaata. Olen yhden päivän viikossa vapaalla, muut työpäivät normaalisti. Päivähoitomaksut on samat kuin kokopäivähoidossa, mutta perheen tulot pienemmät, joten saadaan maksuihin muutama kymppi alennusta kuussa. Ja kela maksaa hoitorahaa.

Vierailija
32/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset hoidossa 7-17, minulla 40 km työmatka suuntaansa ja etätyömahdollisuus vain satunnaisesti. Kyllähän päiväkodissa asiasta natistaan, mutta olen todennut, että joko te tarjoatte laadukasta varhaiskasvatusta tai sitten otan yhteyttä AVIin. Läheskään kaikki eivät voi valita työpaikkojaan.

Kyllä tuo on törkeän pitkä hoitoaika. Tiedäthän, että asia menee lastensuojelun käsittelyyn, jos lasten hoitopäivät tuosta pitenevät tai ovat jatkuvasti hieman yli 10h? Tuo kyllä näkyy lapsissa ennen pitkää.

Höpöhöpö, ei mene lastensuojeluun. Ei ihminen mitään voi työmatkalleen. Meillä päiväkodissa on useampi lapsi hoidossa 6.30-17 eikä yhdestäkään ole tehty lasua. Karmeaa se toki pienille on.

Vierailija
33/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, ei mene lastensuojeluun. Ei ihminen mitään voi työmatkalleen. Meillä päiväkodissa on useampi lapsi hoidossa 6.30-17 eikä yhdestäkään ole tehty lasua. Karmeaa se toki pienille on.

Minä kyllä tiedän useammankin tapauksen, jossa kokonaisharkinnan perusteella pk tekee lasun lapsesta, joka on liikaa hoidossa. Klo 6.30-17 jatkuva hoitoaika on kyllä varmasti painava aihe lastensuojelun osallisuudelle, eli sen selvittämiselle miksi lapsi on noin paljon hoidossa. Ei ole normaali aika tuo. Kaikissa pk:ssa ei vaan lasuja tehdä niin helposti.

Vierailija
34/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi kun Meri Sopanen on sössinyt suomen päivähoidonkin. Kaiken se menee sitten sössimään.

Vierailija
35/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa jossa olen töissä, sekä päiväkodissa jossa lapseni ovat, ollaan todella tarkkoja siitä, ettei 10 tunnin päivä lapsilla ylity. Tottakai erillisellä ilmoituksella silloin tällöin onnistuu (esim kerran parissa kuukaudessa), mutta ei todellakaan jatkuvasti.

Työpaikallani ensin keskustellaan vanhempien kanssa, sitten ilmoitus sosiaalitoimeen jos yli 10 h päivät jatkuu. En tiedä miten lapsieni päiväkodissa toimittaisiin, sillä he eivät niin pitkiä päiviä tee.

Vierailija
36/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä tiedän useammankin tapauksen, jossa kokonaisharkinnan perusteella pk tekee lasun lapsesta, joka on liikaa hoidossa. Klo 6.30-17 jatkuva hoitoaika on kyllä varmasti painava aihe lastensuojelun osallisuudelle, eli sen selvittämiselle miksi lapsi on noin paljon hoidossa. Ei ole normaali aika tuo. Kaikissa pk:ssa ei vaan lasuja tehdä niin helposti.

Pk tietysti tekee lasuja silloin, kun on aiheellista tehdä lasu. Jos on huolta, niin tekevät vaikka joka päivä jokaisesta lapsesta. Jos lapsi kuitenkin voi periaatteessa hyvin, vaikka on pitkät päivät hoidossa työpaikkojen johdosta niin mikäänhän ei muutu. Nythän täytyy ottaa työpaikkaakin vastaan 80 km säteeltä, joten huonolla kelillä tuohon menee helposti  puolitoista tuntia matkaan, jos ei ole isoja teitä. Julkisilla vieläkin kauemmin. Puolen tunnin ruokatauko, jota ei lasketa työnteoksi, ja lisäksi sitten se 8 tunnin työpäivä. Tuostahan sitten tulee helposti lapselle 1,5h+ 8+. 0,5h+ 1,5h=11,5h päivä. Tähän on lastensuojelunkaan mitään paha sanoa, koska on ihan hallituksen päätös, että sitä työtä on otettava vastaan sieltä kaukaa...

Tämä ihan ohiksena. Omat lapset ovat jo koulussa.

Vierailija
37/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No edes kevät osittaisella hoitovapaalla toinen vanhempi? Itse olen ollut nyt 6 vuotta osittaisella eli 6 h päivää teen. Pkotiaikana isä vei ja minä hain klo 15 mennessä. Lapset oli täydellä sopparilla. Ja mullakin työmatka lähes tunti suuntaansa. Aion vielä olla osittaisella ensi vuoden, sitten on nuorempikin jo toisella luokalla.

Vierailija
38/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhia lasuja. Jos vanhempien työmatka on esim. 100km suuntaansa niin lapsen hoitopäivä voi olla 6.30-17. Miksi siinä tarvitsee lasu tehdä? lapsella on asiat ihan hyvin, vanhemmat töissä ja päivät päiväkodissa, ei mikään lapsen terveydessä tai kasvussa vaarannu. Tai sitten päiväkoti ei luota itseensä laadukkaana paikkana. Epäilenkin että lasuun on ollut muu syy mutta sulle on kerrottu tuo.

Vierailija
39/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa jossa olen töissä, sekä päiväkodissa jossa lapseni ovat, ollaan todella tarkkoja siitä, ettei 10 tunnin päivä lapsilla ylity. Tottakai erillisellä ilmoituksella silloin tällöin onnistuu (esim kerran parissa kuukaudessa), mutta ei todellakaan jatkuvasti.

Työpaikallani ensin keskustellaan vanhempien kanssa, sitten ilmoitus sosiaalitoimeen jos yli 10 h päivät jatkuu. En tiedä miten lapsieni päiväkodissa toimittaisiin, sillä he eivät niin pitkiä päiviä tee.

Eli teillä tehdään lasu siitä hyvästä että vanhempi käy töissä. Ei hyvää päivää sanon minä. Ei ihme että sosiaalityöntekijöillä on ruuhkaa.

Vierailija
40/62 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk tietysti tekee lasuja silloin, kun on aiheellista tehdä lasu. Jos on huolta, niin tekevät vaikka joka päivä jokaisesta lapsesta. Jos lapsi kuitenkin voi periaatteessa hyvin, vaikka on pitkät päivät hoidossa työpaikkojen johdosta niin mikäänhän ei muutu. Nythän täytyy ottaa työpaikkaakin vastaan 80 km säteeltä, joten huonolla kelillä tuohon menee helposti  puolitoista tuntia matkaan, jos ei ole isoja teitä. Julkisilla vieläkin kauemmin. Puolen tunnin ruokatauko, jota ei lasketa työnteoksi, ja lisäksi sitten se 8 tunnin työpäivä. Tuostahan sitten tulee helposti lapselle 1,5h+ 8+. 0,5h+ 1,5h=11,5h päivä. Tähän on lastensuojelunkaan mitään paha sanoa, koska on ihan hallituksen päätös, että sitä työtä on otettava vastaan sieltä kaukaa...

Tämä ihan ohiksena. Omat lapset ovat jo koulussa.

Siis 11.5-12h hoitopäivä ei ole edes mahdollinen. Päiväkodit eivät tuohon suostu, harva on edes auki 12h. Pienen lapsen vanhemman on osattava järjestää omat asiansa lapsen edun mukaisesti, tässäkin asiassa. En ole ikinä kuullut 12h päiväkotipäivistä, absurdi ajatuskin. Lapsihan tarvitsee noin 10-12h unta vuorokaudessa. Aika vakava lapsen hoidon puute, että vuetäisii kotiin vain nukkumaan. Vuorohoidossakin on tuntirajat kausittain olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi