Monikulttuuristen perheiden joulunvietosta
Mielenkiinnosta kyselisin, millaisia kompromisseja tai traditioiden yhdistelmiä monikulttuurisissa perheissänne on joulunvieton suhteen tehty? Meillä mennään muuten aika suomalaisella kaavalla, mutta mies kokkaa joulupöytään kotimaansa perinteisiä jouluruokia suomalaisten ruokien lisäksi eikä syö jouluaaton aterialla kulttuuris-uskonnollisista syistä lihaa tai kalaa. Ruokalajeja pitää olla pariton määrä. Joulupäivänä kinkkua uppoaa sitten sitäkin enemmän. Meillä on myös yleensä melkein koko päivän Skype auki miehen kotimaahan ja puolin ja toisin kerrotaan päivän puuhista. Aluksi en pitänyt siitä, että ruokailun aikana on videoyhteys, mutta sittemmin olen jo tottunut.
Kommentit (5)
Meillä miehen kotimaan jouluruokaperinteisiin kuuluu hanhi tai kalkkuna, joten meillä on sitä, koska en itsekään tykkää kinkusta. Joulupukki ei käy "näkyvästi" vaan salaa. Aattona on nakkeja ja perunasalaattia, jouluateria vasta joulupäivänä. Muuten samalaista kuin Suomessa.
Vähän samanlaiset tavat meilläkin. Yhdistellään suomalaisia ja mieheni maan tapoja ja juhlaruokia ja pidetään yhteyttä sukulaisiin (puhelimitse tosin vain). Meille on muotoutunut ihan omanlainen joulu ja ihanaa niin.
Englantilainen ja suomalainen joulu yhdistyvät varsin vaivattomasti. Tänään on "suomalainen joulu" ja huomenna vaihdetaan kulttuuripiiriä, on sukat, paukkukarkit, englantilaista jouluruokaa jne. Kasvoin siis itse suomalais-englantilaisessa perheessä, joten en ehkä sanoisi minun ja mieheni perhettä varsinaisesti monikulttuuriseksi, kun lähinnä tällaisissa jutuissa taustani tulee esiin.
Olin aikoinani naimisissa iranilaisen kanssa. Vietimme ihan tavallista suomalaista joulua oman perheemme kesken, mutta kinkku oli korvattu kalkkunarullalla, mikä sopi minulle hyvin, koska tykkään muutenkin kalkkunasta. Mies tosin nurisi kovasti, kun piti lähteä kynttilöitä viemään hautuumaalle, koska hän vihasi suomalaista talvea (sadetta ja pimeyttä). Sitten myöhemmin hän muutti Espanjaan, jossa talviaika oli hänelle siedettävämpi, ja erosimme.
Vietimme myös ramadania sikäli, että hän kylläkään ei paastonnut mutta se ramadanin loppumisen juhla, joka vastaa pitkälti joulua sisällöltään, vietettiin suuressa iranilaisjoukossa nyyttäriperiaatteella.
Eipä juuri vietetä, mies on töissä kuten normityöpäivinä.