Miten saada töitä muutaman vuoden työttömyys putken jälkeen ?
Jäin muutama vuosi sitten työttömäksi, ja tarvisin kipeästi rahaa laskuihin ja kaikkeen. Elätettävänä lisäksi pari lastakin ja olen joutunut myymään omistus asuntoni ja kesämökkini ja muuttamaan vuokralle kauas kaikesta, eikä sekään riitä. Töitä yrittänyt hakea niin puhelinmyynnistä kuin siivouksesta mutta mitään ole saanut vuosiin. Työuraa yli 30 vuotta takana ja olen sähköasentaja koulutukseltani, mutta enään en edes omalle alalleni kelpaa. Miten minä saisin töitä, tässä ollaan vähän jo hätää kärsimässä ja lpaset valittaa kokoajan miksei meillä ole rahaa ?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palkkatukipalkka on pienempi kuin normaali palkka.
Yleensä sellaista 1300-1600 euron luokkaa.
Olisko 1300 kuitenkin enemmän kuin työmarkkinatuki?
30 vuotta työuraa takana ja elätettäviä lapsia? Oletko siis mies?
Huomiseksi joulupukkikeikkaa, niin saat vähän hätäapua laskuihin.
Helsinki, pk-seutu.
Töitä on varmasti ammattilaisille.
Mun mies kiskottiin väkisin töihin, oli monta firmaa joista sai valita. 43v hän ja hitsaaja.
Siriina kirjoitti:
Selvä provo kun mikään ei sovi. Ei marjanpoimijaksi tarvi 'hakea' senkun menee metsään ja myy nyppimänsä. Puhelinmyyntiin ja siivousfirmoihin otetaan ilman työkokemusta. Palkkatuella saat ihan tessin mukaisen palkan.
Siivousfirmoihin ei pääse edes työkokemuksen kanssa, jos on jonkun muun alan ihminen. Kaipa he ajattelee, että hakija on epätoivoinen ja lähtee pois heti jos sattuu löytämään jotain muuta.
Itse siis tein siivoustöitä opiskeluaikanani monta vuotta, sitten valmistuin enkä löytänyt oman alan töitä . Ja kas, en päässyt siivousfirmoihin enää edes haastatteluihin, vaikka olen aina hyvin hommani hoitanut.
Ap:lle sanoisin, että tosi monet työt menee nykyään suhteiden kautta. Onko sulla vanhoista työpaikoista vielä kontakteja? Minne muut tuntemasi sähköasentajat on työllistyneet? Kaikkein parasta on se, jos saa jonkun puhumaan puolestaan että työnantajalla on joku käsitys millainen tyyppi ja työntekijä olet.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan työhakemukseen voi valehdella. Pitääkö olla aina niin rehellinen?
Eipä ae valehtelu ole minulle töitä ikinä tuonut. Olen yrittänyt kusettaa niin mm tyähistorian kuin oman ikäni. Tuloksetta.
Siriina kirjoitti:
Selvä provo kun mikään ei sovi. Ei marjanpoimijaksi tarvi 'hakea' senkun menee metsään ja myy nyppimänsä. Puhelinmyyntiin ja siivousfirmoihin otetaan ilman työkokemusta. Palkkatuella saat ihan tessin mukaisen palkan.
Joo eipä ole minua otettu puhelinmyyntiin eikä siivous firmoihin ollenkaan vaikka minulla on sitä työ historiaa yli 30vuotta.
Siriina kirjoitti:
Samaa olin tulossa kirjoittamaan eli kyllä puhelinmyyntiin pääsee kuka tahansa jos osaa puhua, mutta se pärjääkö siellä onkin toinen juttu, kun ihmiset ei niin ihastuneita ko. myyjien ole. Ja sossun ei mene, niin millä ihmeellä tähän asti saanut kaiken kustannettua, kun kerran lapsiakin. Jos elatuskyky täysin loppuu, niin eiköhän se Lasu lapset sitten käy hakemassa.
Opiskelin työttömäksi jäätyäni vanhan kesken jääneen tutkinnon loppuun ansiosidonnaisella. Laitoin neljään paikkaan hakemuksen ja kaikki pyysivät haastatteluiun. Sain valita parhaan päältä.
Pahinta oli kun piti ensin odotta 1/2 vuotta jotta irtisanomisaika ilman työvelvoitetta kului loppuun ennen kuin oli mahdollista ilmottautua työttömäksi työkkäriin ja sain aloittaa opiskelun kesken lukukauden.
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Samaa olin tulossa kirjoittamaan eli kyllä puhelinmyyntiin pääsee kuka tahansa jos osaa puhua, mutta se pärjääkö siellä onkin toinen juttu, kun ihmiset ei niin ihastuneita ko. myyjien ole. Ja sossun ei mene, niin millä ihmeellä tähän asti saanut kaiken kustannettua, kun kerran lapsiakin. Jos elatuskyky täysin loppuu, niin eiköhän se Lasu lapset sitten käy hakemassa.
Tähänasti kyllä olen pärjännyt kun olen myynyt kaiken omaisuuteni, eli sen omistus asunnon, mökin ja auton ja kaiken muun. Enkä tosiaankan tahdo menettää lasten suojelulle lapsiani, vaan haluan niitä töitä jotta voisin elättää edes heidät ! Ja minä en tosiaankaan ole edes puhelin myyntiin päässyt vaikka kyllä osaan puhua ja olen muuten hyvin sosiaalinen.
Ap tässä ! Lapset ovat itkeneet minulle tänään kokoajan kun ei ole rahaa ostaa lahjoja heille. Ei tunnu hyvältä tämä, minä tarvisin niitä töitä kipeämmin kuin koskaan : ( Miten minun pitäisi kusettaa työ hakemuksessa jotta minä saisin edes puhelinmyyjän pestin ?