Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mirtazapin- olen muuttunut innottomaksi ja mikään ei tunnu miltään, koettelee parisuhdetta

Vierailija
23.12.2016 |

Elokuun lopusta asti syönyt. Eilen oli iso parisuhderiita. Mies sanoi että olen muuttunut innottomaksi, välinpitämättömäksi, syyllistäväksi jne. En ole nauranut tai iloinnut kuten ennen, enkä ole jaksanut tehdä mitään. Se avasi silmäni. Niinhän tässä on käynyt. On väsyttänyt 24/7, en ole pystynyt keskittymään kunnolla mihinkään, ja ei ole ollut energiaa. Masentavat ajatuksetki vallanneet mielen.

En halua menettää parisuhdettani. Lopetan lääkkeen käytön. Ei mulle kerrottu tällasista vaikutuksista, sanottiin että auttaa nukkumaan.

Yritän nukkua melatoniinilla ja magnesiumilla.

Muilla vastaavaa kokemusta mielialalääkkeistä?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ko. lääkkeen syöminen.  Se lihottaa, tuo ylettömän ruokahalun ja tekee passiiviseksi.  Koeta nukkua ottamalla magnesiumia ja  melatoniinia.  Ota kun menet nukkumaan niin nukahdat 15 - 20 minuutissa. 

Lopeta ko lääke vähitellen, älä kerralla.  Niin sinulla ei ole vieroitusoireita.

Sinä itse määräät syötkö ko lääkettä vai et,  ei lääkäri.  Koska ei ole kysymys elintärkeästä lääkkeestä.

Vierailija
42/51 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te jotka hehkutatte bentsoja unettomuuteen niin

"Bentsodiatsepiinit estävät esimerkiksi unihormoni melatoniinin synteesiä ja eritystä, mikä johtaa usein unihäiriöihin tai niiden pahenemiseen[42]. "

Muut haittavaikutukset ovat vähintäänkin yhtä pahoja kuin masennuslääkkeissä ja varmasti pahempiakin.

Tietenkin optimaalisin ratkaisu olisi olla ottamatta mitään lääkettä unettomuuteen ja kokeilla unettomuuden lääkkeettömiä hoitokeinoja. Että juu en ole mikään lääkefirman kätyri, mitä joku kuvittelee :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi jännä: Olen useamman vuoden syönyt kaikenlaisia lääkkeitä lähinnä verenpaineeseen. Toinen nostaa ja toinen laskee ja kolmas pitää paikoillaan :-). Lisäksi söin Essiä masennukseen/uupumukseen. Panikkihäiriöitä, säpsähtelyä yms. oireina. Erään kerran yksi lääkkeistä loppui ja en viitsinyt hakea uutta satsia apteekista vaan ajattelin että ollaan ilman. Mittailen itse paineitani ja tulin tuloksee että jos verenpaine muuttuu niin jatkan syömistä (varmaan tosi fiksusti ajateltu). Olin pari kuukautta syömättä ko. "verenpainelääkettä" ennekuin huomasin että en ollutkaan syönyt masennuslääkettäni!! Meni kaksi päivää ja heti alkoi paniikkihäiriöt hikoiluineen ja vapinoineen... Parin päivän päästä tuumasin että tämän on pakko olla ns "vikaa päässä"-osastoa ja kun sen tiedostin niin oireet katosivat ilman että aloin syömään uudestaan Essiä.

Pari kertaa aikaisemmin yrittänyt lopettaa Essin (Escitalopram Actavis) käytön vieroitusoireitten vuoksi mutta näköjään ei onnistu tietoisesti. En tiedä mikä oli tässä mekanismi mutta olen tyytyväinen että en enää syö mokomaa. Nyt ollut jo ilman kaksi vuotta.

Vierailija
44/51 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan, mutta ei Mirtatsapin vie kaikkien tunteita ja lihota. Itse laihdutin 10 kiloa käyttäessäni Mirtatsapiinia enkä kokenut vaikutusta, mitä jotkut kuvaa, että tekee mieli syödä. Käytin vain 3,75 - 7,5 mg unettomuuden hoidossa.

Minun oli pakko lopettaa, koska minulla levottomat jalat ja oireet paheni.

Tiedän ihmisen, joka kamppailee eroon unilääkekoukusta vuosien käytön jälkeen, joten en menisi niitä suosittelemaan.

Vierailija
45/51 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eron jälkeen 10 v siten söin unettomuuteen / masennukseen vissiin 7 vuotta. Alkuun 15 mg, sitten 30 mg. Kunnes yks päivä havahduin, että miks mä niitä syön? Vähensin alkoa roimasti niin alkoi uni maistua eikä enää masentanut. Ota huomioon, ettei niitä saa lopettaa tuosta vaan, vaan annosta pienentämällä, jos siihen päädyt. Juttele lääkärisi kanssa asiasta.

Minulle 3 lääkäriä on sanonut että annoksen pienentäminen väsyttää enemmän. Valehtelevatko he? Itse veikkaan että kyllä, koska he haluavat vieroittaa minut nukahtamislääkkeistä . Minun ongelmani on uniongelma, eli se että herään yöllä 4 aikaan enkä saa sen jälkeen unta. M:n ongelma itselläni se että lääke lisää ruokahalua.

No perkele, herää neljältä ja puuhastele. Itselläni oli sama "ongelma". Ja aamuvuoro klo 7 aikaisine heräämiseni muutenkin aiheutti zombieolon koko päiväksi.En vain soveltunut siihen rytmiin.

Siksi hakeuduin yötyöhön. Nyt tupsahti palkkakuittiin jo 10 v kokemuslisä (yötöistä)

Vierailija
46/51 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kerran erikoislääkäriltä nukahtamiseen apua ja antoi noita mirtazapineja. Sitten kotona katsoin että "WTF nämähän on masennuslääkkeitä?" ja jätin syömättä.

Vierailija
47/51 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on sedatiivinen lääke. Ei sovellu sinulle, jos koet persoonan muuttuneen. Monille sopii, sinulle ei. Mene lääkäriin.

Vierailija
48/51 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Bentsot nimenomaan antavat unta, mielialalääkkeet heikentävät unenlaatua."

Mirtazapiinin ei ole todettu pieninä annoksina heikentävän syvän unen jaksoa eikä edes REM-unen jaksoa. Isompina annoksina asia voi olla eri.

Bentsojen sen sijaan on todettu heikentävän sekä syvää unta, että REM-unta. Vaikka ne antavat unen, uni ei ole välttämättä kovin hyvälaatuista.

Siinä olet oikeassa, että mielialalääke kuten SSRI tai MAO-lääke tutkitusti voi heikentää ja supistaa REM - unen jaksoa, mitä käyttäjä ei edes tajua tai koe sitä haitalliseksi. Joillekin SSRI-lääkkeet voi aiheuttaa haittavaikutuksena unettomuutta, erityisesti suurina annoksina. Toiset voivat kokea unettomuutensa jopa paranevan. http://www.psychiatrictimes.com/sleep-disorders/effects-antidepressants…

Vierailija
49/51 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten vaikka se on "masennuslääke"? Onko se silloin jotenkin erityisen nou nou?

Lääkettä käytetään unettomuuteen sen sedatiivisen vaikutuksen takia pienemmillä annoksilla kuin masennuksen hoidossa jolloin sen vaikutuskin on erilainen. Se perustuu silloin sen histamiinivaikutukseen.

Käytetäänhän monia muitakin lääkkeitä muuhunkin kuin vain yhteen tarkoitukseen. Esim. Atarax - allergialääkettä unettomuudessa. Ja bentsoja epilepsiaan.

Toki unettomuus kannattaa ratkaista lääkkeettömin keinoin, jos vain mahdollista.

Vierailija
50/51 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollut 7päivää ilman mirtazapiinia. Zombiutta ei enää ole. Nukkuminen on toki vaikeaa, mutta onneksi on melatoniinia. Pari kertaa ottanut Opamoxia joka auttanut nukkumaan.

Flunssa päällä, ja en tiedä onko kuvotus vieroitusoire vai tautiin kuuluvaa. Mirtazapiiniin en enää koske. Lopetin seinään reilusta puolikkaan pillerin käytöstä.

-ap

Vierailija
51/51 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Kysyin kerran erikoislääkäriltä nukahtamiseen apua ja antoi noita mirtazapineja. Sitten kotona katsoin että "WTF nämähän on masennuslääkkeitä?" ja jätin syömättä.

Olisimpa itsekin ollut koskematta.