Mirtazapin- olen muuttunut innottomaksi ja mikään ei tunnu miltään, koettelee parisuhdetta
Elokuun lopusta asti syönyt. Eilen oli iso parisuhderiita. Mies sanoi että olen muuttunut innottomaksi, välinpitämättömäksi, syyllistäväksi jne. En ole nauranut tai iloinnut kuten ennen, enkä ole jaksanut tehdä mitään. Se avasi silmäni. Niinhän tässä on käynyt. On väsyttänyt 24/7, en ole pystynyt keskittymään kunnolla mihinkään, ja ei ole ollut energiaa. Masentavat ajatuksetki vallanneet mielen.
En halua menettää parisuhdettani. Lopetan lääkkeen käytön. Ei mulle kerrottu tällasista vaikutuksista, sanottiin että auttaa nukkumaan.
Yritän nukkua melatoniinilla ja magnesiumilla.
Muilla vastaavaa kokemusta mielialalääkkeistä?
Kommentit (51)
No eipä ole Mirta ainoa lääke jota voi käyttää vähän iäkkäämpikin.
Ap., itselläni 3,75 mg toi hyvin unen eikä tullut mitäänsivuvaikutuksia. Kirjoitat puolikkaata js kokonaisesta, muuten ok mutta niitä on eri vahvuuksia. Puolikkas mistä, 15 mg, 30 mg vai 40 mg tabletista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla on abilify ja brintellix, tuo abilify lihottanut ainakin 20kg. lääkärin mukaan pakko syödä loppuelämä. uskaltaako noita lopettaa itse jossain vaîheessa vähitellen?
Ei, jos tuollaiset lääkkeet on määrätty ei niitä ominpäin kannata lopettaa. Olet onnellisessa asemassa siinä, että tunnet olosi lääkkeiden avulla niin normaaliksi, että haluaisit ne lopettaa.
Parempi abilify kuitenkin kuin leponex :)Uskaltaa lopettaa jos ei nyt aivan totaalinen tampio ole ja ymmärtää mitä tarkoittaa vähän kerrallaan, annoksen vähittäinen laskeminen ja pitkä vieroitusaika.
Lääkeyritysten edustajat ja osinkoja saavat lääkärit nyt yrittää selittää muuta.
P.S. Olen ollut yksi näistä huijareista.
No ei tarvitse olla mikään tampio ja silti lääkkeen lopettamisessa voi mennä jotain pieleen. Esim. Lääkkeen lopettamisesta johtuva psykoosi saattaisi mielestäni vaikeuttaa ihmisen kykyä arvioda kuntoaan tai maniassa voi olla vaikea hahmottaa omaa tilannettaan. Voin olla toki väärässäkin, en vaan itse ole koskaan tavannut psykoottista henkilöä joka olisi täysin realistisesti perillä omasta tilanteestaan.
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole Mirta ainoa lääke jota voi käyttää vähän iäkkäämpikin.
Ap., itselläni 3,75 mg toi hyvin unen eikä tullut mitäänsivuvaikutuksia. Kirjoitat puolikkaata js kokonaisesta, muuten ok mutta niitä on eri vahvuuksia. Puolikkas mistä, 15 mg, 30 mg vai 40 mg tabletista?
N.puolikas 15mg:stä, eli 7,5mg.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla on abilify ja brintellix, tuo abilify lihottanut ainakin 20kg. lääkärin mukaan pakko syödä loppuelämä. uskaltaako noita lopettaa itse jossain vaîheessa vähitellen?
Ei, jos tuollaiset lääkkeet on määrätty ei niitä ominpäin kannata lopettaa. Olet onnellisessa asemassa siinä, että tunnet olosi lääkkeiden avulla niin normaaliksi, että haluaisit ne lopettaa.
Parempi abilify kuitenkin kuin leponex :)Uskaltaa lopettaa jos ei nyt aivan totaalinen tampio ole ja ymmärtää mitä tarkoittaa vähän kerrallaan, annoksen vähittäinen laskeminen ja pitkä vieroitusaika.
Lääkeyritysten edustajat ja osinkoja saavat lääkärit nyt yrittää selittää muuta.
No ei tarvitse olla mikään tampio ja silti lääkkeen lopettamisessa voi mennä jotain pieleen. Esim. Lääkkeen lopettamisesta johtuva psykoosi saattaisi mielestäni vaikeuttaa ihmisen kykyä arvioda kuntoaan tai maniassa voi olla vaikea hahmottaa omaa tilannettaan. Voin olla toki väärässäkin, en vaan itse ole koskaan tavannut psykoottista henkilöä joka olisi täysin realistisesti perillä omasta tilanteestaan.
Ja miten se auttaa, että sä käyt jossain lääkärissä kerran kuussa tai itse asiassa totuushan on että kerran puolessa vuodessa/vuodessa. Ei se lääkäri sinua paljon tarkkaile kotona.
Just tota propagandaa mitä tyhmille ihmisille syötetään ja sitten se uskotaan, kun ei ajatella.
Nukuin kuin tukki mutta väsytti koko seuraava päivä ja tuntuu että aina oli väsynyt ja jumissa. Määrättiin unettomuuteen joka johtui masennuksesta ja ahdistuksesta. Se vaan uusittiin vuosi toisensa jälkeen. Pari kertaa unohdin ottaa koska nukahdin muuten, sitten aloin miettimään että hetkinen? Oloni oli heti paljon virkeämpi. Lopetin omatoimisesti pikkuhiljaa, sanoin vain lääkärille näin ja totesi että hyvä. Myöhemmin yksi lääkäri ihmetteli että miksi ihmeessä olen joutunut syömään 30 mg annosta kokoajan että se on todella iso. Nykyään en syö vaikka välillä onkin uniongelmia. Sen kanssa myös lihoin koska en jaksanut liikkua, jaksoin vain käydä töissä. Nyt syön seronil 15mg ja ei mitään muuta kuin hyvää sanottavaa, sopii minulle. En ole niin ahdistunut ja olen energisempi kuin ilman (koitin välillä). Mutta se on aina niin yksilöllistä kenelle mikäkin sopii, valitettavasti vaikean tai keskivaikean masennuksen kanssa lääkkeitä joutuu syömään mutta kyllä niiden tarkoitus on parantaa oloa eikä tehdä zombieksi!!
Olkaa varovaisia kun lopetatte masennuslääkkeen vuosien käytön jälkeen! Tehkää se hitaasti annosta pilkkoen ja oloa kuunnellen. Toivon myös että olisin miettinyt ylipäätään, käytänkö lääkettä niin kauan.
Itse lopetin kyllä suht hitaasti, vaikka olisin voinut vähentää hitaamminkin, mutta lopetuksen jälkeen tuli semmonen tunteiden heittely ja itkuisuus että en ollut tuntea itseäni. Saatoin tuntea ihan hirveää kiukkua ja yhtäkkiä itkeä ja tuntui etten kestänyt pientäkään stressiä. Tuli myös unettomuutta ja yhtäkkiä ahdistusta ja inhottava olo millaista en ennen ollut kokenut.
Jouduin palaamaan lääkkeelle mutta se vaan pahensi oloa eikä toiminut enää. Toivon että en olisi sitä alkanut syödä, enkä toisaalta lopettanutkaan ettei olisi tarttenut kokea tuota, minkä koin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten se auttaa, että sä käyt jossain lääkärissä kerran kuussa tai itse asiassa totuushan on että kerran puolessa vuodessa/vuodessa. Ei se lääkäri sinua paljon tarkkaile kotona.
Just tota propagandaa mitä tyhmille ihmisille syötetään ja sitten se uskotaan, kun ei ajatella.
Lääkäri voi vaikka sillä yhdellä käynnillä jo tarkastaa lääkitystä, tai vaihtaa lääkitystä tai ohjeistaa lääkkeen vaihtoon. Kertoa vieroitusoireista ja seurauksista mitä käy jos lääkityksen lopettaa. Lääkäri / hoitaja voi myös kertoa miksi lääkitys on joissain tilanteissa se pienempi paha kuin lääkkeettömyys.
Jos henkilöllä on todettu ihan oikea mielisairaus eikä "vain" esim. mielialahäiriö, on usein parempi ihmiselle itselleen sekä ympäristölle, että lääkitys on kunnossa
Kylläpä väsyttää.. otin melatoniinin 3mg ja magnesiumin illalla. Heräilin 2-3 tunnin välein ja kesti pitkään edes nukahtaa.. :/
-ap
Kokemuksesta voin sanoa että hirvittävää paskaa on tämä lääke. Lihottaa, tekee olon tokkuraiseksi -ja väsyneeksi, et kykene tuntemaan yhtään mitään. Ei ikinä enää, minulle määrättiin tuota unettomuuteen, söin sitä 15 mg, ja sekin oli ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa että hirvittävää paskaa on tämä lääke. Lihottaa, tekee olon tokkuraiseksi -ja väsyneeksi, et kykene tuntemaan yhtään mitään. Ei ikinä enää, minulle määrättiin tuota unettomuuteen, söin sitä 15 mg, ja sekin oli ihan liikaa.
En oo ottanut enää 23.pvän jälkeen. Lopetin kertarysäyksellä. Ei ole enää päivätokkuraa ja seksikin kiinnostaa. Mahdolliset vieroitusoireet aion kestää.
-ap
Itsellä sama lääkitys ja kyllähän se auttaa nukkumaan mutta olen nykyään lähes täysin turta tunnepuolelta. Jos jotain tunnen niin vain negatiivisia tunteita. Saatan yhtäkkiä räjähtää tyhjän päiväsestä asiasta miehelle, heitän tavaroita, huudan ja raivoan. En enää edes tunne empatiaa omaa poikaa kohtaan kun hänellä on paha mieli. Lohdutan häntä kyllä mutta vain velvollisuudesta, en säälistä tai siitä että olen surullinen hänen puolestaan.
Olin tosin ennen lääkitystäkin melko turta mutta saattoi olla pieniä ilonkin hetkiä ja tunsin empatiaa poikaani kohtaan mutta lääkkeet on vienyt viimisetki rippeet minusta. En silti taho lopettaa lääkitystä koska ilman sitä en vaan pysty nukkumaan ja pelkään että jos vaihdan lääkitystä niin saan sellaisen lääkityksen tilalle joka aiheuttaa riippuvuutta. Mirtazapinin ei siis ainakaan pitäisi aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama lääkitys ja kyllähän se auttaa nukkumaan mutta olen nykyään lähes täysin turta tunnepuolelta. Jos jotain tunnen niin vain negatiivisia tunteita. Saatan yhtäkkiä räjähtää tyhjän päiväsestä asiasta miehelle, heitän tavaroita, huudan ja raivoan. En enää edes tunne empatiaa omaa poikaa kohtaan kun hänellä on paha mieli. Lohdutan häntä kyllä mutta vain velvollisuudesta, en säälistä tai siitä että olen surullinen hänen puolestaan.
Olin tosin ennen lääkitystäkin melko turta mutta saattoi olla pieniä ilonkin hetkiä ja tunsin empatiaa poikaani kohtaan mutta lääkkeet on vienyt viimisetki rippeet minusta. En silti taho lopettaa lääkitystä koska ilman sitä en vaan pysty nukkumaan ja pelkään että jos vaihdan lääkitystä niin saan sellaisen lääkityksen tilalle joka aiheuttaa riippuvuutta. Mirtazapinin ei siis ainakaan pitäisi aiheuttaa.
Kuulostaa tutulle tuo, että olo oli iha turta ja ärtymys ym.lähinnä ainoita tuntemuksia.
Sinuna lopettaisin lääkkeenkäytön. Univaikeuksiin on olemassa parempia lääkkeitä, sellaisia jotka eivät vaikuta tunnepuoleen. Saat oman itsesi takaisin kun lopetat.
Itse nukun nyt miten sattuu, mutta ainakin tunnen jotain! Lopetuksesta lähtien ollut kuvotusta, mutta voi johtua flunssastanikin.
Meen itse pyytämään lääkäriltä UNIääkettä tai nukahtamislääkkeitä. Mirtazapiniin ym.mömmöihin en enää koske.
-ap
Unilääkkeet ja nukahtamislääkkeet jotka on bentsopohjaisia heikentää unen laatua(syvää unta) ja aiheuttaa riippuvuutta jo 2-4viikon yhtäjaksoisessa käytössä. Ne voi myös turruttaa tunteita ja haitata muistia.
Mirtaa käytetään nykyään unilääkkeenä pieninä annoksina jonka ei pitäisi heikentää unen laatua eli syvää unta.
Vierailija kirjoitti:
Unilääkkeet ja nukahtamislääkkeet jotka on bentsopohjaisia heikentää unen laatua(syvää unta) ja aiheuttaa riippuvuutta jo 2-4viikon yhtäjaksoisessa käytössä. Ne voi myös turruttaa tunteita ja haitata muistia.
Mirtaa käytetään nykyään unilääkkeenä pieninä annoksina jonka ei pitäisi heikentää unen laatua eli syvää unta.
Bentsot nimenomaan antavat unta, mielialalääkkeet heikentävät unenlaatua. Joku lääkefirman edustaja täällä haukkuu bentsoja että saisi ihmiset syömään mielialalääkkeitä -tai sitten aivokudosta tuhoavaa neuroleptipaskaa. Olet liian läpinäkyvä!
No luepa vaikka unitutkijan näkemys:
https://www.aivosaatio.fi/unettomuuden-hoito-muuttuu/
"Unen vaiheista alkuyön syvä uni on tärkeintä, ja iäkkäälle se on erityisen tärkeää.
Syvän unen aikana aivot saavat energiaa ja niistä poistetaan kuona-aineita. Esimerkiksi Alzheimerin tautiin liittyy olennaisesti haitallisen amyloidi-proteiinin kertyminen aivoihin.
Syvän unen häiriintyminen järkyttää pitkän päälle myös elimistön immuunijärjestelmää.
Partinen painottaakin, ettei unilääkkeitä pitäisi käyttää ilman suurta harkintaa, koska unen pituuden sijasta pitäisi turvata unen laatu.
– Bentsodiatsepiinit ja niiden kaltaiset lääkkeet ovat meillä yleisimmin käytettyjä unilääkkeitä.
Kuitenkin ne häiritsevät juuri tärkeää syvää unta eikä niiden hyödyistä unettomuudessa ei ole näyttöä. Varsinkin ikääntyvillä haitat ovat hyötyä suuremmat. Unilääkkeet saattavat jopa lisätä muistisairauden riskiä."
Onkohan tuossa vaikkapa syy miksi unilääkkeet aiheuttaa muistiongelmia - kun ne häiritsevät syvän unen jaksoa.
Mutta unettomuuteen unettavaa "masennuslääkettä" kuten Mirtazapiini otetaan vain erittäin pieni annos, jolloin lähinnä lääkkeen antihistamiinivaikutus korostuu eikä se ole silloin masennuksen hoitotason annos. Isommat annokset voi jopa heikentää unta.
Unettomuuteen käytetään myös esim. antihistamiini Ataraxia ja Ketipinoria pieninä annoksina joiden vaikutus perustuu samaan histamiinivaikutukseen, vaikkakin antipsykootit eivät ole suositelluimpia lääkkeitä unettomuuteen.
"Erityisesti masennuslääke sopii pitkittyneen unettomuuden hoitoon ja myös iäkkäille, koska se jopa pidentää elvyttävää syvää unta ja vähentää yöheräilyä.
Partinen korostaa, että unettomuuteen masennuslääkettä otetaan erittäin pieni annos (esimerkiksi doksepiinia 2,5-5 mg) illalla. Näin siksi, että pieni määrä lääkettä vaikuttaa elimistön histamiinikanavien kautta unettavasti. Lääkkeen normaali, masennukseen käytettävä määrä voi sen sijaan jopa huonontaa unta."
Syvän unen jakson merkityksestä muistiin ja terveyteen:
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000001273146.html
Ja ap:lle:
Yksi Mirtazapiinin vieroitusoire on unihäiriöt ja unettomuus. Vieroitusoireet voi olla pahempia, jos lopetat kertarysäyksellä seinään. Mielialalääkkeitä ei kannata lopettaa seinään, vaan annosta pikkuhiljaa pienentäen.
Pienempi annos nukuttaa enemmän, itse lopetin mirtan vähentämällä ensin viiteentoista ja sitten jättämällä joka toisen pillerin väliin. Jos olisin vähentänyt vain pienentämällä annosta olisin ollut aivan liian väsynyt päiväsaikaankin.