Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sääliksi käy kasvissyöjiä joulukinkkua ja kalkkunaa syödessä

Vierailija
23.12.2016 |

Ei taida soijapavut yltää ihan samalle tasolle.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo... Itse olen niitä kasvissyöjiä, jotka ovat kasvissyöjiä nimenomaan lihan tuotannon eettisten ongelmien takia, ei siksi ettenkö pitäisi lihan mausta. Jos kinkkuja, pihvejä, jne voitaisiin kasvattaa soluviljelmissä vaikka, niin söisin niitä hyvällä ruokahalulla. Kyllä mulla on jotain tiettyjä liharuokia ihan ikäväkin, vaikka olen 16 vuotta jo ollut vege. Esim. ilmakuivattujen leikkeleiden suolaista, terävää makua ei korvaa oikein mikään kasvismaailmassa.

Mutta kyllä minulle on tärkeämpää pitää kiinni eettisistä periaatteistani kuin syödä hyvää ruokaa. Ja kun se kasvisruokakin on ihan hyvää, eli ei sentään tarvitse mitään pahaa syödä. Jääpä vaan tiettyjä makunautintoja pois valikoimasta, mutta se on ihan ok hinta siitä ettei tarvitse osallistua eläinrääkkäyksen tukemiseen. En vaan pystyisi ajattelemaan niin, että mitä siitä että se eläin kärsii ikänsä ahtaissa oloissa tehotuotannossa, kunhan MINÄ saan hyvää ruokaa. 

Vierailija
42/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo... Itse olen niitä kasvissyöjiä, jotka ovat kasvissyöjiä nimenomaan lihan tuotannon eettisten ongelmien takia, ei siksi ettenkö pitäisi lihan mausta. Jos kinkkuja, pihvejä, jne voitaisiin kasvattaa soluviljelmissä vaikka, niin söisin niitä hyvällä ruokahalulla. Kyllä mulla on jotain tiettyjä liharuokia ihan ikäväkin, vaikka olen 16 vuotta jo ollut vege. Esim. ilmakuivattujen leikkeleiden suolaista, terävää makua ei korvaa oikein mikään kasvismaailmassa.

Mutta kyllä minulle on tärkeämpää pitää kiinni eettisistä periaatteistani kuin syödä hyvää ruokaa. Ja kun se kasvisruokakin on ihan hyvää, eli ei sentään tarvitse mitään pahaa syödä. Jääpä vaan tiettyjä makunautintoja pois valikoimasta, mutta se on ihan ok hinta siitä ettei tarvitse osallistua eläinrääkkäyksen tukemiseen. En vaan pystyisi ajattelemaan niin, että mitä siitä että se eläin kärsii ikänsä ahtaissa oloissa tehotuotannossa, kunhan MINÄ saan hyvää ruokaa. 

Mullakin on välillä ikävä makuja ja koostumuksia. Koostumuksia etenkin. Tykkään sitkeista ja säikeisistä purtavista. Ainoa eläinperäinen asia, jota syön, on hunaja. Eniten on ikävä poron kuivalihaa, kinkkua, lihaa ylipäänsä ja kananmunia. Poroa ei tietty tehotuoteta, mutta henkinen este senkin syömiselle on liian korkea. Simpukoistakin tulee jo huono omatunto. Kuvitelin juustojen olevan vaikein juttu, mutta niistä luopuminen ei sitten ollutkaan niin vaikeaa käytännössä.

Jotenkin tuntuu, että kasvissyöjänä on vähän kiellettyä kaivata näitä juttuja. Grillin kohdalla pitäisi nyrpistellä nokkaansa, vaikka musta tuoksut on edelleen hyviä. Osa kasvissyöjistä on kasvissyöjiä muiden kuin makuasioiden takia ja ne vanhat makutottumukset istuu tiukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse sääliä, koska ihan omasta valinnastani olen kasvissyöjä. Minua on lapsesta saakka ällöttänyt se tiskipöydälle nostettu sian takajalka, josta törröttää luu. Mielellään en syö sellaista. Jouluun kuuluu paljon muita hyviä ruokia.

Vierailija
44/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa sekasyöjillä aina omatunto kolkuttaa kun niin pitää kasvissyöjiä haukkua? Vai mistä tuo kumpuaa.

Vierailija
45/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sekasyöjänä parhaillaan kypsyvän karjalanpaistin aromeita nuuskiessani säälin kaikkia kuivan kinkun tai kalkkunan mutustajia. ;)

Karjalanpaisti haisee täälläkin, kun vanhoille vanhemmilleni laitan ruokia, ja kinkku on jo jääkaapissa. Lohi savustetaan huomenna.

Ei tulisi mieleenkään laittaa niistä murustakaan omaan suuhuni, ajatuskin etoo. Aloittajan sääliä en kaipaa, koska jos haluaisin syödä lihaa niin miksi ihmeessä en sitä tekisi??

Vierailija
46/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen kasvissyöjä sekä eettisistä syistä että siksi, etten kaipaa tippaakaan lihan makua. Miesystäväni on sekaani ja valmistan hänelle liharuokia, samoin parhaillaan vanhemmilleni, mutta ei kyllä ole yli 20 kasvissyöjävuoteni aikana kertaakaan tullut mieleeni, että söisin niitä itse.

Vierailija
47/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten eläinten kasvatus ruoaksi liittyy mitenkään eläinrääkkäykseen?

Vierailija
48/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pidä kinkusta, hain läheisestä Halal-kaupasta lampaankyljyksiä jouluksi.

Vierailija
49/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko itse tappaneet koskaan sikaa? Siinä on ihan oma fiiliksensä, kun itse "saalistaa" ruokansa. Kasvissyöjät jäävät siitäkin paitsi 😕

Vierailija
50/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko itse tappaneet koskaan sikaa? Siinä on ihan oma fiiliksensä, kun itse "saalistaa" ruokansa. Kasvissyöjät jäävät siitäkin paitsi 😕

Kasvavatko sinä itse viljasi?

Vierailija
51/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tykännyt kinkusta. Onneks laatikot riittää mulle jouluruuaks!

Vierailija
52/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä, mutta en todellakaan näe kinkussa tai kalkkunassa mitään niin ihmeellistä, että pitäisi sääliä sitä, joka ei voi syödä niitä. Paljon enemmän minua harmittaisi se, jos en voisi jouluna syödä esim. kylmäsavulohta tai mätiä smetanan kanssa.

Vierailija
53/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvavatko sinä itse viljasi?

Mihin tämä edes liittyy?

Vierailija
54/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukinkku ei oikeastaan edes ole kovin hyvää, moni muu liha ja jopa porsas on muissa muodoissa paljon parempaa. Kinkku on vielä useimmissa paikoissa paistettu kuivaksi (ei mureaa eikä pinnalta rapeaa vaan kuivaa lihaa, jossa ei ole mausteita ja joka jää kitalakeen kiinni). Itse en valitettavasti ole joulua Suomessa tänä vuonna, mutta jos jotain joulupöydän tulen kaipaamaan niin lohta, en kinkkua. T. 20-vuotias sekasyöjä, joka arvostaa kasvissyöjiä ja vegaaneja, sillä en usko, että itse kykenisin samaan (ainakaan kokonaan, ehkä tulevaisuudessa...) :)

Vierailija
55/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä pidän tätä nykyistä tehokasvatusta rääkkäyksenä. Jo sitä itse eläinten liikkumisen, ulkoilun ja elämän monipuolisuuden rajoittuneisuutta. Sitten on paljon erittäin kyseenalaisia ja eläimille kivuliaita käytäntöjä kuten nupoutus, eikä edes se teurastustapahtuma sitten ollutkaan niin kivuton ja tehokas (varmasti nopeasti tappava) kuin mitä olin kuvitellut sen sivistysmaissa olevan. Näistä lihan, maidon ja munien tuotannon epäkohdista on viime vuosina on paljon kirjoitettu ja ollut dokumentteja televisiossakin.

Hassua kyllä, olen itse kasvanut sikatilalla, mutta jotenkin minä en silti osannut kovettaa itseäni niitä eläinyksilöitä kohtaan. Monta kertaa ihmettelin, että kun vanhemmatkin hellivät perheen koiria, että miksi sikoja ei tarvitsisi helliä, ja miksi niitä ajatellaan vain rahanlähteenä, vaikka ne ovat ihan yhtä tuntevia ja sympaattisia eläimiä kuin koiratkin.

Vierailija
56/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen joulupöytä ei ole se paikka, jossa säälin itseäni. T. Kasvissyöjä

Vierailija
57/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä pidän tätä nykyistä tehokasvatusta rääkkäyksenä. Jo sitä itse eläinten liikkumisen, ulkoilun ja elämän monipuolisuuden rajoittuneisuutta. Sitten on paljon erittäin kyseenalaisia ja eläimille kivuliaita käytäntöjä kuten nupoutus, eikä edes se teurastustapahtuma sitten ollutkaan niin kivuton ja tehokas (varmasti nopeasti tappava) kuin mitä olin kuvitellut sen sivistysmaissa olevan. Näistä lihan, maidon ja munien tuotannon epäkohdista on viime vuosina on paljon kirjoitettu ja ollut dokumentteja televisiossakin.

Hassua kyllä, olen itse kasvanut sikatilalla, mutta jotenkin minä en silti osannut kovettaa itseäni niitä eläinyksilöitä kohtaan. Monta kertaa ihmettelin, että kun vanhemmatkin hellivät perheen koiria, että miksi sikoja ei tarvitsisi helliä, ja miksi niitä ajatellaan vain rahanlähteenä, vaikka ne ovat ihan yhtä tuntevia ja sympaattisia eläimiä kuin koiratkin.

Älä valita, vaan syö sitä kinkkua.

Vierailija
58/58 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan sekasyöjäperhe, mut painotetaan kasvisruokaa ja esim minä äiti tykkään tehdä myös vegaaniruokaa ja syön lihaa ehkä kerran pari viikossa. Meidän joulupöydässä on

Graavilohta

Muikunmätiä

Smetanaa

Sipulia

Tummaa leipää

Porkkanalaatikko

Bataattilaatikko

Paahdettua punajuurta ja vuohenjuustoa

Savulohta

Savusiikaa

Salaatti (esim pähkinää ja karpaloa seassa)

Herneitä

Ranskankermaa

Lisäks jälkkärit

Kieltämättä omilla taidoilla vegaanisesta joulupöydästä tulis ankea... tähän olen kuitenki tosi tyytyväinen 😊