Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töitä toiselta paikkakunnalta, mies ei voi muuttaa

Vierailija
23.12.2016 |

Tuli eteen sellainen tilanne, että sain työpaikan toiselta paikkakunnalta. Mieheni on työtön ja minun nykyinen työni olisi päättynyt ensi kuussa, joten tarvitsen todella kipeästi tämän uuden paikan. Vähän kuitenkin mietityttää, mitä tässä kannattaisi tehdä. Yhdessä emme voi muuttaa, koska miehellä on opinnot kesken nykyisellä paikkakunnalla. Vaihtoehtoina olisi siis, että joko minä kuljen nykyiseltä paikkakunnalta töissä (matkaa 1,5 tuntia junalla) tai muutan yksin uudelle paikkakunnalle. Jos muutan yksin, mieheni saisi työttömyyspäivärahansa päälle myös asumislisän ja pystyisi selviytymään elämisen kuluista yksin. Jos taas otan kakkosasunnon uudelta paikkakunnalta, saan työasunnon kulut verovähennyksiin, mutta mieheni ei saa asumislisää. Jos kuljen nykyiseltä paikkakunnalta päivittäin töissä, saanen matkakulut vähennyksiin. En yhtään tiedä, mitä kannattaisi tehdä. Onko kokemuksia vastaavista tilanteista?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi ei ole työtön, jos hän on opiskelija. Muuttakaa erillenne siksi aikaa, kunnes miehesi valmistuu. Ei ole ensimmäinen kerta maailmassa, kun pariskunta elää etäsuhteessa.

Etäsuhde ei toimi kaikille, riippuu monesta asiasta.

Vierailija
22/24 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hetkinen, eihän täysipäiväinen tai muukaan tutkintoon tähtäävä opiskelija saa työttömyyskorvausta, tässä ei nyt jokin täsmää

Kyllä minä ainakin opiskelen omaehtoisesti täällä. Mieheni aloittaa ensi vuonna myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkakuluvähennys on kutakuinkin lisäveroprosentin suuruinen. Eli jos lisäveroprosenttisi on esim 40%, niin kuun matkaluista saat takaisin verotuksessa vähennyksinä toteutuneista kuluista n. 40%. Esim. Jos matkakulut kuussa ovat 600 e, niin saat verotuksessa vähennettyä todellista kuluista 240 ja loppu jää siis itselle maksettavaksi. Eli kumman valitsetkin matkustatamisen tai asunnon vuokrauksen huomioi omien kulujen lisääntyminen.

Ehkä itse alussa matkustaisin, neuvottelisin yhden etäpäivän per viikko. Myöhemmin vuokra-asunto.

Vierailija
24/24 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaksi asuntoa, niin 2 vuokraa, 2, sähköä, 2 vesikulutusta, kahdet kalusteet, ehkä 2 nettiä ja joka tapauksessa tulisi matkakuluja toiselle paikkakunnalle. Työtön saisi toiseen asumislisää paitsi jos olette naimisissa, tulosi vaikuttavat. Suhteen kannalta etäasuminen on riski. Kakkosasunnon verovähennysoikeus on tosi pieni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme