Töitä toiselta paikkakunnalta, mies ei voi muuttaa
Tuli eteen sellainen tilanne, että sain työpaikan toiselta paikkakunnalta. Mieheni on työtön ja minun nykyinen työni olisi päättynyt ensi kuussa, joten tarvitsen todella kipeästi tämän uuden paikan. Vähän kuitenkin mietityttää, mitä tässä kannattaisi tehdä. Yhdessä emme voi muuttaa, koska miehellä on opinnot kesken nykyisellä paikkakunnalla. Vaihtoehtoina olisi siis, että joko minä kuljen nykyiseltä paikkakunnalta töissä (matkaa 1,5 tuntia junalla) tai muutan yksin uudelle paikkakunnalle. Jos muutan yksin, mieheni saisi työttömyyspäivärahansa päälle myös asumislisän ja pystyisi selviytymään elämisen kuluista yksin. Jos taas otan kakkosasunnon uudelta paikkakunnalta, saan työasunnon kulut verovähennyksiin, mutta mieheni ei saa asumislisää. Jos kuljen nykyiseltä paikkakunnalta päivittäin töissä, saanen matkakulut vähennyksiin. En yhtään tiedä, mitä kannattaisi tehdä. Onko kokemuksia vastaavista tilanteista?
Kommentit (24)
Mulla työmatka 250km ja käyn siis eri kaupungissa töissä. Mies ja lapset ei muuttaneet perässä vaan jäivät ns. Oikeaan kotiin.
mulla on kakkosasunto toisella paikkakunnalla. Teen 4pv siellä ja 1 etäpäivä. Olen pois lasten luota 3 tai 4 yötä viikossa.
raskasta on sekä autolla ajelu että ikävä lapsia kohtaan. Tuskin tulen jaksamaan tätä kovin pitkään. Nyt puoli vuotta mennyt ja vielä puoli vuotta jaksanen. Jaksaisin paremmin jos 250km olisi vaikka 100km. Silloin pääsisi yöksi kotiin.
Minullekin tuli lähinnä mieleen, että mies reissaa opiskelijahintaan, ja neuvottelee koulunsa kanssa että saa tehdä osan etänä. On hyvä syy että vaimo työllistyi eri paikkakunnalla, mutta opinnot pitää saada päätökseen.
Monesti luennolla ei tarvitse olla aamukahdeksalta, toisin kuin töissä. Miehen ei tarvitsisi herätä aamuviideltä, kulkea ruuhk-aikaan kalliimmilla vuoroilla.
Minkä tyyppiset opinnot, onko kovin koulumaista, montako vuotta jäljellä, pääsisikö hän julkisilla?
Millä perustelee ettei voi muuttaa työsi perässä?
Minulla samantapainen tilanne. Täällä ei ole töitä ja jotta niitä saisi pitäisi hakea toiselta paikkakunnalta. Mies ei suostu muuttamaan ja meillä on lisäksi lapsiakin, joilla koulut, kaverit ja harrastukset täällä. Ainoa vaihtoehto tuntuu olevan muuttaa viikoiksi työskentelypaikkakunnalle, mutta kun laskin mitä se kustantaisi, palkasta ei jäisi juuri mitään ja eläminen olisi vielä tiukempaa kuin nyt kun olen työtön. Tiedän kyllä että saisi verovähennyksiä ym. mutta niistäkin huolimatta näin.
Sitä paitsi näyttää siltä, että toiselta paikkakunnalta töiden saaminenkin on tällaisella kuviolla aika vaikeaa. Hain jo kerran yhtä paikkaa, mutta minulle sanottiin jo haastattelussa, että tuskin me sua valitaan kun et kuitenkaan täällä kauaa olisi kun perhe on muualla.
Ja hetkinen, eihän täysipäiväinen tai muukaan tutkintoon tähtäävä opiskelija saa työttömyyskorvausta, tässä ei nyt jokin täsmää
Laita mies reissaamaan. 1,5 tunnissa ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos julkisilla pääsee. Minulla menee yhteen suuntaan kulkemiseen 2,65 tuntia julkisilla huomioiden koko matkan kotoa määränpäähän. Kulkemista on yleensä muutamana päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla samantapainen tilanne. Täällä ei ole töitä ja jotta niitä saisi pitäisi hakea toiselta paikkakunnalta. Mies ei suostu muuttamaan ja meillä on lisäksi lapsiakin, joilla koulut, kaverit ja harrastukset täällä. Ainoa vaihtoehto tuntuu olevan muuttaa viikoiksi työskentelypaikkakunnalle, mutta kun laskin mitä se kustantaisi, palkasta ei jäisi juuri mitään ja eläminen olisi vielä tiukempaa kuin nyt kun olen työtön. Tiedän kyllä että saisi verovähennyksiä ym. mutta niistäkin huolimatta näin.
Sitä paitsi näyttää siltä, että toiselta paikkakunnalta töiden saaminenkin on tällaisella kuviolla aika vaikeaa. Hain jo kerran yhtä paikkaa, mutta minulle sanottiin jo haastattelussa, että tuskin me sua valitaan kun et kuitenkaan täällä kauaa olisi kun perhe on muualla.
Miksi mies ei suostuisi muuttamaan, eikö hän saisi toiselta paikkakunnalta töitä? Tai ei pystyisi kulkemaan?
Vierailija kirjoitti:
Ja hetkinen, eihän täysipäiväinen tai muukaan tutkintoon tähtäävä opiskelija saa työttömyyskorvausta, tässä ei nyt jokin täsmää
Kyllä voi saada työttömyyskorvausta ja opiskella samaan aikaan omaehtoisesti tutkintoon.
Siis onko miehesi työtön vai opiskelija. Jos opiskelija niin tuskin se silloin työttömyyspäivärahaa saa jos taas työtön niin työtön se voi olla siellä toisellakin paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi saada työttömyyskorvausta ja opiskella samaan aikaan omaehtoisesti tutkintoon.
Noniin miehesi voi opiskella omaehtoisesti siellä toisellakin paikkakunnalla.
Muuttolaatikoita hakemaan siitä.
Me asumme eri kaupungeissa. Kun ei ole vielä lapsia, siitä ei ole ongelmaa. Päinvastoin. Tapaamisemme ovat yhtä kuherruskuukautta joka viikonloppu. Väliin jompi kumpi käy iltalomalla toisen luona yökylässä, niin kuin seurusteluaikoina. Ihanaa.
Kiitos vastauksista! Mies on siis työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja saa sen ajalta työttömyyspäivärahaa. Kestää vielä vuoden loppuun ja päivät ovat useimmiten 8-16, tosin etäpäiviä hänellä on jonkin verran. Työharjoittelujaksoillaan hän joutuu olemaan töissä eri vuoroissa, voi olla ilta- ja yövuoroja, ja sen vuoksi matkustaminen ei häneltä onnistu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siis onko miehesi työtön vai opiskelija. Jos opiskelija niin tuskin se silloin työttömyyspäivärahaa saa jos taas työtön niin työtön se voi olla siellä toisellakin paikkakunnalla.
Voi olla myös työtön opiskelija, eli voi olla sopinut te-viranomaisten kanssa esim. että aloittanut uuden työllisyyttä parantavan koulutuksen jäätyään työttömäksi. Tai voi olla sopinut, että saa tehdä keskeneräiset opinnot loppuun, jos jäänyt palkkatöistä työttömäksi. Näihin on tiettyjä ehtoja, mutta myös opiskelija voi tosiaan saada työttömyysetuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei suostuisi muuttamaan, eikö hän saisi toiselta paikkakunnalta töitä? Tai ei pystyisi kulkemaan?
Voi olla, että töiden saaminen ei olisi helppoa. Hänellä on nyt vakituinen työpaikka, jossa ei voi tehdä etätöitä, joten siitä ei kevyin perustein kannata lähteä.
Eniten vituttaa tuo, että minulle sanottiin että ei kannata valita minua kun en kuitenkaan jäisi. Jos tämä on yleisempikin asenne niin silloin olen aivan pattitilanteessa. Ellen sitten valehtele sujuvasti, että aiomme muuttaa kaikki...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Mies on siis työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja saa sen ajalta työttömyyspäivärahaa. Kestää vielä vuoden loppuun ja päivät ovat useimmiten 8-16, tosin etäpäiviä hänellä on jonkin verran. Työharjoittelujaksoillaan hän joutuu olemaan töissä eri vuoroissa, voi olla ilta- ja yövuoroja, ja sen vuoksi matkustaminen ei häneltä onnistu.
ap
vuoden 2017 loppuun siis. ap
Vierailija kirjoitti:
Mistäs luolasta sä kömmit esille?
Miehesi ei ole työtön, jos hän on opiskelija. Muuttakaa erillenne siksi aikaa, kunnes miehesi valmistuu. Ei ole ensimmäinen kerta maailmassa, kun pariskunta elää etäsuhteessa.
Mene nyt työn perässä, saa miehesi keskittyä opiskeluun. Viikonloppuisin ehtii nähdä.
Mites ne miehen opinnot... onko päivittäinen läsnäolopakko? Jos se olisikin mies joka reissaa?