Tänään eräs nuori nainen pyysi saada maksaa yhden ostoksensa koska hänellä oli kiire (huhhuh)!
Miten jollain ihmisillä voi olla pokkaa pyytää päästä ensin maksamaan? Eikö voi ymmärtää että maailma ei pyöri heidän ympärillään. Todella itsekästä. Miksi tälläistä tehdään, eikö ole kasvatettu heitä ollenkaan?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on niin ankeita, tympeitä, mykkiä nipottajia että vieläkö joku oikeasti ihmettelee alkoholi-, mielenterveys- ym. ongelmia...kuule ap jos toinen KYSYY voit aina sanoa EI (niin, tiedän sä lammas et uskalla, mutta haukkua sitten kylläkin). Ja oliko sulla kiire? Tuliko siihen tosiaan sitten oikein isokin lauma pyytämään ohi? Niinpä. Voi vittu teitä paskiaisia ei jaksa...
Suomessa on raskasta elää näiden maalaisten seassa. Osa maalaisista on jopa kolmea sukupolvea asunut kaupungissa mutta silti tavat eivät ole vieläkään sivistyneiden tapoja.
Meillä vallitsee laaja sosiaalisten taitojen puute ja omituinen kyräily joka on kytköksissä kateuteen.
Tästä syystä ihmiset äänestävät oikeistoa vaikkei se edistä tilannetta mitenkään vaan pahentaa tilannetta.
No jopas herne menee joillakin helposti nenään.
Mulla on tapana päästää karkkia ostavat koululaiset ohitseni, ettei heidän tarvitse odottaa, kun mätän viisi kassillista ruokaostoksia kassahihnalle.
Ainakin täällä päin - noin 40 km Helsingin keskustasta - nuoret osaavat kiittää.
Aina voi pyytää, mutta ei ole pakko antaa maksaa ensi :P
Jos on oikein kiire ja toinen ei ymmärrä niin kyllä minä olen väkisin itseni siihen eteen työntänyt.
Antaa mielenterveysongelmaisen jupista. Ei hänellä ole niin kiire.
Näin minä teen ja isomman oikeudella. Minä tässä maassa joudun teitäkin puolustamaan sodassa jos sota tulee, joten väistämisvelvollisuus on teillä tässä asiassa. Minulla on neljä lasta elätettävänä. Joten on ehkä vähän kiireisempää kuin eräillä ;)
T: Isokokoinen atleettinen mies
Multa varastettiin kerran lompakko ja puhelin keskustassa. Kiiruhdin sitten pankkiin sulkemaan korttia, mutta siellä olikin kauhea jono mummoja jonottomassa tiskille. Selitin sitten tilanteeni itku kurkussa näille, kuinka tärkeää mun on päästä sulkemaan tili. Ei minkäänlaista myötätuntoa- jonon perälle vaan. Puhelintakaan en saanut lainaksi. Että näin, kiitos ihan vitusti
n20
Noi on niitä, jotka ei vaan jaksa jonottaa...
Hehe, mekin sattumoisin asumme ison osan vuodesta Saksassa ja täällä tosiaan päästetään mielellään eteen se jolla on yksi ostos, jos itse ollaan kärryllisen kanssa. Tarttunut tämä hyvä tapa itsellekin. :)
Minulle ei ole kyllä kertaakaan kukaan Suomessa tarjonnut samaa, ei kertaakaan. Helsingissä olen asunut ennen muuttoa ja asun vieläkin osan vuodesta. Tässä topikissa monet kommentoivat päästävänsä pienten ostosten tekijät/kiireelliset edelle, mikä on ihana kuulla, kohteliaita ihmisiä siis on.
Se on ärsyttävintä kun sellainen jolla on kärryt ihan täynnä tavaraa, kääntyy katsomaan ostoksiani (jotka ovat käsissäni) ja alkaa lappaamaan tavaraa hihnalle. Olisin kerennyt maksamaan kolme kertaa ostokseni siinä ajassa kun hän vain purki kärrinsä. Mutta ei tietenkään voi olla vain ystävällinen tuntemattomalle. Jos itselläni on paljon tavaraa ja näen että takana olevalla on alle viisi tavaraa, annan toisen mennä.
Monta kertaa on käynyt niin että kesällä olen nopeasti mennyt kauppaan ennen kuin bussi lähtee ostamaan juotavaa, ja joku kiilaa kärryn kanssa eteen. Muutaman kerran olen pyytänyt että saanko mennä ensin, bussi lähtee. Ja yleensä olen saanut mennä.
Minä päästän aina vähemmän tavaroita ostavat ohitseni, jos itselläni on enemmän kamaa. Puolestani ärsyynnyn siitä, kun on kiire vaikkapa bussiin ja edelläoleva huomaa sen eikä tee elettäkään vauhdittaakseen omaa asiointiaan. "Jjjjoooo.... eiku laita tuo tupakka-aski... eeeeeei kun toooooiiii..... heeeeeiiii, lottoahan tuosta vielä, olikohan niitä kuponkeja... laita tuo uusiksi joooooooo.... eeeeeei kun tuo poooooois....."
Apua.
Joidenkin ihmisten ilkeys ihmetyttää aina. Jotkut tuntuvat saavan nautintoa siitä kun saa aiheutettua toiselle harmia. Jos näkee että toisella on kiire niin sitten on ihan pakko mennä väliin. Ihan vaan koska MÄ voin Ja mulla on OIKEUS.
Vierailija kirjoitti:
Miten jollain ihmisillä voi olla pokkaa pyytää päästä ensin maksamaan? Eikö voi ymmärtää että maailma ei pyöri heidän ympärillään. Todella itsekästä. Miksi tälläistä tehdään, eikö ole kasvatettu heitä ollenkaan?
Miten ihmeessä vanhoilla naisilla voi olla pokkaa etuilla jonossa, jos kaupassa sattuu olemaan joku tarjoilu? Kerrankin he kiilasivat jonossa kiltisti seisseiden lasten ohi (lapset eivät muuten olleet minun). Omalla vuorollani pidin huolen, että lapset saivat varmasti limunsa omalla vuorollaan. Vanhat osasivat kyllä pitää puolensa.
Jaa että vanhoja pitäisi kunnioittaa? Vastakysymys: Miten lapset oppivat tapoja, jos heille ei näytä hyvää esimerkkiä? Tarkoitin koko ajan tilannetta, jossa lapset nimenomaan seisoivat kiltisti jonossa ja VANHAT kiilasivat. Voisin sanoa samaa heistä kuin sinä tästä nuoresta.
En muuten itsekään ole nuori. Olen sitä ikäluokkaa, jolloin vanhojen kuului kursailla ja mennä ottamaan tarjottavaa vasta monen pyynnön jälkeen. Sen puoleen voisin väittää,että nykyajan senioreistakin löytyy huonosti kasvatettuja ihmisiä. (Huom. En väittänyt, että kaikki olisivat. Kertomassani esimerkissä vain kaikki etuilijat sattuivat olemaan vanhempia naisia.)
Itse saatan joskus ehdottaakin, jos mulla on paljon ostoksia ja takaa tulee joku parin tuotteen kanssa, että menee vaan mua ennen. Ja ilman muuta laskisin, jos joku pyytäisi ja itselläni ei olisi kiire. Ap, olet itsekäs.
Myös pullonpalautusautomaatilla, jos mulla on hirvee läjä pulloja, voin ihan hyvin keskeyttää hetkeksiä ja laskea jonkun pari pulloa tuovan välillä palauttamaan omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*haukotus*
Miksi? Olisiko pitänyt olla äiti teresa ja päästää toinen ohitse? Entä jos paikalle olisi tullut muitakin kiilaajia, olisiko minun pitänyt päästää heidätkin? Lopulta mun kauppareissuun olisi mennyt koko loppupäivä.
ap
Jos ja jos... Ensinnäkin: jos kysymys on sinulle kiilaamista, niin se on voi voi. Toiseksi: jos jos-sanaa ei olisi keksitty, niin tätikin olisi setä. Nämä asiat voi harkita aivan tilanteen mukaan. Jos yhden päästää, se ei tarkoita, että kaikki olisi päästettävä. Seuraavalle kysyjälle voi sanoa, että tähän yhteen minulla oli aikaa, muita en enää pysty päästämään.
Minä olen joskus (en aina) päästänyt pyytämättäkin ohi kokonaisen koulusta ruokatunnillaan olleen kakaralauman, kun minulla ei ole ollut kiirettä ja olen nähnyt, että heillä on ollut vain 1-2 ostosta ja minulla täysi kärryllinen. He ovat kyllä muistaneet kiittää. Yksi unohti ällistykseltään sanoa "kiitos", mutta hänenkin ilmeensä oli niin onnellinen ja kiitollinen, että se vastasi kiitosta täysin.
Ei siihen nyt, hitto vie, mitään Äiti Teresaa tarvita - käytännöllinen mielenlaatu ja järjen käyttö riittävät. Jos näistä välttämättä haluaa tehdä periaatekysymyksiä, joista ei voi koskaan joustaa luullen, että sitten pitäisi joustaa joka ikinen kerta, niin se tekee myös sinun oman elämäsi vaikeammaksi kuin tarvitsisi. Siinä välissä nimittäin on varmaankin miljoona erilaista vaihtoehtoa. En minäkään voi päästää kaikkia edelleni, mutta jos minulla ei ole kiire minnekään, niin entäs sitten, jos päästänkin - joko pyytämättä tai kauniisti kysymällä.
Toisessa kohtaa kirjoitin, että vanhat naiset etuilivat. He muuten eivät edes kysyneet, saavatko he mennä. Tällä sinulta kysyneellä oli sentään sen verran tapoja, että hän ymmärsi kysyä.
Muistutus: minäkin olen kuusikymppinen, joten olen ehtinyt oppia jonkinnäköiset tavat. Vaikka minulla olisi kiire, arvelisin tunnistavani sinun tyyppisesi, joten eipä ole pelkoa, että tulisin juuri sinulta kysymään. Eipä onneksi ole tarvinnut kysyä juuri keneltäkään...
Vierailija kirjoitti:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2743202/onko-siina-jotain-pahaa-jos-kysy…
Joo, mä mietin tätä jo ketjua avatessani, että onko ihan testinä tehty tämä tarina niin päin, että ohitusluvan kysyjä onkin ollut joku muu kuin ap, kun taas eilen ap oli ohitusluvan kysyjä. Ja toden totta, vastaukset ovat aivan erilaisia riippuen siitä kenen näkökulmaa puidaan : )
Vierailija kirjoitti:
Se on ärsyttävintä kun sellainen jolla on kärryt ihan täynnä tavaraa, kääntyy katsomaan ostoksiani (jotka ovat käsissäni) ja alkaa lappaamaan tavaraa hihnalle. Olisin kerennyt maksamaan kolme kertaa ostokseni siinä ajassa kun hän vain purki kärrinsä. Mutta ei tietenkään voi olla vain ystävällinen tuntemattomalle. Jos itselläni on paljon tavaraa ja näen että takana olevalla on alle viisi tavaraa, annan toisen mennä.
Monta kertaa on käynyt niin että kesällä olen nopeasti mennyt kauppaan ennen kuin bussi lähtee ostamaan juotavaa, ja joku kiilaa kärryn kanssa eteen. Muutaman kerran olen pyytänyt että saanko mennä ensin, bussi lähtee. Ja yleensä olen saanut mennä.
Samalla kun kärryä puretaan, niin kassa alkaa jo skannata niitä ostoksia eli ei kärryn purkamiselle voi erikseen laskea kuluvan aikaa.
Eikö oleellisempaa olisi vain päättää että annatko luvan vai et? Kysyähän aina saa.
En päästä edelle vaan kerron että jonoon.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin ihmisten ilkeys ihmetyttää aina. Jotkut tuntuvat saavan nautintoa siitä kun saa aiheutettua toiselle harmia. Jos näkee että toisella on kiire niin sitten on ihan pakko mennä väliin. Ihan vaan koska MÄ voin Ja mulla on OIKEUS.
Varmaan niitä, jotka ovat pettyneitä omaan elämäänsä ja päättävät mielessään, että se on kaikkien muiden syy paitsi minun ja siksi kostan sen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edeltävässä keskustelussa oltiin toisen osapuolen puolella ja nyt sitten kaikki ovatkin niin ymmärtäväisiä toista osapuolta kohtaan :D Mitä tästä opimme: Kaikki haluavat lytätä ap:n huolimatta siitä mitä hän kirjoittaa.
Tämä :::D
Tai sitten ap on vain idiootti ja moukka ja ilkeä. Näin maalaisjärjellä ajateltuna:)
Samoin ihmettelen niitä jotka tulevat vähän ennen iltayhdeksää kaljatölkkien kanssa kassajonoon ja vaativat päästä muiden ohi siksi että heillä on alkoholia ostoskoreissaan. Voi vittu! Mulla on vaan Mehukattia, piimää ja jugurttia mutta kyllä muakin kotona odotetaan.