Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko siinä jotain pahaa, jos kysyy jonon kaikilta asiakkailta luvan maksaa pienen ostoksen ensin?

Vierailija
22.12.2016 |

Olin siis jonossa jossa minun edellä oll kolme asiakasta, joista kaikilla oli kärry tai kori täynnä ostoksia. Minulla oli vain yksi ostos ja käteistä rahaa valmiina kädessä. Pyysin kerrallaan jokaiselta asiakkaalta saanko maksaa ensin kun minulla oll kiire bussiin jolla menin töihin.
Kaikki päästivät minut ensin ja kiittelin heitä moneen kertaan.
Kun tulin kassan kohdalle, hän katsoi minua kuin olisin käyttäytynyt tökerösti ja pyöritteli silmiään. Olin kuitenkin ystävällinen hänelle niin kuin olen aina ollut.

Teinkö tässä jotain väärää?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus. Mikä teitä palstamammoja vaivaa? Joulustressi? Suomalainen niuhoperseinen luonne?

Tämä ketju on NIIIIN hyvä selitys sille, miksi Suomessa on ankeaa ja miksi suomalaiset kuolevat nuorempina kuin vaikka ruotsalaiset. Kassajonossakin kyräillään epäluuloisina muita ja puristetaan rystyset valkoisina ostoskärryn kahvaa, ettei VAAN kenellekään olla ystävällisiä ja auteta kiireistä kanssaihmistä.

Tiedoksi: itsekullakin meistä, myös teillä on tilanteita, että pitää nopsasti hakea jokin olennainen juttu kaupasta, ja kun olet lähdössä pois, kassoilla onkin pitkä jono. Eikös se olisi ihan kivaa ja inhimillistä, että ihmiset olisivat siinä tilanteessa ymmärtäväisiä ja avuliaita?

Teille se maksaa puoli minuuttia lisää jonotusta, jos edes sitä. Sen sijaan, että katkeroidutte ja mietitte "mikä toi luulee olevansa", olisi varmasti terveellisempää miettiä, että "päivän hyvä työ taas tuli tehä, toivottavasti hän ehtii nyt bussiinsa..."

Kokeilkaa edes joskus. Aito ystävällisyys virkistää omaakin mieltä!

2, joka on tasan kerran elämässään joutunut pyytämään tuollaista apua, ja saanut sitä iloisesti reagoivilta kanssaihmisiltä - Ranskassa!

Ei kannata olla ymmärtäväinen ja avulias. Viimeksi päästin 2 ostoksen kanssa kassalle pyrkineen miehen edelleni ja eikös hän juuri siihen päästyään muistanut, että piti ostaa lisäksi omenoita. Lähetti sitten noin 12v lapsensa niitä ostamaan ja rupatteli niitä näitä kassan kanssa sen sijaan, että kassa olisi voinut päättää sen ostotapahtuman ja ottaa välillä minun ostokseni.

Joten en ole sinisilmäinen ja typerä ja toivottele ohittelijoille hyvää joulua. Ei se jonottaminen ole vahingoksi, vaikka ostoksia olisi vain 1 kpl.

Vierailija
42/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa on Ap:n ja kaltaistensa taholta käynyt ilmi sellainen seikka mikä aina jaksaa hämmentää. Miksi itsekkäät ihmiset ovat niin tyrmistykseen saakka epäuskoisia siitä, että kyllä, muut pitävät heitä itsekkäinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran olin kauppajonossa ja yksi nainen alkoi ihan itsenäisesti menemään mun ohitse yksi tuote kädessään, katsoin häntä hölmistyneenä ja jolloin hän kysyi "saanko mennä sun ohitse?". Itselläni oli tyyliin kolme tuotetta kädessäni ja sanoin että no et kyllä saa.

Käyn yleensä kaupasta ostamassa vain muutamia tuotteita kerrallaan mutta ei ole kyllä itellä tullut mieleen alkaa kyselemään muilta että hei saisinko mennä teidän ohitse. Jokainen odottakoon ihan vain vuoroaan.

Vierailija
44/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän toisinaan ärsyyntyväni tällaisesta kysymyksestä, mutta lähinnä syynä on se etten itse ikinä kehtaisi tehdä niin vaikka olisi tarvekin. Kun itse töröttää kassajonossa hiki otsalla kelloa vilkuillen ja joku vain luontevasti pistää oman kiireensä muiden kiireiden edelle, tunnen ehkä jopa hienoista kateutta tuohon kykenevää ihmistä kohtaan.

Itse olen muutaman kerran myöhästynyt töistä kun en ole ottanut huomioon että kaupassa voi olla jonoa. Sitten olen kärsinyt seuraukset ja yrittänyt ottaa opikseni seuraavalla kerralla. 

Vierailija
45/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tehnyt väärin, itse sanon jos on kärry täynnä ja joku tulee takana yhden leivän kanssa, menkää ensin, tosin kaikki eivät kelpuuta.  Kun on vaikka työläisiä ruokatunnilla.

Vierailija
46/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole koskaan tullut mieleeni etuilla kassajonossa vaikka olisi ollut miten pienet ostokset. Ei ostosten määrä ole mielestäni mikään syy kiilata toisten ohi.

Vierailija
47/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus. Mikä teitä palstamammoja vaivaa? Joulustressi? Suomalainen niuhoperseinen luonne?

Tämä ketju on NIIIIN hyvä selitys sille, miksi Suomessa on ankeaa ja miksi suomalaiset kuolevat nuorempina kuin vaikka ruotsalaiset. Kassajonossakin kyräillään epäluuloisina muita ja puristetaan rystyset valkoisina ostoskärryn kahvaa, ettei VAAN kenellekään olla ystävällisiä ja auteta kiireistä kanssaihmistä.

Tiedoksi: itsekullakin meistä, myös teillä on tilanteita, että pitää nopsasti hakea jokin olennainen juttu kaupasta, ja kun olet lähdössä pois, kassoilla onkin pitkä jono. Eikös se olisi ihan kivaa ja inhimillistä, että ihmiset olisivat siinä tilanteessa ymmärtäväisiä ja avuliaita?

Teille se maksaa puoli minuuttia lisää jonotusta, jos edes sitä. Sen sijaan, että katkeroidutte ja mietitte "mikä toi luulee olevansa", olisi varmasti terveellisempää miettiä, että "päivän hyvä työ taas tuli tehä, toivottavasti hän ehtii nyt bussiinsa..."

Kokeilkaa edes joskus. Aito ystävällisyys virkistää omaakin mieltä!

2, joka on tasan kerran elämässään joutunut pyytämään tuollaista apua, ja saanut sitä iloisesti reagoivilta kanssaihmisiltä - Ranskassa!

Muuta sinne Ranskaan. 

Ihmisethän jonottaa ihan huvikseen ja näille "kiireisille" pitäisi kai varata oma kassa kun on niin kiire. Mistä se kiire johtuu? Mulla onniinkiire  ja oonniintärkee että muiden kuuluu kyllä joustaa. Paitsi Ranskassa :D

Vierailija
48/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä ystävällistä väkeä. Ei tosin yllätä.

Vierailija
49/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että olin kerran todella kiitollinen ja ilahtunut, kun cittarissa jonoon meni ensin nainen jolla oli kärry täynnä tavaraa ja itse tulin perään kahvipaketin kanssa, nainen todella ystävällisesti sanoi että jos mulla on vaan yksi tuote niin mene ihmeessä edelle. Kiitin kauniisti ja siitä jäi hyvä mieli, mutta ei olisi ikinä tullut mieleenkään alkaa tuollaista itse vaatimaan.

50/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooooo tuskin erityisesti loukkaantuisin, mutta pitäisin vähän tökerönä käytöksenä kuitenkin. Kiltisti itsekin odotan vuoroani jos on pienet ostokset enkä ajattele, että muiden pitäisi jotenki enemmän odotella vuoroaan kuin minun. Tietenkin jos olisi joku hyvä syy niin päästäisin kysymättäkin, äiti itkevän vauvan kanssa vaikka, joku pyörtymäisillään oleva ostaa juotavaa tai muu jossa olisi hyvä päästää nopeasti tilanteesta.

Vierailija
51/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä väärää tehnyt, mutta kyllä mua vituttaa jonossa ohittelijat. Eihän sun kaltaiselle voi vastata muuta kuin "no mee nyt sitten", mut mitäs jos sun perässä tulee seuraava, jolla on kiire, ja sitten taas kolmas, neljäs?

Sen sijaan kassallehan se ei kuulu, et mitä jonossa tapahtuu, kohan ei tappeluks mene.

Tapahtuuko tällaista usein että useampi kuin yksi pikkuostoksen tekijä peräkkäin pyytää päästä jonon ohi? Eihän sun ole pakko päästää edes sitä ensimmäistä kysyjää ohi. Siksihän se on kysymys, eikä käsky. Siihen voi vastata kyllä tai ei. Jos vastaat ei, jätän tuotteen ostamatta ja juoksen bussiin. Ymmärrän kyllä jos joku ei halua periaatteen vuoksi päästää ketään ohitseen. Se on ihan ok.

Ap

Itse olisin  vaan jättänyt tuotteen ostamatta ja juossut bussiin. Kassajonossa edellä olevillakin voi olla omat bussinsa ja / tai muut kiireensä. En kuitenkaan pidä mitenkään törkeänä, jos joku nätisti kysyy lupaa päästä edelle tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
52/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä vaan vanha hassu juttu mieleen, kun kerran olin Lindexissä jonossa  yhden vaatteen kanssa ja yhtäkkiä sivusta kassalle hyppäsi venäläinen nuori nainen ja tömäytti kassapöydälle ostoksensa. Kassaneiti siirsi vaan mitään sanomatta tämän ohittajan ostoksen sivuun ja pyysi minua tulemaan kassalle.

Vierailija
53/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi ikävää, jos joku pyytäisi lupaa ohittaa. En kehtaisi kieltäytyä, ja isojen ostoksieni kanssa olen itse väsynyt ja kiireessä, joten se kyllä katkeroittaisi. En ymmärrä lainkaan ajattelua, että ihmisen, jolla on vähemmän ostoksia, ei tarvitsisi jonottaa yhtä kauan. Harva työssäkäyvä ison perheen äiti/isä tulee kauppaan huvikseen aikaa viettämään.

Vierailija
54/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeätä itsekkyyttä tuollainen ohittelu on. Entä sitten jos sinun yhden ostoksesi hintaa ei löydykään viivakoodilla vaan kassa soittelee jollekin apupojalle, yrittää kuvailla käsissään olevan tuotteen ja poika juoksee katsomaan koodin ja hinnan hyllystä. Aikaa kuluu enemmän kuin olisi kulunut noiden kaikkein edelläsi olleiden ostoksiin.

Vierailija
55/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään pahaa. Joka ei halua päästää, sanokoon. Jos päästää, hyväksyköön sitten arvokkaasti, että joutuu itse odottamaan minuutin kauemmin. Toimit nätisti ja kohteliaasti, ei mitään ongelmaa. Olisin itsekin päästänyt sinut edelle. 

Vierailija
56/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa kieltämään, jos ette halua että joku tekee jotain. Ketjuun vastaajien ongelmana tuntuu nyt olevan ettei uskalleta ilmaista omaa tahtoa. Siksi moititaan ap:ta, jonka ainoa synti on, että kysyi kohteliaasti voiko mennä ohi. Jos itsellä on vielä harjoiteltavaa oman tahdon ilmaisussa, ei sitä auta, että syyttää kysyjää.

Eikä ne alapeukut muuta tätä asiaa mitenkään. Joskus ongelma vaan on itsessä eikä toisessa.

Vierailija
57/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin siis jonossa jossa minun edellä oll kolme asiakasta, joista kaikilla oli kärry tai kori täynnä ostoksia. Minulla oli vain yksi ostos ja käteistä rahaa valmiina kädessä. Pyysin kerrallaan jokaiselta asiakkaalta saanko maksaa ensin kun minulla oll kiire bussiin jolla menin töihin.

Kaikki päästivät minut ensin ja kiittelin heitä moneen kertaan.

Kun tulin kassan kohdalle, hän katsoi minua kuin olisin käyttäytynyt tökerösti ja pyöritteli silmiään. Olin kuitenkin ystävällinen hänelle niin kuin olen aina ollut.

Teinkö tässä jotain väärää?

"Meidän" jonossa myös eräs asiakas kysyi kaikilta että voiko ohittaa. Minun kohdalla sanoin että "ei kiitos". Jäi sitten minun taakseni jonoon. Minulla oli kärryt täynnä ostoksia ja luvan kysyjällä vain yksi asia.

Vierailija
58/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ikinä tehnyt noin. En osaa kuvitella mitään tilannetta, missä voisin toimia noin. Jos vaikkapa olisin myöhästymässä lentokoneesta tai ylioppilaskirjoituksista, en silti pyytäisi muilta, että saanko etuilla. Sitten jättäisin ostokseni ostamatta (ja palauttaisin tietenkin omille paikoilleen asiallisesti). Minä en tohdi kieltäytyä, jos joku pyytää lupaa etuilla, mutta en minä siitä pidä, vaikka sanoisinkin että se sopii. Tuollaista harrastavat tietynlaiset ihmiset. Sellaiset, jotka kehuskelevat sille, miten hyviä he ovat organisoimaan asioita. Todellisuudessa heidän toiminnastaan huokuu itsekkyys ja oman edun tavoittelu.

Vierailija
59/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joskus runsaiden ostosten joukossa pakasteita, joiden en toivo sulavan. Lisäksi minulla on kiire ostosteni kanssa bussiin, jolla matkustan kotona yksin odottavien 1- ja 2-luokkalaisteni luo oman työpäiväni ja kauppareissuni päätteeksi. Ap hyvä, minullakin on syyni päästä kassan läpi nopeasti. Onko tilanteeni vähempiarvoisempi kuin sinun?

Vierailija
60/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein näillä niiiiin kiireisillä "yhden" tuotteen ostajilla on sitten bonuskortti hukassa, pyöräilykypärä silmillä ja reppu täynnä eväsrasiaa, cosmopolitania, terveyskenkiä ja lompakko repun pohjalla, veikkausta mulle sille ja naapurin Sirpalle, tältä tililtä euro ja tältä toiselta 25 senttiä ja loput käteisellä ja oho puuttuu 20 senttiä. Pullokuitti viimeistään on kateissa ja muovipussi ilmaiseksi.