Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko siinä jotain pahaa, jos kysyy jonon kaikilta asiakkailta luvan maksaa pienen ostoksen ensin?

Vierailija
22.12.2016 |

Olin siis jonossa jossa minun edellä oll kolme asiakasta, joista kaikilla oli kärry tai kori täynnä ostoksia. Minulla oli vain yksi ostos ja käteistä rahaa valmiina kädessä. Pyysin kerrallaan jokaiselta asiakkaalta saanko maksaa ensin kun minulla oll kiire bussiin jolla menin töihin.
Kaikki päästivät minut ensin ja kiittelin heitä moneen kertaan.
Kun tulin kassan kohdalle, hän katsoi minua kuin olisin käyttäytynyt tökerösti ja pyöritteli silmiään. Olin kuitenkin ystävällinen hänelle niin kuin olen aina ollut.

Teinkö tässä jotain väärää?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu varmaan joo kaupat on täynnä näitä kyttäilijöitä jotka yrittävät ohittaa samassa imussa kun yks on päästetty :D

Vierailija
22/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä väärää tehnyt, mutta kyllä mua vituttaa jonossa ohittelijat. Eihän sun kaltaiselle voi vastata muuta kuin "no mee nyt sitten", mut mitäs jos sun perässä tulee seuraava, jolla on kiire, ja sitten taas kolmas, neljäs?

Sen sijaan kassallehan se ei kuulu, et mitä jonossa tapahtuu, kohan ei tappeluks mene.

Tapahtuuko tällaista usein että useampi kuin yksi pikkuostoksen tekijä peräkkäin pyytää päästä jonon ohi? Eihän sun ole pakko päästää edes sitä ensimmäistä kysyjää ohi. Siksihän se on kysymys, eikä käsky. Siihen voi vastata kyllä tai ei. Jos vastaat ei, jätän tuotteen ostamatta ja juoksen bussiin. Ymmärrän kyllä jos joku ei halua periaatteen vuoksi päästää ketään ohitseen. Se on ihan ok.

Ap

Mikä siinä omalla vuorollaan asioimisessa on niin tuskallista?

Koska bussi lähti viiden minuutin kuluttua ja olisin myöhästynyt töistä jonottamisen takia. En minä muuten tällaista olisi kysynyt. :)

Ap

Se että sinä, toisin kuin muut ihmiset, et ole vaivautunut ylös, ulos ja liikkeelle tarpeeksi ajoissa on siis syy muiden kärsiä.

Olet yksinkertaisesti itsekäs ja huonotapainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä väärää tehnyt, mutta kyllä mua vituttaa jonossa ohittelijat. Eihän sun kaltaiselle voi vastata muuta kuin "no mee nyt sitten", mut mitäs jos sun perässä tulee seuraava, jolla on kiire, ja sitten taas kolmas, neljäs?

Sen sijaan kassallehan se ei kuulu, et mitä jonossa tapahtuu, kohan ei tappeluks mene.

Tapahtuuko tällaista usein että useampi kuin yksi pikkuostoksen tekijä peräkkäin pyytää päästä jonon ohi? Eihän sun ole pakko päästää edes sitä ensimmäistä kysyjää ohi. Siksihän se on kysymys, eikä käsky. Siihen voi vastata kyllä tai ei. Jos vastaat ei, jätän tuotteen ostamatta ja juoksen bussiin. Ymmärrän kyllä jos joku ei halua periaatteen vuoksi päästää ketään ohitseen. Se on ihan ok.

Ap

Kyllä siinä useimmiten on käynyt niin, että kun yksi on päästetty, toinen ja kolmaskin hyökkäävät selittämään että mullakin on vain kaksi ostosta ja mulla vain näin vähän...

Itsekästä ja röyhkeää mielestäni pyydellä jonon ohi. Itse olet järjestänyt asiasi niin, että sinulla on liian kiire jonottaa muutama minuutti. Miksi sinun ehtimisesi olisi arvokkaampaa kuin muiden?

No ei varmaan hyökkää, ei ainakaan Suomessa :D Suomalaiset ei halua tehdä numeroa itsestään ja vain äärimmäisessä hädässä (kiireessä) toimivat noin. Erttäin epätodennköistä että yhtäkkiä useampi etuilija ilmestyisi jostain tyhjästö.

Ihan tavallisessa ruokakaupassa näin on käynyt. Se ensimmäinen tulkitaan luvaksi kaikille.

Vierailija
24/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kai ihan ok, yksittäisissä tilanteissa. Mutta mietipäs, jos kaikki joilla on yksi tai kaksi ostosta tekisivät samoin kuin sinä?! Myös muilla voi olla kiire, vaikka kärry olisi tavaraa täynnä.

Vierailija
25/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu varmaan joo kaupat on täynnä näitä kyttäilijöitä jotka yrittävät ohittaa samassa imussa kun yks on päästetty :D

Sillä ei liene merkitystä. Aikasi ei ole sen arvokkaampaa kuin muidenkaan. Mikä kehityksessäsi meni pieleen, ettet ymmärrä tätä?

Vierailija
26/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te oikein asutte jos tuollainen ohittelu on tavallista? Multa ei ikinä, ei siis ikinä 40 vuoden aikana kukaan ole kysynyt että saako ohittaa. Ja jossain tulee muka monta ohittajaa peräkkäin? Oletteko tosissanne?

Vierailija
27/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos joku olisi sanonut sinulle, että ei käy?

Minä esimerkiksi olisin hyvin voinut sen tehdä. Kaikilla muillakin on omat kiireensä vaikka niillä olisikin enemmän ostoksia kuin sinulla.  

Minusta kohteliaampaa on tarjota toiselle vuoroa ensin. Silloin se on vapaaehtoista. Kovin moni ei tuossa tilanteessa kehtaa sanoa, että ei käy, jonota vaan kiltisti niin kuin me muutkin.

Vierailija
28/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei liene merkitystä. Aikasi ei ole sen arvokkaampaa kuin muidenkaan. Mikä kehityksessäsi meni pieleen, ettet ymmärrä tätä?

Mitä sä sekoilet? En ole ikinä ohittanut ketään enkä ole koskaan nähnyt kenenkään toimivan noin.

Vierailija
29/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonotus on näitä yksiä omituisia käytäntöjä, joissa jokainen vähän puree hammasta koska kaikki muutkin purevat. Siellä on aina sitten se superurpo, joka ei tajua kontekstia ja kohteliaisuutta. Jostain syystä mielikuva Ap:sta on Johanna Tukiainen.

Vierailija
30/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin siis jonossa jossa minun edellä oll kolme asiakasta, joista kaikilla oli kärry tai kori täynnä ostoksia. Minulla oli vain yksi ostos ja käteistä rahaa valmiina kädessä. Pyysin kerrallaan jokaiselta asiakkaalta saanko maksaa ensin kun minulla oll kiire bussiin jolla menin töihin.

Kaikki päästivät minut ensin ja kiittelin heitä moneen kertaan.

Kun tulin kassan kohdalle, hän katsoi minua kuin olisin käyttäytynyt tökerösti ja pyöritteli silmiään. Olin kuitenkin ystävällinen hänelle niin kuin olen aina ollut.

Teinkö tässä jotain väärää?

Kassa ei ole järjestyksenvalvoja ja hän haluaa, että asiakkaat maksavat jonossa olleessa järjestyksessä. Kaupassakäymiseen pitää varata oma aikansa.

Itse en päästä kipukroonikkona ketään enää ohi koska yhdenkin ostoksen tekijä voi kysellä kassalla ummet ja lammet. Jos päästää ohi yhden niin sitten muutkin pienten ostosten tekijät ovat kiilaamalla ohi. Minulle kauppareissut ovat helvetillistä kärsimystä enkä halua venyttää niitä yhtään pitempään kuin on aivan pakko.

Vierailija
31/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä siinä useimmiten on käynyt niin, että kun yksi on päästetty, toinen ja kolmaskin hyökkäävät selittämään että mullakin on vain kaksi ostosta ja mulla vain näin vähän...

Itsekästä ja röyhkeää mielestäni pyydellä jonon ohi. Itse olet järjestänyt asiasi niin, että sinulla on liian kiire jonottaa muutama minuutti. Miksi sinun ehtimisesi olisi arvokkaampaa kuin muiden?

No ei varmaan hyökkää, ei ainakaan Suomessa :D Suomalaiset ei halua tehdä numeroa itsestään ja vain äärimmäisessä hädässä (kiireessä) toimivat noin. Erttäin epätodennköistä että yhtäkkiä useampi etuilija ilmestyisi jostain tyhjästö.

Ihan tavallisessa ruokakaupassa näin on käynyt. Se ensimmäinen tulkitaan luvaksi kaikille.

Ahaa, sitten tuossa on ollut ehkä väärinymmärrys että sinä odottelet jotain (puoliso hakemassa jotain unohtunutta tuotetta tms). 

Vierailija
32/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos joku olisi sanonut sinulle, että ei käy?

Minä esimerkiksi olisin hyvin voinut sen tehdä. Kaikilla muillakin on omat kiireensä vaikka niillä olisikin enemmän ostoksia kuin sinulla.  

Minusta kohteliaampaa on tarjota toiselle vuoroa ensin. Silloin se on vapaaehtoista. Kovin moni ei tuossa tilanteessa kehtaa sanoa, että ei käy, jonota vaan kiltisti niin kuin me muutkin.

Tässäpä se on. Jos joku tarjoaa vuoroaan, se on hyväksyttävää ja vapaaehtoisuuteen sekä ystävällisyyteen perustuvaa. Itse kysyminen on yksinkertaisesti tungettelua.

Vierailija
33/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ahaa, sitten tuossa on ollut ehkä väärinymmärrys että sinä odottelet jotain (puoliso hakemassa jotain unohtunutta tuotetta tms). 

Ei ole ollut, olen seissyt selkeästi jonossa.

Vierailija
34/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästä enää ketään ohi. Riittävän usein se kysyjä on 1 tavara kädessä kyselemässä ja kun sanon, että OK, pyyhältää viereisestä jonosta paikalle puoliso täyden kärryn kanssa. Eli vastaan kyselijälle ystävällisesti, että valitettavasti minulla on kiire, joten en ikäväkseni voi antaa tilaa etuilijalle.

Vierailija
35/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus. Mikä teitä palstamammoja vaivaa? Joulustressi? Suomalainen niuhoperseinen luonne?

Tämä ketju on NIIIIN hyvä selitys sille, miksi Suomessa on ankeaa ja miksi suomalaiset kuolevat nuorempina kuin vaikka ruotsalaiset. Kassajonossakin kyräillään epäluuloisina muita ja puristetaan rystyset valkoisina ostoskärryn kahvaa, ettei VAAN kenellekään olla ystävällisiä ja auteta kiireistä kanssaihmistä.

Tiedoksi: itsekullakin meistä, myös teillä on tilanteita, että pitää nopsasti hakea jokin olennainen juttu kaupasta, ja kun olet lähdössä pois, kassoilla onkin pitkä jono. Eikös se olisi ihan kivaa ja inhimillistä, että ihmiset olisivat siinä tilanteessa ymmärtäväisiä ja avuliaita?

Teille se maksaa puoli minuuttia lisää jonotusta, jos edes sitä. Sen sijaan, että katkeroidutte ja mietitte "mikä toi luulee olevansa", olisi varmasti terveellisempää miettiä, että "päivän hyvä työ taas tuli tehä, toivottavasti hän ehtii nyt bussiinsa..."

Kokeilkaa edes joskus. Aito ystävällisyys virkistää omaakin mieltä!

2, joka on tasan kerran elämässään joutunut pyytämään tuollaista apua, ja saanut sitä iloisesti reagoivilta kanssaihmisiltä - Ranskassa!

Vierailija
36/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitonen, röyhkeät eivät kysy, vaan kiilaavat ohi muuten vaan, mm. hyppäämällä hihnalle heti, kun uusi kassa avautuu, viis siitä vaikka viereisessä jonossa on kymmenen ihmistä jonottamassa...

Eli se pyytäminen on sen verran noloa, ettei sitä suomalainen tee kuin todellisessa tarpeessa.

Tämä on alkanut raivostuttaa vuosi vuodelta enemmän. Usein sieltä jonosta lähtee juuri se viimeinen kovalla kiireellä kohti avautuvaa kassaa ja vielä avoimesti näyttää voitonriemuiselta. Samaa tapahtui myös lähipostissa jatkuvasti, kunnes postin henkilökunnallakin meni hermot ja ovat nykyään pyytäneet jonottamaan yhdessä jonossa. Tuon tavan soisi lisääntyvän muuallakin.

Mä päästän kyllä ohi muutaman tuotteen ostajia, mutta joskus on ollut hieman kiusallinen tilanne kun olen ollut itse menossa seuraavaksi kassalle ja jostain pyyhältää paikalle kiireinen, joka haluaa mennä ensin. Mulle se olisi ok, mutta en voi antaa lupaa takanani jonottajien puolesta, joten jokaiselta kysyminen olisi hyvä tapa.

Ai että muakin tympii noi jonon hänniltä avautuvalle kassalle rynnivät. Itse päästän jonossa edellä olevat ensin, ja ollessani itse siellä kassalla töissä olen aina huudellut että seuraava jonosta voipi tulla tänne, vapaa kassa.

Myös bussilla kulkiessa vituttaa tuo käytöstapojen puute ja ryysiminen. Kun itse antaa tietä jollekin vanhukselle, niin tilaisuuden käyttää hyväkseen joku nuori mies ja kiilaa ohi. Huoh.

Vierailija
37/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole ollut, olen seissyt selkeästi jonossa.

Ja lisäksi törkimykset ovat selitelleet "että mulla on vain tämä yksi tuote". Eihän heillä olisi siihen mitään syytä, jos he luulisivat etten ole jonossa maksamaan?

Vierailija
38/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet ap:lle siitä, että kysyi JOKAISELTA jonottajalta lupaa päästä ohi. Yleensä olen nähnyt kysyttävän vain ekana jonossa olevalta, vaikka ihan yhtä lailla siinä ohitetaan jokainen muukin jonottaja.

Vierailija
39/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla Ranskassa. Suomessa jonotetaan kiltisti tai muuten tulee turpiin. Ei se jonttaminen muistakaan mitään hauskaa ole mutta se tehdään yleisen sovun ja järjestyksen takia.

Vierailija
40/64 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus. Mikä teitä palstamammoja vaivaa? Joulustressi? Suomalainen niuhoperseinen luonne?

Tämä ketju on NIIIIN hyvä selitys sille, miksi Suomessa on ankeaa ja miksi suomalaiset kuolevat nuorempina kuin vaikka ruotsalaiset. Kassajonossakin kyräillään epäluuloisina muita ja puristetaan rystyset valkoisina ostoskärryn kahvaa, ettei VAAN kenellekään olla ystävällisiä ja auteta kiireistä kanssaihmistä.

Tiedoksi: itsekullakin meistä, myös teillä on tilanteita, että pitää nopsasti hakea jokin olennainen juttu kaupasta, ja kun olet lähdössä pois, kassoilla onkin pitkä jono. Eikös se olisi ihan kivaa ja inhimillistä, että ihmiset olisivat siinä tilanteessa ymmärtäväisiä ja avuliaita?

Teille se maksaa puoli minuuttia lisää jonotusta, jos edes sitä. Sen sijaan, että katkeroidutte ja mietitte "mikä toi luulee olevansa", olisi varmasti terveellisempää miettiä, että "päivän hyvä työ taas tuli tehä, toivottavasti hän ehtii nyt bussiinsa..."

Kokeilkaa edes joskus. Aito ystävällisyys virkistää omaakin mieltä!

2, joka on tasan kerran elämässään joutunut pyytämään tuollaista apua, ja saanut sitä iloisesti reagoivilta kanssaihmisiltä - Ranskassa!

Minä taas luulen, että täällä kuollaan nuorempina kaltaistesi itsekkäiden, tilannetajuttomien urpojen takia. No, kukapa tietää.