Miksi joku tervehtii/puhuttelee toista mainiten nimen: "hei ville" "moi kaisa"
Tai kun puhuu toiselle jotain mainiten samalla sen nimen jolle puhuu?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
En pidä nimestäni enkä pidä siitä että sitä käytetään noin. Tulee päinvastainen vaikutus kuin mitä sanoja on ehkä ajatellut.
Mistä sanoja sen voi tietää, ellet kerro hänelle, ettet pidä nimestäsi ja toivot, ettei sitä käytetä esim hei Ville jne.
Moni mies on puhutellut mua noin, vaikka olisimme samaa ikää tai mies nuorempikin. Mulle tulee sellainen isällinen tunne siitä miehestä, kun puhuu mulle noin. Vähän määräilevän kuuloista myös.
Meilläkin on töissä yleistynyt tuo nimen käyttö ja itse olen pitänyt sitä vain positiivisena juttuna.
Jos joku esim. töissä pyytää minulta jotain ja lupaan hoitaa homman/vastaan, tulee vastaus: Kiitos Maija! - minulle ainakin tulee kiva olo. Kuin että jos tulee vain Kiitos! Ilman nimeä se on persoonattomampi.
Kyllä meillä töissä kaikkia sinutellaan, niin isoa pomoa ei ole, että tarvitsisi asiaa edes miettiä. Onko se sitten hyvä vai paha, en tiedä. Kyllä välillä särähtää korvaa kun esim. kaupassa tosi vanhoja ihmisiä (80+) nuoret myyjät sinuttelee.
Jos kuitenkin tuntee henkilön on lähinnä oman aseman korostaminen kohdatessa?
Riippuu tilanteesta. Yhtenä aamuna istuimme työkaverini Anun kanssa työhuoneessamme. Eräs työkaverimme tuli juuri töihin, kulki huoneemme ohi vilkaisten meitä ja sanoi kuuluvasti: huomenta Anu.
Teki selväksi, että halusi tervehtiä vain toista meistä. Hieman siinä Anun kanssa ihmettelimme, että mistäs nyt tuulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuitenkin tuntee henkilön on lähinnä oman aseman korostaminen kohdatessa?
Niinkuin moni sanoi tavasta tulee mieleen oman valta-aseman korostaminen miksi se sitä on ollut historiassa sitten?
Huomaatteko sävyeron
1. Palaverissa sinulta kysytään olisiko sinulla Mikko parannusehdotuksia asiaan?
2. Pidät puheen pomo sanoo "kiitos mikko" tai
3.Astut autoon ja ystäväsi tervehtii nimelläsi aivankuin sinulle puhuttaisiin täysin poissaolevana tilanteessa/ henkilö manipuloi sinua Tai nuolee peppuasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää erottaa oikeastaan kaksi eri tilannetta. Jos näet kaverisi niin ei silloin ole järkeä sanoa "moi, Sanna", mutta jos työelämässä tapaat esim. juhlissa ihmisiä asia onkin ihan päinvastoin. Tervehdyksestä tulee paljon henkilökohtaisempi ja jos esim. johtaja tervehtii sinua nimellä tulee vaikutelma jossa johtaja myös muistaa ja tuntee sinut ja hän voi olla jopa kiinnostunut oikeasti siitä mitä teet. Em pätee toki muuallakin kuin työelämässä.
Jos johtaja tulee sanomaan, että "hyvää joulua Minna", niin mä tiedän, että on aika alkaa etsiä uutta työpaikkaa. On se niin suuri ihme, että iso kiho muistaisi minut nimeltä. Se tarkoittaa vain sitä, että olen joko mokannut tosi pahasti tai sitten saan kohta kenkää.
Tai tulee pikkujouluissa lähentelemään.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Yhtenä aamuna istuimme työkaverini Anun kanssa työhuoneessamme. Eräs työkaverimme tuli juuri töihin, kulki huoneemme ohi vilkaisten meitä ja sanoi kuuluvasti: huomenta Anu.
Teki selväksi, että halusi tervehtiä vain toista meistä. Hieman siinä Anun kanssa ihmettelimme, että mistäs nyt tuulee.
Voi yrittää saada toisen puolelleen. Hajoita ja hallitse. Olitte keskenänne kun hän kulki ohi. Ei oikeasti voi tietää, onko tarkoituksena samalla saada sen huomiota, jota ei tervehdi. Outo tapa.
Eräs minut joskus huomiotta jättänyt oli ruokajonossa edessäni, mutta jäikin pidemmäksi aikaa ottamaan juomaa. Menin sitten ohi. Erikoista käytöstä. Eli pysähtyi jotenkin edessäni. Voi olla, että yritti esittää, ettei halua samaan pöytään, mutten mitenkään ollut tulossakaan. Kiitos vaan jumittamisesta.
Jos paikalla on paljon ihmisiä ja hälyä, eikä jaksa huudella viittä kertaa, sanomalla etunimen saa nopeammin huomion oikealta ihmiseltä. Muuten en muiden etunimiä toistele.
Onko semmoinen Repomiesmäinen tapa, sehän toisteli Pekkaa jatkuvasti.