Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivän IS-köyhä - Karin, 60, kolmihenkinen perhe sinnittelee 450 €/kk-tuloilla Helsingissä

Vierailija
22.12.2016 |

Karin, 60, kolmihenkinen perhe sinnittelee 450 €/kk-tuloilla Helsingissä

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005017080.html

Omistusasunto, josta lyhennetään lainaa noin 500 euroa kuukaudessa. Asunnon yhtiövastike 741 euroa (!!!) kuukaudessa.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niiden ainakaan muuttaa kannata. Saattavat saada kämpän kuitenkin maksettua vielä ja sitten niillä on halpa asunto loppuelämäksi. Kalliimmaksi se yhteiskunnalle tulee jos noi vuokralle lähtis. Ei niiden tarvitsisi saada kuin vaikka parikin sataa kuussa enemmän käyttörahaa niin pärjäisivät kyllä. Niukin naukin mutta kuitenkin.

Vierailija
22/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINKÄ HELVETIN TAKIA VALTIO OSTAA KÖYHILLE OMISTUSASUNTOJA???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä palvelee nämä Ilta-Sanomien uutiset "köyhistä"? En ole vielä nähnyt ainoatakaan oikeasti köyhää. Tämäkin perhe valittaa sitä että valtio ei maksa heidän lainojaan. 

Heillä Helsingissä omistusasunto, ja varmasti vähintään kolmio (uutisissa muuten voivoteltaisiin sitä että kaikilla ei ole omaa huonetta), joten heillä on omaisuutta enemmän kuin keksivertotallaajalla Suomessa. Millä mittakaavalla he ovat köyhiä?

Vierailija
24/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 7 vuoden kuluttua lainat on maksettu (maksatettu) yhteiskunnan varoista. Ymmärrän täysin sossun logiikan.

Vierailija
25/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"-En ole saanut kahdeksaan vuoteen TE-toimiston kautta töitä enkä kursseja."

Voi vittu nyt Kari. Ei TE-toimiston kautta SAA mitään, niitä töitä ja kurssipaikkoja pitää ihan itse hakea. Voi helvetti mitä ulinaa.

Vierailija
26/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis äiti ollut 48 v synnyttäessään tämän vielä kotona asuvan 14 vuotiaan.

Ei nyt sinällään liity itse asiaan, kunhan laskeskelin

Jotenkin samaan tökkäsi täälläkin. 60-vuotiaiden lapset ovat yleensä jo "maailmalla". Jokin tuossa ei nyt oikein täsmää muutenkaan. Ymmärrän myös, että kuuskymppinen ei ole enää kuuminta hottia työmarkkinoilla. Onko Karilla ollut jokin alkoholiongelma tmv.?

Vierailija
27/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli 7 vuoden kuluttua lainat on maksettu (maksatettu) yhteiskunnan varoista. Ymmärrän täysin sossun logiikan.

Mä en ymmärrä. Monet maksattavat koko elämänsä yhteiskunnan rahoilla.  7 vuotta, niin noi olis pois luukulta. Sen sijaan moni maahantulija ja kanta-asukki lusmuaa kalliissa vuokra-asunnossa koko ikänsä ja yhteiskunta maksaa.

Vierailija
28/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis äiti ollut 48 v synnyttäessään tämän vielä kotona asuvan 14 vuotiaan.

Ei nyt sinällään liity itse asiaan, kunhan laskeskelin

Jotenkin samaan tökkäsi täälläkin. 60-vuotiaiden lapset ovat yleensä jo "maailmalla". Jokin tuossa ei nyt oikein täsmää muutenkaan. Ymmärrän myös, että kuuskymppinen ei ole enää kuuminta hottia työmarkkinoilla. Onko Karilla ollut jokin alkoholiongelma tmv.?

Jotain outoa, koska jos lapset on saatu päälle nelikymppisinä niin kyllähän sitä ennen vanhemmat ovat ehtineet (tai olisi pitänyt ehtiä) tehdä jo ihan hyvän mittaisen työura ja kerryttää omaisuuttaan.

Vierailija
29/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu nyt Kari. Ei TE-toimiston kautta SAA mitään, niitä töitä ja kurssipaikkoja pitää ihan itse hakea. Voi helvetti mitä ulinaa.

Vaatii melkoista lahjakkuutta, että kokin koulutuksella on voinut vältellä töitä Helsingissä 10 vuoden ajan. Ainakin keikkaa olisi jatkuvasti tarjolla.

Vierailija
30/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaimolla HSL:n kuukausikortti jos on eläkkeellä eikä käy töissä eikä tarvitse sitä välttämättä päivittäin?

Vierailija
31/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mym kirjoitti:

Myisivät asunnon ja muuttaisivat muualle. Todennäköisesti saisivat kuitattua velan pois ja silti omistusasunnon. Miksi asua Helsingissä jos ei töitä edes siellä ole! Miten aikovat maksaa lapsen lukion tai amk:n? Ihan hulluutta kituuttaa hesassa kun koko suomi pullollaan halvempia asuntoja. Ei ymmärrä ei. Meidän omakotitalo maksoi 45000€! Ja meren läheisyydessä ja töitäkin täält löytyy jos haluaa tehdä. Löytyy myös lukiot ja amk 25km säteellä. Hulluutta. Edelleen.

Lähtisitkö itse paikkakunnalta pois, missä on sun koko elämä? Ja lasten elämä?

Vierailija
32/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatii melkoista lahjakkuutta, että kokin koulutuksella on voinut vältellä töitä Helsingissä 10 vuoden ajan. Ainakin keikkaa olisi jatkuvasti tarjolla.

Kuuluu IS:n journalismiin tällainen, että nostellaan tapauksesta kaikki tällaiset hämärät ja ironiset yksityiskohdat esiin. Halutaan saada lukijat kuvittelemaan että laiskuudesta, ylivarojen elämisestä ja työstä vieroksumisesta se köyhyys vaan johtuu. Ei oikeaa köyhyyttä ole olemassakaan.

Vierailija
33/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei palkkaa kuuskymppistä edes keikkalaiseksi kun samaan aikaan on tarjolla parikymppisiä siihen hommaan. 

Vierailija
34/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan joka paikkaan ei kannata muuttaa. Suomessa palvelut huononevat jatkossa lisää.

Vierailija
35/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mym kirjoitti:

Myisivät asunnon ja muuttaisivat muualle. Todennäköisesti saisivat kuitattua velan pois ja silti omistusasunnon. Miksi asua Helsingissä jos ei töitä edes siellä ole! Miten aikovat maksaa lapsen lukion tai amk:n? Ihan hulluutta kituuttaa hesassa kun koko suomi pullollaan halvempia asuntoja. Ei ymmärrä ei. Meidän omakotitalo maksoi 45000€! Ja meren läheisyydessä ja töitäkin täält löytyy jos haluaa tehdä. Löytyy myös lukiot ja amk 25km säteellä. Hulluutta. Edelleen.

Tiedoksi vaan mutta kaikki järkevät ihmiset tekevät noin: lähtevät jos paikkakunnalla ei ole töitä eikä varaa asua.

Ja mikä "koko elämä" tässä tapauksessa: vanhemmilla ei ole töitä, jotka pitäisivät Helsingissä, poika joutui lopettamaan harrastuksen (pienemmällä paikkakunnalla ei maksaisi niin paljon), poika on peruskoulussa, joita löytyy jokaisesta Suomen kunnasta, kaverit ja sukulaiset voi toki olla mutta uudella paikkakunnalla tutustuu uusiin ihmisiin ja nykyviestintävälineillä yhteydenpito vanhoihin ystäviin/sukulaisiin ei ole homma eikä mikään

Vierailija
36/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin, jos olisi ollut pari vuotta työttömänä, mutta liki vuosikymmen jo! Tuo tilanne on ollut tiedossa jo vuosia, joten mitä tämä itku nyt on? Ei ole voinut tulla yllätyksenä!

No, onhan noita. Omassa lähipiirissä eläkeikäinen pariskunta itkee samaa. Ovat ottaneet suuren lainan, vaikka ovat tienneet jäävänsä eläkkeelle ennenkuin velka on kuitattu. Nyt onkin itku ja hammastenkiristys, kun ei oikein ole rahaa suuren velan takia. 

Vierailija
37/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on varmaan monen tekijän summaa. Tosin näissä jutuissa on se vika, että yleensä aina jotain olennaista jätetään kertomatta. Jotenkin ihme, että ovat saaneet lapsen noin myöhään, tai mikä järki siinäkin on ollut? Ei pelkästään taloudellisesti vaan ihan sen lapsen kannalta?

Vierailija
38/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mym kirjoitti:

Tiedoksi vaan mutta kaikki järkevät ihmiset tekevät noin: lähtevät jos paikkakunnalla ei ole töitä eikä varaa asua.

Ja mikä "koko elämä" tässä tapauksessa: vanhemmilla ei ole töitä, jotka pitäisivät Helsingissä, poika joutui lopettamaan harrastuksen (pienemmällä paikkakunnalla ei maksaisi niin paljon), poika on peruskoulussa, joita löytyy jokaisesta Suomen kunnasta, kaverit ja sukulaiset voi toki olla mutta uudella paikkakunnalla tutustuu uusiin ihmisiin ja nykyviestintävälineillä yhteydenpito vanhoihin ystäviin/sukulaisiin ei ole homma eikä mikään

Mä en tiedä ketään, joka lähtis pois Helsingistä jos jää työttömäksi ellei niillä jo ole taloa jossakin maalla. Työt ovat stadissa ja pk-seudulla, joten on ihan sulaa hulluutta muualle lähteä. Sitten saa varmasti olla työtön lopun ikäänsä.

Vierailija
39/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois Hesasta nämä! Myisivät työssäkäyville kämppänsä. Jossakin Rovaniemellä asuisivat kuin kuninkaat, ties vaikka töitäkin löytyisi.

Ai ei onnistu? Miksei!? Ai ei huvita. Ok no ei sitten. Vittu että vituttaa nämä tällaiset "köyhät" jotka on oikeasti vain uusavuttomia.

Ihanko oikeasti pitäisi pystyä tuilla lyhentämään asuntolainaa? Eikö silloin kaikki jäisi tuilla makaamaan? Itse ainakin jäisin, ainoa mikä ajaa aamuisin töihin on asuntolaina. Mut mä maksan sen ITSE.

Vierailija
40/111 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta onhan noilla rahaa käytössään 950 euroa kuussa. Se on vaan oma valinta, että maksavat lainan lyhennyksiä 500 euroa kuussa. 

Kai kuka tahansa pienituloinen voisi vetää taloutensa tosi tiukille hankkimalla asunnon, jonka maksamista talous ei kestä. Ja sitten maksaa sitä asuntoa ja laittaa valtio maksamaan kaikki muut menonsa. Mihin kaikkeen Suomen talouden pitäisi venyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi