Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet tupakoitsijoista? Tunnetko yhtään enää?

Vierailija
21.12.2016 |

Nykyään sitä ihan hämmästyy kun huomaa jonkun kaverin kaverin polttavan, tapa alkaa olla jo niin harvinainen. Kyllähän tiettyä korrelaatiota tupakoitsemisessa on muihinkin asioihin.

m26 Helsinki

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen surulliseksi, koska mieleeni muistuu oma isäni, joka kuoli tupakan aiheuttamaan keuhkosyöpään. Poltti 15 vuotta ja oli kuivilla lähes 10, mutta syöpä se iski silti. Muistan miltä isä näytti ja kuulosti lopussa, loppuhan siis tuli nopeasti. Hengitys pihisi, isä haukkoi ja taisteli saadakseen ilmaa ja viimeisessä vaiheessa keuhkot täyttyivät nesteellä, niin että hän tukehtui omiin kudosnesteisiinsä.

Kai se tupakka on tuon arvoista, nykyäänkään kun keuhkosyöpää ei kyetä juuri koskaan parantamaan.

Vierailija
62/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu satunnaispolttelee, itsekin ehkä kerran vuodessa poltan yhden.

Olen huomannut että nykyään tulee hyvä mieli kun näen siististi pukeutuneita ihmisiä tupakoimassa. Tämä Suomen hyysäysilmapiiri on alkanut todenteolla ahdistaa, kaiken pitäisi olla hajutonta ja mautonta, kaikkien ihmisten tulisi samassa muotissa sokeasti totella jokaista määräystä ja ohjeistusta jonka hallitus/EU vaan suuressa viisaudessaan keksii.

Kyllä tupakansavua ilmaan mahtuu kun kerran mahtuu pakokaasut ja tehdassumutkin, ihminen ansaitsee itsemääräämisoikeuden kun kerran täällä vaan eletään.

Sama. Olen huomannut, että arvostukseni tupakoitsijoita kohtaan on noussut. On jotenkin mukavaa nähdä joku siisti ihminen tupakoimassa, tulee sellainen olo että maailmassa on vielä normaalia elämää eivätkä kaikki suostu ylhäältäohjattuun lammasteluun. Ajattelen, että tällaisella ihmisellä on hyvä itsetunto ja hän myös osaa ottaa elämän rennommin.

Kun mietin tupakoivia ja lopettaneita tuttuja, on jännä huomata että ne fiksuimmat polttavat edelleen. Lopettaneissakin on fiksuja, mutta enemmän niitä keskiverroilla älynlahjoilla varustettuja. Itse asiassa kaikki tuntemani säännöllisesti tupakoivat ovat hyvissä työpaikoissa ja menestyneitä elämässään. 

Itse en ole koskaan polttanut, mutta viime vuosina on toisinaan tullut mieleen että pitäisikö aloittaa ihan vain holhousmentaliteettia vastustaakseen.

Sinä holhouksesta vinkuva - ethän vaan koskaan tule käyttämään julkista terveydenhuoltoa? Tai ole nauttinut ilmaisesta koulutuksesta? Tai käytä valtion kunnossa pitämiä teitä?

Elämäm koulu haisee tänne asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä itse ja useimmat kaverit, ainakin kännipolttelijoita suurin osa.

Ei muuta mutta välillä vituttaa naapuri joka tai jonka kaverit polttaa rappukäytävässä ja asunnossa niin että leviää omaan kämppään haju. En itse juurikaan polta kämpillä ja ainoastaan parvekkeella, inhoan sisälle tunkeutuvaa tupakinsavua että sinänsä ymmärrän parveketupakoinnista valittamista.

Vierailija
64/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että nykyään tulee hyvä mieli kun näen siististi pukeutuneita ihmisiä tupakoimassa. Tämä Suomen hyysäysilmapiiri on alkanut todenteolla ahdistaa, kaiken pitäisi olla hajutonta ja mautonta, kaikkien ihmisten tulisi samassa muotissa sokeasti totella jokaista määräystä ja ohjeistusta jonka hallitus/EU vaan suuressa viisaudessaan keksii.

Kyllä tupakansavua ilmaan mahtuu kun kerran mahtuu pakokaasut ja tehdassumutkin, ihminen ansaitsee itsemääräämisoikeuden kun kerran täällä vaan eletään.

Sama. Olen huomannut, että arvostukseni tupakoitsijoita kohtaan on noussut. On jotenkin mukavaa nähdä joku siisti ihminen tupakoimassa, tulee sellainen olo että maailmassa on vielä normaalia elämää eivätkä kaikki suostu ylhäältäohjattuun lammasteluun. Ajattelen, että tällaisella ihmisellä on hyvä itsetunto ja hän myös osaa ottaa elämän rennommin.

Kun mietin tupakoivia ja lopettaneita tuttuja, on jännä huomata että ne fiksuimmat polttavat edelleen. Lopettaneissakin on fiksuja, mutta enemmän niitä keskiverroilla älynlahjoilla varustettuja. Itse asiassa kaikki tuntemani säännöllisesti tupakoivat ovat hyvissä työpaikoissa ja menestyneitä elämässään. 

Itse en ole koskaan polttanut, mutta viime vuosina on toisinaan tullut mieleen että pitäisikö aloittaa ihan vain holhousmentaliteettia vastustaakseen.

Sinä holhouksesta vinkuva - ethän vaan koskaan tule käyttämään julkista terveydenhuoltoa? Tai ole nauttinut ilmaisesta koulutuksesta? Tai käytä valtion kunnossa pitämiä teitä?

Nykyisin käytän yksityistä terveydenhuoltoa, mutta kannatan silti julkisia palveluita. Koulutustakin olen hyödyntänyt kahden korkeakoulututkinnon verran. Tämän takia myös maksan mielelläni veroja, ja hyvätuloisena koen, että veroprosenttini saisi olla korkeampikin. Eivät nämä asiat ole holhousta, vaan hyvinvointivaltion perusteita. Hyvinvointivaltion kannattaja voi aivan hyvin kannattaa myös valinnanvapautta, ja siksi rinnastuksesi ontuu pahasti. Holhous on jotain sellaista, missä jostain asiasta - kuten vaikkapa tupakasta - tehdään paholainen ja lähdetään taistelemaan sitä vastaan soihduin ja talikoin valinnanvapaudesta piittaamatta. 

Vierailija
65/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen surulliseksi, koska mieleeni muistuu oma isäni, joka kuoli tupakan aiheuttamaan keuhkosyöpään. Poltti 15 vuotta ja oli kuivilla lähes 10, mutta syöpä se iski silti. Muistan miltä isä näytti ja kuulosti lopussa, loppuhan siis tuli nopeasti. Hengitys pihisi, isä haukkoi ja taisteli saadakseen ilmaa ja viimeisessä vaiheessa keuhkot täyttyivät nesteellä, niin että hän tukehtui omiin kudosnesteisiinsä.

Kai se tupakka on tuon arvoista, nykyäänkään kun keuhkosyöpää ei kyetä juuri koskaan parantamaan.

Ikävä kuulla isäsi kuolintavasta, mutta pitää tähän muistuttaa kuitenkin että 10 vuodessa keuhkot palautuvat melkeinpä sille tasolle kuin ei olisi koskaan polttanut. Luultavasti isäsi olisi saanut keuhkosyövän, vaikka tuota 15 vuoden tupakointijaksoa ei olisi koskaan ollutkaan.

Vierailija
66/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kuulla isäsi kuolintavasta, mutta pitää tähän muistuttaa kuitenkin että 10 vuodessa keuhkot palautuvat melkeinpä sille tasolle kuin ei olisi koskaan polttanut. Luultavasti isäsi olisi saanut keuhkosyövän, vaikka tuota 15 vuoden tupakointijaksoa ei olisi koskaan ollutkaan.

Niin, vuosia siis ei kymmen välissä ollut, olisiko ollut 6-7 ja eivät keuhkot tietenkään koskaan polttajilla palaudu ihan täysin. Keuhkosyöpä on myös sellainen tauti, joka saattaa jyllätä vuosia, mutta ei aiheuta oireita. Sitten kun ensimmäiset oireet tulevat, on prognoosi surkea, kuolema tulee nopeasti. Riskihän tietenkin pienenee tupakoinnin loputtua, mutta ei koskaan palaudu normaalitasolle :/ Että sinänsä kyllä ymmärrän, että isä itse itselleen kuoleman aiheutti.

Ja onhan toki myös vaikka asbestialtiskuksen aiheuttama syöpä, joka kehittyy keskimäärin 30 vuotta altistuksen jälkeen. Vaikka tietenkin tupakka on pahin - onhan siinä mm poloniumia, bentseeniä, arsenikkiä, ammoniakkia yms., muistaakseni myös nopeuttaa monien muidenkin kasvainten kasvua. Juu, aikoinaan tuli paljon aiheesta luettua.

Kiitos myös pahoittelusta!

Vierailija
67/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa sairastuu 2300 uutta ihmistä vuosittain keuhkosyöpään. Vain 300 heistä ei ole koskaan polttanut, mutta on arvioitu, että heistäkin jopa 25% on altistunut passiiviselle tupakoinnille. Samoin 99% COPD:stä aiheutuu tupakasta.

Sinänsä ovat siis aika turhia tauteja.

Vierailija
68/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni polttaa sikareita mutta en pidä sitä mitenkään pahana. Kuuluu vain hänen tapoihinsa.

Vierailija
69/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se elämäm koulu tuli ilmi ennemminkin sinun kommentistasi, ikävä kyllä.

Kertoisitko, miten tuohon aiempaan kommenttiin liittyy mielestäsi nuo ilmainen koulutus ja tiestö?

Tiedätkö, paljonko ovat alkoholin haittakustannukset vuositasolla? Entä liikalihavuuden? Tai urheiluvammojen? Polkupyöräilyn? Autoilun?

Niinpä niin. Haluaisit poimia vain mieleisesi rusinat. Olen huomannut, että sellaiset ihmiset, jotka eivät ymmärrä yhteiskunnan toiminnasta paljoa mitään, avaavat sanaisen arkkunsa ensimmäisenä, kun puhutaan tupakoinnista. Tupakoinnin vastustaminen tuntuu herättävän niin suuria intohimoja, että siihen on tyhmimmilläkin - ja usein juuri heillä - paljonkin sanottavaa.

Suomalaiset aivan oikeasti rakastavat kaikenlaista sääntelyä, varsinkin sellaisissa asioissa, jotka eivät koske itseä.

Vierailija
70/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tupakoin, tosin reilusti olen kyllä vähentänyt. Ehkä jos kohta lopettais kokonaan😱

Vierailija
71/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suhtaudun suopeammin kuin ennen. Toisaalta ihmetyttää, kun joku valittaa huonoa palkkaansa ja seuraavassa lauseessa sanoo lähtevänsä tupakkatauolle. Eli kyllä tupakointi voi korreloida elämänhallinnan ongelmien ja köyhyyden kanssa. Ei voi kuitenkaan yleistää, vaikka tapa usein assosioituukin alempiin sosiaaliluokkiin.

Vierailija
72/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse poltin tupakkaa päivittäin ikävuodet 15-19, aloitin lähinnä ryhmäpaineesta, loppuvaiheessa tupakointi oli vain sosiaalisissa tilanteissa. Nykyisin poltan vain juhliessa (n.kerran kuukaudessa muutama savuke). Ostinkin laivalta niitä ohuempia 'naisten' tupakoita sitä varten jemmaan.. Pääsyyt arkipäivän tupakoinnin loppumiselle oli haju, ja se että huomasin kasvojen ihon muuttuneen tunkkaisen näköiseksi. Lisäksi erään tupakoivan tutun hampaat ovat alkaneet muuttua ruskeaksi, ei kiitos minulle. Tupakointi voi tietyissä tilanteissa näyttää tyylikkäältä (:D) mutta jos nään naisen tukka pystyssä crocsit jalassa tupakalla niin ihmisestä jää aika juntti fiilis..

JA!! Pahimpana raskaana olevat tupakoitsijat!

Selitys on useimmiten se, että lopettamisesta aiheutuva stressi on haitallisempaa sikiölle kuin tupakansavu... Tää on joku urbaanilegenda :D

Vierailija
73/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole muuten tupakoinnista mitään mieltä, mutta joudun aina pidättelemään huutonaurua jos joku rööki huulessa valittelee elämän kalliutta. 

Ihan tosissaanko pidättelet huutonaurua :D

Ihan tosissani pidättelen huutonaurua ihmisten tyhmyydelle. En itse tiedä mitä aski maksaa, leikitään että vaikka vitosen. Jos tällainen askin päivässä polttava kertoo miten olisi kiva lähteä vaikka ulkomaille mutta ei ole rahaa, niin ihan röökaamisen lopettamisella olisi säästänyt pidemmänkin loman kustannukset. 

Nyt kun nopeasti laskin niin jos polttaa vitosen askin vuodessa niin se on 1825e, eli enemmän kuin mun kuukauden bruttopalkka. 

Sillä säästää jo pitkän pennin, että ostaa kaikki tupakkansa ryssiltä ja tekee vaikka kimppamatkoja pakettiautoilla muihin EU-maihin ja ostaa ainakin koko juomapuolensa sieltä.

Vierailija
74/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kyllä tupakoitsijoita useammankin, äskenkin piipahti täällä kotonani yksi sellainen (ei tietenkään polttanut sisällä). 

En ajattele mitään erityisempää, mutta ihmettelen, miten he ovat tulleet aloittaneeksi. Joiltakin olen kysynyt.

Ymmärrän, ettei se lopettaminen niin helppoa varmaan ole.

Vierailija
75/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähäm säälittää tupakoitsijat siinä mielessä, että eivät pääse riippuvuudestaan eroon vaan se hallitsee heitä ja pakottaa tuhoamaan terveyden.

Toisaalta ajattelen, että heillä ei ole tahdonvoimaa koska eivät pysty selättämään sitä riippuvuuttaan. Itse lopetin 15 vuotta sitten ja tiedän kyllä että siihen tarvitaan todella paljon tahdonvoimaa.

Muuten en ajattele mitään. Mulla on pari-kolme kaveria jotka tupakoi, kivoja ihmisiä.

Vierailija
76/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään sitä ihan hämmästyy kun huomaa jonkun kaverin kaverin polttavan, tapa alkaa olla jo niin harvinainen. Kyllähän tiettyä korrelaatiota tupakoitsemisessa on muihinkin asioihin.

m26 Helsinki

Tunnen yhden baareissa viihtyvän mielenterveysongelmaisen. Muut mielenterveysongelmia potevat ainakin yrittävät pitää parempaa huolta terveydestään ja ovat aika tarkkoja muun muassa ruoan suhteen. Siksi tuo yksi pistää joukosta silmään. Tupakointi antaa ihmisestä juntin vaikutelman.

Vierailija
77/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vuosia siis ei kymmen välissä ollut, olisiko ollut 6-7 ja eivät keuhkot tietenkään koskaan polttajilla palaudu ihan täysin. Keuhkosyöpä on myös sellainen tauti, joka saattaa jyllätä vuosia, mutta ei aiheuta oireita. Sitten kun ensimmäiset oireet tulevat, on prognoosi surkea, kuolema tulee nopeasti. Riskihän tietenkin pienenee tupakoinnin loputtua, mutta ei koskaan palaudu normaalitasolle :/ Että sinänsä kyllä ymmärrän, että isä itse itselleen kuoleman aiheutti.

Ja onhan toki myös vaikka asbestialtiskuksen aiheuttama syöpä, joka kehittyy keskimäärin 30 vuotta altistuksen jälkeen. Vaikka tietenkin tupakka on pahin - onhan siinä mm poloniumia, bentseeniä, arsenikkiä, ammoniakkia yms., muistaakseni myös nopeuttaa monien muidenkin kasvainten kasvua. Juu, aikoinaan tuli paljon aiheesta luettua.

Kiitos myös pahoittelusta!

Syöpäklinikalla,  joka on tullut enemmän kuin tutuksi, on suuret julisteet, joissa lukee: 

joka kolmas saa syövän.

Parantumattomia syöpiä on edelleenkin useita, itse asiassa melko harva syöpä voidaan parantaa.

Parantuneeksi tilastoidaan syöpä, joka ei ole antanut oireita viiteen vuoteen. Sen jälkeen se uusiutuessaan katsotaan uudeksi syöväksi.

Kuka tahansa meistä voi saada huomenna, ensi viikolla tai ensi vuonna tiedon siitä, että sairastaa jotakin syöpää. Syövän yleistymiseen vaikuttavat monet asiat, tietysti eliniän piteneminen, mutta ympäristösaasteet, lisäaineet, ruuan prosessointi ym.asioita, joilla on todennäköinen suhde syöpien yleistymiseen.

Tässä valossa koen tämän tolkuttomaksi paisuneen tupakoinnin vastustamisen johtuvan lähinnä tupakoimattomien mukavuustekijöistä, eli "minulle koituu haittaa", ei siitä että oltaisiin oikeasti huolissaan kanssaihmisten terveydestä, tai julkisen sairaanhoidon kustannuksista. Niitä käytetään vain keppihevosena, yleisesti.

Jokainen tupakoiva tietää kyllä varmasti tupakoinnin yhteyden keuhkosyöpään ja kehkoahtaumatautiin. Ne voivat silti tulla tupakoimattomallekin, tosin todennäköisyys on huomattavasti pienempi.

En tupakoi itse, enää. Lopetin kaksikymmentä vuotta sitten. Edeleenkin saatan tupakoida unissani. Tämä kuvaa kenties parhaiten sitä, kuinka koukuttava aine nikotiini on. Ymmärrän hyvin ihmisiä, joille lopettaminen on hyvin vaikeaa, vaikka halua olisikin.

Vierailija
78/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään suhtaudun suopeammin kuin ennen. Toisaalta ihmetyttää, kun joku valittaa huonoa palkkaansa ja seuraavassa lauseessa sanoo lähtevänsä tupakkatauolle. Eli kyllä tupakointi voi korreloida elämänhallinnan ongelmien ja köyhyyden kanssa. Ei voi kuitenkaan yleistää, vaikka tapa usein assosioituukin alempiin sosiaaliluokkiin.

Kyllähän palkka voi olla huono, vaikka tupakoisikin. 

Itse olen huomannut, että aiemmin assosioin tavan alempiin sosiaaliluokkiin, mutta nykyään harva köyhä polttaa. Omassa tuttavapiirissäni kaikki tupakoitsijat ovat työssäkäyvää, kohtuullisen hyvin tienaavaa väkeä, työttömät ja matalapalkkaiset eivät polta. Nykyään liitän enemmän luoviin aloihin ja vähän boheemiin elämäntyyliin.

Vierailija
79/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja joka vuosi tapaan uuden ikäluokan, josta jokunen pitää tupakointia hienona asiana ja keinona päästä piireihin ja saada kavereita. Viime aikoina myös vapetus vetänyt nuoria mukaansa.

Vierailija
80/87 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vaan, että jotkut työkaverit polttaa. Omassa ystäväpiirissä ei kukaan.

En ajattele mitään kunhan savuttavat vaan itseään eikä muita.