Mitä ajattelet tupakoitsijoista? Tunnetko yhtään enää?
Nykyään sitä ihan hämmästyy kun huomaa jonkun kaverin kaverin polttavan, tapa alkaa olla jo niin harvinainen. Kyllähän tiettyä korrelaatiota tupakoitsemisessa on muihinkin asioihin.
m26 Helsinki
Kommentit (87)
Ihme jeesustelua, on se tupakointi ihan saatanasta seuraava asia. Tunnen paljon tupakoivia ihmisiä. Akateemisia ja vaan peruskoulun käyneitä. Työkavereita, treenikavereita, sukulaisia, naapureita, osa polttaa humalassa, osa selvinkin päin. Itse poltan vähän joskus, mutta teen sen salaa kun hävettää niin älyttömästi :D
Tunnen kyllä. Joskus mielessäni ajattelen että, miksi eivät lopeta tupakoimista.
Viimeksi viikko sitten kun lähdettiin anopin kanssa ostoksille ja hain sen kyytiin.
Autoon istuessaan haistoin että oli just vetänyt röökin, ja mulle tuli oikeesti hetkellisesti pahaolo siitä hajusta.
En mä nyt sen kummempia ajattele.
Meillä on terassilla tupakkapurkki tupakoitsijoita varten ja toivon että sitä osaavat käyttää eikä heittele natsoja pihalle.
Lähinnä myötätuntoa tunnen tupakoitsijoita kohtaan. Ovat ajettu tosi nurkkaan (tai ulos) kääryleidensä kanssa. Askit oli ennen tosi kauniita ja nyt niissä on karmeita kuvia. Röökin ostaminen on varsinainen performanssi kun sitä omaa merkkiä pitää anella kassalta ja sitten kone sylkäisee sen kiukkuisesti, usein jo seuraavan asiakkaan ostosten päälle hihnalla.
Toisaalta olen kyllä tyytyväinen kun nuoremmasta polvesta suurin osa ei enää edes kokeile.
Vierailija kirjoitti:
M27 kirjoitti:
Ajattelen heidän olevan hieman alakastia - tiet aina täynnä heidän tumppejaan ja joka paikasta sitä löyhkää puskee nenään. Tupakoitsijoihin liittyvät yleensä rikollisuus, alhainen koulutustaso, liikkumattomuus, huono terveys ja ennenaikaisesti rupsahtanut naama, huono verenkierto (ja sen kautta valitetaan kylmyyttä koko ajan), haju, huonot hampaat, tatuoinnit ja runsas päihteidenkäyttö. Kun näen nuoren naisen joka tupakoi, niin se on automaattinen turn-off.
Päivän naurut. En lakkaa hämmästelemästä sitä, että maamme on täynnä ihmisiä, joilla on ylläolevan kaltainen rajoittunut ajattelu. Monissa asioissa yleistetään muutaman ihmisen perusteella, kuten nyt tämä tupakoivien asia tai sitten työttömät, jotka ovat pienen pään mielestä laiskimuksia kaikki.
Taidan näyttää tämän ylläolevan kommentin tupakoiville miehelleni (kirurgi), hänen veljelleen (menestyvä yrittäjä) ja vaikkapa äidilleni (eläkkeellä johtajan työstä yksityisellä sektorilla). Saavat hekin hyvät naurut.
Itse en tupakoi, enkä ole koskaan uhrannut ajatustakaan muiden tupakoinnille.
Sen olen kyllä huomannut, että tupakoivista on tullut hyvin huomaavaisia tupakoimattomia kohtaan. Aina siirtyvät sivummalle.
Ei todellakaan pidä paikkaansa, missä ihmeen kuplassa sinäkin mahdat elää??
Tunnen henk.koht. neljä tupruttelevaa ihmistä, joista kolme melkein seitsenkymppistä, yksi kuusikymppinen nainen. Yksi seitsenkymppisistä vietti juuri viikon sairaalassa keuhkovaivojen takia, mutta ei silti malta jättää käryttämistä. No, tuskin näkee 80-vuotispäiväänsä. Käryttävät naapurini (seinänaapuri vasemmalla ja alakerran naikkonen) aiheuttavat sen, että vaikka en heitä sen enempää tunnekaan, kesäaikaan tukahdun kuumaan asuntoon, koska ovi ja ikkunat on pidettävä kiinni tupakanhajun takia eikä parvekkeellakaan voi oleskella. Tupakoitsijat ovat sitä kaikkein pahinta minäminäminä-sakkia, ja toivon heille elämässään kaikkea pahaa, varsinkin kivuliaan syöpään kuolemisen (kyllä, tiedän, miltä se näyttää, sillä seurasin vierestä isäni kuoleman: tasan puoli vuotta keuhkosyöpädiagnoosista kuolemaan).
Ei armoa tupakoitsijoille. Hyi helvetti koko porukkaa!!!!!
Ei ole ainuttakaan lähipiirissä, mutta eräs tutun tuttu kuoli juuri keuhkosyöpään.
Säälittää, kun tieten tahtoen pilaavat ihonsa ja sisäelimensä.
Ihmettelisin, sillä en tunne ulkona ketään joka polttaisi. En tosin ole tuntenut ketään muutenkaan sen 12-vuoden jälkeen, jolloin valmistuin Meilahden Yläasteelta. Käyn ulkona muutenkin vain kauppa-asioilla. Elämäni tarkoitus on AV-palsta.
No tunnen moniakin. Paljon pohtivia, itse ajattelevia. Eivät aloita tai lopeta polttamista sen mukaan milloin se on muotia. Alkoholia ei juo monikaan niinkuin en minäkään. Rikkaita ja köyhiä ja siltä väliltä. Jotkut eivät juo edes kahvia. Mitä se sulle ap kuuluu? Tunnetko miehiä jotka tekevät keskustelujen aloituksia vauvapalstalle? Millaisia he ovat?
Mulle tupakointi on niin suuri turn-off että tapailu lasahtaisi tasan siihen. Aika monesta asiadsta olen valmis joustamaan mutta tästä en.
Ei ole tuttavapiirissa kuin pari jäljellä - onneksi. Ällöttää se tumppien heittely joka paikkaan ympäristöön (kadut ja bussipysäkit täynnä), minusta pitäisi säätää laki että itsensä myrkyttäjiä sakotettaisiin siitä roskaamisesta. Säälin vähän kun eivät pääse niin vahingollisesta tavasta eroon, sillä työssäni näen kaikki kauheudet mitä se ihmiskeholle tekee. En ole yleensä herkkä hajuille mutta jos hlö joka polttaa tupakkaa kotonaan sisätiloissa tulee istumaan viereen julkisissa ja jos pidempään joutuu istumaan niin alkaa päänsärky - se pinttynyt tupakan haju joka huokosesta on niin ällöttävän pistävä.
Tuntuu että tuttavistani polttavien osuus on vuosi vuodelta lisääntynyt. Ensin osa teiniaikaisista kavereista alkoi polttaa ja kun tutustui uusiin ihmisiin niin usein hekin jo polttivat. Myöhemmin ainakin kaksi polttamatta parikymppiseksi selvinnyttäkin kaveria aloitti yhtäkkiä.
Moni on yrittänyt lopettaa, mutta tähän asti vain yksi on onnistunut.
Vähiten ymmärrän niitä, jotka aloittivat polttamaan vain "huvikseen" eikä heitä kuulemma kiinnosta lopettaa, koska polttaminen on kivaa. Eräs aloitti "stressinlievityksenä".
Voi herrajumala. Miksi pitäisi olla mitään mieltä? Itse en polta, mies polttaa eikä tuo minua häiritse enkä jaksa uhrata aikaani miettimällä muiden asioita.
Vierailija kirjoitti:
En ajattele oikein mitään. Poltan itse toisinaan humalassa. Tunnen lähinnä vain keski-iän ylittäneitä henkilöitä, jotka tupakoivat "vakituisesti".
Jonkun verran on näitä kännissä polttajia. Samoin ns. reissupolttajia, eli poltetaan työ- tai lomamatkalla. Sitten on vielä niitä, jotka polttaa harrastuksen parissa, kalassa tai metsällä ollessa.
tupakan hinta oli noussut kun kävin viimeksi niitä ostamassa.Minkäs sille mahtaa,eipä tuolla ole ollut mitään vaikutusta kylläkään itse tupakointiin.Samalla tavalla niitä menee kuten ihmisillä jotka ostavat autoihinsa bensaa,ei sillä hinnalla ole mitään väliä mitä se maksaa.
Enpä ajattele juuri mitään erityistä. Lopetin muutama kuukausi sitten. Moneen ihmiseen olisi jäänyt tutustumatta ilman tupakkaa.
Nyt kun mietin, että vaihtoehdot on dementia ja keuhkosyöpä, niin läheisiä säästääkseni voisin valita jälkimmäisen, etenkin jos bonuksena olisi eutanasia (ja saahan sen, jos ei haittaa, että kuolee ulkomailla).
Jos sinnittelis jonnekin 68-70 vuoden ikään ja alkais sitten taas polttamaan, jos kiinnostaa. Nyt on joskus viikonloppuisin vielä syötävä nikotiiniä tabletteina, mutta viikolla ei ollenkaan.
20 tupakan röökiaski maksaa n. 6e (ensi vuonna hinnan nousu).
1 aski per päivä körssimiehellä/naisella.
6x7= 42e / viikko
42 x 4 = 168e / kk
Kyllä röökaaminen tuntuu lompakossa jos muutenkin väljää.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu satunnaispolttelee, itsekin ehkä kerran vuodessa poltan yhden.
Olen huomannut että nykyään tulee hyvä mieli kun näen siististi pukeutuneita ihmisiä tupakoimassa. Tämä Suomen hyysäysilmapiiri on alkanut todenteolla ahdistaa, kaiken pitäisi olla hajutonta ja mautonta, kaikkien ihmisten tulisi samassa muotissa sokeasti totella jokaista määräystä ja ohjeistusta jonka hallitus/EU vaan suuressa viisaudessaan keksii.
Kyllä tupakansavua ilmaan mahtuu kun kerran mahtuu pakokaasut ja tehdassumutkin, ihminen ansaitsee itsemääräämisoikeuden kun kerran täällä vaan eletään.
Sama. Olen huomannut, että arvostukseni tupakoitsijoita kohtaan on noussut. On jotenkin mukavaa nähdä joku siisti ihminen tupakoimassa, tulee sellainen olo että maailmassa on vielä normaalia elämää eivätkä kaikki suostu ylhäältäohjattuun lammasteluun. Ajattelen, että tällaisella ihmisellä on hyvä itsetunto ja hän myös osaa ottaa elämän rennommin.
Kun mietin tupakoivia ja lopettaneita tuttuja, on jännä huomata että ne fiksuimmat polttavat edelleen. Lopettaneissakin on fiksuja, mutta enemmän niitä keskiverroilla älynlahjoilla varustettuja. Itse asiassa kaikki tuntemani säännöllisesti tupakoivat ovat hyvissä työpaikoissa ja menestyneitä elämässään.
Itse en ole koskaan polttanut, mutta viime vuosina on toisinaan tullut mieleen että pitäisikö aloittaa ihan vain holhousmentaliteettia vastustaakseen.
Poltan itse ja niin tekee muuten kaveripiiristäkin lähes jokainen. Mutta mä olenkin wt.