23v nainen yksin jouluna, ei ystäviä, ei perhettä, mitä tehdä?
Tilanne on siis se, että olen 23v nainen ja perheeni on lomalla ilman minua koko joulun. Sukulaisia ei ole juurikaan ja jos on, he ovat kaukana ja tottuneet viettämään joulun keskenään - olemme etäisiä olleet aina, saatamme soittaa kerran kahteen vuoteen. Yleensä olen itse aina ollut joulun perheeni kanssa, tänä vuonna sitten en.
Moniin oikeasti hyviin ystäviini olen menettänyt välini tänä vuonna syistä, jotka osittain omat omaa syytäni ja osittain ei. En myös seurustele enää, erosin avopuolisostani muutama kuukausi sitten.
Olen siis aivan yksin. En edes tapaile ketään. Ennen rakastin joulua, lahjojen paketoimista, perheen kokoontumista, jouluruokia... Nyt olen yksin, pelkkä tekokuusi kotonani enkä ole ostanut kellekkään lahjoja tai tehnyt mitään muutakaan jouluun liittyvää, paitsi ostin tänään pieneen kotiini joulukukkia. Ahdistaa todella paljon ajatus täysin yksinäisestä ja surullisesta joulusta pienessä vuokrakämpässä, ilman jouluruokaa, ilman mitään jouluperinteitä.
Rahaa ei paljoa ole muuta kuin juuri ja juuri selviytymiseen, eikä oikein ketään kenen puoleen kääntyä. En ole koskaan eläessäni ollut tässä tilanteessa.
Mitä te tekisitte asemassani? Onko mitään neuvoja tai vinkkejä antaa?
Kommentit (33)
Pidä mukava joulu yksin! Osta itsellesi joku kiva lahja (ja lemmikille jos sinulla on sellainen), käy ulkona pitkällä lenkillä, sauno, katso jouluohjelmia, syö mieluisia ruokia, käy joulukonsertissa, hemmottele itseäsi. :)
Baarista haet itsellesi jouluaattona itsellesi seuraa. Saat sitten jotain tänäkin jouluna.
Onko seurakunnallasi jotain yksinäisten joulujuhlaa, en ole mikään jeesus, kunhan tuli mieleen he tai joku järjestö saattaisivat järjestää jotain tällaista.
Vois saada jotain ruokaakin.
Tuossa on linkki toiseen täysin identtiseen ketjuun, tosin ilman tuota aloitukseeni tekemääni tyhmää kyselyä, mutta koska tänne on tullut enemmän vastauksia niin olisi ehkä parempi että tänne kirjoitetaan jos joku haluaa vielä kirjoittaa.
Ja tuohon toisessa ketjussa olevaan kommenttiin, missä kehotettiin tappamaan itseni, niin voin vastata, että yritin tehdä niin kolme kertaa viime vuonna ja olen miettinyt neljättä kertaa joka ikinen päivä viimeiset kaksi kuukautta. Viimeisimmästä itsariyrityskerrasta sain ikuisen sisäelinvaurion. En haluaisi siis yrittää enää. Kannattaa miettiä mitä kirjoittaa.
Ap
Siis perheesi lähtee lomalle ilman sinua?
Tuu meille, meidän joulupöytään mahtuu, asutaan kyllä Etelä-Savossa😊
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika ankea tyyppi kun mies jätti, kaverit ei kaipaa seuraasi, perhe lähti lomalle ilman sinua, sukulaiset eivät pidä yhteyttä. :D ansaitset olla yksin!
Niin varmaan sitten olenkin. Lue kommenttini omasi yläpuolelta.
Perhe lähti lomalle lähinnä työn takia, meillä on perheyritys ja siellä minne menevät on tärkeä yhteistyökumppani ja mahdollisesti reissun jälkeen yksi uusi lisää. En kuulu enää aktiivisesti tähän perheyritykseen joten siksi en ole matkalla mukana.
Mies ei jättänyt, minä päätin melkein viisivuotisen suhteemme, jos sillä on mitään merkitystä. Ei sillä, että se ei olisi sattunut. Kaveriasiat liittyy paljon eroon ja moniin muihin asioihin mihin en ota kantaa täällä. Sukulaiseni eivät pidä yhteyttä sen enempää minuun kuin muihinkaan perheenjäseniinikään.
Mutta edelleen, olet ihan oikeassa, taidan olla aika ankea tyyppi koska siltä ainakin tuntuu, miksi muuten viettäisin joulua yksin? 3-vuotias täysin terve koiranikin kuoli täysin yhtäkkiä muutama viikko sitten, sekin on varmaan siksi että olen niin ankea ihminen ja ansaitsen olla yksin.
Ap
Höh, älä välitä tyyppien ilkeilystä täällä. Mun sympatiat ainakin on sun puolella. :/♡
Toivon todella että saat vietettyä mukavan joulun ja että ens vuosi kääntää sun asiat parempaan päin. Voimia. ♡
t. #8
Voi ap, sinulle kaikkea lämpöä ja hyvää. Koska olet uusi täällä, varoitan että täällä liikkuu paljon trolleja ja provoilijoita, jotka purkavat omaa pahaa oloa yrittämällä satuttaa muita. Älä välitä noista ääliöistä
Vierailija kirjoitti:
Höh, älä välitä tyyppien ilkeilystä täällä. Mun sympatiat ainakin on sun puolella. :/♡
Toivon todella että saat vietettyä mukavan joulun ja että ens vuosi kääntää sun asiat parempaan päin. Voimia. ♡t. #8
* Eikun hups, olinkin #14
Kiitos kovasti kaikista vastauksista ja jopa kutsuista joulunviettoon. En kuitenkaan ehkä uskalla tavata ketään tuntematonta tätä kautta enkä halua että kukaan ulkopuolinen joutuu joustamaan/tinkimään omasta joulustaan mun takia. Olen kuitenkin todella otettu kaikista kommenteista, kiitos. Olen saanut myös hyviä vinkkejä. Lisääkin saa laittaa tulemaan.
Jos mulla vain olisi tarpeeksi rahaa niin ottaisin äkkilähdön jonnekin, oikeastaan ihan mihin vaan. Koko vuosi on ollut kauhea ja lähinnä mennyt edellisvuodesta toipuessa (kts. viestini aiempaa). Nyt tuntuu siltä että minkä helvetin takia en kuollut sinne ambulanssiin viimeisimmällä kerralla niin kuin uskottiin tapahtuvan, miksi selvisin, vain senkö takia että saisin olla joulun yksin tämän ikäisenä pienessä vuokrakämpässäni? Ilman avokkia, ilman ystäviä, ilman perhettä, ilman koiraa, ilman rahaa, ilman mitään? On Luojan (tai mikä ikinä se onkaan) huumorintaju aika uskomaton.
Ap + monta viinilasillista
Vierailija kirjoitti:
viinaan näköjään on varaa, helekutin luuseri
Luuseri varmasti olen mutta tämän viinipullon sain töistä lahjaksi ennen joululomalle lähtöä ja näillä fiiliksillä en keksinyt parempaa hetkeä avata pulloa.
Ap
Minäkin ehdottsisin tuota vanhainkotia. Soitat ensin ja kysyt mitenn voisit olla vapaaehtoisapuna?
Tai välittääkö Mummun kammari tai jokin muu taho yhteystietoja yksinäisten vanhusten luokse.
Tai hankit niitä ruokia/herkkuja joista pidät ja käyt fiilistelemässä joulukirkossa tai hautausmaalta. Varaat kirjastosta kasan kirjoja/dvd tä/lehtiä luettavaksi& katseltavaksi.
Paikallislehdestä kannattaa tarkistaa onko jotain tapahtumia,jotja sinua saattaisivat kiinnostaa.