Sanotaanko jossain murteessa 'kuullostaa', kun niin moni sen noin kirjoittaakin?
Meillä se ihan puhekiessä sanotaan yhdellä ällällä.
Kommentit (33)
Yhdellä ällällä on puhekieltä, kahdella ällällä kirjakieltä.
Kirjoitetaan kuulostaa ja sanotaan kuullostaa.
Siinä se.
Se johtuu siitä, että ihmiset luulevat tuon sanan perusmuodon olevan "kuulla" vaikka se oikeasti on vanhahtava "kuulostaa" (Hän kuulosti, mitä viereisessä huoneessa haasteltiin.)
emme myöskään kirjoita tervettuloa tai hernekkeitto vaikka niin kaikki äännämmekin
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan juuri toisin päin. Hölmö.
Kaenuun murteelta se kuullostaa minun korvaan. Ja siis kaenuusta olen. Vähän Savossa ja Oulun seuvullakin puhutaa jotta joku asia kuulostaa tae kuullostaa joltahi
Vierailija kirjoitti:
Ja missa sanotaan 'nuita'?
Tosiaan, mistä päin tämä ärsyttävä "nui" oikein tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs päin ovat ne höpelöt jotka sanovat kyynärpäätä kyynerpääksi? Ihan kahjoja.
Mistä päin ovat ne hömelöt, jotka sanovat mistäs?
Ihan mistä vaan hönö.
Vaikkapa Jalasjärveltäkin? No, näytä edes yksi jalasjärveläinen joka sanoo mistäs, niin uskon sinua. Muuten olet itse hönö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan juuri toisin päin. Hölmö.
Se kuuluu lausua "höllmö". Vitun paskatirppa.
Kumpiko näistä on teidän mielestä parempi, "tullee" vai "tulloo"?
Itsen sanon kyllä aina ihan "tulee", mutta muiden suusta "tulloo" kuulostaa hyvältä. Muutin kaupunkiin jossa suurin osa sanoo "tullee", eikä se tunnu minusta yhtään oikealta.
Savolainen
Tullee tarkoittaa että tulee ehkä.
10, kenkään ja kengän tarkoittavat eri asiaa, koska niissä kantasanaa kenkä on taivutettu eri sijamuodoissa.
Laitan jalan kenKÄÄN. Pudotan pohjallisen kenKÄÄN. Illatiivissa.
Ostan kenGÄN. Laitan kenGÄN jalkaan. Genetiivissä.
14, voisiko kyseessä olla hieman murteellinen potentiaali? Kannattanee, kannattee? Voisin itsekin kuvitella puhekielessä lyhentäväni potentiaali-muotoa noin.