Vihaan sitä kun olen syntynyt alkuvuodesta
Vuoden vaihtuminen on aina kauheaa kriiseilyä, kun "taas meni vuosi" ja sitten vielä melkein heti perään omat synttärit. Se vuoden vaihtuminen uuteen jotenkin korostuu, kun synttärit siinä heti perään. Ja sitten taas se oma vanheneminen korostuu, kun ne synttärit on siinä vuoden vaihtumisen jälkeen heti.
Olisinpa syntynyt loppuvuodesta, niin voisi aloittaa uuden vuoden ajatuksella, että lähes vuosi vielä aikaa ennen synttäreitä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Mä olin kuvitellut olevani ainoa tämän asian kanssa painiskeleva. Kiitos ap, että otit asian puheeksi. Minäkin olen tammikuussa syntynyt ja on se kyllä paska kuukausi synttäreille, kaikin puolin. Yritän asennoitua tähän kuitenkin noin kuin vastaaja nro 14 vinkkasi.
Mutta niin; kukaan ei jaksa juhlia synttäreitä tammikuussa, koska vasta on ollut joulut ja uudet vuodet ja juhlakiintiö on tullut täyteen. Lapsena sai aina synttärilahjaksi jotain sellaista, mitä jäi joululahjatoiveista yli. Tammikuussa on kylmä, pitää mennä baariin juhlimaan tai sitten kökkiä kotona, kun ei voi ulkona puistossa juhlia. 18 vuotta kun täytin, oli tosi tyhmää kun olis iän puolesta päässyt baariin, mutta kaikki muut kaverit olivat vielä alaikäisiä niin ei yksinkään sitten viittinyt mennä, piti odottaa toukokuuhun asti, että sai kaksi muuta kaveria mukaan bilettämään. Ainoa funktio tammisynttäreissä oli se, että oli kaveriporukan ainoa täysikäinen ostamaan alaikäisille kavereille tupakkaa ja sen sellaista. Ainoa positiivinen asia silloin nuorena oli se, että sai ekana ajokortin!
Hassua, en tunne juuri ketään yli 25, joka muutenkaan jaksaisin juhlia joka vuosi omia synttäreitään, oli sitten syntynyt mihin vuoden aikaan tahansa. Jollakin on siis oikeasti "ongelma" ettei jaksa juhlia synttäreitä :D. Voi jestas. Kasva aikuiseksi. Kovasti paljoa päälle sen 18 et voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tää loppuvuodestakaan syntyminen herkkua oo. Vaihtoehdot juhlia on joko kotona tai baarissa kun esim. piknikille ei viitti mennä lumihankeen ja suurin osa ei jaksa edes tulla, kun on just loppuneet tentit ja ulkona on kylmä ja rahat meni joululahjoihin nii ei oo varaakaan lähteä mihinkään ja osa on jo lähtenyt kotiin jouluksi. Lisäks lapsesta saakka on sanottu että ei viitsi tehdä kakkua kun joulu on kohta ja syödään sillon pullaa yms sitten ja synttärilahja=joululahja. Eli käytännössä mun synttäriä ei noteerata mitenkään. Lapsellista, mutta joskus ois kiva että mua juhlittais samoin kuin sisaruksia ja kavereita.
-N22
Ei se kesällä syntyminen ole välttämättä yhtään kivempaa, trust me. Vaihda vain joulun tilalle juhannus ja tiedät miltä minusta on aina tuntunut synttäreiden aikaan ;(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iän mukana tulee ihan oikeita ongelmia.
:D Tämä ongelma tuli vasta iän mukana.
ap.
Noni, siitä se lähtee 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin kuvitellut olevani ainoa tämän asian kanssa painiskeleva. Kiitos ap, että otit asian puheeksi. Minäkin olen tammikuussa syntynyt ja on se kyllä paska kuukausi synttäreille, kaikin puolin. Yritän asennoitua tähän kuitenkin noin kuin vastaaja nro 14 vinkkasi.
Mutta niin; kukaan ei jaksa juhlia synttäreitä tammikuussa, koska vasta on ollut joulut ja uudet vuodet ja juhlakiintiö on tullut täyteen. Lapsena sai aina synttärilahjaksi jotain sellaista, mitä jäi joululahjatoiveista yli. Tammikuussa on kylmä, pitää mennä baariin juhlimaan tai sitten kökkiä kotona, kun ei voi ulkona puistossa juhlia. 18 vuotta kun täytin, oli tosi tyhmää kun olis iän puolesta päässyt baariin, mutta kaikki muut kaverit olivat vielä alaikäisiä niin ei yksinkään sitten viittinyt mennä, piti odottaa toukokuuhun asti, että sai kaksi muuta kaveria mukaan bilettämään. Ainoa funktio tammisynttäreissä oli se, että oli kaveriporukan ainoa täysikäinen ostamaan alaikäisille kavereille tupakkaa ja sen sellaista. Ainoa positiivinen asia silloin nuorena oli se, että sai ekana ajokortin!
Hassua, en tunne juuri ketään yli 25, joka muutenkaan jaksaisin juhlia joka vuosi omia synttäreitään, oli sitten syntynyt mihin vuoden aikaan tahansa. Jollakin on siis oikeasti "ongelma" ettei jaksa juhlia synttäreitä :D. Voi jestas. Kasva aikuiseksi. Kovasti paljoa päälle sen 18 et voi olla.
No tota.. mä täytän tammikuussa 36. Kyllä se sitä ikäkriisiä helpottais kun sais juhlia kunnolla. Kukaan ei vaan jaksa juhlia mun kanssa, koska sää ja talven muut juhlat. Tammikuu muutenkin niin synkkää ja sitten siihen vielä oman ikääntymisen synkistelyt.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi syntyy alkuvuodesta on hän vahvempi loppuvuodesta syntyneisiin verrattuna. Kun koulu alkaa saattaa toinen olla melkein vuoden vanhempi kuin toinen lapsi. Siinä iässä se on kehityksessä huima ero niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Ei todellakaan voi yleistää noin. Koulun alkaessa ollaan jo niin "vanhoja"että jokainen on ehtinyt jo kehittymään eri tahtiin, senhän takia jotkut voi aloittaa koulun vuotta aiemmin ja toiset vuotta myöhemmin. Itse olen syntynt helmikuussa, mutta olin todella alikehittynyt. Siis henkisesti että fyysisesti, olisin todellakin voinut aloittaa koulun vuotta myöhemmin. En siis ymmärtänyt koulussa yhtään mitään käytännön asioita, en tajunnut miten pulpetti toimii yms. Olin myös kaikkia lyhyempi, ja sitten ala-asteen lopussa kasvoin kaverieni ohi (oon 174cm). En myöskään huomaa mitään fyysistä tai henkistä eroa sukulaispojissani, jotka aloittavat koulun ensi syksynä ja heillä on ikäeroa 11 kuukautta. Sitten taas kun olin yläasteella ja siskoni lapsi aloitti koulun, oli lapsen yksi kaveri häntä paljon isompi ja jotenkin kypsempi. Kysyin sitten että ovatko tutustuneet harrastuksessa vai missä niin selvisi että ovat luokkakavereita ja tämä iso kaveri oli kummipoikaani 3kk nuorempi.
Mutta mä oon aapeen kanssa samoilla linjoilla, on inhottavaa kun samana vuonna syntyneet kaverit saa vanheta vasta loppuvuodesta, he täyttävät vasta nyt X, ja minä se oon jo kohta X + 1. Inhottavaa :(
Vierailija kirjoitti:
Nuo seikat että sait vähän joululahjoja ja ei voi juhlia puistossa pätevät myös joulukuussa syntyneihin. Olen syntynyt helmikuussa ja minulle haki alkoholijuomia edellisenä vuonna syntyneet kaverit ja heidän kanssaan juhlin 18-vuotissynttäreitä.
Itse olen syntynyt vuoden toiseksi viimeisenä päivänä. Kouluaikana masensi, kun silloinhan on aina joululoma; haittasi jo silloin synttäreiden viettoa. Ja joululahja = samalla synttärilahja. Ei sitä osannut olla materian perään sinänsä, mutta se, että omaa synttäripäivää ei pidetty oman noteeraamisen arvoisena. Ei synttärikorttia tms. erikseen jne.
Koulussa olin aina luokan pienin ja nuorin.
Miellän kalenterivuoden visuaalisesti kuin lehmän hännän: menee ylhäältä alas ja hännän huippuna omat synttärit. Mutta mikä on vaihtoehto: joko
1) yksi vuosi tulee numeerisesti lisää tai
2) työnnetään koiranputkea.
No mäkin oon aina ollut sitä mieltä, että alkuvuosi on siinä mielessä huonoin aika syntyä kun alkuvuodesta syntyneet tuntuu vanhenevan muita nopeammin. Varsinkin naisena, jotka ikäkriiseilevät huomattavasti miehiä enemmän.
Joulukuu olis myös aika huonoa aikaa, lähes poikkeuksetta kaikkia joulukuussa syntyneitä juhlitaan vähän siinä "joulun ohessa". Jos sattuisin itse saamaan joulukuussa lapsen niin yrittäisin kyllä pitää huolta siitä, että hänenkin synttärinsä huomioidaan tasapuolisesti.
Monet täällä tuntuvat haikailevan kesäsynttäreiden perään. Tämä on melkein vielä talveakin huonompi vaihtoehto, kun kaikki ovat kesällä lomanvietossa tahoillaan. Kaikki kesällä syntyneet kaverini ovat jo tottuneet siihen, ettei heidän synttäreitä juhlita ollenkaan.
Parhaat ajat synttäreille on siis oikeastaan syksy ja kevät. Itse olen syyskuussa syntynyt ja olen erittäin tyytyväinen :)
Lapsena tämä saattoi ärsyttää. Olin aina luokkani pisin ja isoin tyttö, jonka puberteettikin sattui alkamaan ensimmäisenä.