Opiskelijoiden asumistukiuudistus on aivan järjetön.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005011459.html
Opiskelijat siirtyvät ensi syksynä yleisen asumistuenpiiriin ja opiskelijan asumislisä lakkautetaan. Samalla kimppa tai solukämpässä asuvilta viedään asumistuki. Kimppakämpässä asuvia pidetään perhekuntana ja kaikkien kämppäkävereiden tulot vaikuttavat. Sipilän hallitus tappaa soluasunnot, jatkossa kaikille opiskelijoille vain henkilökohtainen kaksio niin kela maksaa.
Tämä on järjetöntä kun enemmin pitäisi tukea niitä edullisesti solussa asuvia. Muualla mailmassa kimppakämpät on yleisiä perheettömillä työssäkäyvilläkin.
Kommentit (222)
Miten tällainen on mahdollista että tehdään päätöksiä vailla logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijan on turha haaveilla siis parisuhteesta ja yhdessäasumisesta työssäkäyvän paremmin tienaavan kumppanin kanssa ellei toinen ala makselemaan enemmän asumisesta, itse ala nostelemaan opintolainaa tai kuluta säästöjään jos niitä on, tai ravaa töissä sitten enemmän.
On kyllä vieras ajatus monelle että elättäisi toista nykypäivänä
Todellakin olen kanssa huomannut! Mulla ei tulis kyl mieleen muuttaa sellaisen miehen kanssa yhteen, joka ei auttaisi mua rahallisesti tai toisin päin. On myös hyvä muistaa, että opiskelu on väliaikaista. Meillä tulee tod.näk tilanne, että mies ei tuu saamaan tukea, koska siirryn aikasemmin työelämään. Mut loppujen lopuksi kuukaudessa se 200e on aika pieni raha (ainakin meille). Tällä hetkellä siis kummatkin opiskelee ja käy töissä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs. Solussa opiskelijoilla on omat vuokrasopimukset, joten opiskelijoita ei katsota samaan ruokakuntaan kuuluvaksi. Saavat siis omat asumistuensa. Tämä nimenomaan todetaan myös tuossa uutisessa.
Siinä jutussa todetaan myös, ettei kaikilla ole näin. Monet ovat tehneet yhteisen vuokrasopimuksen. Jatkossa tuo tietää sitä, että kaikkien täytyy tehdä oma sopimuksensa, myös pariskuntien kannattaa.
Kuinka moni vuokranantaja on valmis tekemään viisi vuokrasopimusta yhden sijasta, jatkuvien muutosten kanssa kun osa lähtee vaihtoon ulkomaille ja osa työharjoitteluun kotiseudulle pitää vuokrantajan löytää korvaavia soluasukkaita. Vuokrantaja saa myös roolin eri vuolralaisten riitojen välittäjänä verrattuna aikaisempaan tilanteeseen yhdestä sopimuksesta jossa opiskelijat keskenään yhteisvastuullisesti vastasivat asioista ja uusista asukkaista jakamaan vuokraa. Iso roolin muutos ei varmasti innosta montaa vuokranantajaa.
Kumpi on kannattavampaa vuokranantajille: tehdä omat vuokrasopimukset viidelle vuokralaiselle, vai pitää isoa asunto tyhjillään? Sitä minäkin.
Kukaan järkevä vuokranantaja ei ota sellaista riskiä, että yhteen asuntoon tekisi monta erillistä vuokrasopimusta, ennemmin asunto tyhjillään. Sitä ilmeisesti tarkoititkin.
Meillä on ollut vuokralaisille kaksioon aina erilliset vuokrasopimukset, paitsi pariskunnille yhteinen.
Et ole tainnut palvon vaivata päätäsi siillä että mitä tuosta voi seurata? Toinen jättää vuokran maksamatta ja irtisanot tämän vuokrasopimuksen ja toinen jatkaa asumista. Kuinkahan helposti löydät uuden asukkaan puolikkaaseen asuntoon?
Asuntoa on vuokrattu 20 v. eikä ongelmia ole ollut.
Vuokrasopimus on tehty aina vuodeksi kerrallaan määräaikaisena.
Tuo lienee se tyyli millä saa varmimmin onglemavuokralaisen. Ilmeisesti soluasumiseen hyvin soveltuva asunto loistavalla sijainnilla johonkin oppilaitokseen nähden.
Päinvastoin vuokralaiset ovat olleet asiallisia, vuokrasopimusta ei uusittaisi jos eivät olisi. Asunto on lähellä yliopistoa ja soveltuu hyvin soluasumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menetän asumistuen uudistuksen myötä, sillä mieheni on töissä. En oikein tiedä mitä mieltä olen uudistuksesta. Ymmärrän, että pakko säästää jostakin, mutta ärsyttäähän se kun omalle kohdalle sattuu.
Itselläni tämä johtaa siihen, että alan nostamaan opintolainaa maksaakseni vuokran. Mielestäni on aivan kohtuutonta, että pienipalkkainen vastavalmistunut mieheni maksaisi myös minun osuuteni. Hän joutuu maksamaan jo nyt suurimman osan ruokakustannuksista ja laskuista.
olette pariskunta.kai ootte edes naimisissa. Kyllä se kuuluu miehen maksaa.
? Ei olla naimisissa. Miksi kuuluu miehen maksaa? En mielestäni ole millään tavalla oikeutettu kuluttamaan hänen pieniä rahojaan, vaikka olemme olleet yhdessä jo pitkään. Näkemykseni tähän asiaan toki olisi eri jos tuloni olisivat pienet esim. äitiysloman takia. Nyt otan mielummin opintolainaa kuin elän miehen lompakkoloisena.
Jos rahat ovat pienet, toki saatte asumistukea 🙄
"Opiskelijan kannattaa myös kelpuuttaa ne paskahommatkin vähintään kesäksI"
Niitä "paskahommia" ei kaikille opiskelijoille erityisesti sellaisilla paikkakunnilla joissa on paljon opiskelijoita. Kokopäiväisesti varsinkaan.
Yliopistossa moni opiskelija opiskelee kesällä kun ei saa töitä. Edes niitä "paskatöitä".
Minä olin töissä koko opiskeluajan "paskatyössä" 2 vuoroa viikko + lomat (en kutsuisi paskatyöksi mitään työtä), koska olin ollut duunissa samassa paikassa ennen opiskeluja ja saanut vakkarisopimuksen ja työpaikka jousti opiskelun suhteen. Ongelma oli, että kesäisin vuoroja saattoi silti olla huonosti koska soppari oli vain minimissään 6 tunnille, vaikka työpaikka yritti niitä järjestää.
Jälkikäteen ajatellen toivon, että olisin satsannut nopeampaa valmistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menetän asumistuen uudistuksen myötä, sillä mieheni on töissä. En oikein tiedä mitä mieltä olen uudistuksesta. Ymmärrän, että pakko säästää jostakin, mutta ärsyttäähän se kun omalle kohdalle sattuu.
Itselläni tämä johtaa siihen, että alan nostamaan opintolainaa maksaakseni vuokran. Mielestäni on aivan kohtuutonta, että pienipalkkainen vastavalmistunut mieheni maksaisi myös minun osuuteni. Hän joutuu maksamaan jo nyt suurimman osan ruokakustannuksista ja laskuista.
olette pariskunta.kai ootte edes naimisissa. Kyllä se kuuluu miehen maksaa.
? Ei olla naimisissa. Miksi kuuluu miehen maksaa? En mielestäni ole millään tavalla oikeutettu kuluttamaan hänen pieniä rahojaan, vaikka olemme olleet yhdessä jo pitkään. Näkemykseni tähän asiaan toki olisi eri jos tuloni olisivat pienet esim. äitiysloman takia. Nyt otan mielummin opintolainaa kuin elän miehen lompakkoloisena.
Jos rahat ovat pienet, toki saatte asumistukea 🙄
Tulojen pitää olla varsin pienet, jotta saa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea voi saada myös kesällä jos opiskelee riittävästi opintopisteitä.
Kaikissa kouluissa ei ole tähän mahdollisuutta, ja kesäkurssit voivat myös olla täynnä. Lisäksi tukikuukaudet voivat loppua kesken.
opintiopisteet voi tehä ihan milloin haluaa, mut hakemuksessa tulee olla kerrottu että ne on tehty esim 5op kesäkuussa, 5op heinäkuussa ja elokuussa 5op, niin sit saat joka kuukaudelta tuen. ei ne kato kun sitä kokonaiskuvaa, jos pisteitä on riittävästi niin ei oo mitään ongelmaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea voi saada myös kesällä jos opiskelee riittävästi opintopisteitä.
Kaikissa kouluissa ei ole tähän mahdollisuutta, ja kesäkurssit voivat myös olla täynnä. Lisäksi tukikuukaudet voivat loppua kesken.
opintiopisteet voi tehä ihan milloin haluaa, mut hakemuksessa tulee olla kerrottu että ne on tehty esim 5op kesäkuussa, 5op heinäkuussa ja elokuussa 5op, niin sit saat joka kuukaudelta tuen. ei ne kato kun sitä kokonaiskuvaa, jos pisteitä on riittävästi niin ei oo mitään ongelmaa. :)
Kutsuisin tuota huijaamiseksi. Kyllähän Kela tarkistaa tietoja oppilaitokselta, ni mitenkäs ku jää kiinni?
Asumistuet ovat liian matalia ja jokainen ymmärtää, että koko vuokra on maksettava ja siksi tuen pitäisi ollakin yksiselitteisesti aina vuokran kokoinen ja erittäin halvalla asuvat saisivat rahallisen hyvityksen tästä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijan on turha haaveilla siis parisuhteesta ja yhdessäasumisesta työssäkäyvän paremmin tienaavan kumppanin kanssa ellei toinen ala makselemaan enemmän asumisesta, itse ala nostelemaan opintolainaa tai kuluta säästöjään jos niitä on, tai ravaa töissä sitten enemmän.
Jos puoliso saa nettona 2000 € kuussa ja sinä saat 300 € opintorahaa ja 600 € palkkaa, niin olisi jotenkin vieras ajatus, että puoliso maksaisi 800 € vuokrasta esim. 500 € ja sinä 300 €? Puolisolle jäisi käteen 1500 € ja sinulle 600 € joka kuukausi vuokran jälkeen.
Ennen sait 200 € yhteiskunnalta "vuokrarahaa", jolloin maksoit vuokraa 400 € ja käteen jäi vielä opintoraha (300 €) kokonaisuudessaan, koko asumislisä (200€) sekä 200 € kuukauden palkasta. Eli yhteensä 700 € ruokaan ja säästöön ja mihin vain. Miehellesi jäi 1600 € eli sata euroa enemmän kuin silloin, jos joutuisi maksamaan satasen enemmän vuokrasta.
Yksiössä vuokra on helposti yli 700 € (pk-seutu). Vaikka saisitkin asumistukesi, tulisi elämäsi varmasti kalliimmaksi kuin kumppanin kanssa eläessä.
Rasmus kirjoitti:
Asumistuet ovat liian matalia ja jokainen ymmärtää, että koko vuokra on maksettava ja siksi tuen pitäisi ollakin yksiselitteisesti aina vuokran kokoinen ja erittäin halvalla asuvat saisivat rahallisen hyvityksen tästä.
Samaa mieltä ja kyllä puuttuvan perustulon voisi jo korvata tässä vaiheessa 100 % asumistuella joka koskisi opiskelijoita, työttömiä, taiteilijoita ja vaihtoehtoihmisiä jotka eivät halua myydä itseään orjaksi kapitalistille.
mielestäni törkeää hallitukselta.
Tienaan n 7ke / kk ja avopuoliso opiskelee. On hävytöntä että hän ei saa tukea, vaan tuo raha tungetaan johonkin muuhun yhteiskunnan palveluun, josta taas köyhät vaan pääsevät nauttimaan.
Kun itse opiskelin, niin tämä pykälä oli käytössä eikä suuria ongelma ollut, mutta kyllähän tuo maksettujen verorahojen takaisinsaamisen tyrehtyminen ärstyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puoliso saa nettona 2000 € kuussa ja sinä saat 300 € opintorahaa ja 600 € palkkaa, niin olisi jotenkin vieras ajatus, että puoliso maksaisi 800 € vuokrasta esim. 500 € ja sinä 300 €? Puolisolle jäisi käteen 1500 € ja sinulle 600 € joka kuukausi vuokran jälkeen.
Ennen sait 200 € yhteiskunnalta "vuokrarahaa", jolloin maksoit vuokraa 400 € ja käteen jäi vielä opintoraha (300 €) kokonaisuudessaan, koko asumislisä (200€) sekä 200 € kuukauden palkasta. Eli yhteensä 700 € ruokaan ja säästöön ja mihin vain. Miehellesi jäi 1600 € eli sata euroa enemmän kuin silloin, jos joutuisi maksamaan satasen enemmän vuokrasta.
Yksiössä vuokra on helposti yli 700 € (pk-seutu). Vaikka saisitkin asumistukesi, tulisi elämäsi varmasti kalliimmaksi kuin kumppanin kanssa eläessä.
Lisään tähän itse vielä senkin, että onko sitten reilua, kun teillä on molemmilta yksiöt, joissa vuokra yli 700 €, jolloin asumiseen menee teiltä yhteensä yli 1400 € kuussa sen entisen reilun 800 € sijaan. Puolisolle jää käteen jopa monta sataa euroa vähemmän, kun joutui maksamaan asumisensa yksin verrattuna siihen tilanteeseen, että maksaisi hieman enemmän vuokrasta asuessaan yhdessä opiskelijan kanssa.
Suomessa parisuhdekin on pelkkää senttien laskemista.
Vierailija kirjoitti:
Ööh no tervetuloa oikeaan elämään. Noinhan tuo on mennyt kaikilla yleisen asumistuen piirissä olevilla, että jos kumppani tienaa tarpeeksi niin asumistukea ei tipu. Nyt vaan opiskelijat myös siirtyvä yleisen asumistuen piiriin ja heitä kohdellaan tasavertaisesti muiden suomalaisten kanssa. Miksi juuri opiskelijoilla pitäisi olla joku erityisoikeus asua avoliitossa ilman että kumppanin tulot vaikuttavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs. Solussa opiskelijoilla on omat vuokrasopimukset, joten opiskelijoita ei katsota samaan ruokakuntaan kuuluvaksi. Saavat siis omat asumistuensa. Tämä nimenomaan todetaan myös tuossa uutisessa.
Siinä jutussa todetaan myös, ettei kaikilla ole näin. Monet ovat tehneet yhteisen vuokrasopimuksen. Jatkossa tuo tietää sitä, että kaikkien täytyy tehdä oma sopimuksensa, myös pariskuntien kannattaa.
Mikäli nainen ja mies asuvat samassa asunnossa, katsotaan heidät avoliitossa asuvaksi, huolimatta miten vuokrasopimus on tehty. Ei siis väliä, onko heillä erilliset vuokrasopimukset. Lukee asumistukilaissa.
En ollut tietoinen tuollaisesta pykälästä. Täytyy sitten muuttaa erilleen poikaystävästä, jos mielii saada tukea.:D On tämä hankalaksi tehty.
Saattehan te tukea mutta ei tuplana.
Olisipa tämä uudistus tullut silloin muutama vuosi sitten kun aloin itse opiskelemaan. Vuokra on täytynyt maksaa opintolainalla ja sitä pääsee nyt valmistuttua makselemaan. Uudistuksesta hyötyy suurin osa opiskelijoista, en ymmärrä yhtään tuota nillitystä uudistuksen huonoudesta.
Ei ole selvästi valmis parisuhteeseen, jos on reilumpaa se, että molemmat maksaa tasan saman verran kaikesta silläkin uhalla, että asutaan sitten kahdessa eri kämpässä vain siksi, että opiskeleva osapuoli saa enemmän tukia. Eikö siinä molemmat menetä, eikä säästöön (esim. yhteistä lomamatkaa tai asuntoa varten) jää sitäkään vähää.
Jos kimppakämpässä on kaikki yhtä köyhiä opiskelijoita niin onko silloinkin ongelma?
En näe tätä hyvänä asiana.
Monet on juurikin asumislisän niukkuuden takia hakeutuneet kimppakämppiin ja soluihin, mutta nyt asumistukea voi saada siihen keskellä keskustaa sijaitsevaan yksiöön oikein mukavan määrän. Yksiöpula vaan pahenee tästä, luulen.
Itse olen pienipalkkaisessa työssä ja poikaystäväni opiskelee. Tietysti harmittaa tämä muutos, mutta osaltani sen ymmärrän ja hyväksyn. En siltikään pidä hyvänä muutoksena.
Ei saa, sillä ollaan naimisissa.