Opiskelijoiden asumistukiuudistus on aivan järjetön.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005011459.html
Opiskelijat siirtyvät ensi syksynä yleisen asumistuenpiiriin ja opiskelijan asumislisä lakkautetaan. Samalla kimppa tai solukämpässä asuvilta viedään asumistuki. Kimppakämpässä asuvia pidetään perhekuntana ja kaikkien kämppäkävereiden tulot vaikuttavat. Sipilän hallitus tappaa soluasunnot, jatkossa kaikille opiskelijoille vain henkilökohtainen kaksio niin kela maksaa.
Tämä on järjetöntä kun enemmin pitäisi tukea niitä edullisesti solussa asuvia. Muualla mailmassa kimppakämpät on yleisiä perheettömillä työssäkäyvilläkin.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän vuokranantajat suostu tekemään kimppakämpässä asuville omat vuokrasopimukset, jolloin heidät katsotaan eri ruokakunniksi. Heidänkin etu on, että ei tarvitse lähteä etsimään uusia vuokralaisia. Toki tuo yhteisvastuullisuuspykäläkin pitää huomioida. Ja kuinkahan monella kimppakämpässä asuvalla edes on yhteinen vuokrasopimus, ja kuinka monella jo entuudestaan erilliset sopimukset?
Lisäksi jutussa sanottiin, että (yksin tai) soluasunnossa asuvat pienituloiset opiskelijat taas voivat saada asumista varten enemmän tukea käteen kuin nykyisin... Että ehkäpä tilanne ei ole ihan niin dramaattinen kuin aloittajan mielikuvissa.
Työni puolesta tiedän, että soluasuntoihin kyllä tehdään aina erilliset vuokrasopimukset. Eri tilanne on, jos opiskelijat muuttavat yksityisen vuokranantajan asuntoon ja jos vuokranantaja ja opiskelijat eivät tätä asiaa hoksaa, että kannattaisi tehdä erillinen sopimus.[/quote
etpähän vaan tiedä. Hoas vuokraa ison osan soluasunnoistan vain ja ainoastaan "kaverkämppiksille" mikä tarkoittaa yhteisvastuullisuutta vuokran maksussa. Muutos tuli joitakin vuosia sitten, jos joku ei maksa vuokraa, mut joutuu maksamaaan. Laitonta mutta näin tekeevät. Myös jos yksi muuttaa pois, muutkin joutuu muuttamaan. Ei siis asumistukea jos ollakin isommat tulot.
Hoas toimii väärin.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa tämä uudistus tullut silloin muutama vuosi sitten kun aloin itse opiskelemaan. Vuokra on täytynyt maksaa opintolainalla ja sitä pääsee nyt valmistuttua makselemaan. Uudistuksesta hyötyy suurin osa opiskelijoista, en ymmärrä yhtään tuota nillitystä uudistuksen huonoudesta.
Saas nähdä. Minä olen perheellisenä opiskelijana saanut nauttia yleisen asumistuen ihanuudesta ja sano minun sanoneen, että opiskelijat tulevat kiroilemaan sitä moneen kertaan. Aikoinaan kun opintotuessa tuli käyttöön vuosituloraja, ylimääräiset opintotuet piti palauttaa vuoden loppuun menessä, jotta ei joutunut kalliiseen takaisinperintään. Monien oli ihan mahdotonta tietää vuoden lopussa, paljonko oli tienannut vuoden aikana, joten vuosien nillityksen jälkeen tukien palauttamisen takarajaa siirrettiin niin, että vielä maaliskuun aikana ehti palauttaa ylimääräiset tuet, jos edellisen vuoden tulorajat ylittyisivät muuten.
Niin, yleisessä asumistuessa pitäisi tietää vuoden tulot _etukäteen_! Se on tukimuoto, joka ei sovellu lainkaan ihmisille, joilla on epäsäännölliset tulot. Tukea hakiessa pitää kertoa säännölliset kk-tulot, tai opiskelijana arvioida tulevan vuoden tulot. Sitten jos arvioi väärin, tukea tarkistetaan jos tulot muuttuvat tarpeeksi paljon - paitsi ettei kukaan osaa sanoa, milloin tulot muuttuvat vähintään x euroa/kk, kun ne tulot eivät edelleenkään ole samat joka kk. Jos saa keväällä enemmän kuin arvioi etukäteen, niin syksyllä voi saada vähemmän ja kaikki on ok. Mutta jos syksylläkin saa enemmän... Tai keväällä saa vähemmän niin saisiko tarkistettua tuen suuremmaksi, kun ei tiedä, paljonko on töitä kesällä ja syksyllä. Tämä sama ongelma koskee tietenkin muitakin epäsäännöllisiä tuloja saavia kuin opiskelijoita.
Lukuisia kertoja olen hakenut asumistukea ja muistaakseni kerran päätös oli kerralla oikein eikä tarvinut pyytää sen oikaisemista :-/ On nimittäin usein vaikea todistaa Kelalle, miten vähän ne tulot seuraavan vuoden aikana ovat. Kerran Kela oli arvioinut tuloni pienemmiksi kuin itse olin arvioinut (olin oppinut aika hyväksi arvioimaan, joten oma arvioni oli hyvin lähellä toteutuvaa) ja sain enemmän tukea kuin olisin saanut itse ilmoittamillani tuloilla. Ero oli onneksi niin pieni, ettei sentään tarvinut sen takia ilmoittaa tulojen nousseen siitä, mitä Kela oli arvioinut. Toisin päin taas voi hävitä aika paljon, jos tulot on arvioitu todellista suuremmiksi ja saa vähemmän tukea kuin kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
En näe tätä hyvänä asiana.
Monet on juurikin asumislisän niukkuuden takia hakeutuneet kimppakämppiin ja soluihin, mutta nyt asumistukea voi saada siihen keskellä keskustaa sijaitsevaan yksiöön oikein mukavan määrän. Yksiöpula vaan pahenee tästä, luulen.
Asuntopula voi muutenkin pahentua opiskelijoilla. Yhä useampien pariskuntien kannattaa pitää kaksi asuntoa, vaikka sitten soluhuonetta. Parempituloinen voi olla kirjoilla halvassa soluhuoneessa ja toinen saada kivasti asumistukea pieneen kaksioon, vaikka käytännössä asuisivat yhdessä. Niin sitä soluhuonetta ei saa joku, joka tarvitsisi :-/
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat siirtyivät asumislisän piiriin joskus 1997 tai -98. Muistan ajan, sillä olin silloin osa-aikatyössä käyvä opiskelija. Asumislisäuudistus oli kuin taivaanlahja, sillä aikaisemmin Kelalle piti selvittää tuloja useamman kerran vuodessa ja tietysti odotella uusia päätöksiä tyypillisesti 2-3 kuukautta. Asumistuki oli käytännössä kokoajan katkolla. Asumislisän tullessa voimaan, alkoi omavalvonnan aika ja tukivirrat muuttuivat ennustettaviksi. Eipä käy kateeksi nykyopiskelijoita.
Asumislisä oli kyllä jo ainakin 1994 kun minä aloitin opiskelun. Silloin se koski vain yksin asuvia opiskelijoita, pariskunnat olivat yleisen asumistuen piirissä. Tuolloin -97-98 maissa siirrettiin pariskunnatkin asumislisän piiriin. Muistan sen siitä, kun itse sain aika pian sen jälkeen lapsen ja lapsi perheessä palautti takaisin yleisen asumistuen piiriin, joka siinä tilanteessa tarkoitti huomattavasti pienempää tukea kuin olisimme saaneet miehen kanssa kaksin ilman lasta :-/
No tämä ketju kääntyi parisuhdekeskusteluksi vaikka aihe oli kimppa ja solukämpissä olevien asumistuen loppuminen. Avopari on luonnostaan elatusvelvollinen, mutta kuka on valmis ottamaan elatusvelvollisuuden kämppisten osalta.
Ei kyllä paljoa hymyilytä tämä päätös. Mies on opiskelija ja minä pienipalkkaisessa työssä. Lainaa ollaan jouduttu ottamaan aina kesällä, kun rahat ei riitä vuokraan ja laskuihin. Minä tienaan "liikaa". Töitä ei oikein miehelle löydy, koulutus pitäisi olla joka hommaan. Vuokra on 700 ja sähkö + muut laskut päälle. Asutaan 10km päässä keskustassa "köyhien aluella".
Vippejä on joskus jouduttu ottamaan, että saa bussikortin ladattua ja pääsee töihin. Vaatteet ostan kirppikseltä ja baareissa tms huvituksissa käydään ehkä kerran kaks vuodessa. Miehen vanhemmat joskus antaa miehelle synttärilahjaksi tyyliin 100e, mutta yleensä menee ruokaan koko raha.
Ehkä järjestän itseni työttömäksi, kotona makaamalla saan melkein samat rahat kuin työssäkäymällä ja työni on aikamoista juoksemista, vessassa ei ehdi käymään ja 15min ruokataukoa ei ehdi pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs. Solussa opiskelijoilla on omat vuokrasopimukset, joten opiskelijoita ei katsota samaan ruokakuntaan kuuluvaksi. Saavat siis omat asumistuensa. Tämä nimenomaan todetaan myös tuossa uutisessa.
Siinä jutussa todetaan myös, ettei kaikilla ole näin. Monet ovat tehneet yhteisen vuokrasopimuksen. Jatkossa tuo tietää sitä, että kaikkien täytyy tehdä oma sopimuksensa, myös pariskuntien kannattaa.
Mikäli nainen ja mies asuvat samassa asunnossa, katsotaan heidät avoliitossa asuvaksi, huolimatta miten vuokrasopimus on tehty. Ei siis väliä, onko heillä erilliset vuokrasopimukset. Lukee asumistukilaissa.
En ollut tietoinen tuollaisesta pykälästä. Täytyy sitten muuttaa erilleen poikaystävästä, jos mielii saada tukea.:D On tämä hankalaksi tehty.
...niin tai sitten töihin ihan ite tienaamaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on poikaystäväni kanssa yhteinen sopimus, niin monella mullakin tuntemallani pariskunnalla. Meidän täytyy nähtävästi tehdä uudet sopimukset, jos haluamme jatkossa saada tukea.
Ei hyövää. Teidät katsotaan avopariksi, mitä olettekin.
Jos tämä pitää paikkansa, niin tilanne on heteropareja syrjivä. Jos nainen ja mies asuvat yhdessä -> Kelan mukaan avopari ja tuet sen mukaan, mutta jos nainen ja nainen tai mies ja mies asuvat yhdessä -> Kela ei näe siinä mahdollista avoparia ja tuet sen mukaan. Onko tosiaan näin?
huoh1 kirjoitti:
Ei kyllä paljoa hymyilytä tämä päätös. Mies on opiskelija ja minä pienipalkkaisessa työssä. Lainaa ollaan jouduttu ottamaan aina kesällä, kun rahat ei riitä vuokraan ja laskuihin. Minä tienaan "liikaa". Töitä ei oikein miehelle löydy, koulutus pitäisi olla joka hommaan. Vuokra on 700 ja sähkö + muut laskut päälle. Asutaan 10km päässä keskustassa "köyhien aluella".
Vippejä on joskus jouduttu ottamaan, että saa bussikortin ladattua ja pääsee töihin. Vaatteet ostan kirppikseltä ja baareissa tms huvituksissa käydään ehkä kerran kaks vuodessa. Miehen vanhemmat joskus antaa miehelle synttärilahjaksi tyyliin 100e, mutta yleensä menee ruokaan koko raha.Ehkä järjestän itseni työttömäksi, kotona makaamalla saan melkein samat rahat kuin työssäkäymällä ja työni on aikamoista juoksemista, vessassa ei ehdi käymään ja 15min ruokataukoa ei ehdi pitämään.
Vai pitäiskö sun miehes mennä töihin, jos on niin tiukkaa? Mitenköhän minä ja puolisoni pärjättiin 800 € kaksiossa, molemmat opiskelijoita, tuet yhteenlaskettuna n. 900 € kuussa + laina n. 3000 € per puoli vuotta. Molemmilla vain kesällä töitä? Ja ihan Helsingissä tämä.
Onko kukaan koskaan nähnyt missään opiskelijaa joka olisi kiitollinen opintotuesta ja muista tuista?
Jos on nyt asunut opiskelijapariskuntana yhdessä ja tulot vaikuttaisivat jatkossa tukiin, kannattaa etsiä toinen vastaavassa tilanteessa oleva pari. Miehet muuttavat kirjat kämppiksinä yhteen kämppään erillisillä vuokrasopimuksilla ja naiset samalla tavalla toiseen kämppään. Käytännössä tietenkin asutaan oman puolison kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on poikaystäväni kanssa yhteinen sopimus, niin monella mullakin tuntemallani pariskunnalla. Meidän täytyy nähtävästi tehdä uudet sopimukset, jos haluamme jatkossa saada tukea.
Ei hyövää. Teidät katsotaan avopariksi, mitä olettekin.
Jos tämä pitää paikkansa, niin tilanne on heteropareja syrjivä. Jos nainen ja mies asuvat yhdessä -> Kelan mukaan avopari ja tuet sen mukaan, mutta jos nainen ja nainen tai mies ja mies asuvat yhdessä -> Kela ei näe siinä mahdollista avoparia ja tuet sen mukaan. Onko tosiaan näin?
Juuri näin. Voivat esim. vaatia pohjapiirrustuksia nukkumisjärjestelyistä. Mutta ongelmissa ovat myös ei-heterot, jos erehtyvät muuttamaan vastakkaisen sukupuolen kanssa samaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea voi saada myös kesällä jos opiskelee riittävästi opintopisteitä.
Kaikissa kouluissa ei ole tähän mahdollisuutta, ja kesäkurssit voivat myös olla täynnä. Lisäksi tukikuukaudet voivat loppua kesken.
opintiopisteet voi tehä ihan milloin haluaa, mut hakemuksessa tulee olla kerrottu että ne on tehty esim 5op kesäkuussa, 5op heinäkuussa ja elokuussa 5op, niin sit saat joka kuukaudelta tuen. ei ne kato kun sitä kokonaiskuvaa, jos pisteitä on riittävästi niin ei oo mitään ongelmaa. :)
Kutsuisin tuota huijaamiseksi. Kyllähän Kela tarkistaa tietoja oppilaitokselta, ni mitenkäs ku jää kiinni?
Virallisesti ne saatetaan kirjata vasta elokuussa, vaikka kaikki olisikin tehty pitkin kesää.
Nyt vaan opiskelijoiden tulee ryhdistäytyä ja vaatia erillisiä vuokrasopimuksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet on juurikin asumislisän niukkuuden takia hakeutuneet kimppakämppiin ja soluihin, mutta nyt asumistukea voi saada siihen keskellä keskustaa sijaitsevaan yksiöön oikein mukavan määrän. Yksiöpula vaan pahenee tästä, luulen.
Asuntopula voi muutenkin pahentua opiskelijoilla. Yhä useampien pariskuntien kannattaa pitää kaksi asuntoa, vaikka sitten soluhuonetta. Parempituloinen voi olla kirjoilla halvassa soluhuoneessa ja toinen saada kivasti asumistukea pieneen kaksioon, vaikka käytännössä asuisivat yhdessä. Niin sitä soluhuonetta ei saa joku, joka tarvitsisi :-/
Ei sellainen oikeasti kannata. Soluhuoneetkaan eivät ole ilmaisia, ja siihen kaksioon ei saa välttämättä asumistukea koska kela voi katsoa sen liian suureksi yhdelle hengelle...
Meillä on 3 sijoitusasuntoa , 2 ovat kaksioita, joita sopivat kimppakämpiksi ja kolmiossa on 2 makkaria ja olohuone. Jos tekisin jokaiselle oman vuokrasopimuksen, yhtäkkiä heräisin todellisuuteen asunnoista on osa tyhjänä. Kuinka helppoa on vuokrata kolmiosta olohuonetta ?
Ei kiitos. Kolmiossa asuu perhe, vanhemmat ja lapsi. Äiti on ollut työttömänä ja menee nyt opiskelemaan. Mutta koska asuu parisuhteessa, puolison tulot estävät osan tuista.
Olen vuokranantaja, yli 20 vuotta kokemusta. Tiedoksi vain tuolle irvailijalle, että Helsingissä ei ole mitään vaikeuksia saada vuokralaisia isoonkaan perheasuntoon, yksiöt menevät tiskin alta ja kaksiot ovat kaikkein halutumpia. Tässä hommassa pitää tykätä ihmisistä ja olla sosiaalinen luonne, muuten voi mennä hermot, sillä monilla muualta muuttavalle se vuokraemäntä on ensimmäinen kosketus kerrostaloelämään ja itsenäisyyteen. Ettekä ikinä usko mitä kaikkea apua nämä kirjava joukko avuttomia on tarvinnut. Heidän kotoa saadut opit sosiaalilainsäädännössä ovat täysi nolla. Toiset eivät tahdo millään uskoa etten halua vierailu tai kahvitteluseuraa.
Se on ihan oikein, että puolison tulot estävät tuen saamisen. Hyvänen aika sentään! Tässä karsitaan just sellaisia menoja, joista voitaisiin säästää ja joihin Suomella ei ole varaa! Kannattaa miettiiä sitäkin, kenen kanssa muuttaa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellainen oikeasti kannata. Soluhuoneetkaan eivät ole ilmaisia, ja siihen kaksioon ei saa välttämättä asumistukea koska kela voi katsoa sen liian suureksi yhdelle hengelle...
Mitä te sössötätte? Eihän asumistuessa ole enää edes kysytty neliötä. Neliöt tai varallisuus ei ole enää vaikuttanut asumistuen suuruuteen.
Kaikki noin on tehnyt iät ja ajat..