~**~ KULTAINEN 60-LUKU viikkoon 11 ~**~
Kommentit (36)
Voi miten on toivoa täynnä tämä maanantaiaamu; nyt se kevät vihdoinkin alkaa! Vielä on meillä päin ainakin ollut kylmä yö, mutta kohta taitaa lämpö jo kivuta plussan puolelle. Pikkuisen taas alkaa tuo mäki huolestuttaa, eli jos kovin nopeasti sulaa, niin siitä ei pääse autolla ylös eikä jalkaisin ilman tolppakenkiä...
Mulla on mahan osalta ollut ihanan rauhallinen viikonloppu. Liikkeet on ehkä vähentyneet myös jonkin verran, mutta parasta on että supistukset on olleet aisoissa. Eilen kyllä taas innostuin huhkimaan niin, että illalla olin aivan invalidi selän ja jalkovälin säryn puolesta. Liikkuminen näyttää siltä kuin olisin käynyt juoksemassa maratonin paljain jaloin ja ilman harjoittelua...
Ensimmäiset vauvanvaatekoneelliset on pesty, ja vähän ehdin silittääkin. Mulla tuo silitys on myös niitä pinon pohjimmaisia hommia, mutta kyllä niitä pikkuruisia nuttuja on ilo hypistellä... Tajusin samalla etten taida mitään 50-60 senttisiä vaatteita käydäkään ostamaan; katotaan sitten vähän isompia ehkä.
Juulia taisi kysellä kaikenlaisia vinkkejä varusteiden yms. suhteen. Ootko kuulolla? Mulle tuli muutamia kokemusperäisiä ajatuksia, joihin kannattaa tietysti suhtautua varauksella. Kun ihmiset on niin erilaisia ja pitää eri asioita hyvinä ja kätevinä.
Ensiksikin: kannattaa hankkia perusjutut (sänky, vaunut, alkuvaiheen vaatteet, amme) hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa. Eikä ainakaan lykätä niitä ostoksia minkään taikauskon tai kiireen takia. Tämä neuvo pohjautuu omaan kokemukseen: olin ajatellut käydä hommiin vasta kun äitiysloma alkaa. No, vaavi syntyi reilua viikkoa ennen koko loman alkamista eikä meillä ollut siis yhtään mitään hankittuna.
Toinen vinkki, jota en osannut arvata: siihen kassiin, jonka pakkaa itselleen sairaalaa varten kannattaa pakata liivinsuojia! Kun se maito nousee niin sitten kastuu joka paikka. Ja sun on ne helpompi käydä itse ostamassa kuin lähettää hämmentynyt tuore isi kaupoille... Myös muutamat imetysliivit kannattaa hankkia raskauden loppuvaiheessa. - - No viime kerrallakin unohdin ne kovan onnen suojat, ja taittelin sitten sairaalan sideharsoa etumukseen imukankaaksi...
Kolmonen: yhdistelmävaunuja ei kannata ostaa. Ne on painavat ja ei kovin kätevät. Me hankittiin sellaiset, koska asunto oli niin pieni, että arveltiin, että ei saada vaunuja ja rattaita mahtumaan. lopulta on kuitenkin käytetty vain vaunuja (siis yhdistelmän vaunuosaa) ja matkarattaita. No, nykyään tuotekehittely on jo avaruusajassa verrattuna vuoteen 2000, joten vaikka mitä hienoa ja käytännöllistä on saatavilla.
Nelonen: tää on myöhempää käyttöä varten... Syöttötuolina ehdoton hankinta on Stokken TrippTrapp. Sikamaisen kallis, mutta aivan loistava tuoli. Me saatiin ilmaiseksi vanhanaikainen syöttötuoli, jota on käytetty, mutta sitten ollaan ostettu isommille pojille omat TrippTrappit. Se on helppo pitää puhtaana, säätää sopivaksi, liikutella - mutta on kuitenkin niin tukeva, ettei lapsi saa sitä pöydän reunasta työntämällä kumoon. Isompien poikien syöminen siistiytyi heti kun saatiin heille sopiva istumakorkeus; ja siitä tuolista on tosi hyvä askarrella ja piirrellä myös... Kolmaskin ostetaan kunhan tuo kuopus vähän vielä kasvaa.
Nämä kaikki siis makuasioita, niihin saa suhtautua kriittisesti. Ja ihan tuosta äkkisiltään mieleen tulleita, ei välttämättä niin kauhean olennaisia kuitenkaan. Sitä pärjää kummasti vaikka olis epäkäytännölliset tai olemattomatkin varusteet.
Terveisin energiaa pursuva (siis just tällä hetkellä, ei ehkä kohta enää) Jymy rv 33+3
nuohan olivat justiinsa sitä mitä täällä nyt tarvitaan, käytännön perustaa! Kommentoikaa ja laittakaa muut lisää, jos tulee mieleen.
Keväinen sää ja pataljoonallinen yrtinsiemeniä kylvettynä ikkunalaudalla köllöttävään pienoiskasvihuoneeseen - nyt se ihanuus alkaa! Ja aamulla bussille kävellessä oli aurinko jo korkealla. Puutarhakuvastoja tulee katseltua kuola valuen. No, saapa nähdä kuinka innoissaan vielä touko-kesäkuussa jaksaa mahansa kanssa olla.
Liikkeitä on alkanut tuntua hiljalleen, eilen alavatsa muljusi oikein urakalla, enkä ole ihan varma mikä oli ilmakuplaa ja mikä toukan kuplimista... Mukavalta se vielä tuntuu! Äitini pelotteli (yli viisikiloiseksi kasvaneen) pikkuveljeni aiheuttamilla tukalilla potkuilla sydänalaan. Niinhän se varmaan on, että kesään saakka odottavat saavat kyllä tuta helteen ihanuudet ihan eri näkökulmasta tänä vuonna kuin muina kesinä, kun matkustaja antaa oman pikantin lisänsä kesänviettoon :)
Kuinkas teillä muilla hurisee? Närästääkö muuten kaikkia - paheneeko se loppuraskautta kohden?
terv. Juulia rv 19+5
Sen vielä lisäisin TrippTrappista että en oo onnistunut saamaan niitä käytettyinä, vaikka oon vahtinut erilaisia palstoja (HS ja vauva sekä huuto.net). Sen sijaan pinnasänky ja kaksi jatkettavaa lastensänkyä on ostettu käytettyinä, ja siinä säästää pitkän pennin. Hyväkuntoisia ja siistejä ovat.
Luulenpa Juulia, että jos närästys on alkanut niin kyllä se vaan pahenee... :( Ei auta kuin kokeilla auttaako ruokavalio (mulla ei oo ainakaan tepsinyt) ja sitten koittaa pärjätä sopivilla närästyslääkkeillä. Mutta kun lapsi on putkahtanut maailmaan, niin närästys jää sinne synnytyssaliin! :D
Tänään just oon haaveillut siementen ostamisesta (siis kasvin ;o) ... Tällä viikolla täytyy laittaa ainakin basilikat, hajuherneet ja krassit itämään... Keväälle oli suunnitteilla kaikenlaista pihankaivuutakin, mutta ne taidan jättää suosiolla ensi vuoteen koska voi olla että huhti-toukokuussa on muutakin puuhaa. ;)
terv. Jymy
Meillä tuli tänään isäntä kotiin kesken työpäivän: se kaatui pari viikkoa sitten kuntosalin portaissa ja loukkasi kyynärpäänsä, ja nyt, yhtäkkiä kesken päivän, kyynärpää oli paisunut melonin kokoiseksi! Kyyditsin sen terveyskeskukseen ja kädessä oli nivelpussin tulehdus. Sai lääkkeitä ja loppuviikon sairaslomaa, joten se on nyt täällä mun ilona. " Ilona" pikemminkin, sillä kukaan ei ole niin känkkäränkkä kuin meidän isäntä, jahka ja kun se on joutunut pitämään pari päivää taukoa liikunnasta... ääks!
Mä laittelin tänään tota vauvankoppaa valmiiksi. Peitto vaan vielä puuttuu, kun se on tossa vielä takan äärellä kuivumassa. Äitiyslaatikon kannen asetin vielä päälle pölysuojaksi.
Kyllä niin PÖNKKÖ olo on, ettei pahemmasta väliä! Lyllersin kävelyllä etanavauhtia, mutta sää oli kieltämättä upea. Voi kunpa, KUNPA tää tenava tulis edes hiukan etuajassa!
t. Bonita 34+2
Tsemppiä Bonita, perässä lyllerretään. Huh,huh, sitä ei alussa koskaan muista miten tukalia ne loppuviikot voivat olla, mutta tässä keskivaiheilla jo alkaa muisti palailla pätkittäin.
Minulla närästys on nostellut päätään parina päivänä, mutta onneksi sen kanssa vielä pärjätään.
Kiva, kun on muitakin viherpeukaloita. En kyllä ole vielä itse saanut mitään alulle, mutta tarkoitus olisi upottaa kourat multaan pikimmiten.
Täällä myös oli lapiohommia kaavailtu alkukesään, mutta täytyy yrittää ruoskia isäntää tekemään ne. Se tosin on sama kuin ajaisi hevosta hankeen, käyttääkseni anopin kielikuvia, mutta yrittänyttä ei laiteta.
Jospa sitten vääntäytyisi sängyn pohjalle, joten öitä.
Meriaani rv 22+1
Kyllä on kävelyvauhti täälläkin etana tasoa! Pientä lenkkiä, tosi pientä, olen yrittänyt tehdä mutta niin tehokasta supparia vetää että ei siitä oikein mitään tule. Seisoskellaan ja nautiskellaan auringonpaisteesta.
Huomenna olisi uusi synnytystapa arvio, taidanpa ottaa toiveikkaasti kassin mukaan, vaikka tuskin tässä vielä tositoimiin pääsee...
Sappi pentele näytti taas eilen kaapinpaikan! Ihan oma vika: sorruin minidallaspullaan, sen siitä saa.
Alkoi nuo teidän istutusjutut syyhyttää sormia. Mutta taidan tyytyä mullanvaihtoon.
Aurinkoista kevätpäivää
Aadiliina 40+2
Vaaputi-vaaputi -menoa täälläkin... Kuka se jokin aika sitten kaipaili erilaisia kahvoja, jotta pääsisi ylös? Meille pitäis asentaa ainakin mun sängyn viereen ja sitten tuonne sohvan luokse joitain ' vetimiä' tai sitten vinssilaitteet että pääsisin makuuasennosta pystyyn. Jonkin aikaa pitää vielä pystyyn päästyä seistä linkussa, kun ristiselkä tulee jotekin hitaamin perässä. Kyljen kääntäminen sängyssä on myös aika koominen operaatio! :)
Meillä pihatöistä miehelle kuuluu ruohonleikkuu. Muu onkin sitten mun heiniäni. Kerran kesässä saan oman heppani ajetuksi hankeen sen verran, että kun vieressä vahdin, niin se kaivaa mitä käsken tai kaataa puun tms. Oon ajatellut asiaa sillälailla positiivisesti (tai ainakin yrittänyt), että kyllä tähän hentoon varteen saa hauista kasvaakin... Viime kesänä kunnostin puolet yhdestä isosta kukkapenkistä kaivamalla 1½ metrin syvyydeltä saviset ja rikkaruohoiset mullat pois, panemalla suodatinkankaan pohjalle ja uutta hiekka+turvepitoisempaa multaa tilalle. Koko penkkiä en jaksanut, sen piti olla tän kevään hommia, mutta nyt ei kyllä pysty. Mies sanoi kannustavasti, että kohtahan mä oon kuin mikäkin Hauis-Harteikko! Heh, no ei oo ihan lähellä, mutta täytyy antaa itselleen sisupisteet kuitenkin.
Nyt on koko monimutkainen synnytyspäivystyskuvio sovittuna. Siihen liittyy kolme eri ihmistä, niiden työmatkat ja muut aikataulut jne. Olipa varsinainen palapeli, mutta lopputulos on mukava, kun näyttää siltä että saan miehestäni seuraa sinne synnytykseen. :)
Joko Bonita on koukussa Kyläsairaalaan? Oli pakko katsoa eilen Heartbeatin vieroitusoireisiin.... Toinen pikakoukutus tuli ohjelmaan Tanssii tähtien kanssa, jonka katoin sunnuntaina ensi kertaa. Haluis kans rumbaamaan!! (Heh taas mikä näky oliskin tällä hetkellä!)
Koirasta hyviä uutisia: se poistettu kasvain oli jokin hermotupen kasvain, jonka ei pitäis lähettää etäpesäkkeitä.
Hyvää keväistä tiistaita ja tsemppiä erityisesti Aadiliinalle ja Äitimiialle; toivottavasti Tinkakin on vielä hengissä muutosta huolimatta... ♥
t. Jymy rv 33+4 ja poikakolmikko
Täällä ollaan käsipuolimiehen kanssa kotosalla. Ollaan katottu vähän noita viikonloppuna nauhoitettuja Vaaleanpunainen pantteri -leffoja.
Juu, Kyläsairaalaa katson minäkin, kun ei Heartbeatia tule ennen kuin syksyllä. Ja näkyihän siinä eilen Gina ja Bellamy ja tänään oli Greengrass potemassa malariaansa. Että pääsee sillai tosiaan niinkuin vähän vieroitusoireista pehmeällä laskulla. :-)
Mä en ole tänään saanut aikaiseks vielä yhtikäs mitään, paitsi että kuskasin poitsun aamulla kouluun, kun mies ei nyt pysty ajamaan autoa, eikä pojua voinut kävellen lähettää kun sen piti viedä kouluun sukset ja monot. Siltä reissulta palattuani kaaduinkin vielä tunniksi sänkyyn nukkumaan. Silitysurakka odottaa... Kuka sen robotin kohta jo kehittäisi siihen hommaan?
Aadiliina, jos oot vielä kuulolla niin juu, olen lukenut sitä Kontulan " Rexi on homo" etc kirjaa nyt yli puolenvälin, ja sanoisin, että Opettaja-lehdessä ollut kirjoitus oli kyllä täysin asiaton ruikutus, ilmeisesti henkilöltä jonka oma itsetunto ei ole täysin kohdallaan ja joka on luullut tunnistavansa itsensä kirjasta. Mitään pahansuopaa tässä kirjassa ei kyllä tasan ole, ja jos jotakuta opettajaa, kirjoittaja ruotii eniten itseään. Ellei tätä tyylilajia tunnista huumoriksi, on vika omien korvien välissä!
t. Bonita 34+3
Äitiyspolilla käyty ja kohdunsuun avautuminen on pysähtynyt!! Ultran mukaan kohdunkaulakin olis kiinni, että tulos oli jopa parempi kuin kaksi viikkoa sitten! Tämä oli kyllä paljon tarkempi tutkimus ja lääkäri jaksoi selittää mulle asiat tarkkaan. Yleensä ne vaan murahtelee vastaukseksi, mutta tämä vaivautui oikein kertomaan kaikkea. Olen NIIN helpottunut tästä käynnistä. Kolmen viikon päästä taas tsekataan.
Lääkäri kyllä sanoi, että luultavasti tämä kaveri tulee sitten nopeasti kun tulee, koska on nyt jo ihan lähtövalmiuksissa. Siis pää tosi alhaalla. Tämä johtuu siitä, että mun kohtu on laskeutunut. Vieläkään en oikein tiedä, että mitä se nyt merkitsee jatkon kannalta, varsinkin jos se synnytyksessä edelleen laskeutuu... Eikös kohdunlaskeuma ole sellainen mummujen ongelma :) että 60-lukulainen mummo sitten olen.
Vauva esitteli nyt myös jalkoväliään jopa niin, että itse osasin oikeaa paikkaa katsoa. Kättärillä ne ei kerro sukupuolta, mutta kun kerran oikean paikan näin niin uskaltauduin kysymään, että onko niin että tuossa jalkovälissä ei ns. " mitään roiku" . Lääkäri totesi, että eipä siinä tosiaan kiveksiä näy, mutta ei hän siitä sen enempää, kun ihan varmaksi ei kuitenkaan voi mitään sanoa.
Jos nyt sitten saisi käyttöä niille pinkeille bodeille?? Olen jo aikaisemmminkin kertonut, että miehen sukuun ei ole useampiin sukupolviin kuin yksi tyttö syntynyt. Eli kukaan ei usko, että meille voisi tyttöä tulla.
Tämä on nyt ihan omaa napaa vaan, mutta on niin kiva tulla hyvällä mielellä sieltä kontrollista!
Sen verran olisin Juulian kyselyitä kommentoinut, että kärryasiassa vanhempien pituus on aika merkittävä tekijä. Me ollaan mun miehen kanssa niin pitkiä, että mitkään matka/sateenvarjo yms ei käy, kun me vaan potkitaan sitten sitä alaosaa. Itseasiassa meille oli tasan kahdet yhdistelmävaunut vaihtoehtoina, jos mun mieskin halusi ottaa kunnon askeleita (190 cm). Noihin Brio Duoihin ollaan oltu tosi tyytyväiset. Mulla on myös yksi hyvin pienikokoinen ystävä ja hän joutui mun mielestä tilaamaan vaunut kun kaikki oli niin isoja ja raskaita. Jos on keskimittainen pari, niin sittenhän tällaisia ei tarvitse niin pohtia...
Ja toiseksi tuli mieleen suositella sallaista helppoa rengaskantoliinaa. Minulla se oli tosi paljon käytössä kun esikoinen oli sellaista sorttia, ettäprotestoi heti jos ei saanut olla " menossa" mukana.
t iloinen äitimiia rv 28+3 (ai niin, vauva oli kuulemma 1,5 kg, vähän jäi mietityttämään, että voiko tosiaan olla jo noin iso??)
Jaksoin silittää aika kasan tänään, mutta nyt yläselän rankalukko taas oireilee. Kontulan kirjankin luin loppuun. Nyt tutimaan!
t. Bonita
Hengissä ollaan. Tämä vanha talo menee varmaan " alta" ennen kuin Elisa saa laajakaistan siirrettyä.... Eilen tuli tilausvahvistus ja koneen pitäis toimia vasta 27.3. ARGH!!! Jos tän olisin tiennyt, niin olisin kyllä kysynyt muualta!
Ihania uutisia oli äitimiialta! Kokoarviokin kuulosti olevan ihan ok, meidän poika syntyi rv 28+6 ja oli 1289g. Aadiliinalla onkin jännät paikat! Tsemppiä synnytykseen! Ja hyviä vointeja kaikille masunkasvattajille (ja sonjaemmalle hedelmällisyyssäteitä, jos satut tätä lukemaan :o) ).
Tinka + Nuppu rv 22+4
Tulin juuri sokerirasitustestistä. Paastoarvo oli ihan ok, 4.7, mutta sitten nuo tunnin (11.5) ja kahden tunnin (10) arvot eivät enää olleetkaan. Raskausdiabetes todettiin ja sairaalareissu on tulossa lähiaikoina. Itse en tiedä ko. jutskasta mitään, mutta kaipa ne asiat selviää pikkuhiljaa.
Onko teillä kokemuksia kyseisestä jutusta? Jos on, niin kuulisin mielelläni...
Kevis rv 29+1
olipa Äitimiialla hyvät uutiset! Onnea!! Siitä laskeumasta en varsinaisesti tiedä mitään, mutta kokemusta on kolmesta poikavauvasta jotka ovat roikkuneet tosi alhaalla jo pienillä viikoilla. Ensimmäinen syntyi rv 34 ja kahden jälkimmäisen kohdalla lepäilin paremmin ja päästiin yli 38 viikon, vaikka jo kolmenkympin tienoilla ennusteltiin, että kauaa eivät sisällä pysy. Joten viikkoja voi kertyä kummasti, vaikka sellainen keilapallo jalkojen välissä on aika hankala olotila... ;-) Joka tapauksessa tsemppiä edelleen, ja otapa rauhallisesti ja levon kannalta niin hyvä tulee!
Kevikselle harmittelut että se raskausdiabetes on kuin onkin sitten totta. Mutta toisaalta hyvä että todettiin ja voitiin hoitaa. En tiedä siitä mitään, eli en käy tässä asiassa sentään neuvomaan, vaikka aika hanakka taidan ollakin.... *itseruoskintaa* Tsemppiä sinullekin kovasti.
Kiva kuulla että Tinka on edelleen olemassa... Kyllä nuo laajakaistat on ärsyttäviä! Me tilattiin omamme muistaakseni v. 2002 ja kyllä oli vaikeaa saada sitä toimimaan. Välillä vaihdettiin palveluntarjoajaakin, kun ei siitä meinannut tulla mitään. Mutta se uusikin tökki tosi pahasti, ja tuesta mua neuvottiin vaan resetoimaan ja resetoimaan... kunnes asentajat vaivautuivat paikalle ja totesivat että puhelinkaapelia pitää vaihtaa jostain ihan muualta kuin täältä meidän kodista. No nyt on sitten toiminut jollain tapaa, mutta ei tää adsl-yhteys kaupungissa ollutta kaapelia kyllä vastaa.
Kääk kun söin vähän liian paljon lounasta ja liian nopeasti. Nyt on tuon kaksikiloisen fileen (mieskultani kutsumanimi meidän vaaville!) päällä on kuin kivikasa. Kai se siitä sulaa?? Ikinä enää en syö mitään, se on varma.
Kävin ostelemassa vähän hammastahnaa, -lankaa, huulirasvaa yms. tarpeellista sairaalakassin pesupussiin. Pikku hiljaa siis sitä sun tätä kokoon... Niin ja kangaskaupassakin on tullut käydyksi: yhden unipussin materiaalit on ostettu sekä sitten ' köllöttelypeiton' kankaat. Oon tehnyt jokaiselle lapselle oman 1m*1,5m kevyen tikkipeitteen, jonka päällä siis ensin vauvana köllitään, taaperoikäiseltä siinä vaihdetaan vaippaa ja sen jälkeen peite siirtyy torkkupeitoksi sänkyyn. On tullut omista peitoista pojille rakkaat, kun näkevät että on vauvasta asti ollut se peitto mukana.
Ompeluhommat saa odottaa huhtikuuta, kun oon vielä huonompi kävelemään ja hoitamaan raskaampia hommia...
Hei, Tuahista ei oo myöskään kuulunut aikoihin. Miten menee?? Entäs käykö Belinda ja Niisku vielä täällä meidän puolella taustailemassa? Kirjoitelkaa kuulumisianne jos vaan kerkiätte ja jaksatte. :)
terveisin Jymy rv 33+5 (huh, kohtahan se meidän esikon syntymähetki on jo ylitetty!!)
Meillä on ollu suorastaan leppoisat oltavat täällä miehen kanssa, kun muksut on päivät koulussa. Tänään lähettiin kävelylle niitä vastaan, kun molemmilla loppui päivä öbaut samoihin aikoihin. Tais olla pieni ylläri miehelle, miten hidasta meikäläisen lyllerrys on. Mutta sää oli upea!
Sain silitys- ja mankelointiurakkani tänään valmiiksi. Huhhuijaa. Ja Taman pedin sain kanssa laitettua nyt valmiiksi, kun tuli noi lakanat mankeloitua ja peittokin oli kuivunut. Tytär kattelee vauvankoppaa kaihoisasti ja vonkuu " Koska? Koska? Koska?" Sitä samaa ajattelee kyllä tämä äitizeppeliinikin, sillä olo on kuin kaikkien jönköpinkiöitten pinkiöllä.
Tämmösiä tylsiä omanapajuttuja tänään.
t. Bonita 34+4
Jymy: Ei haittaa vaikka neuvoisitkin, itsellänikin on hiukan taipumuksia olla kaikkien alojen asiantuntija, pidän siis luonnollisena sitä, että muutkin ovat ;)
Bonita: Olen elänyt siinä toivossa, että se Rexi on homo... löytyisi jostain kirjastosta, en nyt välttämättä haluaisi sitä omaan hyllyyn ostaa, mutta kovasti se kirjana kiinnostaa. Välillä vain tuntuu tuolla koulumaailmassa, että sieltäpä voisi ammentaa vaikka minkälaista eeposta, jos vain kehtaisi kirjoittaa ja voisi, salassapitoasioiden kannalta näes. Mutta toistaalta, jokainen ihminen on kirjan arvoinen, onhan sitä meillä omissa elämissämmekin noita tapahtumia, joita voisi taltioida.
Olen etsinyt illalla vauvanvaatteita varastosta, joitain löysin, mutta kaikkia ihania en vielä ole löytänyt. Hiukan pelottaa, että ne olisi vahingossa hävitetty jossain muutossa. Yhdestä kassista löysin kuitenkin äitiyshousuja, viidet muistaakseni, jopa ne toppahousut, joita tuossa pari kuukautta sitten kaipasin kovasti... Vielä ehdin niitä käyttelemään, onhan tässä aikaa muutama kuukausi :)
Pitää kiirehtiä nyt eskarilaista viemään töihin ja miettiä, mitä voisi itse tänään tehdä,
Kevis
Nyt ylöspäin, hii-op!
Juu, Kevis, mä olen useasti miettinyt romaanin kirjoittamista koulumaailmasta. Pelkästään kollegoissa on välillä niin paljon tarinan ainesta, että jos sen kaiken pistäisi paperille, sitä ei kukaan uskoisi, oppilaista nyt puhumattakaan, saati sitten niitten vanhemmista! :-D Mä jonkun verran oikeesti kynäilenkin ja olen uneksinut Oikean Kirjan kirjoittamisesta, mutta toisaalta en haluais kirjoittaa opusta, joka romuttaisi loputkin auktoriteetit opettajilta muitten silmissä, ja just nää salassapitojutut ja muut... raastuvassa oltais ennenkuin ekaa painosta olis myyty sataa kappaletta! :-D Toivottavasti mahdollisimman moni vanhemmista lukis ton Kontulan kirjan, jotta ne ehkä vois avautua ajattelemaan, ettei heidän kultamurunsa käyttäydy välttämättä koulussa yhtä suloisesti kuin kotona.
Mun aikaansaannokset on tänään ne, että kävin kaupungissa ostamassa tyttärelle uusimman Harry Potterin, ja siivosin jääkaapin, mistä löytyi mm. lähestulkoon älyllisen elämän tasolle päässyt meloni. Taisi olla viimeinen hetki poistaa se sieltä, ennen kuin se olis kävellyt ite. Lenkillekin raahauduin, vaappuvana plussapallona. Olen todellakin päässyt nyt jo siihen pisteeseen, että ajattelen vaan " syntyispä pian!" .
t. Bonita 34+5
Terveisiä uudesta synnäriarviosta! Ette kyllä usko: siis 4200g tässä vaiheessa, on siinä pungertamista. No se oli hyvä homma, että tuli samalla takaraja tälle odottelulle eli jos ei ala itsestään tapahtumaan niin reilun viikon päästä alkaa varmasti. Oli sairaalalla uudet ultravehkeet ja sain tosi hyvän näkymän pikku nassusta, mullehan oli ihan turha puhua mitään sen jälkeen, meni sektiot ja käynnistykset ihan ohi korvien. Ette arvaa kuinka on kuvia kotona tuijoteltu!
Sain tuttavaltani kaksi kassillista lastenvaatteita, että sitä pyykkiä ja silitettävää täälläkin vielä riittää.
Sainkin luxus-aikaa (?) ja jäin yksin tietokoneen kanssa tyhjään taloon :o) Nyt ehdinkin kommentoida jotain juttuja.
Tässä Juulialle meidän kokemuksia tarpeellisista tavaroista. Jymy antoikin jotain hyviä vinkkejä jo ja niihinkin vähän kommenttia¿
Nuo liivinsuojat mukaan sairaalaan ehdottomasti! Samoin useammat hyvät imetysliivit. Mulla tuo rintavarustus on aina niin olematon, että olen jo odotusajaksi ostanut imetysliivit ja niillä pärjännyt sitten raskaus- ja imetysajan. Maitoa taas sen sijaan on kyllä tullut aina vaikka kaksosille, joten liivinsuojien lisäksi minä olen tarvinnut maidonkerääjät (kun imettää toiselta puolelta, niin samaan aikaan tulee sama määrä toiselta puolelta ¿hukkaan¿) ja myös rintapumpun kun vauva ei ole jaksanut kaikkea syödä. Mutta nuo on tietysti aika yksilökohtaisia juttuja. Niin ja ehdoton on ollut myös Lansinoh-voide rinnanpäihin! Vauvat on aina ekoina päivinä imeneet rinnan päät rikki ja sen jälkeen imetys on yhtä tuskaa¿ Tuo voide tuo hyvän avun!
Meillä ei myöskään ole koskaan käytetty yhdistelmärattaita, mutta ei myöskään vaunuja (tai no ekalla oli hetken aikaa). Meillä on aina ollut suoraan hyvät kuomurattaat ja niihin pehmeä kantokoppa. Hyvin on pärjätty, vaikka kaikki neljä edellistä ovat olleet talvivauvoja (syntyneet marras- ja helmikuussa). Tälle neloselle hankittiin ilmapyörärattaat ja ne ovat kyllä unelmat täällä maalaismaisemissa ja hiekkateillä! Saas nähdä, miten ketterästi ensi kesänä kulkee kaksosrattaat¿
Jymy ylisti TrippTrappia, mutta mä en ole ihan samaa mieltä siitä¿ Me ostettiin se vasta tälle neloselle ja se kyllä saa senkin kaatumaan :o( On toki kuitenkin tavallisista syöttötuoleista yksi tukevin. Samoin siitä on jo vuoden käytön jälkeen lähtenyt lakkauksia¿ Minä sen sijaan ylistän matkasyöttötuolia, joka kiinnitetään pöytään! Se on halpa (20e?), pieni (helppo varastoida ja ottaa mukaan) ja kankaat vain pesukoneeseen, niin taas on puhdas tuoli :o) Ei kaadu ja siitä on villinkin lapsen aika vaikea päästä kiipeämään pois. Ainoa keksimäni huono puoli on siinä se, ettei se käy ihan kaikkiin pöytiin. Eli jos pöydässä on suuri tukilauta pöytälevyn alla, niin matkasyöttis ei sinne mene. Siksi siis meillä on nyt TrippTrapp, ei viitsitty vaihtaa pöytää¿
Meille sitteri oli myös lähes pakollinen hankinta, jotta koirat eivät juokse vauvan päälle. Sitten olen tykännyt rintarepusta tai rengasliinasta, joissa vauvan saa helposti rauhoittumaan. Vanhemmalle vauvalle (yli 5kk) me ostettiin Ergo-reppu, jossa on tosi mukava kantaa vauvaa esim. metsässä (suosittelen erityisesti koiraihmisille!)
Mutta kuten Jymy sanoikin, niin nuo tavarat ovat usein aika perheestä riippuvia ja kaikki ei tarvitse kaikkea, mutta tässä meidän kokemuksia neljän lapsen jälkeen :o)
Olettepas te kadehdittavan innokkaita ja tarmokkaita puutarhan hoitajia¿ Meillä olis tilaa ja mahdollisuutta vaikka mihin, mutta mä jaksan aina hetken innostua ja sitten kaikki taas jää¿ Nyt kun on uusi talo, niin ensi kesäksi olis tarkoitus saada JOKU tekemään pihalle jotain, ammattilaisen tekemä suunnitelma on jo valmiina :o) Ja on tietysti sen luokan suunnitelma, ettei sitä nyt ihan omin (lihas)voimin saiskaan toteutettua, vaan sinne vaaditaan kunnon kalusto ja valtava määrä lisämaata (ja euroja). Meille ei muuten tule nurmikkoa ollenkaan, joten myytävänä olisi vähän käytetty päältä ajettava ruohonleikkuri :o) Sille kun ei sitten enää ole käyttöä.
Mulla oli närästystä nelosen kanssa suunnilleen viikosta 12 loppuun saakka. Paras apu siihen oli perinteinen vichy (jota tietysti ei saisi juoda sen suolaisuuden takia¿), joskus käytin rennietä kun meni oikein pahaksi. Nyt ei ole ainakaan vielä ollut mitään.
Ihanilta kuulostaa nuo Jymyn tekemät vauvapeitot :o) Varmaan kivoja muistoja lapsille. Minä sain just ja just ommeltua natsat pojan judovyöhön...
Onpa Aadiliinalle tulossa reippaan kokoinen vauva! Toivottavasti synnytys sujuu hyvin. Minä vielä pähkäilen mennäkö 4D-ultraan vai ei¿ Olis toisaalta kiva saada vauvalle tarkempi terveystarkastus ja kuulla kohdun tilanne, mutta en haluaisi tietää sukupuolta enkä ¿tirkistellä¿¿ Pian pitäis päättää.
Mukavaa viikonloppua kaikille kultaisille!
Tinka ja Nuppu rv 22+5
Todella hyödyllisiä, enkä takuuvarmasti osaisi itse noita kaikkia etukäteen ajatella.
Mukavia kuulumisia teillä, sekä vaappujilla että varhemmissa vaiheissa olevilla. Yritän itsekin täällä sinnitellä ostamatta tynnyrimallin toppahousuja, kevätsää olisi siinäkin mielessä tervetullut... :)
Keviksen diabetesuutinen tosin kuulosti harmilliselta - mutta ehkei se olekaan niin kovin suuri juttu nykyään?? Mullakaan ei ole oikein mitään tietoa tuosta, ja sokerirasituskoe tulollaan - joten kuulen mieluusti lisää jos jollakulla kokemuksia löytyy. Kerrohan Kevis sitten väliraporttia sairaalareissusta ja kuinka siellä asiaa käsiteltiin.
Itsellä on tässä puolivälin krouvi juuri ohitettu, kevään ja kesän remonttihankkeita pitää suunnitella parhaansa mukaan ja myös näitä tarvikehankintoja vähitellen. Tänään on kyllä iltapäivällä väsyttänyt niin hurjasti, että kaikki " hankkeet" tuntuvat lähes ylivoimaisilta. Mutta kyllä niitä energisiäkin päiviä on...
...ja toivon mukaan paljon lisää tämän päivän kaltaisia huikaisevia ulkoilusäitä tiedossa! Houkuttelisi aurinko nuo yrtinidutkin vähän paremmin esille (ai miten niin pakkomielteistä kyttäämistä ;)).
Vai että päältäajettava ruohonleikkuri - hmmm... meillä on louskutettu pienellä työnneltävällä sähköleikkurilla yli 2000 neliön tontin ruohoja nyt neljä kesää. Pitäisiköhän meidän ryhtyä tinkan kanssa puutarhakonekaupan hierontaan? :)
terveisin Juulia rv 20+1
:-D Voi että, mä luulin kans, että Keviksen " naisen vienyt" tenava olis joku ala-asteikäinen! Hih! Niiltäkin kun kuulee joskus tämmösiä aikuisten kommentteja, ja kyllä naurattaa - nyt naurattaa kyllä vielä enemmän (oma typeryys nimittäin)! Systerinkin kuopus totesi jo kolmasluokkalaisena yhdestä pitkätukkaisesta tyttöluokkakaveristaan, että hän sen kyllä " aikoo vielä pokata" . Luulin tämän jutun kuuluvan samaan sarjaan.
Täällä Lounais-Suomessa on ollut erittäin vaihteleva päivä säätilan kannalta. Koko päivän on tuullut aivan myrskyisästi, ja pilvet ovat liikkuneet sellaista vauhtia, että joka toinen minuutti on paistanut ja joka toinen pyryttänyt. Kävely oli näissä olosuhteissa suht mielenkiintoinen kokemus.
Vaunujen patja oli vuorokauden verran pakastimessa, että pölypunkit kuoli. Aattelin huomenissa siistiä vaunut muuten, vaikkei niissä nyt niin paljoa siistittävää edes ole. Ja sit olis vielä se sairaalakassi, jota en kyllä vielä koskaan ennen ole pakannut etukäteen. Pakkaisko nyt aikansa kuluksi?
t. Bonita 35+1