En ymmärrä miten esim joku vegaani kehtaa vaatia erikoisruokavaliota kylässä
Itse en voi syödä ruisleipää tulee hirvee ummetus. Olin kylässä ja oli jäätävä nälkä ja sitten tarjottiin leipää kun ei muuta ollut. En kehdannut sanoa mitään vaan söin kiltisti yhden palan ruisleipää :( en kehdannut valittaa. tuskin siitä vielä kovin paha ummetus tulee niin yhden pystyin ottamaan vaikka muuten en ole varmaan puoleenvuoteen syönyt ruisleipää. Mutta tässä se taas nähtiin. Vegaanit yms on vitun itsekkäitä!
Kommentit (73)
Talo elää tavallaan vieras käy ajallaan. Vierast eivät sivistyneistössä aseta yhtään mitään moukkamaisia vaateita. Ihmisiä varten sinne mennään.
Talo tarjoaa ja vieraat syövät , jos haluavat. Jos ei kelpaa, niin olkoon syömättä. Nykyään on näitä ihme variaatioita joka lähtöön, pitää olla kengurunliha tai kuukkelin rasvaan leivottua keksiä... Syökää kotonanne nirsoilijat ja jättäkää menemättä kyläpaikojen kiusaksi. Kaikille helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Talo tarjoaa ja vieraat syövät , jos haluavat. Jos ei kelpaa, niin olkoon syömättä. Nykyään on näitä ihme variaatioita joka lähtöön, pitää olla kengurunliha tai kuukkelin rasvaan leivottua keksiä... Syökää kotonanne nirsoilijat ja jättäkää menemättä kyläpaikojen kiusaksi. Kaikille helpompaa.
Siis eli jos on "omituinen" ruokavalio, ei saisi mennä tapaamaan ystäviään? Jos isäntäväki tarjoaa jotain, kiva, mutta miksi sitä on pakko ottaa, jos ei ole erikseen mitään pyytänyt tai erikseen tullut esim. illalliselle?
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mua alkaa nolottamaan, jos tarjolla on vaikkapa laktoosia sisältävää tarjottavaa kun en ole muistanut että vieraalla on laktoosintorelanssi. Kuitenkin tarkoitus on kahvitella ja että vieras saisi edes sen yhden keksin napostella kahvin/teen kanssa, niin tuntuu kuin olisi jotenkin pettänyt vieraan, jos ei voikkaan mitään syödä.
Eri asia jos ei muutenvain halua syödä, on esim. laihiksella tms. silloin ei nolota (eli tarjottavat ei ole mitenkään vääriä, vaan vieras itse on vain päättänyt olla syömättä).
Mutta jos vieraasi syö vain tiettyjä asioita, etkä välttämättä ole edes tiennyt siitä? Olisihan se vieras asiasta maininnut jos olisi kokenut sen tärkeäksi. Esim. jos minä välttämättä toivoisin, että miehelleni olisi jotain syötävää, voisin asiasta nätisti mainita kutsun yhteydessä, että mieheni on helvetin hankala syöjä ja syö vain luomutuotteita ilman maitoa ja lisättyä/"ylenpalttista" sokeria, eikä mitään prosessoitua. Kiitos. Ehdotan yleensä itse pähkinöitä tai marjoja, jos joku haluaa jotain tarjota...
Jos on isompi joukko vieraita, niin silloin ei varmaan olis niin paha, mutta jos vieras on yksin tulossa, niin kyllä olis nolo hetki ja toisaalta ihmetyttäisi miksei vieras omatoimisesti maininnut allergioistaan. No eipä tuollaiselle mitään voisi, ei se maailmanloppu sentään olisi, mutta kyllä ymmärrän miksi voi joitakin tilanteessa nolottaa, varsinkin vanhempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mua alkaa nolottamaan, jos tarjolla on vaikkapa laktoosia sisältävää tarjottavaa kun en ole muistanut että vieraalla on laktoosintorelanssi. Kuitenkin tarkoitus on kahvitella ja että vieras saisi edes sen yhden keksin napostella kahvin/teen kanssa, niin tuntuu kuin olisi jotenkin pettänyt vieraan, jos ei voikkaan mitään syödä.
Eri asia jos ei muutenvain halua syödä, on esim. laihiksella tms. silloin ei nolota (eli tarjottavat ei ole mitenkään vääriä, vaan vieras itse on vain päättänyt olla syömättä).
Mutta jos vieraasi syö vain tiettyjä asioita, etkä välttämättä ole edes tiennyt siitä? Olisihan se vieras asiasta maininnut jos olisi kokenut sen tärkeäksi. Esim. jos minä välttämättä toivoisin, että miehelleni olisi jotain syötävää, voisin asiasta nätisti mainita kutsun yhteydessä, että mieheni on helvetin hankala syöjä ja syö vain luomutuotteita ilman maitoa ja lisättyä/"ylenpalttista" sokeria, eikä mitään prosessoitua. Kiitos. Ehdotan yleensä itse pähkinöitä tai marjoja, jos joku haluaa jotain tarjota...
Jos on isompi joukko vieraita, niin silloin ei varmaan olis niin paha, mutta jos vieras on yksin tulossa, niin kyllä olis nolo hetki ja toisaalta ihmetyttäisi miksei vieras omatoimisesti maininnut allergioistaan. No eipä tuollaiselle mitään voisi, ei se maailmanloppu sentään olisi, mutta kyllä ymmärrän miksi voi joitakin tilanteessa nolottaa, varsinkin vanhempia ihmisiä.
Mies ei ole allerginen, pelkästään vakuuttunut siitä, että kaikki mikä ei ole hänen tarkasti hyödylliseksi ravintoaineeksi laskemaansa, on vaarallista hänen hyvinhoidetulle fysiikalleen... Eli ortorektikko.
En yleensä halua asiaa mainostaa puolitutuille ja koska mies ei näänny vierailun aikana olen vain jättänyt sen mainitsematta ja vienyt usein tuliaisina vaikka kesällä marjoja yms. Olen kokenut kiusallisempana sen vaivan mitä miehelle tarjoilun järjestämisestä koituisi kuin sen, että mies vain tyytyy siihen kahviin. Varsinkin kun kuulee kuinka vegaanit yms. "vaativat" omia ruokiaan, niin ei tee mieli mainita sanallakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä on provo, niin olen pitkälti samaa mieltä. Vegaanit ovat päättäneet, että he eivät syö mitään eläinperäistä, joten myös minulla on oikeus päättää, että en syö jotain tiettyjä asioita. Minulla on myös oikeus kertoa tämä kyläillessä kaikille ja urkkia, onko ruuanlaitossa käytetty esim. mitä tahansa jauhoja, koska minähän en jauhoja syö. Enkä hedelmäsokeria. Enkä mitään sellaista eläintä, joka tottelee nimeä.
Siinäpä sitten miettivät, että mitä minulle voi tarjota.
On sulla oikeus joo. Jos kutsuisin sut kylään niin pyrkisin kyllä laittamaan sulle sopivaa ruokaa, mutta jos olisi ilmiselvää että "erityisruokavaliosi" olisi silkkaa vittuilua etkä noudattaisi vastaavaa kotona, pitäisin sua melko erikoisena ja epäkohteliaana tapauksena.
Mulla on ainakin paljon tuotteita mitä en koskaan kotona syö. Onko siis oikeus luetella ne tuotteet ruuan tekijälle? Esim. perunoita en osta koskaan, vaan korvaan ne muilla kasviksilla.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä. Miten se vegaaneihin liittyy, että ap on tahdoton nössö, eikä kehtaa sanoa kylässä ollessaan että tulee kipeäksi jos syö ruisleipää?
Mitä se sanominen auttaa, jos muuta ei ole? Mä tilaisin pizzaa.
"Sama koskee keliaakikkoja. Vittu minä mitään sairaalakeittiötä pyöritä"
"- Juuri näin!!!"
Huokaus. Tiedostan taas erinoamsien hyvin, että edellä mainittu sairauteni (keliakia) on vuosien saatossa rajoittanut sosiaalista kanssa käymistäni. - Monen monta kertaa jos tai kun joku on kutsunut minut kylään, niin olen sekä kertonut sairauestani että tarjoutunut ottamaan omat eväät mukaan. - Mutta eihän se tietenkään kaikille sovi; kun joillekin "oikea" sairaus ei ole sellainen joka ei näy päälle päin ja silloinkin mieluiten niin, että pää on kainalossa, kun onhan se kumma, ettei pyörätuolia käyttävät ihmiset kävee käsillään tai miten onkan niin, että usein he, joilla ei ole kokemusta muiden lääkkeiden ostamisesta kuin kerran viidessä vuodessa ostamasta asperiinpaketista tietävät tarkimmin, kuinka lääkekatto toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä on provo, niin olen pitkälti samaa mieltä. Vegaanit ovat päättäneet, että he eivät syö mitään eläinperäistä, joten myös minulla on oikeus päättää, että en syö jotain tiettyjä asioita. Minulla on myös oikeus kertoa tämä kyläillessä kaikille ja urkkia, onko ruuanlaitossa käytetty esim. mitä tahansa jauhoja, koska minähän en jauhoja syö. Enkä hedelmäsokeria. Enkä mitään sellaista eläintä, joka tottelee nimeä.
On sulla oikeus joo. Jos kutsuisin sut kylään niin pyrkisin kyllä laittamaan sulle sopivaa ruokaa, mutta jos olisi ilmiselvää että "erityisruokavaliosi" olisi silkkaa vittuilua etkä noudattaisi vastaavaa kotona, pitäisin sua melko erikoisena ja epäkohteliaana tapauksena.
Tietty noudatan! Kotonahan tuo on helppoa, mutta arvaapa, moniko tietää esim. keittokinkusta, onko sen alkuperällä ollut nimi ja onko eläin tunnistanut sen?
HEL-NYC kirjoitti:
En muutenkaan ymmärrä tätä pakkomiellettä jostain tarjottavista. Jos menemme miehen kanssa jonnekin kylään ja tarjolla on keksejä, pullaa, leipää yms. Mies (ortorektikko) ei aivan varmasti ota mitään muuta kuin kahvia. Mikä ihmeen paniikki niille ihmisille oikein tulee?
Mies ei kuole nälkään vierailun aikana ja minulla on käsilaukussa aina pähkinöitä, jos nyt sattuisi heikottamaan :D Sitten yritetään tarjota aivan mitä tahansa tai pahoitellaan naamat punaisina. Pahinta on kun ruetaan tuputtamaan.
Hellu se jaksaa tarinoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin paljon tuotteita mitä en koskaan kotona syö. Onko siis oikeus luetella ne tuotteet ruuan tekijälle? Esim. perunoita en osta koskaan, vaan korvaan ne muilla kasviksilla.
Mikä helvetti sulla on nyt ongelma? Jos sä et tykkää vaikka katkaravuista ni sä voit sanoa sen ihan ääneen että et pysty niitä syömään, tuskin sun ystävät tahallaan sulle sen jälkeen katkarapuja tarjoilee..
Kuinka votun tyhmä saa olla että vertaa vegaanin ruokavaliota perunaan mitä ei kotina syö.
Mä luulen että sulle ei kovin montaa kutsua edes tule joten ei tarvi pelätä sitä perunan syömistä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetti sulla on nyt ongelma? Jos sä et tykkää vaikka katkaravuista ni sä voit sanoa sen ihan ääneen että et pysty niitä syömään, tuskin sun ystävät tahallaan sulle sen jälkeen katkarapuja tarjoilee..
Kuinka votun tyhmä saa olla että vertaa vegaanin ruokavaliota perunaan mitä ei kotina syö.
Mä luulen että sulle ei kovin montaa kutsua edes tule joten ei tarvi pelätä sitä perunan syömistä..
Älä horoile, pysy asiassa. Edellinen itse kysyi, että onko sellaisia aineksia mitä en syö.
No on ja paljon! Voinko siis ilmoittaa ne emännälle? Pysy siis asiassa mistä keskustellaan, äläkä ala sekoilemaan!
Niin sekoilija-horot. Ketjukin on 10 vuotta vanha, mutta totuus on silti tärkeintä. Voidaanhan me tää vanha ketju käydä taas läpi..
Ainesosat joita en syö ja niitä paljon ovat sellaisia, joista minulle tulee huono ole pitkällä kokemuksella. Siksi en niitä syö. Onko ihan ok ilmoitella emännelle, että sellaisia tuotteita eivät ruuat saa sisältää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty on oikeus, jos on pokkaa. Edelleen, ottaisin huomioon mutta vähän ihmettelisin, jos ei kylässä tosiaan pysty syömään muuta kuin omaa lemppariruokaa.
T. Se jota lainasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty noudatan! Kotonahan tuo on helppoa, mutta arvaapa, moniko tietää esim. keittokinkusta, onko sen alkuperällä ollut nimi ja onko eläin tunnistanut sen?
Täähän on aivan helppo ratkaista niin, ettei tarjoa sulle lihaa. Jos sulla ei ole sellainen ruokavalio, että syöt pelkästään lihaa, niin sehän sopii aivan hyvin sulle. :)
Jos aletaan noudattamaan vegaanin ruokavaliota ja muiden samalla tavalla, niin ainoaksi vaihtoehdoksi on laittaa joka ruoka-aine omaan kippoonsa ja niistä voi jokainen noukkia omansa.
Koska itselläni(kin) on pitkä lista ainesosia joita en halua syödä, voi tai niistä tulee huono olo. Vegaanilla nämä asiat tietenkin lähinnä pään sisäisiä.
Esim. 5 ihmisen ruokavalion noudattaminen on jo mahdotonta jos haluaa ottaa kaikkien ruokavaliot huomioon. Kuka ei syö salaattia, toinen perunoita, kolmas kasviksia, neljäs lihaa jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty on oikeus, jos on pokkaa. Edelleen, ottaisin huomioon mutta vähän ihmettelisin, jos ei kylässä tosiaan pysty syömään muuta kuin omaa lemppariruokaa.
T. Se jota lainasit
Vegaanikin voi syödä lihaa, onhan se tietty ikävää jos ei lemppari kasviksia saa.. pärsaa jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Se jota lainasitVegaanikin voi syödä lihaa, onhan se tietty ikävää jos ei lemppari kasviksia saa.. pärsaa jne..
Niinpä! Tuo sama lause pätee siis vegaaniinkin. Itselläni tulee tosin huono olo joistakin kasviksista.