Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten esim joku vegaani kehtaa vaatia erikoisruokavaliota kylässä

Vierailija
17.12.2016 |

Itse en voi syödä ruisleipää tulee hirvee ummetus. Olin kylässä ja oli jäätävä nälkä ja sitten tarjottiin leipää kun ei muuta ollut. En kehdannut sanoa mitään vaan söin kiltisti yhden palan ruisleipää :( en kehdannut valittaa. tuskin siitä vielä kovin paha ummetus tulee niin yhden pystyin ottamaan vaikka muuten en ole varmaan puoleenvuoteen syönyt ruisleipää. Mutta tässä se taas nähtiin. Vegaanit yms on vitun itsekkäitä!

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. joku vegaani nyt voi tehdä ihan mitä vaan. Jokainen voi itse päättää, tahtooko kutsua tällaisen tyypin kylään. Ja ainakaan toista kertaa ei kannata kutsua, jos ekalla kerralla selvisi että tyyppi ei kiinnosta niin paljon että on valms näkemään lisävaivaa hänen vuokseen. Ihan omia valintoja, ei kannata aina mennä vaikeamman kautta ja toistuvasti hakata päätä seinään.

Vierailija
42/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain niin että maalla ja kaikenlaisissa kylissä asiat on aika kehittymättömät, makkaraa ja sellaista on. Kaupungeissa voi sitten vaati vähän muuta. Kai se on perussivistys mutta myös kysyntä/tarjonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, kun mulla tosielämässä ei ikinä ole tullut vastaan kauheita vaikeuksia erityisruokavalioiden kanssa. Palstan mukaan taas kaikki on kauheen hankalaa. :D Mulla on iso kaveriporukka ja tuttavapiiri, johon kuuluu vegaaneja, lakto-ovoja, keliaakikkoja, allergikkoja jne jne ja kaikki yhteiset kokkausillat, illanistujaiset, juhlat ja reissut on järjestynyt ilman mitään ongelmia ja draamaa. Kaikki on saanut syödäkseen eikä kukaan ole vittuillakseen yrittänyt vaikeuttaa toisten elämää. :D

Vierailija
44/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pokka on väärä sana, koska se on pelkkä raha-kysymys. Oikea kysymys kuuluu, että onko niin kusipää.

Vierailija
45/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tämä on provo, niin olen pitkälti samaa mieltä. Vegaanit ovat päättäneet, että he eivät syö mitään eläinperäistä, joten myös minulla on oikeus päättää, että en syö jotain tiettyjä asioita. Minulla on myös oikeus kertoa tämä kyläillessä kaikille ja urkkia, onko ruuanlaitossa käytetty esim. mitä tahansa jauhoja, koska minähän en jauhoja syö. Enkä hedelmäsokeria. Enkä mitään sellaista eläintä, joka tottelee nimeä.

Siinäpä sitten miettivät, että mitä minulle voi tarjota.

On sulla oikeus joo. Jos kutsuisin sut kylään niin pyrkisin kyllä laittamaan sulle sopivaa ruokaa, mutta jos olisi ilmiselvää että "erityisruokavaliosi" olisi silkkaa vittuilua etkä noudattaisi vastaavaa kotona, pitäisin sua melko erikoisena ja epäkohteliaana tapauksena.

Mulla on ainakin paljon tuotteita mitä en koskaan kotona syö. Onko siis oikeus luetella ne tuotteet ruuan tekijälle? Esim. perunoita en osta koskaan, vaan korvaan ne muilla kasviksilla.

Mikä helvetti sulla on nyt ongelma? Jos sä et tykkää vaikka katkaravuista ni sä voit sanoa sen ihan ääneen että et pysty niitä syömään, tuskin sun ystävät tahallaan sulle sen jälkeen katkarapuja tarjoilee..

Kuinka votun tyhmä saa olla että vertaa vegaanin ruokavaliota perunaan mitä ei kotina syö.

Mä luulen että sulle ei kovin montaa kutsua edes tule joten ei tarvi pelätä sitä perunan syömistä..

Älä horoile, pysy asiassa. Edellinen itse kysyi, että onko sellaisia aineksia mitä en syö. 

No on ja paljon! Voinko siis ilmoittaa ne emännälle? Pysy siis asiassa mistä keskustellaan, äläkä ala sekoilemaan!

Eipä ole vastausta kuulunut.. ;)

Vierailija
46/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aineyliherkkyyksille ei voi mitään, mutta on kohteliasta ilmoittaa etukäteen gluteiinittomuudesta, laktoosi-intoleranssista, veganismista tms. Ruokapöydässä on turha alkaa nillittämään tarjottavista, vaan pitää syödä mitä pystyy. En kestä vieraita, jotka alkavat ruokapöydässä kertomaan mitä oireita minkäkin ruoka-aineen syöminen heille aiheuttaa.

Vierailija
47/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tämä on provo, niin olen pitkälti samaa mieltä. Vegaanit ovat päättäneet, että he eivät syö mitään eläinperäistä, joten myös minulla on oikeus päättää, että en syö jotain tiettyjä asioita. Minulla on myös oikeus kertoa tämä kyläillessä kaikille ja urkkia, onko ruuanlaitossa käytetty esim. mitä tahansa jauhoja, koska minähän en jauhoja syö. Enkä hedelmäsokeria. Enkä mitään sellaista eläintä, joka tottelee nimeä.

On sulla oikeus joo. Jos kutsuisin sut kylään niin pyrkisin kyllä laittamaan sulle sopivaa ruokaa, mutta jos olisi ilmiselvää että "erityisruokavaliosi" olisi silkkaa vittuilua etkä noudattaisi vastaavaa kotona, pitäisin sua melko erikoisena ja epäkohteliaana tapauksena.

Mulla on ainakin paljon tuotteita mitä en koskaan kotona syö. Onko siis oikeus luetella ne tuotteet ruuan tekijälle? Esim. perunoita en osta koskaan, vaan korvaan ne muilla kasviksilla.

Tietty on oikeus, jos on pokkaa. Edelleen, ottaisin huomioon mutta vähän ihmettelisin, jos ei kylässä tosiaan pysty syömään muuta kuin omaa lemppariruokaa.

T. Se jota lainasit

Vegaanikin voi syödä lihaa, onhan se tietty ikävää jos ei lemppari kasviksia saa.. pärsaa jne..

Ei, kun vegaanin ruokavalioon EI kuulu eläinperäiset tuotteet. Jos sulla taas ei ole sellainen ruokavalio normaalisti, että joka aterialla tai joka ruuassa mitä syöt, pitää olla jotain eläinperäistä, sä voit syödä vegaaniruokaa aivan hyvin. Tietysti jos peruna tms ei tosiaan kuulu sun ruokavalioon sä voit sen ihan hyvin ilmoittaa ja mä laitan sulle jotain, missä ei ole perunaa. Jos kuitenkin sulle joskus maistuu esim ranskikset niin pidän vaatimusta vähän outona.

Vierailija
48/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. joku vegaani nyt voi tehdä ihan mitä vaan. Jokainen voi itse päättää, tahtooko kutsua tällaisen tyypin kylään. Ja ainakaan toista kertaa ei kannata kutsua, jos ekalla kerralla selvisi että tyyppi ei kiinnosta niin paljon että on valms näkemään lisävaivaa hänen vuokseen. Ihan omia valintoja, ei kannata aina mennä vaikeamman kautta ja toistuvasti hakata päätä seinään.

Tästähän ei ollut kyse aloituksessa, vaan siitä, että voivatko muutkin vaatia omia mieltymyksiään emännän huomioimaan, koska kerran vegaanitkin ovat tällaisen oikeuden itselleen omineet. 

Niin ?

Vierailija
49/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetti sulla on nyt ongelma? Jos sä et tykkää vaikka katkaravuista ni sä voit sanoa sen ihan ääneen että et pysty niitä syömään, tuskin sun ystävät tahallaan sulle sen jälkeen katkarapuja tarjoilee..

Kuinka votun tyhmä saa olla että vertaa vegaanin ruokavaliota perunaan mitä ei kotina syö.

Mä luulen että sulle ei kovin montaa kutsua edes tule joten ei tarvi pelätä sitä perunan syömistä..

Älä horoile, pysy asiassa. Edellinen itse kysyi, että onko sellaisia aineksia mitä en syö. 

No on ja paljon! Voinko siis ilmoittaa ne emännälle? Pysy siis asiassa mistä keskustellaan, äläkä ala sekoilemaan!

Vastasin jo, voit ilmoittaa ja otan ne huomioon. Tosin vaikuttaa siltä, että oot ihmisenä aika ikävä ja haluat pelkän mielenosoituksen vuoksi hankaloittaa mun hommaa emäntä, koska sua ärsyttää veganismini, niin en oikein tiedä miksi alunperinkään olisin kutsumassa sua syömään. :) Mutta jos olisit mulle tulossa ruokavieraaksi niin laittaisin jotain sulle sopivaa.

Vierailija
50/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty on oikeus, jos on pokkaa. Edelleen, ottaisin huomioon mutta vähän ihmettelisin, jos ei kylässä tosiaan pysty syömään muuta kuin omaa lemppariruokaa.

T. Se jota lainasit

Vegaanikin voi syödä lihaa, onhan se tietty ikävää jos ei lemppari kasviksia saa.. pärsaa jne..

Ei, kun vegaanin ruokavalioon EI kuulu eläinperäiset tuotteet. Jos sulla taas ei ole sellainen ruokavalio normaalisti, että joka aterialla tai joka ruuassa mitä syöt, pitää olla jotain eläinperäistä, sä voit syödä vegaaniruokaa aivan hyvin. Tietysti jos peruna tms ei tosiaan kuulu sun ruokavalioon sä voit sen ihan hyvin ilmoittaa ja mä laitan sulle jotain, missä ei ole perunaa. Jos kuitenkin sulle joskus maistuu esim ranskikset niin pidän vaatimusta vähän outona.

Ei maistu. Tosin muutamasta ranskiksesta ei tule vielä huono olo. Isommasta määrästä tulee, eli kyse ei ole mistään eettisestä valinnasta vaan ruokavaliostani minkä olen todennut itselleni sopivan paremmin. Sun mielestä pitää olla ehdoton, koska vegaanitkin ovat, mutta eihän se asia noin mene. 

Et voi laskea asioita omien silmälasiesi kautta, minkä väristen nyt tahansa. Toisilla on eri kriteerit.  

Siksi tuo, "jos ei tosiaankaan kuulu" on aivan turhaa olkinukkeilua, koska olet itse keksinyt kriteerit.

Vierailija
51/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan esimerkki. Vegaani on pienenä juonut maitoa, no siinäpä meni se vegaanin ruokavalio vai oliko peräti rintaruokinnalla ;)

Kun itse keksii kriteerit, alkaa näyttää Hillaryltä.

Vierailija
52/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän niin, että jos menee johonkin vieraaksi, niin pitää etukäteen sopiva, että miten ruokien kanssa tehdään. Itse ainakin ottaisin lähtökohtaisesti omat ruuat mukaan jos mennään esimerkiksi grillaamaan porukalla. En minä voi vaatia muita tekemään ruokaa nimenomaan minulle jos eivät itse aio tuota syödä. 

Vierailija
53/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-aineyliherkkyyksille ei voi mitään, mutta on kohteliasta ilmoittaa etukäteen gluteiinittomuudesta, laktoosi-intoleranssista, veganismista tms. Ruokapöydässä on turha alkaa nillittämään tarjottavista, vaan pitää syödä mitä pystyy. En kestä vieraita, jotka alkavat ruokapöydässä kertomaan mitä oireita minkäkin ruoka-aineen syöminen heille aiheuttaa.

Mä en taas kestä ihmisiä jotka ei kestä keskustelua..

Ihme vikisijöitä.

Vierailija
54/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki tyylillään kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en taas kestä ihmisiä jotka ei kestä keskustelua..

Ihme vikisijöitä.

Piti lisäämäni, että näistä keskusteluista olen oppinut paljon. Olen pystynyt jälkikäteen tunnistamaan samoja oireita itselläni, joista ei aikaisemmin ollut tietoa mistä johtuivat. Erittäin hyödyllisiä keskusteluja siis, jos vain uskaltaa keskustella, eikä heti tule paha mieli simmuun.

Vierailija
55/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Se jota lainasit

Ei tulis mieleenkään. Mä voin mennä kaupungille syömään vaikka pihvin sillä aikaa kun vegaani työntelee tofua ja herneitä nenäänsä.

Vierailija
56/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän ei ollut kyse aloituksessa, vaan siitä, että voivatko muutkin vaatia omia mieltymyksiään emännän huomioimaan, koska kerran vegaanitkin ovat tällaisen oikeuden itselleen omineet. 

Niin ?

Juuri näin!

Vierailija
57/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen normaalia ruokaa ja erikoisruokavaliolaiset tuokoot omat eväät. 

Vierailija
58/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin jo, voit ilmoittaa ja otan ne huomioon. Tosin vaikuttaa siltä, että oot ihmisenä aika ikävä ja haluat pelkän mielenosoituksen vuoksi hankaloittaa mun hommaa emäntä, koska sua ärsyttää veganismini, niin en oikein tiedä miksi alunperinkään olisin kutsumassa sua syömään. :) Mutta jos olisit mulle tulossa ruokavieraaksi niin laittaisin jotain sulle sopivaa.

Kenenkään veganismi ei ärsytä. Erilaisilla moraalisilla rattailla ajelu ärsyttää..

Kun itselleen on eri säännöt, kuin muille. Kuten vegaaneilla. Moni vegaani kieltäytyy laittamasta liharuokaa lihansyöjille. Miksi lihansyöjä ei siis voisi tehdä samoin?

Vierailija
59/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen normaalia ruokaa ja erikoisruokavaliolaiset tuokoot omat eväät. 

Yrität vain kärkkyä lihojani. En tuo!

Vierailija
60/73 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mua alkaa nolottamaan, jos tarjolla on vaikkapa laktoosia sisältävää tarjottavaa kun en ole muistanut että vieraalla on laktoosintorelanssi. Kuitenkin tarkoitus on kahvitella ja että vieras saisi edes sen yhden keksin napostella kahvin/teen kanssa, niin tuntuu kuin olisi jotenkin pettänyt vieraan, jos ei voikkaan mitään syödä.

Eri asia jos ei muutenvain halua syödä, on esim. laihiksella tms. silloin ei nolota (eli tarjottavat ei ole mitenkään vääriä, vaan vieras itse on vain päättänyt olla syömättä).

Mutta jos vieraasi syö vain tiettyjä asioita, etkä välttämättä ole edes tiennyt siitä? Olisihan se vieras asiasta maininnut jos olisi kokenut sen tärkeäksi. Esim. jos minä välttämättä toivoisin, että miehelleni olisi jotain syötävää, voisin asiasta nätisti mainita kutsun yhteydessä, että mieheni on helvetin hankala syöjä ja syö vain luomutuotteita ilman maitoa ja lisättyä/"ylenpalttista" sokeria, eikä mitään prosessoitua. Kiitos. Ehdotan yleensä itse pähkinöitä tai marjoja, jos joku haluaa jotain tarjota... 

No mun mielestä vierailulla ja vierailulla on vähän eroa.

Jos meille tulee satunnaisesti kahville joku puolituttu pariskunta eikä ota mitään kahvin kanssa, niin eipä se ole mikään ongelma. Minunkaan mieheni ei yleensä juo muuta kuin mustaa kahvia. Tosin hän ei vaali "täydellistä fysiikkaansa", ei vaan tykkää mistään makeasti. Toki jos nyt kaukaakin olisitte tulossa ja kuitenkin oletettavasti valmistaisin jotain, niin olishan se ihan kiva laittaa jotain sellaista, joka myös vieraille maistuu. Olen siis selvennyksen vuoksi eri mieltä kuin ap, eli ihan mielellään ottaisin vegaanin tai vaikka tämän ortorektikon huomioon jos vain tietäisin. Laittaisin sitten vaikka itse metsästä poimittuja mustikoita (onko tarpeeksi luomu?) tai luomuhedelmien viipaleita/hedelmäsalaattia. Mutta jossain juodaan kahvit kun kuljetaan ohi ei tilanne ole hankala, itsekin olisin varmaan jotain nopsaan vaan hankkinut (harmi jos sitten väärää sorttia).

Sen sijaan jos tulisitte meille vaikka yöksi ja illalliselle, olisin tosi hämmentynyt jos et moista mulle mainitsisi. tai mainitsisit jotenkin ylimalkaisesti että emme syö lihaa. Sitten tekisin vaikka kasvislasagnea tai kasvispastaa tms. ja miehesi joisi illallisella vettä ja sinä kertoisit olevasi vegaani ja joisit myös vettä ja kaivaisit käsilaukusta pähkinät esiin. Kyllähän se tunnelma vähän lässähtäisi ja olisi minulta teiltä vieraina epäkohteliastakin. Siis kun olisit voinut ilmoittaa, että mies syö vaan luomuvihanneksia raakana tai höyrytettynä tai vihersmoothiena ja sinä olet vegaani, jolloin olisin voinut valmistaa ruoan sen mukaan. Ilmeisesti joudutte kuitenkin pyörimään New Yorkin seurapiireissä tilaisuuksissa ja edustamaan. Juoko miehesi noissakin vaan vettä vai miten menettelette?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi