Kun puoliso yrittää "kouluttaa" paremmaksi.
Tiedättehän. Kritisoi ja opastaa koko ajan. Tekemään asiat juuri tietyllä tavalla. Olemaan enemmän sellainen. Tai vähemmän tällainen. Tekemään tiettyyn aikaan ja tietyssä järjestyksessä. Muistaa huomauttaa, että olet huono jossain. Muistaa ihmetellä ääneen, miten olet niin hölmö että et tätäkään sanomatta tajunnut.
Miksi puoliso on sitten valinnut sinut (tai minut), jos olet (olen) niin epäonnistunut tai vääränlainen ihminen? Miksi jotkut yrittävät "kouluttaa" puolisoaan? Eikö pitäisi valita se valmiiksi oikeanlainen ihminen? Vai onko sellaista edes olemassa?
Kommentit (92)
Henkistä väkivaltaa. Pariterapia tai ero.
Sanoin exälle aikoinaan, että kirjoittaa paperille ne asiat, mistä haluaa minun puhuvan ja mistä en, ja miten tulee kuunnella toisia ym? Eli ihan suunniteltu teatteri näytös etukäteen, jossa minulla on jokin rooli. No, toki mies ei vaivautunut tätä tekemään lainkaan, kun oli niin laiska? Miksi mies ei jaksa kirjoittaa omalle naiselleen etukäteen mistä saa puhua ja saako puhua lainkaan ja mistä aiheista? (jos joku ei ymmärrä, niin ihan sarkasmia).
Vierailija kirjoitti:
Jep. En pystynyt edes normaalisti paistamaan pihviä kun pelkäsin, että siitäkin on jotain huomautettavaa. Ja mitä enemmän kytättiin, sitä enemmän sen paineen alla mokailin.
Tätähän ne arvostelijat, neuvojat ja "kouluttajat" juuri haluaakin. Oma valinta, viitsiikö tuollaista sitten paria viikkoa pidempään katsella ja kuunnella. Aika moni nainen täällä jaksaa vuosikausia, mikä on todella surullista ja surkuteltavaa.
Itse en suostuisi tuollaiseen. Olin jo kulissilapsi jonka piti mahtua tiettyyn muottiin ja käyttäytyä muotin mukaan jotta vanhemmat olisivat tyytyväisiä
Ei enää kiitos, haluan oikeita empaattisia ihmissuhteita joissa riitän minua ja minua rakastetaan minuna. Enkä itsekään ota puolisoa josta en pidä, miksi niin tekisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas se nainen jonka paitoja mies arvostelee.
Laitoin kiusallani tänään hupparin päälle ja sanoin "pitää pukeutua lämpimästi kun on vähän kylmä." Mies vastasi "Tuoko muka lämmin? Pue välillä muunlaisia vaatteita." Vastasin sitten "Samat sanat". Mies suuttui ja meni suihkuun, sanoi vaihtavansa sitten muut vaatteet. :O Eipä näköjään kelvannutkaan että minäkin alan arvostelemaan...
Ihan puun takaa tuli tuo reaktio kun en mielestäni pahasti sanonut. Ei kysynyt miksi sanoin niin, nousi vaan nopeasti ja painui suihkuun, paiskasi oven kiinni perässään. Nyt ei enää katso minua eikä puhu mitään. Ei ole mieheni tapaista pitää mykkäkoulua. Harmi että näin kävi.
Ehkä mies onkin epävarma omasta pukeutumisestaan ja siksi arvostelee minua.
Ei ole epävarma. Kys
Öö, miksi ihmeessä haluat jäädä suhteeseen henkilön kanssa, joka käyttää henkistä väkivaltaa sua kohtaan?
Omalla kihlatulla on myös tuo tyyli. Olen useasti kysynyt tarvitseeko jokaikisestä asiasta huomauttaa vain sen takia, että pystyy. Huomauttelee nimittäin aikalailla kaikesta ja lähes aina kun vain kykenee, ei kylläkään itse siedä huomauttelua lainkaan ja hermostuu/huutaa heti jos "tulee palautetta". Muutaman vuoden tämä ongelma on ollut, eikä tunnu kehittyvän ainakaan parempaan suuntaan. Asiasta puhuminenkaan ei onnistu koska kaikki kääntyy aina pois aiheesta, eikä mitään edistystä tapahdu.
Mun mies oli nalkuttaja. Lopetin yksitellen jokaisen asian tekemisen, johon löysi parannettavaa. Jossain vaiheessa nalkutus loppui. Plussaa: mies tekee nyt 75 % kotitöistä. Miinusta: fiilis meni silti.
Yleensähän nalkuttaminen liitetään enemmän toiseen sukupuoleen kuin siihen toiseen.
Joskus ärsyttää myös sellainen, että toinen komentaa/pyytää tekemään sellaista mitä muutenkin on koko ajan tekemässä.
Fillaroidessa pitänyt pysähtyä ja sanoa, että jos yritän kiinnittää huomiota hänen jatkuvaan varoitteluunsa niin todennäköisesti jään auton alle että voisko lopettaa?
Minulla oli työparina tällainen, keskeytti tekemiseni, neuvoi ja opasti ja käski tehdä tietyllä tavalla ja kun aloin tekemään juuri näin, tuli hän taas jonkun ajan tai päivien päästä sättimään, kertomaan ja näyttämään miten asia pitäisi tehdä ja usein tapa oli juuri se minkä oli haukkunut ensin.
Voihan pyhä Yrjö kirjoitti:
Ei vanha koira opi uusia temppuja .
Puoliso oppi pesemään kädet WC käynnin jälkeen tai ennen kuin aloittaa ruoanlaiton tai tultuaan kaupungilta/töistä kotiin. Tosin opetus alkoi jo 20'-vuotiaana.
Voisitteko sopia että asian voi hoitaa kuten haluaa osaa, kunhan se tulee hoidettua. Jokainen tehkööt asiat kuten haluaa, ainoastaan lopputulos ratkaisee.