"Sitten kun mennään sinne Juhan luokse, sä käyttäydyt niinkuin muutkin naiset"
Eli miesystävän ystävällä on juhlat joihin olisi tarkoitus tänä iltana mennä. Mies alkoi saarnata minulle mikä viimeksi häntä hävetti käytöksessäni. Kuulemma se, että viime kesänä hänen kaverinsa mökillä menin miesten mukaan heittämään tikkaa silloin kuin muut naiset menivät valmistelemaan tarjottavia. Ja se, kun kävin lisäämässä saunaa lämmittäessä puita pesään. "Ei kukaan muukaan naisista tehnyt niin"
Miten tuo nyt sitten pitäisi ymmärtää? Että kikattelen juhlissa muiden naisten kanssa ja keskustelen kynsilakoista ja kampauksista? En tiedä minkälaista porukkaa sinne on tulossa joten paha varautua.
Entäs jos muut naiset riehuvat kännissä? Teenkö sitten samoin?
Kommentit (101)
Mä taas viihdyn juhlissa paremmin naisten puolella jos tällaisia 'puolia' on. Tikanheittäminen on tyhmää hommaa, puiden pilkkominen vielä tyhmempää ja jätän mielellään perinteiset miestyöt miehille. Ollakseni kuitenkin avuksi jeesailen sitten tarjoilupuolella, koska se luonnistuu minulta paremmin ja se on minusta kivempaa kaiken kaikkiaan. Juhlissa minulla on eniten puhuttavaa muiden naisten kanssa, joten viinilasin kanssa on luontevaa jäädä siihen juttelemaan samalla kun auttaa emäntää kokkailujen kanssa.
Tällaista ei kai sais sanoa, koska naistenkin pitäisi omaa sukupuoltaan dissaten tavoitella 'yksi miehistä' - hyvän jätkän statusta. Naisena oleminen on halveksittavaa kikatusta ja hiuslakkakeskustelua, joka tuli tässäkin asenteellisesti esille ja voi sitä onnellista naista joka hyväksytään miesten puolelle...Naiset dissaavat itse naiseutta. Ainakin meillä keskustellaan hyvin monipuolisesti ja hersyvästi eri aiheista, en ymmärrä miksi pitää halveksia omaa sukupuoltaan näin.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas viihdyn juhlissa paremmin naisten puolella jos tällaisia 'puolia' on. Tikanheittäminen on tyhmää hommaa, puiden pilkkominen vielä tyhmempää ja jätän mielellään perinteiset miestyöt miehille. Ollakseni kuitenkin avuksi jeesailen sitten tarjoilupuolella, koska se luonnistuu minulta paremmin ja se on minusta kivempaa kaiken kaikkiaan. Juhlissa minulla on eniten puhuttavaa muiden naisten kanssa, joten viinilasin kanssa on luontevaa jäädä siihen juttelemaan samalla kun auttaa emäntää kokkailujen kanssa.
Tällaista ei kai sais sanoa, koska naistenkin pitäisi omaa sukupuoltaan dissaten tavoitella 'yksi miehistä' - hyvän jätkän statusta. Naisena oleminen on halveksittavaa kikatusta ja hiuslakkakeskustelua, joka tuli tässäkin asenteellisesti esille ja voi sitä onnellista naista joka hyväksytään miesten puolelle...Naiset dissaavat itse naiseutta. Ainakin meillä keskustellaan hyvin monipuolisesti ja hersyvästi eri aiheista, en ymmärrä miksi pitää halveksia omaa sukupuoltaan näin.
Nimenomaan. Olen insinööri, joten luonnollisesti olen työelämässä paljon miesten kanssa tekemisissä. Miesten jutut eivät ole mitään ihmeellisiä ja miehet osaavat puhua paskaa selän takana muista ihmisistä jne. Ihan mielelläni olen vapaalla naisten porukoissa. Ihan se on oman mielikuvituksen tuotetta, jos kuvittelee, että naiset puhuvat vain meikeistä yms. Noistakin joskus puhutaan, mutta harvoin ja vähän. Minun lähipiiriini kuuluu mm. kampaaja, joka varmasti kaikista vähiten niistä kampauksista haluaa vapaallaan puhua. Todellisuudessa itsensä hyväksi jätkäksi tituleeravat naisethan ne kaikista eniten muita naisia juuri haukkuvat, ettekö itse huomaa tätä?
Esimerkki tapauksen nainen käy minua kateeksi. Miten nainen voi laittaa puita uuniin jos miehiä on paikalla?!
Hänen täytyy olla moniosaaja ja hyvä huomioimaan muita ihmisiä.
Sehän on minulta pois kun en edes osaa nuotiota tehdä.
Jaa-ah, näitä juttuja lukiessa taas tuli vanhat ajat mieleen kun parisuhde tarkoitti sotaa jossa asemat pidetään eikä periksi anneta.
Aasialaisissa kutsuissa kaikki naiset menevät keittiöön jossa alkaa armoton ruoanvalmistus ja katkeamaton puheensorina. Miehet istuvat ulkona ja heille tuodaan ruokaa ja olutta niin paljon, että varmasti riittää, ja lapset juoksevat jaloissa ympäriinsä. Eivät naiset tule siellä miesporukkaan istumaan, ja jos miehet yrittävät tulla keittiöön jotain tekemään niin pois heidät sieltä ajetaan.
Oikein tai väärin mutta näin se on siellä, ja lapset odottavat kovasti seuraavia juhlia jolloin saavat taas nähdä serkkujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Olen insinööri, joten luonnollisesti olen työelämässä paljon miesten kanssa tekemisissä. Miesten jutut eivät ole mitään ihmeellisiä ja miehet osaavat puhua paskaa selän takana muista ihmisistä jne. Ihan mielelläni olen vapaalla naisten porukoissa. Ihan se on oman mielikuvituksen tuotetta, jos kuvittelee, että naiset puhuvat vain meikeistä yms. Noistakin joskus puhutaan, mutta harvoin ja vähän. Minun lähipiiriini kuuluu mm. kampaaja, joka varmasti kaikista vähiten niistä kampauksista haluaa vapaallaan puhua. Todellisuudessa itsensä hyväksi jätkäksi tituleeravat naisethan ne kaikista eniten muita naisia juuri haukkuvat, ettekö itse huomaa tätä?
Eli nainen hakee lisäpisteitä miesten silmissä tikanheitolla? Ihan hyvä jätkä -statusta hakee. No nyt pomppasi, et sitten millään pysty ymmärtämään, että kaikki naiset eivät *halua* [vieraisiin]naisporukoihin keskustelemaan hersyvästi keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin juuri jokunen aika sitten yksissä miehen kaverin juhlissa, joista en tuntenut muita, kuin pari miespuolista miehen kaveria. Siellä oli ehkä 8 naista, joista vain yhden kanssa oltiin samalla aaltopituudella ja lyöttäydyttiin miesten seuraan ja se oli kaikille täysin ok. Jos minua ei kiinnosta juhlissa istua hiljaa sohvan nurkassa litkimässä yhtä samaa siideriä, niin en myöskään silloin istu, vaan teen sitä mikä on kivempaa. Ihmettelen kyllä, kun miehet halusivat tanssia, pitää hauskaa ja kuunnella musiikkia, mutta naiset istuivat juurikin sohvalla hiljaa siiderit kädessä.
Eiii, väkisin tuli mielikuva miehistä tanssimassa ja ilakoimassa keskenään juomatölkit kourissa naisten möllöttäessä sohvalla. Sori😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nainen hakee lisäpisteitä miesten silmissä tikanheitolla? Ihan hyvä jätkä -statusta hakee. No nyt pomppasi, et sitten millään pysty ymmärtämään, että kaikki naiset eivät *halua* [vieraisiin]naisporukoihin keskustelemaan hersyvästi keittiöön.
Ihan oman kokemuksen mukaan jos muut naiset tulevat mukaan sinne tikanheittoon yms. niin tällainen nainen ärsyyntyy ja jopa lähtee pois. Jos miehet menevät keittiöön, niin silloin menee mukana. Kyllä, kyse on siitä, että haluta naisporukoihin, sen ymmärrän hyvin. Kyse ei ole siitä, mistä naiset keskustelevat, vaan siitä, mistä tämä tyyppi kuvittelee näiden muiden naisten keskustevan.
Jos porukan juhlissa ajattele porukan yhteistä etua ja ohjaa muitakin siihen suuntaan, niin ilta sujuu mukavissa merkeissä. Jos joku taas ajattelee oma etua mistä tahansa näkökulmasta tai sukupuolensa etua, eikä koko porukkaa, niin kyllä se syö hyvää fiilistä.
Eli jos on jotain valmisteltavaa (ruoka, sauna tms.), niin kaikki touhuaa, ei sen niin väliä missä porukassa, kunhan on niin, ettei ole orjaryhmä erikseen ja toinen porukka vaan viihteellä. Se tekee juopaa koko porukkaan ja laskee fiilistä. Ihan sukupuolijaoista ja puheenaiheista riippumatta.
Itse menen naisena auttamaan keittiöön, mutta työllistän kyllä miehetkin siten, että saadaan hommat reippaasti valmiiksi. Eli ihan vaan napakasti nimellä pyydän ja jos tulee mutinoita, niin ihan sanon, että ei mene näin, että naiset raataa ja miehet istuu perse hiessä, että etkö muka tosiaan saa lihoja grillattua/ salaattia kulhoon/ boolia sekoitettua, että onko näin iso juttu. Eli käytännössä alan nostaa asiasta meteliä siihen malliin, että tulee kaikille miehille selväksi hilata se hanuri johonkin hyötyhommaan. Se poikii yleensä 5min vaivaannuksen kun "on pakko" ja sen jälkeen kun huomataan hommien sujuvan ja hoituvan nopeasti alta pois, on kaikilla paljon kivempaa. Edellyttää tosiaan sitä, että osaa jakaa tumpeloversiomiehellekin jonkun sopivan duunin ja edellyttää myös sitä, että on valmis sen hetken olemaan persnaama miehille. Mutta kun sen tietää kokonaisuuden kannalta kääntävän illan rennoksi, se kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos porukan juhlissa ajattele porukan yhteistä etua ja ohjaa muitakin siihen suuntaan, niin ilta sujuu mukavissa merkeissä. Jos joku taas ajattelee oma etua mistä tahansa näkökulmasta tai sukupuolensa etua, eikä koko porukkaa, niin kyllä se syö hyvää fiilistä.
Eli jos on jotain valmisteltavaa (ruoka, sauna tms.), niin kaikki touhuaa, ei sen niin väliä missä porukassa, kunhan on niin, ettei ole orjaryhmä erikseen ja toinen porukka vaan viihteellä. Se tekee juopaa koko porukkaan ja laskee fiilistä. Ihan sukupuolijaoista ja puheenaiheista riippumatta.
Itse menen naisena auttamaan keittiöön, mutta työllistän kyllä miehetkin siten, että saadaan hommat reippaasti valmiiksi. Eli ihan vaan napakasti nimellä pyydän ja jos tulee mutinoita, niin ihan sanon, että ei mene näin, että naiset raataa ja miehet istuu perse hiessä, että etkö muka tosiaan saa lihoja grillattua/ salaattia kulhoon/ boolia sekoitettua, että onko näin iso juttu. Eli käytännössä alan nostaa asiasta meteliä siihen malliin, että tulee kaikille miehille selväksi hilata se hanuri johonkin hyötyhommaan. Se poikii yleensä 5min vaivaannuksen kun "on pakko" ja sen jälkeen kun huomataan hommien sujuvan ja hoituvan nopeasti alta pois, on kaikilla paljon kivempaa. Edellyttää tosiaan sitä, että osaa jakaa tumpeloversiomiehellekin jonkun sopivan duunin ja edellyttää myös sitä, että on valmis sen hetken olemaan persnaama miehille. Mutta kun sen tietää kokonaisuuden kannalta kääntävän illan rennoksi, se kannattaa tehdä.
Näin. Vieläkin yksi porukka muistaa, kun komensin nyt perkele se saamattomien armeija sieltä töihin tai täällä syö vain ne, jotka ovat jotain tehneetkin. Miehet lähtivät, pari hyvä jätkä -naista nyrpistivät nokkaansa ja vaativat päästä puun ja veden kantoon. No pääsivät, parin muun naisen kanssa. Mä nautin sotkea näitä porukoita.
Kuulostaa teinimeiningiltä kahteen jakautuneet porukat. 20-30 vuoden ikäisenä parisuhteissa oli valtasuhteita ja menköön se käytös kehittymättömyyden piikkiin. Nyt kun porukoissa ikärakenne on 40-50 vuotta niin kaikki tekee samoja asioita ja porukalla pidetään tunnelmaa yllä.
Ruuan kanssa taitavimmat jakaa hommia kun tietää mitä pitää tehdä ja kaikki opettelevat asioita. Kukaan ei päsmäröi ja huuda, että laiskat hommiin, mielestäni hitlerismi droppaa tunnelman. Kukaan ei mainosta olevansa "jätkätyttö", on vähän itsekorostusta eikä useinkaan paikkansa pitävää.
Mielestäni hyvä tunnelma syntyy kun kaikki haluavat, että porukka viihtyy ja kaikilla on mukavaa. Mitä voin tehdä muiden hyväksi, kun kysyt tätä ihmisiltä ja itseltäsi niin varmasti sujuu.
"jätkätytöt" ovatkin ärsyttäviä.
Sama juttu ollut täällä aikaisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa teinimeiningiltä kahteen jakautuneet porukat. 20-30 vuoden ikäisenä parisuhteissa oli valtasuhteita ja menköön se käytös kehittymättömyyden piikkiin. Nyt kun porukoissa ikärakenne on 40-50 vuotta niin kaikki tekee samoja asioita ja porukalla pidetään tunnelmaa yllä.
Oman kokemukseni mukaan nimenomaan teinit ja opiskelijaporukat ovat yhdessä sakissa kaikki, kun on vielä tarve vilkuttaa silmää ja hakea vastakkaisen sukupuolen huomiota. Vähän varttuneemmat ja parisuhteisiinsa vakiintuneet jo mielellään omaksuvat tavan vaihtaa kuulumiset ja puuhastella oman sukupuolensa kanssa, ihan jo vaihtelun vuoksi, ettei aina tarvitse sitä omaa kumppania katsella ja miesten juttuja kuunnella.
Mies tulee mustasukkaiseksi, kun pyörit muitten miesten kanssa etkä toisten naisten.
Puunkanto on meillä lasten ja naisten hommaa. Kun se tyyppi, joka haluaa tehdä miehekkäitä hommia, saakin kaverikseen naisen, ei sekään oikein kelpaa.
Mä luen ihan silmät pyöreinä näitä juttuja. Mistä te olette oppineet tuollaisen käyttäytymistavan? Ja pidätte sitä niin normaalina, että ette edes osaa kyseenalaistaa? Itse kuulen tällaisista mies- / naisporukoista aivan ensimmäistä kertaa ja asiat alkavat loksahtaa paikoilleen... olen niin paljon ihmetellyt miksi en, yksin tai miehen kanssa, koskaan oikein kuulu porukkaan vaan jotenkin aina tuntuu, että olemme mokanneet sosiaalisissa käyttäytymiskaavoissa noissa illanistujaisissa. Varsinkin jos mukana on tuntemattomampia pariskuntia. Olen itse yksinhuoltajaäidin kasvattama ja synttäreillä yms. lapsuudessa hän aina hoiti tarjoilut itse. Muissakin nuoruudenaikaisissa juhlissa isäntäperhe aina hoiti tarjoilut sun muut ilman keittiöapulaisia. Kotona miehen kanssa jaetaan hommat tasan, vaikkakin viime aikoina mies on hoitanut kokkauksen ja pyykit enimmäkseen koska on kotona. Miehen puolen sukulaisten juhlissa/jouluna joskus on vaivaantunut olo ja olenkin kehottanut miestä menemään auttamaan keittiöön ja sitten ehkä itsekin tehnyt jotain. Mutta en todellakaan yksin sinne mene ja jos miehelleni on sanottu, että ei tarvitse niin en minäkään tietenkään sinne ole mennyt. Mielestäni se on hänen tehtävänsä jos on hänen omasta suvusta tai vaikka kavereista kyse. Ja aina on ollut silti jotenkin vaivaantunut olo. Onko minun siis odotettu menevän apuun ilman miestäni? Onko Suomi tosiaan näin takapajula tasa-arvoasioissa?
Ihan sairasta. Minä en menisi valmistelemaan ruokia koska olen surkea keittiössä. Saunan voisi kyllä lämmittää, puuhommat sujuvat paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Eli miesystävän ystävällä on juhlat joihin olisi tarkoitus tänä iltana mennä. Mies alkoi saarnata minulle mikä viimeksi häntä hävetti käytöksessäni. Kuulemma se, että viime kesänä hänen kaverinsa mökillä menin miesten mukaan heittämään tikkaa silloin kuin muut naiset menivät valmistelemaan tarjottavia. Ja se, kun kävin lisäämässä saunaa lämmittäessä puita pesään. "Ei kukaan muukaan naisista tehnyt niin"
Miten tuo nyt sitten pitäisi ymmärtää? Että kikattelen juhlissa muiden naisten kanssa ja keskustelen kynsilakoista ja kampauksista? En tiedä minkälaista porukkaa sinne on tulossa joten paha varautua.
Entäs jos muut naiset riehuvat kännissä? Teenkö sitten samoin?
jaahas, että oikein lisäsit puita saunaan :-). mitä sä jätit kertomatta viime kesän tekemisistäsi?
Viime juhlissa istuskelin käytännössä koko ajan pienessä huoneessa mieheni ja parin muun miekkosen kanssa, juteltiin siellä huumoripitoisesti mm. miten ahdistavia semmoiset tilaisuudet on. Mukavasti meni. Kotona totesin miehelle jälkeenpäin, että minä vaan siellä ja muu naisväki muualla, miehen mielestä siinä ei ollut mitään outoa.
No mikäli tämä on ongelmana, niin tervetuloa vain muukin "hameväki " sinne porukkaan, sitten ei se yksi ole ainoana "huomion saajana". Vuorosysteemi keittiöön koskien joka iikkaa ja problem solved. Eihän mikään koskaan muutu jos jotain asiaa ei viedä eteenpäin, naisten asema on parantunut paljon ajoista jolloin me emme saaneet varsinaisesti edes osallistua juhliin vaan olimme kirjaimellisesti piikoina ja silmänilona juhlien ajan miehille. Oikein suututtaa kun ajattelee noita tilanteita. Vielä riittää kuitenkin juntteja jästipäitä jotka eivät ymmärrä, että juuri tuollainen "naiset kuuluvat keittiöön kikattamaan ja laittamaan ruokaa kun miehet keskustelevat politiikasta"-paskanjauhanta on sitä nykyaikaisen kehityksen ja tasa-arvon hidastamista, joskin ei sen pysäyttämistä. Ainakin toivon että he eivät ymmärrä, sen sijaan että tekisivät sen tahallaan yrittäen jarruttaa tietoisesti em. asioita.
Tuntuu, että tällaiset ihmiset eivät myöskään tajua, että yksi tasa-arvoistamisen tavoitteista ei suinkaan ole sukupuoliroolien kääntäminen, vaan niiden poistaminen. Ei naisella ole mitään synnynnäistä taitoa osata laittaa ruokaa, siivota tai ommella, samoin kun mies ei automaattisesti omaa puunhakkuu-, renkaanvaihto- tai saunanlämmitystaitoja. Kun joku nainen vaikkapa kehuu hoitavansa kotonaan huonekalujen kokoamisen, en arvosta sitä siksi että se olisi miesten homma, vaan siksi, että arvostan vaivannäköä ja taitoja koota niitä. Ja päinvastoin, jos mies sanoo aina tekevänsä vaimolleen iltapalaa jotta tämän ei tarvitsisi huolehtia töiden jälkeen siitä, en kehu miestä sen takia että hän tekisi naisten töitä, vaan siksi, että teko on ystävällinen.