"Sitten kun mennään sinne Juhan luokse, sä käyttäydyt niinkuin muutkin naiset"
Eli miesystävän ystävällä on juhlat joihin olisi tarkoitus tänä iltana mennä. Mies alkoi saarnata minulle mikä viimeksi häntä hävetti käytöksessäni. Kuulemma se, että viime kesänä hänen kaverinsa mökillä menin miesten mukaan heittämään tikkaa silloin kuin muut naiset menivät valmistelemaan tarjottavia. Ja se, kun kävin lisäämässä saunaa lämmittäessä puita pesään. "Ei kukaan muukaan naisista tehnyt niin"
Miten tuo nyt sitten pitäisi ymmärtää? Että kikattelen juhlissa muiden naisten kanssa ja keskustelen kynsilakoista ja kampauksista? En tiedä minkälaista porukkaa sinne on tulossa joten paha varautua.
Entäs jos muut naiset riehuvat kännissä? Teenkö sitten samoin?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt yritän miettiä alkupöyristymisen jälkeen jotakin järkeä miehen ajatuksissa, niin ainakin tikanheiton kohdalla voisi olla kyse siitä, että miehet olisi ehkä halunneet heittää tikkaa keskenään ja puhua miesten juttuja?
Vaikka sukupuolet onkin tasa-arvoisia ja plaaplaaplaa, niin kyllä miehet ja naiset käyttäytyy silti eri tavalla silloin kun joku vastakkaista sukupuolta oleva on paikalla vs. silloin kun ollaan oman sukupuolen porukassa. Ja tämä on fakta. Kaveriporukat varmaan erikseen, mutta aina ei ne toisten puolisot ole kavereille kavereita, vaan pelkästään tositen puolisoita.
Miksi pitää viettää pariskuntailtoja, jos ei haluta olla samassa porukassa edes? Yhden kaveripariskunnan miehen pisteet laski kerran silmissä aika paljon, kun joku naisista osallistui hänen ja toisen miehen keskusteluun ja mies sulki naisen siitä pois tökerösti.
Kerran joutunu kärsiin vastaavanlaiset hipat läpi ja kerta riitti. Miehet pelaili pihapelejä, heitti läppää ja kittasi kaljaa. Naisten paikka löytyi keittiöstä erinäisten tarjottavien seasta, siellä ne haukkui miehiään.
Olisin niin mieluusti heitellyt mölkkyä ja huonoa huumoria, mutta molemmissa leireissä katsottiin niin kieroon mölkkyhaaveitani, että eikun keittiöön miehiä haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja me ei olla patakonservatiiveja, vaan korkeakoulutettuja liberaaleja, mutta tää käyttäytymismalli kumpuaa silti tottumuksesta. Todennäköisesti koska tätä samaa meininkiä on katseltu vanhemmilla, isovanhemmilla ja sukulaisilla koko lapsuus ja nuoruus.
Että joo, musta on täysin ok heittää tikkaa tiskaamisen sijaan, mutta en diggaa tästä naisten ylesisestä halveeraamisesta.
N28
Meillä taas menee päinvastoin eli ollaan "patakonservatiiveja" ;) tai siis uskovia ja sitä ns. konservatiivisiipeä... Silti meillä ei ole koskaan tuollaisia sukupuolirooleja. Voi johtua ammateistakin, itse olen DI-nainen. Ihan sekaporukoissa ollaan, naiset heittää tikkaa siinä kuin miehetkin. Viimeksi kun oltiin illanvietossa, niin komean kakun oli leiponut perheen isäntä. Keskimäärin voi olla niin, että miehet enemmän esim. grillaa ja naiset leipoo, mutta ei ole mitenkään kummallista vaikka menisi toisinpäinkin.
Eli samaa mieltä siitä, että tuollaiset sukupuoliroolit johtuvat enemmän tottumuksesta kuin mistään tietoisesta konservatiivisuudesta. Ehkä joku voi käyttää jotain "perinteisiä naisen ja miehen rooleja" verukkeina sille, että saa vetää lonkkaa ja toinen passaa. Tiedän liberaaleja/uskonnottomia perheitä, joissa nainen hoitaa "naisten työt" ja mies pelaa videopelejä ja on lapsille lähinnä kaveri, uskispiireissä tuollaisiin "sukupuolirooleihin" suhtaudutaan todella kielteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä on provo, niin minä ainakin hätkähdän joka kerta, kun on kutsuttu kylään ja sitten naiset kootaan keittiöön viimeistelemään tarjottavia. Miehet jäävät olohuoneeseen puhumaan miesten asioita ja jos on lapsia mukana, äidit siirtyvät lastenhuoneseen pois jaloista. Siis vielä vuonna 2016!
On eri asia, jos on kutsuttu yhdessä laittamaan ruokaa, mutta kun kutsuna on, että "tulkaa meille iltaa istumaan" ja sen jälkeen istumaan menee mies, minut johdatellaan keittiöön pilkkomaan paprikaa ja munakoisoa, niin ei kamalasti hymyilytä. Samaten syönnin jälkeen pidetään itsestäänselvänä, että naiset tiskaavat, eihän niitä astioita voi tiskikoneeseen lykätä. Miehiltä ei oleteta mitään tällaista, vaikka suurin osa kotona vastaan vähintään 50% ruokahuollosta.
Nykyisin en enää lähde iltaa istumaan, vaan sanon, että nyt on töissä raskasta, taidan jäädä hyvän kirjan pariin. Mies voi kyllä tulla ja ottaa lapset mukaan, minä jään lepäämään työviikon jälkeen.
Mikä ongelma tässä nyt on? Sukupuolissa on eroja, vaikka yritätkin kumota ne. Tuulimyllyt pyörivät edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi, että minun mieheni hengailisi naisten seurassa. Tulisin mustasukkaiseksi. Minun mielestäni on ihan järkevää, että pariskuntapippaloissa kunnioitetaan toisten parisuhteita. Toki yhdessä pelaillaan, syödään ja jutellaan, mutta kyllä meidän bileissä miehet menevät keskenään paistamaan grillillä pihvit ja naiset tekevät salaatin tai toisin päin. Olenko tosiaan jotenkin vanhanaikainen? Näin meillä aina tehdään.
Arvon av-naiset, tässä on upea vastaus josta selkeästi huokuu tämän naisen pärjääminen ja tykättävyys miesporukassa. Se, että ajattelee asioita hieman laajemmin kuin omaa nenänvartta pidemmälle. Ja on aivan typerää viedä keskustelu piika-kokki -tasolle, kyse on siitä että löytää itsestään ne naiselliset piirteet ja antaa miehen olla omassa tilassaan omalla porukalla.
Tuo tikanheitto tai saunaan puiden vienti on kyllä hieman liioiteltua, mutta tänä päivänä tuo miehen ja naisen välinen balanssi on vähän miten sattuu eri sosiaalisissa tilanteissa.
Eikä kyse ole mistään vanhanaikaisuudessa, joku päivittelee että 2016 voi vielä olla sitä ja tätä. Kyllä voi ja tuleekin olemaan, koska ihmiset ovat täysin kyllästyneitä tähän tasaamiseen ja identiteettien rikkomiseen.
Muistan erään suhteen kauan sitten, jossa uhkea vanhempi kihlattuni toi yläkertaan minulle juoman, kun me miehet keskustelimme roolipeleistä ja politiikasta...
Näytin tän sun viestin mun miehelle ja mun siskolle ja nyt nekin kuolee nauruun. Kiitos!
Naisen paikka on keittiössä. Joka muuta väittää, on pölhöpopulisti.
Vierailija kirjoitti:
Kerran joutunu kärsiin vastaavanlaiset hipat läpi ja kerta riitti. Miehet pelaili pihapelejä, heitti läppää ja kittasi kaljaa. Naisten paikka löytyi keittiöstä erinäisten tarjottavien seasta, siellä ne haukkui miehiään.
Olisin niin mieluusti heitellyt mölkkyä ja huonoa huumoria, mutta molemmissa leireissä katsottiin niin kieroon mölkkyhaaveitani, että eikun keittiöön miehiä haukkumaan.
Mulla on samanlainen kokemus. Olin ainoana ilman puolisoa mökkibileissä, jossa oli 3 pariskuntaa ja minä. Yksi naisista oli hyvä ystäväni ja hänen miehensä kanssa meidän huumorintajut samanlaiset. Olin ihan pöyristynyt kun ilta etenikin niin, että miehet joivat pihalla kaljaa ja pitivät hauskaa samalla kun naiset istuivat keittiössä haukkumassa miehiään mm.siitä kun ne olivat pihalla juomassa kaljaa ja pitämässä hauskaa. Olin tosi pettynyt koska odotin koko porukalle miesten porukassa ollutta tunnelmaa enkä todellakaan haukkunut omaa miestäni, ei tulisi mieleenkään haukkua häntä muille. En halunnut loukata ystävääni joten menin virran mukana (istuin keittiössä hiljaa ja kaadoin runsaasti viiniä lasiini), mutta illanistujaiset tuossa porukassa loppui siihen paikkaan. Myös ystävyys loppui vuotta myöhemmin, arvomaailmat liian erilaiset.
Tästä porukasta tuli sellainen olo, että kaksi naista esittivät vaimoja eivätkä ihan olleet omia itsejään, ystäväni mukaan lukien. Ikäänkuin soljuivat tuohon "naiset on keittiössä" -rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi, että minun mieheni hengailisi naisten seurassa. Tulisin mustasukkaiseksi. Minun mielestäni on ihan järkevää, että pariskuntapippaloissa kunnioitetaan toisten parisuhteita. Toki yhdessä pelaillaan, syödään ja jutellaan, mutta kyllä meidän bileissä miehet menevät keskenään paistamaan grillillä pihvit ja naiset tekevät salaatin tai toisin päin. Olenko tosiaan jotenkin vanhanaikainen? Näin meillä aina tehdään.
Arvon av-naiset, tässä on upea vastaus josta selkeästi huokuu tämän naisen pärjääminen ja tykättävyys miesporukassa. Se, että ajattelee asioita hieman laajemmin kuin omaa nenänvartta pidemmälle. Ja on aivan typerää viedä keskustelu piika-kokki -tasolle, kyse on siitä että löytää itsestään ne naiselliset piirteet ja antaa miehen olla omassa tilassaan omalla porukalla.
Tuo tikanheitto tai saunaan puiden vienti on kyllä hieman liioiteltua, mutta tänä päivänä tuo miehen ja naisen välinen balanssi on vähän miten sattuu eri sosiaalisissa tilanteissa.
Eikä kyse ole mistään vanhanaikaisuudessa, joku päivittelee että 2016 voi vielä olla sitä ja tätä. Kyllä voi ja tuleekin olemaan, koska ihmiset ovat täysin kyllästyneitä tähän tasaamiseen ja identiteettien rikkomiseen.
Muistan erään suhteen kauan sitten, jossa uhkea vanhempi kihlattuni toi yläkertaan minulle juoman, kun me miehet keskustelimme roolipeleistä ja politiikasta...
Ilmankos suhde oli kauan sitten...
Kerran yritin mennä auttamaan naisia keittöön, mutta olisin ollut kuulemma tiellä. Ilmeisesti naisten tontille ei noin vain miehellä asiaa. Menin sitten pihalle muiden uunojen sekaan heittelemään mölkkyä ja jauhamaan paskaa. Kyllä ne juhlat meni siinäkin.
Ap, mä toivon että ne muut naiset riehuu kännissä ni pääset rentoutumaan! Tai jos ne muut naiset alkaakin vikitellä muista miehiä. Tai lähtevät baariin ilman miehiä. Vitsit, sulla on nyt hall pass tehdä mitä vaan, toivon parasta!
Kun nainen menee ainoana hameväen edustajana miesten kanssa heittämään tikkaa, eikä jää muiden naisten porukkaan, voi jonkun (tässä tapauksessa miehesi) silmiin vaikuttaa, että menet oikein tyrkyttämään itseäsi miesporukalle saadaksesi huomiota.
Meillä ei onneksi ole tuota jaottelua. Vaan isäntäpari hoitaa kokkailut, tarjoilun ja tiskin. Vieraat toisinaan osallistuvat, riippuu kekkereistä.
Meitäkin pariskuntia löytyy parikymppisestä kuuteenkymppiin ikävuosiltaan.
Sitten jutteluvaiheessa saattaa mennä niin, että naiset ja miehet. Naiset tykätään juoruta ja miehet menevät usein saunaan. (Naisväellekin mahdollista, mutta ollaan suht niukkoja saunojia muutenkin) myöhemmin taas keräännytään yhdeksi porukaksi.
Lapset pyörii siellä kaikkialla, limittäen, lomittaen, jos ovat mukana. Kesällä kävi pari kertaa, että nuoret meni toiseen kotiin istumaan iltaa kuin aikuiset.
Ah, perinteistä kyläilykulttuuria, näissä käytössäännöissä mennään takaisin jonnekin 50-luvulle. Kahvitellaan tai ruokaillaan koko porukalla, mutta viimeistään tarjoilujen jälkeen naiset ja miehet hajoavat omiin erillisiin seurueisiinsa, nuoriso taas keskenään. Jos joku rikkoo kaavaa poikkeamalla vastakkaisen sukupuolen seurueeseen, on vierailu lyhyt ja kohta ajetaankin mies/nainen leikkimielisesti "pois tieltä".
Hermo ja kontrolloiva heppu. Kaverien mielipiteet tärkeitä. Ostaa kalliita autoja miellyttääkseen tuttavia. Valikoi myös lomakohteet hienouden perusteella.
Minä en voi sietää tuollaisia illanviettoja tai mökkireissuja. En todellakaan aio olla naisväen kesken keittiössä kun miehet pitää hauskaa. Pidän itse halkojen hakkaamisesta, saunan lämmittämisestä, tikan heittämisestä, kalastamisesta ym ja vihaan juoruilua, tiskaamista, ruoanlaittoa ja palvelijana olemista. Olin sitten yksin, pariskuntana tai porukalla. Miksi suostuisin tekemään asioita mitä vihaan samalla kun jäisin sivuun asioista mitä rakastan? En keksi yhtään hyvää syytä. Jos joku on niin idiootti että tulkitsee tilanteen niin että tyrkytän itseäni muille miehille kun vain teen asioista (halkojen kantaminen) mistä pidän, niin ihan oma ongelmansa on sitten. N34
Häpesin kerran naisystävääni juhlissa niin paljon, että jouduin lähtemään kesken pois. Silloinen naiseni ei auttanut muita keittiössä, vaan sekoili jotain omiaan ja hengaili miesten kanssa. Jos olisi ollut khatia, niin varmaan kamelin lailla jäystänyt sitäkin miesten kanssa ringissä. Muut naiset katsoivat huuli pyöreänä, että mikäs nainen tämä Jartsan uusi kinkku on. En jäänyt todistamaan vaan liukenin paikalta.
Kultaseni, löydät varmasti tasoistasi seuraa ja mukavan porukan, jossa jokaisen on helppo olla oma itsensä :) Hyvän itsetuntemuksen omaava ihminen ei käytä sukupuolta määritelläkseen ominaisuuksia tai mielenkiinnonkohteita itselleen tai muille ihmisille. Jos hän ei arvosta sinun monipuolisuuttasi, todennäköisesti hän rajoittaa sinua jatkossakin tekemisiäsi.
Sinä tiedät, mitä tahdot ja missä viihdyt. Hän todennäköisesti tekee vain sitä mitä muutkin :D
Eihän tuommoista ole, eihän? Kyllähän nää nyt yhtä köyttä yhdistyksenä vedetään läpi nykyään? JOO!
Tai meidän tuttavaperheiden kanssa menee, että kaikki toimii yhdessä ja sekaisin. Meillä on perheiden kesken olympialaisia, arvotut perheet!!! Lautapeliturnajaisia, pingisturnajaiset ja pesisherruus. Jos lunta on, niin mäenlaskua ja russaritkin kerran järkättiin. Tänä vuonna oli Halloween ja Oktoberfest samana viikonloppuna. Osalla on nippanappa täysikäisiä lapsia, että hoitivat pienempien puvut ja bileet.
Nälkä kun kurnii. kaikille löytyy hommia, osa grillaa, osa tekee salaatteja, osa on tehnyt etukäteen, osa kattaa pöytää, osa kattoo pienempien muksujen perään...
Sama juttu pois korjaamisen kanssa, kuten kotonakin. Yhdessä sekasin. Ehkä pääkokki, suunnittelija palkitaan siinä vaiheessa irish coffeella ja saa nostaa jalat ylös.
Seitsemän perheen hässäkkä
Omassa tuttavapiirissäni menee aika lailla niin että keittiössä häärii ne jotka tykkäävät kokkailla. Yleensä se on erään kaverin aviomies, joka löytyy essu päällä keittiöstä. Totta kai kaikki auttavat, ei siinä mitään. Eikä porukka jakaudu sukupuolen mukaan vaan siinä samassa tilassa ollaan kaikki.
Eräs illanistujainen jäi mieleen jokusen vuoden takaa (harrastusporukan). Illan isäntä huikkasi miespuolisille kavereille että mennään me ulos heittämään tikkaa jne. sillä välin kun naisväki tekee ruuan ja kattaa pöydän. Me naiset jäätiin pöyristyneinä katsomaan miesten perään sillä me emme todellakaan olleet sopineet että juuri me teemme ruuan vaan oletimme että se tehdään yhdessä. Ei siinä mitään, jatkoimme viinin juontia ja höpöttämistä kunnes miehet tulivat kyselemään että koskas ruoka on valmista. Oli siinä isäntä aika nolona kun tajusi asian. Yhdessä se sitten loppupeleissä tehtiin.
Meillä jos kutsutaan istumaan iltaa yhdessä, niin kukaan ei vietä aikaansa keittiössä! Illanvietto ei ole 3 ruokalajin illallinen. Jos meillä sellainen tarjotaan, sen tekee ammattikokki ja tarjoilee ammattitarjoilija, sekä isäntäväki että vieraat nauttivat yhdessä ilman, että eteisessä jaetaan kutsutuille esiliinoja ja töitä.