Jahas Saara A. on mielestään ensimmäisiä suomalainen julkilesboja
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000005008953.html
on sillä jutut. seuraavaksi tulee sitten selitys että "en oikeasti sanonut noin lehdet vaan kirjoittaa".
todella ärsyttävä ja deluded.
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä edelleenkään tuo kirja ei ole mikään yleisessä tiedossa oleva!
Miten sitten Saaran lesbous on yleisesti tiedossa oleva jos ei paljon julkisuudessa esillä ollut kirjakaan ole?
Kato totta kai koko maailma tietää Saaran, kun hän osallistui Äks faktoriin, kato.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astrid Lindgren on juuri sellainen itsestään ääntä pitämätön suomalainen lesbo, jollainen Saarankin pitäisi olla tullakseen hyväksytyksi. Eli ruotsalainen, naimisissa miehen kanssa ja kahden lapsen äiti, joka ei ole koskaan julkisuudessa kertonut seksuaalisuudestaan.
Luepa hänen elämäkertansa.
Säästä sinä aikaa ja kerro, milloin ja miten Astrid tuli kaapista. Tuskin ainakaan elämäkerrassaan, koska hän ei sellaista kirjoittanut.
Elämäkertaa ei itse kirjoitetakaan. Jos itse kirjoittaa, se on sitten nimeltään omaelämäkerta.
Itseäni on ikuisuuden ärsyttäneet nämä naiset jotka vaihtavat miehestä naiseen ja sen jälkeen alkavat esiintyä lesboilun esitaistelijoina kutsuen itseään koko ajan lesboiksi.
JOS OLET AIKAISEMMIN OLLUT VUOSIA FYYSISESSÄ SUHTEESSA MIEHEN KANSSA, ET VOI OLLA LESBO. Lesbot eivät toimi näin. Sinä olet biseksuaali ja se on ERI ASIA KUIN LESBO. Lesbot ovat homoseksuaaleja naisia jotka eivät ole kiinnostuneita miehistä.
--kyllästynyt-- kirjoitti:
Itseäni on ikuisuuden ärsyttäneet nämä naiset jotka vaihtavat miehestä naiseen ja sen jälkeen alkavat esiintyä lesboilun esitaistelijoina kutsuen itseään koko ajan lesboiksi.
JOS OLET AIKAISEMMIN OLLUT VUOSIA FYYSISESSÄ SUHTEESSA MIEHEN KANSSA, ET VOI OLLA LESBO. Lesbot eivät toimi näin. Sinä olet biseksuaali ja se on ERI ASIA KUIN LESBO. Lesbot ovat homoseksuaaleja naisia jotka eivät ole kiinnostuneita miehistä.
En ota kantaa siihen onko Saara bi vai lesbo, mutta on tuo mahdollista. Moni teini-iässä varsinkin salailee suuntautumistaan, niin naiset kuin miehetkin saattavat päätyä jopa naimisiin asti ihmisen kanssa johon ei oikeasti tunne vetoa, koska eivät uskalla poistua kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"nobody has ever done anything like this before in finland"
koskaan pirkko saisiosta kuullut esimerkiksi?
Mä en ainakaan tiedä kuka tuo Pirkko edes on.
N24
Jos minä en ole kuullut jostain asiasta tai henkilöstä, niin otan selvää, enkä kailota tietämättömyyttäni.
No minun endirakkauteni oli poika joka nykyään on julkkishomo ja kyllä minä väitän että meillä oli suurta rakkautta se suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mäkään ihan heti muista ketään naista joka olisi julkisesti myöntänyt asian lehdistölle..
ist
Älkääs kuulkaa nyt höpsikö, ettekö muka muista Tove Janssonin ja Tuulikki Pietilän oksettavaa, mutta lähes nuoruudesta asti kestänyttä lesbosuhdetta, joka on ollut kaikkien tiedossa.
Siksi vihaankin muumeja ja boikotoin niitä.
Itseltäsi on tainnut mennä ohi, että tuohan tuli julkisuuteen vasta 2000-luvulla Janssonin kuoltua. Homoseksuaalisuus oli rikos tuohon aikaan, joten eiväthän he tietenkään its asian kanssa tulleet julkisuuteen.
Olen ollut itse tekemässä Tovesta tv-ohjelmaa 1980-LUVULLA jossa tämä tuotiin ilmi. Ko ohjelma on esitetty sittemmin ainakin kymmenen kertaa ja se on ollut myös kirjastojakelussa.
Ja tämä tv-ohjelma oli... anna kun arvaan: et muista nimeä ja mitään dokumentoitiakaan ei löydy mistään.
En ole ap mutta 1992 Tove oli Tuulikin
kanssa linnan juhlissa ensimmäisenä lesboparina....Tämän perusteella Hjallis Harkimo ja Aake Kallialakin ovat homopari kun tulivat yhdessä Linnan juhliin joku vuosi sitten. On eri asia esiintyä yhdessä julkisesti kuin avoimesti kertoa olevansa lesbo ja pari.
Älä jaksa! Sulle varmaan maapallokin on litteä, jos Saara sanoo niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astrid Lindgren on juuri sellainen itsestään ääntä pitämätön suomalainen lesbo, jollainen Saarankin pitäisi olla tullakseen hyväksytyksi. Eli ruotsalainen, naimisissa miehen kanssa ja kahden lapsen äiti, joka ei ole koskaan julkisuudessa kertonut seksuaalisuudestaan.
Säästä sinä aikaa ja kerro, milloin ja miten Astrid tuli kaapista. Tuskin ainakaan elämäkerrassaan, koska hän ei sellaista kirjoittanut.
Elämäkertaa ei itse kirjoitetakaan. Jos itse kirjoittaa, se on sitten nimeltään omaelämäkerta.
Omaelämäkerta ei siis mielestäsi ole elämäkerta? Mikä se sitten on? Dekkarihyllystäkö se kirjastosta löytyy?
Päästä minut jännityksestä ja kerro nyt, milloin Astrid tuli kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaelämäkerta ei siis mielestäsi ole elämäkerta? Mikä se sitten on? Dekkarihyllystäkö se kirjastosta löytyy?
Omaelämäkerta kertoo omasta elämästä. Elåmäkerta ei.
Nyt saat jatkaa tätä kehää itseksesi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mäkään ihan heti muista ketään naista joka olisi julkisesti myöntänyt asian lehdistölle..
ist
Älkääs kuulkaa nyt höpsikö, ettekö muka muista Tove Janssonin ja Tuulikki Pietilän oksettavaa, mutta lähes nuoruudesta asti kestänyttä lesbosuhdetta, joka on ollut kaikkien tiedossa.
Siksi vihaankin muumeja ja boikotoin niitä.
Itseltäsi on tainnut mennä ohi, että tuohan tuli julkisuuteen vasta 2000-luvulla Janssonin kuoltua. Homoseksuaalisuus oli rikos tuohon aikaan, joten eiväthän he tietenkään its asian kanssa tulleet julkisuuteen.
Olen ollut itse tekemässä Tovesta tv-ohjelmaa 1980-LUVULLA jossa tämä tuotiin ilmi. Ko ohjelma on esitetty sittemmin ainakin kymmenen kertaa ja se on ollut myös kirjastojakelussa.
Ja tämä tv-ohjelma oli... anna kun arvaan: et muista nimeä ja mitään dokumentoitiakaan ei löydy mistään.
En ole ap mutta 1992 Tove oli Tuulikin
kanssa linnan juhlissa ensimmäisenä lesboparina....Tämän perusteella Hjallis Harkimo ja Aake Kallialakin ovat homopari kun tulivat yhdessä Linnan juhliin joku vuosi sitten. On eri asia esiintyä yhdessä julkisesti kuin avoimesti kertoa olevansa lesbo ja pari.
Voi jösses näitä argumentteja.
Toven kirjat ovat täynnä Tuutikkia, hän on maalannut julkisiin seiniin lesboaiheisia freskoja. Hän esiintyi Vivica Bandlerin muistelmisssa ja ihan julkisesti tämän kanssa parina. Ja Tuutikin kanssa hän asui ihan avoimesti vuosikymmenet ja kirjoitti heidän matkoistaan lukuisia matkakirjoja.
Totta, he eivät karjuneet joka lyhtypylväässä "lesbolove" ja "girlrslikegirls" eikä kumpikaan näyttänyt Meriltä, mutta ei tuon avoimemmin voi olla bi/lesbo.
Ymmärrätkö että kaikki nuo on juuri sitä, miten aikoinaan näitä seksuaalivähemmistöjä on käsitelty ja jouduttu piilottelemaa? Lesboutta on tuotu esiin fiktiivisillä hahmoilla, metaforilla ja taiteella, koska ei pystytty puhumaan AVOIMESTI.
Millä fiktiivisillä hahmoilla?? Freskoissa on Toven ja Vivican naamat! Ja kirjoissa he esiintyy ihan omilla nimillä. Ihan lihallisesti jakaneet kodin ja kesämökin vuosikymmenet ja käyneet linnan juhlissa liki neljännesvuosisata sitten. Ei tuossa ole minkään valtakunnan ei-avoimuutta.
Nyt varmaan järkytän maailmaasi, mutta muumit ovat tosiaan fiktiivisiä hahmoja. Niitä ei ole olemassa oikeasti.
Etkö tiedä, että Jansson kirjoitti muutakin kuin muumikirjoja?
-ohis
Tosiasia taitaa kuitenkin olla se, että Saara on ihan pesunkestävä hetero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaelämäkerta kertoo omasta elämästä. Elåmäkerta ei.
Nyt saat jatkaa tätä kehää itseksesi..
Eli Astrid ei tullut kaapista.
Kuka keksi lesbouden, Saara Aalto sai aikaan sen.
Sillanpäänkin ulostulo silloin aikoja sitten suorassa TV;n keskusteluohjelmassa oli isompi juttu kuin nämä Aallon pyrkyröinnit. Samoin se nahkahousu-meterologi kommentoi aikoinaan todella suoraan omaa persoonaansa, kun häntä julkisuudessa haastateltiin. Siis tyyliin "olen yhden miehen mies" jne.
Edelliseen voisi lisätä vielä kirjailija-kulttuuripersoona Pentti Holapan joka erittäin avoimesti käsitteli omaa identiteettiään omaelämäkerrallisessa, Finlandia-palkitussa romaanissaan vuonna 1998. Muistan itsekin kuinka hän joissain TV:n suosituissa kulttuuriohjelmissa käsitteli asiaa suorasukaisesti.
Jo varmaan 15 vuotta sitten eduskunnassa eräs kansanedustaja päivitteli Suomen tilannetta, kun on lesbo presidenttinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listalle lisäisin ainakin Hagar Olssonin ja Edith Södergranin.
Ei tainnut kumpikaan tulla koskaan ulos kaapista. Eivätkä todellakaan asuneet yhdessä, vaan kirjoittelivat toisilleen kirjeitä ja näkivät muutaman kerran. Heidän kirjeitäänhän on julkaistukin.
Olssonillahan oli useita naissuhteita Södergranin lisäksi. Mm. Toya Dahlgreniin.
Vierailija kirjoitti:
Edustaa se varmasti tietylle sukupolvelle yhtä ensimmäisistä tai ainakin näkyvimmistä. Ei nykyajan nuoret tiedä keski-ikäisiä näyttelijä-/taiteilijapariskuntia, vaan ajattelevat pop-kulttuuria.
Eipä itsellenikään tule mieleen kuin Katariina Souri ja hänen suhdejulkistuksensa taisi olla Saaran jälkeen.
Olen parikymppinen nainen
Nykyajan nuoret ja Saara eivät sovi samaan lauseeseen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listalle lisäisin ainakin Hagar Olssonin ja Edith Södergranin.
Ei tainnut kumpikaan tulla koskaan ulos kaapista. Eivätkä todellakaan asuneet yhdessä, vaan kirjoittelivat toisilleen kirjeitä ja näkivät muutaman kerran. Heidän kirjeitäänhän on julkaistukin.
Olssonillahan oli useita naissuhteita Södergranin lisäksi. Mm. Toya Dahlgreniin.
Ja Olsson oli mustasukkainen Södergranin muistosta. Aina vähän ongelmallista yrittää postuumisti määritellä jonkun seksuaalisuutta, käsitteillä, joita ihmisillä ei tuohon aikaan ollut edes olemassa.
Eiköhän Suomessa ole ollut tuhansia julkilesboja kautta vuosien. Julkilesbo kun käsittääkseni tarkoittaa sitä, ettei salaa suuntautumistaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asiasta välttämättä tarvitsisi lehdistölle huudella. Suurin osa julkilesboista on aivan tavallisia ihmisiä eikä heitä löydy wiki-listoista tai googlehaulla. Näin ollen Saara ei ole lähimaillakaan ensimmäisiä suomalaisia julkilesboja. Julkkislesboissakaan hän ei mahdu edes kymmenen ensimmäisen joukkoon niin kuin täällä on jo todettu. Keskittyisi tosiaan vaan laulamiseen ja jättäisi turhat lausunnot antamatta. Lisäisi musiikillista uskottavuuttakin huomattavasti kun aina ei otettaisi esiin yksityiselämän asioita, vaan keskityttäisiin vaan olennaiseen.