Missäpäin Suomea tarjoillaan täytekakkua jouluna?
Palstalta olen oppinut, että joissain paikoissa jouluna tarjoillaan karjalanpaistia, makaronilaatikkoa ja maksalaatikkoa, mutta nyt tuli ensimmäisen kerran vastaan "perinteinen jouluruoka" täytekakku. Missä näin?
Kommentit (59)
Mun joka toisella kaverilla oli joulupöydässä täytekakku muiden jälkkäreiden lisäksi. Se oli perinne niissä perheissä. Meillä ei ollut tapana. Oudoksuin. Totuin vuosien varrella, että tuommoistakin voi olla. Eikä se ollut mikään erityisen jouluinen silloin. Ihan peruskermakakku säilykehedelmineen. Nykyään pari noista kavereista tekee jouluisen täytekakun tai ns. juustokakun pipari tai glögisen.
Hyvinkää
Vierailija kirjoitti:
Taasko tämä alkaa. Herranen aika. Jokainen syö mitä tykkää. Miten voitte olla niin kaavamaisia, nuoret ihmiset!
Eikö se nimenomaan mene niin, että nuoret ovat kaavamaisia ja vanhemmat osaa jo relata. Tajuavat, ettei se maailma nyt yhdestä kakusta kaadu. :D
Niin kauan kuin jaksan muistaa, oli meillä lapsuudenperheessä tapana tarjota täytekakkua jouluna. Itse kyllä luovuin tuosta perinteesta koska en tykkää perinteisestä täytekakusta.
-porilainen-
Turussa ja lähitienoolla (koko suku Turunmaalta ja saaristosta) aina aattona väskynäsoppaa kermavaahdon kanssa. Täytekakusta en ole kuullut.
P-Pohjanmaalla kun mummo oli elossa oli tarjolla lakkatäytekakkua jouluisin, ei tosin muistaakseni joka joulu.
No ainakin meillä on aina ollut. Yksi perustäytekakku jouluaattona ja tapanina käpykakku.
Ei ole kuulunut meillä Satakunnassa kyllä joulupöytään.
Enpä ole ikinä kuullut että jouluna syötäisiin täytekakkua, ellei ole jonkun synttärit.
T: Pääkaupunkilainen
Meillä Helsingissä. Ei se mikään "perinneruoka" ole, kunhan tykätään makeasta. Kakkugallerian kakku kuuluu meidän jouluun siinä missä kylmäsavustettu lohi ja naudan sisäfilekin. Kinkkua ei syö kukaan.
Ahdistavaa että joillain on niin kaavamaista, tiettynä päivänä vuodesta pitää syödä tiettyjä ruokia ja koristella joulukoristeita. Eikö kukaan muu ahdistu joulun kaavamaisuudesta?
Täytekakku, tuo entisajan juustokakku. Sukupolvikysymys myös. Ei kukaan yli 60-vuotiaista naispuolisista sukulaisistani tee säännöllisesti juustokakkuja. Täytekakun saavat tehtyä vaikka unissaan. Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Koillismaa on näiden naisten sijainnit.
Vierailija kirjoitti:
Turussa ja lähitienoolla (koko suku Turunmaalta ja saaristosta) aina aattona väskynäsoppaa kermavaahdon kanssa. Täytekakusta en ole kuullut.
Tuo oli tuttua jouluruokaa vaikka olen kotoisin juuri vastakkaisesta kohtaa eli kaakosta.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistavaa että joillain on niin kaavamaista, tiettynä päivänä vuodesta pitää syödä tiettyjä ruokia ja koristella joulukoristeita. Eikö kukaan muu ahdistu joulun kaavamaisuudesta?
Itse asiassa meillä tuo täytekakku on ainoa mikä on säilynyt vuosien saatossa. Jouluruokia emme syö lainkaan.
Sekametelisoppaa tai luumukiisseliä meillä on joskus ollut. Joskus oli jotain piparirahkaviritystä, ikinä en ole täytekakkuihin joulupöydässä törmännyt. Etelä-Pohjanmaalla joulunsa viettävä.
Mummolassa Kymenlaaksossa tehtiin täytekakku joulun aikaan, joulupäivänä tai tapanina yleensä. Ehkä olisi tehty aatoksi jos joku olisi ehtinyt :) Mummon mielestä se kuului jouluun.
Miniä tekee aina jonkun ihanan kakun ihan omasta tahdostaan, mikä kyllä käy, on tosi hyvä leipomaan.
Meillä tehtiin yläasteen kotitaloustunnilla jouluinen täytekakku kiisselikuorrutuksella, ja jo silloin se kummastutti minua suuresti.
Sen jälkeen en ole törmännyt täytekakkuun joulutarjoiluna.
Pitääkin tehdä suklainen luumukakku. En ole ennen tehnyt, mutta kuulostaa hyvältä :)
Oisikohan tämä täytekakku jouluksi kuitenkin omaksuttu jostakin naistenlehdistä tms., eli ei olisi paikallinen erikoisuus ollenkaan? Tai sitten se on ollut yläluokkainen tapa, jonka vasta vaurastuminen on tuonut mahdolliseksi vaihtoehdoksi muillekin.
Mun perinne on Charlotte russe jouluna. Ei oo ihan täytekakku, mutta melkein.