Missäpäin Suomea tarjoillaan täytekakkua jouluna?
Palstalta olen oppinut, että joissain paikoissa jouluna tarjoillaan karjalanpaistia, makaronilaatikkoa ja maksalaatikkoa, mutta nyt tuli ensimmäisen kerran vastaan "perinteinen jouluruoka" täytekakku. Missä näin?
Kommentit (59)
Meillä lapsena Helsingissä 70-80 -luvulla tehtiin aina täytekakku jouluna, Jeesuksen synttärikakku!
Meillä tarjoillaan, koska tytär täyttää vuosia jouluaattona.
Tuskin se täytekakku sentään perinteinen jouluruoka on missään. Kahvin kanssa tarjottava juhlapäivänä. Mitä ihmeellistä tuossa on? Ei kaikkia huvita järsiä piparkakkuja tai kaameita joulutorttuja.
Taasko tämä alkaa. Herranen aika. Jokainen syö mitä tykkää. Miten voitte olla niin kaavamaisia, nuoret ihmiset!
Joskus on ollut, joskus ei. Jotenkin jouluinen se kakku toki on, esim. karpaloa, puolukkaa tai luumua.
Anoppini tarjosi, on Pohjanmaalta. Sisareni perhe meni aina joulupäivänä ystäviensä luokse syömään joulupäivänä ja siellä oli karjalanpaistia ja täytekakkua tarjolla. Olivat Pohjois-Karjalasta kotoisin.
Omat perinteeni tulevat Uudeltamaalta ja täytekakku ei kuulu joulun tarjoiluihin.
Mäkin oon Satakunnasta kotoisin ja pidän luumutäytekakkua ihan tavallisena jouluna.
missä vaan. se tarjoaa ken haluaa ja tykkää.
Meillä oli täytekakkua aina uutena vuotena.
Juhla kuin juhla, kakkuhan siihen sopii. Voi yhtä hyvin olla kääretorttu, juustokakku tms. Kahvipöytään on tehty aina joku kakku.
Äitini tekee aina täytekakkua jouluksi etelä-suomi
Vierailija kirjoitti:
Taasko tämä alkaa. Herranen aika. Jokainen syö mitä tykkää. Miten voitte olla niin kaavamaisia, nuoret ihmiset!
AP:n kiinnostus oli varmaan kulttuuriantropologista laatua. Kyllä sinä saat, ainakin minulta, luvan vetää täytekakkua joulunakin.
Juu, täytekakkua on. Olen Tamperelaisen Turkuun muuttaneen äidin lapsi. En tiedä, kummasta tulee. (Isäni on Turusta, mutta juurensa Itä-Suomessa. En usko hänen päättäneen kakkuasiaa.
Karjalaisanoppi tarjoaa täytekakkua. En tiedä onko se varsinainen jouluruoka, juhlatarjoomus ainakin.
Joskus on, mutta ei joka joulu.
Oulu
Eksäni perheessä syötiin täytekakkua jouluna. Ovat Pohjois-Karjalasta.
Myös Kainuussa täytekakkua tarjotaan jouluna.
Meillä on uudellamaalla. Suklainen täytekakku synttäreideni ja samalla joulun kunniaksi. Suklaatäyskäriä syödään vain jouluna, korvaa konvehdit joista en välitä.
Vierailija kirjoitti:
Satakunnassa jälkiruokana
Olen Satakunnasta ja en ole ikinä kuullut kenenkään syövän täytekakkua jouluna.
Satakunnassa jälkiruokana